Köps det Hardtail?

Köps det Hardtail?
I de högre prisklasserna säljer vi mer heldämpat... Är få som köper HT för 30000+ liksom.
Även om en Epic HT såldes häromdagen...

Köps det Hardtail?
Intresset för FS ökar kraftigt, så det kan kännas som att det är det säljs mer sådana, men eftersom hela sporten växer säljs det lika mycket HT som tidigare, om inte mer. Det är min observation från jobbet.

Köps det Hardtail?
Det är bara att välja och vraka:

Hårdsvans för XC med relativt kort och brant geometri.
Dito för långlopp med lite längre och flackare geo än XC.
Dito med feta hjul för äventyrare och vinterföre.
Dito för stig, all berg och enduro i alu el kolfiber med lång, låg och flack geo och långslagig framgaffel.
Dito för stig, all berg och enduro i STÅL med lång, låg och flack geo och långslagig framgaffel.

Det sistnämnda alternativet har förstås högst status, speciellt om ramen har Reynolds 853 rör, motsv i alu el kolfiber har lite lägre status. De övriga alternativen, förutom fethjulingarna, tillhör pöbeln.

Duckar för jabbarna som komma skall. ?

Köps det Hardtail?
Vilka handlare pratar vi om, sportkedjor? Xxl verkar sälja en hel del HT.

Jag har bara varit på 2 lbs sen cykel city i Lund la ner och i alla fall en av dem hade minst hälften HT.

Vad spelar det för roll vad handlaren säger?

Köps det Hardtail?
Jag har inte sett en intressant HT hos en lokal handlare på åratal. Om de inte har några hemma är det så klart svårt att sälja dem.

Jag tror inte LBS kan konkurrera med näthandel på billigare cyklar som de flesta HT är.

Köps det Hardtail?
Jag har en 27,5” heldämpad men funderar på att köpa en 29” hardtail (scott scale 930) Jag och Brosnan har anmält oss till en tävling och tänker i framtiden cykla Vasan.
Säljaren säger att ingen köper Ht längre och försöker sälja en Spark istället, mycket bättre till Vasan säger han.

Köps det Hardtail?
Säg att du redan har en fs och se vad han vill sälja då.

Det beror väl på budget. För 15000 får du en scale 935 i cf som lär vara bra för vasan.

Köps det Hardtail?
Pastor Hannes sa:
Jag har inte sett en intressant HT hos en lokal handlare på åratal. Om de inte har några hemma är det så klart svårt att sälja dem.

Jag tror inte LBS kan konkurrera med näthandel på billigare cyklar som de flesta HT är.

Jag tror tvärtom. Billigare instegs HT står nog för volymen.

Köps det Hardtail?
Själv går jag i tankar kring att bygga om min XC FS till XC helstel....
Ska bara hitta en rolig nog ram och motivationen som krävs för att få loss tummarna ;)

Köps det Hardtail?
Absolutjohan sa:
Jag har en 27,5” heldämpad men funderar på att köpa en 29” hardtail (scott scale 930) Jag och Brosnan har anmält oss till en tävling och tänker i framtiden cykla Vasan.
Säljaren säger att ingen köper Ht längre och försöker sälja en Spark istället, mycket bättre till Vasan säger han.

Spark är en grym cykel.

Köps det Hardtail?
I vilken utsträckning köps det hoj över huvud taget, undrar jag? Är det bara jag som har någon slags barndomsreferens inpräntad som säger att en hoj för 30 tuss är "dyrt". När man läser på det här forumet får jag ibland intrycket av att det är en himla fart på konsumtionshetsen.

Köps det Hardtail?
Inte bara du. Förstår att en ok fs kostar runt 25 men det dubbla har jag svårt att greppa. Då har jag väl ändå skaplig ekonomi.

Edit, sen tror jag att jag börjar uppskatta ful ramar med lite risig finish och externa kablar.

Oggler sa:
I vilken utsträckning köps det hoj över huvud taget, undrar jag? Är det bara jag som har någon slags barndomsreferens inpräntad som säger att en hoj för 30 tuss är "dyrt". När man läser på det här forumet får jag ibland intrycket av att det är en himla fart på konsumtionshetsen.

Senast ändrad:
Köps det Hardtail?
Aha okej som jag uppfattat det säljs det fler flackare ht för stigcykling nu när utbudet har blivit så stort, folk vet att man inte måste sitta på en fs för att ta sig ner för drops och skit.

Köps det Hardtail?
Och när man kan få en ram för 2-3000 så finns det inget att förlora

m3lk3r sa:
Aha okej som jag uppfattat det säljs det fler flackare ht för stigcykling nu när utbudet har blivit så stort, folk vet att man inte måste sitta på en fs för att ta sig ner för drops och skit.

Köps det Hardtail?
Oggler sa:

Beror lite på vad man haft för andra hobbys, cykling är ju billigt. Cykeln är bara en del av totalkostnaden men 30 papp på en hobbygrej man har i 2-3 år är väldigt lite imho.

