Köpråd till blivande nybörjare - Stig MTB

UprightCitizen

Aktiv medlem
Är vansinnigt sugen på att börja cykla i skogen. Har kollat på en del videos från typ hellas och sådär och tycker det ser mycket härligt ut. Men jag är lite bekymrad över kostnadsbilden här. Har läst mig till att någonstans över 10K går det att få en ok HT. Problemet är, den åkningen som jag tycker ser absolut roligast ut är när det är rätt stökigt (rätt term?). Känner mig mest dragen till att åka runt i skogen och få chans att röja lite bland stock och sten, njuta av lite shysst natur och kanske flyga ner/ut för något än att pressa tider om vi säger så. Vill kunna komma åt typ överallt. Bor i nackaområdet, så der är väl runt däromkring jag har möjlighet att åka mest. Sett videos från "gula stigen" i hellas och det såg kul ut tex. Är det någon idé att köpa en HT eller kommer jag lessna på den direkt? Jag får känslan av att jag kommer "behöva" en FS för det typ av åkning jag är intresserad av? Men jag vet inte om det är realistiskt för mig att lägga så mycket pengar. Hur står sig en budget-FS-cykel typ Vitus mythique VRS? Är inte aktuellt med något köp just idag, men jag behöver ha en målbild vad jag ska spara ihop till, eller veta om jag bara ska inse att det blir för dyrt för mig.

Kan ju vara en god idé. Å ena sidan får man ju lite mer känn. Å andra sidan, hur mkt säger några timmar med en specifik modell om hur en annan cykel kommer upplevas 10e gången jag tar ut den? Sen hyr jag och testar en av varje så går det ändå åt lite cash som skulle kunna gå till cykel el. tillbehör. Tänker att det finns mkt folk här med erfarenhet som kanske har en åsikt?

Det går att köra det mesta med en ht för 10-11000 men det är inte för alla. Personligen hade jag försökt spara ihop till en bättre gaffel efter ett tag.

Är det kul då? Mkt sten och rötter gör inte att det bara blir skaktårta utan dämp i baken? Någon åsikt om sub 20k kategorin av FS-cyklar?

Jag föredrar HT i Hellas, men den flesta inte (eller dom har aldrig provat HT i Hellas). Det finns inte så många rötter och stenpartier i Hellas och stigerna är tekniska, så man åker inte så snabbt.
Kanske bättre att köpa begagnad isf för billig ny FS.

Senast ändrad:
Sök lite i forumet, har varit rätt många diskussioner om 18-25' FS. Du kan oftast få en vettig ram i prisläget, men enklare delar. Ett problem är ju att flera av de populära modellerna är slut redan, åtminstone i vissa storlekar. Bör gå att hitta vettigt beg i den prisklassen, framför allt kring Stockholm där utbudet oftast är större.

Jag föredrar HT i Hellas, men den flesta inte (eller dom har aldrig provat FS i Hellas). Det finns inte så många rötter och stenpartier i Hellas och stigerna är tekniska, så man åker inte så snabbt.
Kanske bättre att köpa begagnad isf för billig ny FS.
Ok, tyckte det såg ut som det var rätt stenigt och mkt steniga partier, men kan ha blandat ihop det med något annat. Allt runtom i nackaområdet/reservatet ligger nära tillhands. Begagnat kan absolut vara ett alternativ. Men det är lite av en djungel med alla olika modeller och årgångar.

Sök lite i forumet, har varit rätt många diskussioner om 18-25' FS. Du kan oftast få en vettig ram i prisläget, men enklare delar. Ett problem är ju att flera av de populära modellerna är slut redan, åtminstone i vissa storlekar. Bör gå att hitta vettigt beg i den prisklassen, framför allt kring Stockholm där utbudet oftast är större.
Jag har märkt att typ allt hos alla webshopar typ är out of stock. Tog för givet att det var tillfälligt? Brukar internet-only märken bara tillverka en batch per årgång och sen är det finito? Beg är absolut intressant. Dock ska ju mkt klaffa. Rätt modell, rätt pris sen hoppas på att det inte är något fel som en nybörjare inte ser

Ok, tyckte det såg ut som det var rätt stenigt och mkt steniga partier, men kan ha blandat ihop det med något annat. Allt runtom i nackaområdet/reservatet ligger nära tillhands. Begagnat kan absolut vara ett alternativ. Men det är lite av en djungel med alla olika modeller och årgångar.

