Köpråd: Specialized Stumpjumper Alloy vs MB31 Discovery

Paperthin

Medlem
Komponenterna på stumpjumpern är skräp i jämförelse. Har senaste veckan sökt febrilt efter att ersätta min cykel i prisklassen 20-25k och kommit fram till att dessa är de bästa du kan köpa just nu:

- YT Jeffsy Core 1
- Orbea Occam H30 eller H20 LT
- Radon Slide Trail 7.0 eller 8.0
- MB31 Discovery Deore eller SLX
- Cannondale Habit 3*

*YT'n var min toppkandidat fram tills idag då jag såg att Cannondale Habit 3 var prissänkt i min storlek M på bike-components: https://www.bike-components.de/de/Cannondale/Habit-3-29-Mountainbike-p86900/?v=134299-grey

Det är i mina ögon oslagbart just nu då komponentspecen är snarlik den du hittar på stumpjumper comp alloy, steget upp från den du länkade, fast typ 10k billigare. Men MB31 är också kanon för priset, så den hade jag valt av de två du tittar på!

Finns en del förra generationens Fuel Ex på rea, komponentmässigt så slår en EX8 MB31 men du får inte samma moderna geo eller kolfiberram.

Finns en del förra generationens Fuel Ex på rea, komponentmässigt så slår en EX8 MB31 men du får inte samma moderna geo eller kolfiberram.

Hm, okej. Ja nu blev det inte lättare och välja ?

Vad är fördelarna med den framför exempelvis mb31 discovery?
Bättre gaffel. Kan inte mb31 speciellt bra, har inte kört den själv men om det är x-fusion-dämpare bak hade jag hållit mig undan.

I övrigt är de nog ganska likvärdiga (har inte jämfört drivlina o bromsar) men Neuron AL 6 har klart godkända komponenter överlag som inte behöver uppgraderas.

Det går rykten om att bakdämparen på Discovery SLX ska bytas till rockshox snart. Bortsett från bakdämparen så tycker jag att SLX modellen är bättre för pengarna främst pga hjulen. Kanske är värt att vänta tills bakdämparen byts eller att fråga om du kan få dämparen från Deore modellen på SLX om du vill köpa cykeln inom snar framtid.

Edit:

Det går rykten om att bakdämparen på Discovery SLX ska bytas till rockshox snart. Bortsett från bakdämparen så tycker jag att SLX modellen är bättre för pengarna främst pga hjulen. Kanske är värt att vänta tills bakdämparen byts eller att fråga om du kan få dämparen från Deore modellen på SLX om du vill köpa cykeln inom snar framtid.

Edit:
Den hamnar ju lite över prisklass, men inte omöjligt skjuta till om det är värt. Är det märkbar skillnad för en som inte kört heldämpad innan? Antar att det är mer värt i längden pga hållbarheten?

Var inte problemet att det vart risk för genomslag med x fusion-dämparen? Den verkar inte passa cykeln ö h t.

Senast ändrad:
Det låter ju inte super :/ Då vill man ju inte ha den dämparen. Oklart vilken der är på Discovery deore kan ej hitta
Du kan ju läsa på lite härifrån där div happyiter spekulerar hej vilt (inklusive jag...).

Du kan ju läsa på lite härifrån där div happyiter spekulerar hej vilt (inklusive jag...).
Tackar! Känns ju inte jättepositivt om man ska behöva byta bakdämpen

vad förlorar man egentligen på geometrin? Är den så märkbar? Samma med kolfiber, ser inte ut skilja mer än 1kg ungefär. Känns inte jättefarligt. Men är inte riktigt rutinerad!

Komponenterna på stumpjumpern är skräp i jämförelse. Har senaste veckan sökt febrilt efter att ersätta min cykel i prisklassen 20-25k och kommit fram till att dessa är de bästa du kan köpa just nu:

- YT Jeffsy Core 1
- Orbea Occam H30 eller H20 LT
- Radon Slide Trail 7.0 eller 8.0
- MB31 Discovery Deore eller SLX
- Cannondale Habit 3*

*YT'n var min toppkandidat fram tills idag då jag såg att Cannondale Habit 3 var prissänkt i min storlek M på bike-components: https://www.bike-components.de/de/Cannondale/Habit-3-29-Mountainbike-p86900/?v=134299-grey

Det är i mina ögon oslagbart just nu då komponentspecen är snarlik den du hittar på stumpjumper comp alloy, steget upp från den du länkade, fast typ 10k billigare. Men MB31 är också kanon för priset, så den hade jag valt av de två du tittar på!
Bara för att förtydliga.. Cannondale Habit 3 är även bättre än discovery? :) 22.000 kronor ungefär verkar ju isf mycket bättre.

vad förlorar man egentligen på geometrin? Är den så märkbar?
Ja, geometrin är nog den viktigaste faktorn och avgör till stor del var cykeln känns bra. Komponenter kan man alltid uppgradera i efterhand, även om det oftast är dyrare än att köpa bra grejer från början.