Det är väldigt olika vad folk har för syn på hobby, om det är något vid sidan av det vanliga livet eller om det vanliga livet får anpassas runt hobbyn.

Köps det Hardtail?
Kolla "Hardtaildrömmar" tråden, det köps gott om HT framförallt den nya skolans aggro hardtails. Men dessa finns sällan i butik utan det blir näthandel.

Köps det Hardtail?
Jag gick från fet fullgung till XC ht raket. Varför? Jag gillar den rappa känslan i hård bakdel. Det svarar så gött.

Men absolut , jag kör inte 3h turer i Delsjöterräng...

Köps det Hardtail?
mitt intryck är att nästan alla i min omgivning tar steget till fs men sedan inte tillbaka.

vad de gör med sina ht vet jag inte riktigt, men några verkar behållas som cykelvasahojar, andra säljs vidare som instegshojar.

några hardcore ht-fantaster i min närhet är bland de snabbaste jag åkt med. men rambrott verkar vara deras grej, och är man riktigt snabb kanske man ska ha fs mer för att skydda cykeln än ryggen?

om jag skulle offra ena fjädringen på min mtb skulle jag tveklöst behålla bakfjädringen och inte framdämparen. kör förresten så på mina pendlare, känns där helt naturligt, fjädringen kommer till nytta nedför trottoarkanter och så.

Köps det Hardtail?
Oggler sa:

5000 är ju dyrt, tyckte jag för inte så många år sen. Vad de senaste cyklarna kostat? Mer...

Köps det Hardtail?
Vilka ramar? Jag köpte ju en sentier. Men tex en polsk dortmoor ligger också där nånstans. Lite coolare. Hade gärna köpt en sån om jag vetat.

Köps det Hardtail?
jonte987 sa:
Vilka ramar? Jag köpte ju en sentier. Men tex en polsk dortmoor ligger också där nånstans. Lite coolare. Hade gärna köpt en sån om jag vetat.

Precis! Japp, såg att Sentier gick att köpa för galet bra pris nu i höstas. Dartmoor kände jag däremot ej till som ramtillverkare. Tack för tipset!

Köps det Hardtail?
Raggamuffin sa:
Pastor Hannes sa:

Jag tror tvärtom. Billigare instegs HT står nog för volymen.

Jag tänker kanske inte på de allra billigaste. Ta en Vitus eller annan brittisk HT med modern geo, boost och skaplig gaffel. Du får en för 10-15 tkr. Jag har inte ens sett något åt det hållet i butik. (Nu bor jag förvisso inte i STHLM eller Göteborg)

Köps det Hardtail?
Så frågan är nu boost under 15 utanför sthlm Gbg?

Det beror nog på vad man tycker är intressant. Xc med boost för 15 000 finns i butik ja. I alla fall Scott. Troligen insteg Trek och bmc också.

Trail o enduro HT är det snålare med. Trek roscoe är den enda jag vet men den ligger också i liknande pris som sentier.

Ska man köra vasan under 15k så finns det väl ingen tvekan att det är HT som gäller?

Köps det Hardtail?
dyrast är dock att köpa för billigt (ht) då har du gjort av med pengar, men har utgiften för det riktiga kvar (fs)

en äldre fs tycker jag kan föredras framför en ny ht för samma pengar, om det nu inte är en ht man vill ha förstås.

Köps det Hardtail?
jonte987 sa:
Trail o enduro HT är det snålare med. Trek roscoe är den enda jag vet men den ligger också i liknande pris som sentier.

Jo Trek Roscoe finns men den är en bit dyrare och har i år sämre gaffel än tex Vitus. Det är ganska kass däck från start som behöver bytas ut. Trek har väl någon mer xc hoj men då brukar det vara ännu sunkigare gaffel för de pengarna.

Och så finns det Scott Scale men sedan finns det inte så mycket.

Frågan var varför det inte säljs mer HT, jag tror det är svaret. Dvs det finns inget kul i butik.

Där jag bor säger också flera handlare att de bara säljer fullgung när vi pratar riktiga cyklar. De flesta butiker här har verkligen inget intressant, vare sig XC eller mer av det som nu för tiden verkar kallas trail.

Senast ändrad:
Köps det Hardtail?
Har en xc kolfiberraket, en fs enduro och en nukeproof scout 275 ht. Sedan jag köpte den sistnämnda har de andra knappt blivit använda.

Kan iofs bero på min ytterst begränsade tid för mtb nuförtiden...

Köps det Hardtail?
emmer sa:
kais01 sa:
...fs tycker jag kan föredras... ...om det nu inte är en ht man vill ha förstås.
Grattis til att ha formulerat årets med självklara och innehållslösa mening :-)

men grattis tillbaka emmer! alltid kul att läsa dina inlägg.

det kanske var otydligt uttryckt av mig, men ville framhålla att man förstås ska köpa en ht om det är just en sådan man vill ha.

men om den är ett substitut för en fs pga budget, är istället en beggad fs alternativet jag skulle föredra.

Tillbaka
Topp