Det är stenigt, men det gå inte så snabbt. Kör en XC/trail FS på snabbare stig med mer flow, för att rötter störar mer på hög hastighet. Men prov först om du är nyfiken på en HT. FS är det säkre kort.

MTB tappar hälften av värden efter två år, så man får mycket mer för pengarna. Att välja begagnad är väl lika svårt att välja en ny cykel. Problemet är mer att bedöma om en begagnad mtb är i bra skick.

Det är stenigt, men det gå inte så snabbt. Kör en XC/trail FS på snabbare stig med mer flow, för att rötter störar mer på hög hastighet. Men prov först om du är nyfiken på en HT. FS är det säkre kort.

MTB tappar hälften av värden efter två år, så man får mycket mer för pengarna. Att välja begagnad är väl lika svårt att välja en ny cykel. Problemet är mer att bedöma om en begagnad mtb är i bra skick.
Okej!
Håller dock inte med om att det är lika lätt att välja begagnat. Det är betyligt mycket mer jobb att leta igenom annonser. Men kan ju vara värt det.

Är du osäker så tycker jag det verkar vara en god idé att hyra... pröva både och. Det var först efter att ha hyrt FS en heldag som jag bestämde mig att ta steget (då efter några års frånvaro från sporten). Nu är jag i o f s inne på att skaffa en HT igen men då som komplement.
FS är definitivt mer förlåtande och gör det lättare. En duktig cyklist kan dock köra det mesta på nästan vilken cykel som helst.

Den första cykeln kommer ändå inte bli optimal, så köp nåt inte alltför dyrt och sätt igång och cykla bara! I ditt fall låter det som att en begagnad FS med ~130 mm slaglängd skulle vara funkis. Har den inte alltför många år på nacken och är av ett hyggligt märke så kommer den vara rimlig.
Alternativt en ny Vitus eller liknande i samma härad.

HT är kul och bra men ganska krävande om man vill hålla lite fart.

Tips på bra instegsmodeller om man vill ha något som drar mer åt trail/kanske lite AM hållet? Både FS och HT. Är av längre modell, typ 192cm.

Inser nu att jag hade ett skev bild av stigarna i Hellas och det finns faktiskt många stenpartier och rötter. På morgonrundan idag var jag uppmärksam och realiserade att jag har mentalt filtrad bort flesta sten och rötter. Intressant! Fysiskt filtrerar jag dom bort på min HT med ståcykling, sitter nästan aldrig.

Senast ändrad:
Tips på bra instegsmodeller om man vill ha något som drar mer åt trail/kanske lite AM hållet? Både FS och HT. Är av längre modell, typ 192cm.
Som "trail-HT" finns denna skogsgröna skönhet ? med 27.5x2.6"-däck (med plats för 2.8") som prisvärt alternativ för ca 11760 SEK med fri frakt. Ramstorlek 22" borde funka.

Brukar springa på stigarna i Hellas och tycker de är tekniska, mycket bergshällar. De MTB cyklister jag möter eller springer förbi brukar det inte gå särskilt fort för. Men det finns även bredare leder och motionsspår. Är själv på jakt efter en klipp, Såg 2 st beg GIANT Trance på nätet runt 10000kr, kanske OK första FS? Annars har jag själv funderat på Bergamont Contrail 19000kr på Länna Sport, Commencal META runt 20000kr
https://www.commencal-store.co.uk/meta-tr-29-origin-c2x29150695.
Om hardtail är valet hade jag kollat in
Specialized Fuse https://www.cyclestore.com.se/specialized_fuse_650b_mountain_bike_2020-ID_79319
eller https://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-ride-29-c2x29150728

Många bra tips. Ragley big al tyckte jag såg fin ut, och ligger på en prisnivå som känns klart mer hanterlig. Har dock dålig koll på komponenter. Okej hoj att komma igång på eller?

Många bra tips. Ragley big al tyckte jag såg fin ut, och ligger på en prisnivå som känns klart mer hanterlig. Har dock dålig koll på komponenter. Okej hoj att komma igång på eller?
Ja, men om du börjar köra mer åt enduro hållet så kommer du att vilja ha en bättre gaffel. Men det är en bra början.

Du har tur som är lång och ståtlig. Finns nog inte så mycket bra att välja på för det priset annat än big al i XL. Är du sugen på att komma igång så slå till på det innan den är slut

Komponenter är otroligt bra för den pris! Framförallt däck, som är en av de viktigaste komponenterna i Hellas, är bästa som finns. Gaffeln är lite tung, men helt ok, säkert för den pris. Storlek XL har bra reach för din längd.

Tillbaka
Topp