Med det sagt så är inte alltid en viss geometri nödvändigtvis bättre än en annan, det beror på terrängen, din körstil, osv. Jag kör t ex en Fuel EX med samma ram som du tittar på där (gen 5) och jag föredrar den framför generation 6, som mer känns som en endurohoj.

MB31 Discovery och Fuel EX gen 5 är väldigt lika varandra — en halv grad skillnad på sadelvinkel, 5 mm skillnad i reach, men den största skillnaden (och den är inte jättestor) är att Fuel har 66° gaffelvinkel (lite rappare styrning, kvickare känsla på undulerande stig) medan MB31 har 65° (snäppet sävligare men stabilare utför).

Är det din första heldämpade gissar jag att du blir precis lika nöjd med båda.

Bara för att förtydliga.. Cannondale Habit 3 är även bättre än discovery? :) 22.000 kronor ungefär verkar ju isf mycket bättre.
Det är lite av en definitionsfråga beroende på vad man är ute efter, om man föredrar shimano/sram osv. men Pike gaffel ska vara bättre än Revelation RC. Valde bort MB31 lite på grund av bakdämparen som diskuterats i tråden och att jag helt enkelt tycker Cannondalen är coolare. Bakdämpare och länkage på Habit 3 har fått fina omdömen och dessutom sparar man några tusenlappar som kan läggas på ev. uppgradering av dämpare i gaffel, hjul/däck eller liknande i framtiden.

Cannondale:en såg riktigt trevlig ut faktiskt. Jag hade passat på innan rean är över.

De enda potentiella nackdelarna jag ser är drivlina och hjul. De flesta verkar föredra Deore (och bättre) över NX och hjulen är antagligen ganska tunga. Men det är ganska lätt att uppgradera i efterhand om du känner att du villhöver det. Går säkert att hitta ett GX AXS uppgraderingskit på lite rea. Ser ut som att det är XD body så det skulle passa.

Cannondale:en såg riktigt trevlig ut faktiskt. Jag hade passat på innan rean är över.

De enda potentiella nackdelarna jag ser är drivlina och hjul. De flesta verkar föredra Deore (och bättre) över NX och hjulen är antagligen ganska tunga. Men det är ganska lätt att uppgradera i efterhand om du känner att du villhöver det. Går säkert att hitta ett GX AXS uppgraderingskit på lite rea. Ser ut som att det är XD body så det skulle passa.
Som jag förstått det så passar NX bara på HG-body så man måste nog byta eller skaffa nya hjul om man vill sätta på GX lina.

Ja, geometrin är nog den viktigaste faktorn och avgör till stor del var cykeln känns bra. Komponenter kan man alltid uppgradera i efterhand, även om det oftast är dyrare än att köpa bra grejer från början.

Med det sagt så är inte alltid en viss geometri nödvändigtvis bättre än en annan, det beror på terrängen, din körstil, osv. Jag kör t ex en Fuel EX med samma ram som du tittar på där (gen 5) och jag föredrar den framför generation 6, som mer känns som en endurohoj.

MB31 Discovery och Fuel EX gen 5 är väldigt lika varandra — en halv grad skillnad på sadelvinkel, 5 mm skillnad i reach, men den största skillnaden (och den är inte jättestor) är att Fuel har 66° gaffelvinkel (lite rappare styrning, kvickare känsla på undulerande stig) medan MB31 har 65° (snäppet sävligare men stabilare utför).

Är det din första heldämpade gissar jag att du blir precis lika nöjd med båda.
Hur står sig den i jämförelse med Cannondale Habit 3? Om du har koll på det?

Det känns dock som drivlina är en väldigt viktig del? Vill helst inte köpa en ny cykel för att mecka det första jag gör :) Visst däck känns som mindre problematiskt kanske

Det känns dock som drivlina är en väldigt viktig del? Vill helst inte köpa en ny cykel för att mecka det första jag gör :) Visst däck känns som mindre problematiskt kanske
Viktigare att dämpare och gaffel blir rätt. Det är dyrare att uppgradera och dämpare är ofta anpassade till länkaget. Har inte testat NX men borde väl ändå inte vara så dåligt att det blir ocyklingsbart?

Viktigare att dämpare och gaffel blir rätt. Det är dyrare att uppgradera och dämpare är ofta anpassade till länkaget. Har inte testat NX men borde väl ändå inte vara så dåligt att det blir ocyklingsbart?
Helt rätt. Drivlina är det som är minst viktigt på en cuckel imho.

NX är helt ok. Nackdelarna är lite mer justeringsbehov över tid än GX, vikt o hållbarhet. En välservad NX känns som en GX. SX känns lite väl budget dock även om det funkar hyfsat oxå när det väl funkar.

Ang HG-body: Vill man uppgradera drivlinan kan man ju byta allt utom kassett (och dessutom ha en betydligt billigare kassett än GX). Har GX bakväxel och NX-kassett på min och det funkar utmärkt.

Sen håller jag med @Höjdskräck att drivlinan har rätt liten betydelse. Tycker skillnaden mellan tex NX och GX är försumbar (och har kört mycket med bägge).

Edit:
Det ser ut som att båda Discovery nu har ROCKSHOX Deluxe Select+ / 185x50 dämparen. De verkar ha lyssnat och bytt ut. Är det mer värt nu att köpa den igen? Vet ej om jag skulle märka skillnad på Deore vs SLX men båda har den bakre dämparen nu

Det ser ut som att båda Discovery nu har ROCKSHOX Deluxe Select+ / 185x50 dämparen. De verkar ha lyssnat och bytt ut. Är det mer värt nu att köpa den igen? Vet ej om jag skulle märka skillnad på Deore vs SLX men båda har den bakre dämparen nu
Som de har prissatt cyklarna så är det en no-brainer att gå på SLX. De XM1700-hjulen är riktigt jäkla bra. Jag har såna på en cykel och efter två års misshandel så är de fortfarande spikraka. Buy once, cry once.

Tack för all hjälp, ni är ju grymma!
Idag blev min sista dag att tänka, nu kan jag äntligen med lite tur sova om nätterna igen!

Gillar hur cykeln ser ut och den har fått väldigt bra kritik. Det som höll tillbaka först var bak dämparen, som de nu har bytt ut till en rockshox. (Samma som DEORE)
Beställning gjord på en MB31 Discovery SLX.

Snart ska det cyklas som aldrig förr! :D

Tack för all hjälp, ni är ju grymma!
Idag blev min sista dag att tänka, nu kan jag äntligen med lite tur sova om nätterna igen!

Gillar hur cykeln ser ut och den har fått väldigt bra kritik. Det som höll tillbaka först var bak dämparen, som de nu har bytt ut till en rockshox. (Samma som DEORE)
Beställning gjord på en MB31 Discovery SLX.

Snart ska det cyklas som aldrig förr! :D

Hur gillar du cykeln och valet att de blev den?

Är själv inne på en MB31 discovery slx eller fuel ex 8 gen 5.

Hur gillar du cykeln och valet att de blev den?

Är själv inne på en MB31 discovery slx eller fuel ex 8 gen 5.
Har bara provat den en gång än så länge :(

Men det jag provat är jag väldigt nöjd!

Ska försöka mer i kommande vecka och slänga ut en bättre review sen!

Ska man se till leverans och support så var det riktigt bra. Sedan är den riktigt snygg!

Har bara provat den en gång än så länge :(

Men det jag provat är jag väldigt nöjd!

Ska försöka mer i kommande vecka och slänga ut en bättre review sen!

Ska man se till leverans och support så var det riktigt bra. Sedan är den riktigt snygg!

Ok coolt! Nån som vet hur de funkar med garantier hos Allebike? De stora tillverkarna lämnar ju "lifetime warranty" på ramar. Har allebike nåt liknande? såklart täcker det ju inte om man klotar men tänker fabriksfel, såg bara "2 års garanti" på deras hemsida.

Ok coolt! Nån som vet hur de funkar med garantier hos Allebike? De stora tillverkarna lämnar ju "lifetime warranty" på ramar. Har allebike nåt liknande? såklart täcker det ju inte om man klotar men tänker fabriksfel, såg bara "2 års garanti" på deras hemsida.
Segt svar, du kanske hunnit köpa dig en cykel redan! Vet inte mer än 2 års garanti. Tänkte inte alls på det när jag köpte cykeln dock :)

Är väldigt nöjd med cykeln, har tryckt på lite mer i mtb spår. Jävla skillnad för mig som gått från hardtail till detta, är supernöjd. Inget konstigt skrammel eller annat störigt ( förutom mina stänkskydd, jag ska ha dem på ja hehe ).
Kan "flyga" med cykel både uppåt och neråt, mest neråt för min del pga kass teknik upp än så länge! Ska prova lite dh banor framöver också, men det jag kört neråt so far har vart sjukt kul!

I helhet är jag väldigt nöjd!

Bilagor

• 20240510_154816.jpg
    20240510_154816.jpg
    2 MB · Besök: 138
Tillbaka
Topp