Köpt mtb för 15k men aldrig cyklat - Dumt?

FOX har ett par fina XC-hjälmar med lite mera skydd i nacken och på sidan, men fortfarande bra ventilerad. En sådan står på min önskelista inför sommaren.

Vet inte ens vad det är för cyklar tomalin! kanske bäst att inte veta :-)

jag ogillar vanliga cykelhjälmar men ja hittade denna
shttp://www.freestylextreme.com/sv/Hem/Item/MTB-/MTB-Hj%C3%A4lmar/Matte-Svart-Rockstar-Transition-MTB-Hj%C3%A4lm-fran-Fox.aspx
nån som kör med liknande? blir dom varma som in i..?

Hm, ja det är en begreppsdjungel... HardTail, AllMountain (typ den du köpt), Cyclocross, en racer och en hoj med 29" hjul. Det är bara det du behöver.

Senast ändrad:
Den du länkade ser ju rätt najs ut för lite bus en sval dag.
Den hjälmen jag kör med nu är väl ungefär som den, vilket är en pina på långturer en riktigt varm dag.

Denna är jag sugen på. Lite mer XC, vilket ser svalare ut.
foxhjlm.jpg

Finns att köpa på tex CRC http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75898
Är det någon här som provat den och har något att säga om den?

Du ska varken imponera på någon eller ragga på brudar i skogen så köp en bekväm välventilerad sportig svettohjälm. Du kommer ändå behöva vänja dig vid töntiga och bögiga kläder

Hehe dom ska nog få plats i garaget tids nog :-D

Den ser riktigt najs ut Lars, lite av en hybrid! Så du säger att den blir för varm i varmt väder?

Haha marckus det vet man aldrig.. men jag tror inte jag känner mig bekväm i att visa exakta konturer av mitt arsle. Skulle vara för självmedveten då. Det blir nog slappare shorts å en go tisha :-)

Jag har sedan 2 månader tillbaka fox hjälmen ovan. Den sitter oerhört bra på mitt huvud och har genomtänkta detaljer. Jag har ju inte kört den en varm sommardag, men visst upplevs den något varmare än min lättviktare jag kör racer med. Jag är dock övertygad om att det är en bra kompromiss, åtminstone för en nybörjare som ramlar ibland.

Jag kör förövrigt med både knäskydd armbågsskydd och ryggplatta. Kan verka overkill, men jag har lärt mig från andra sporter att man når snabbare utveckling om man vågar, och det hjälper skydden mig med.

Grattis till nya hojen, jag är säker på att du valde rätt.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Prova några olika hjälmar från olika märken, de har lite olika passform och det är ju rätt rackarns bra om den sitter skönt. Om den rent estetiskt faller dig i smaken så är det ju också ett plus. Kolla gärna Giros Hex, xen och zar modeller eller kansske 661 Recon. Liknande som Foxhjälmen ovan.

Ett par cykelbrallor med blöja är ju helt klart att rekommendera också, kan med stor fördel bäras under ett par slappa shorts.

Känner igen den här situationen... Det känns lite galet att köpa en hoj för +15k och någon månad senare har man spenderat lika mycket till på tillbehör, kläder och uppgraderingar ;-)

Till nästa hoj har du glömt det dock, jag ska kanske köpa en CX snart. Kostar bara 12k, sen tillkommer ju så klart skärmar, vinterdäck, pedaler, ev nya cykelskor för våren, ev nya bibs...

Kul är det i alla fall, sjuukt kul!

Haha "bara" 12k ;-) Jag förstår detta!! Har redan lagt till allt för mycket grejer i kundvagnen på en sajt men har inte ens provkört hojen än :-)

Men imorn är det domedagen för då kommer den äntligen!!! Ska bara se till att lyckas somna nu, man är ju som ett barn den 23e December.. För att inte tala om arbetsdan imorn som garanterat kommer "flyga" förbi:-)

Goooo juuul! Eller skriver man hjul på mtb?

m0nne skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha "bara" 12k ;-) Jag förstår detta!! Har
> redan lagt till allt för mycket grejer i
> kundvagnen på en sajt men har inte ens provkört
> hojen än :-)
>
> Men imorn är det domedagen för då kommer den
> äntligen!!! Ska bara se till att lyckas somna nu,
> man är ju som ett barn den 23e December.. För
> att inte tala om arbetsdan imorn som garanterat
> kommer "flyga" förbi:-)
>
> Goooo juuul! Eller skriver man hjul på mtb?

Den känslan är sååå skön. Finns inget bättre än första turen på en ny hoj.

Just nu skulle man kanske kolla med m0nnes chef hur effektiviteten och fokusen på arbetsuppgifterna är.

Hej!

Första inlägget här, även jag är nybörjare. Har tränat Spinning som komplement till löpträning i 8år, och jag har med hänyn till knäleder mm. släppt löpningen, och satsar på cyckelträning istället.
Jag renoverade sonens MTB 26" i höstas och började träna med den, och jag föll pladask.
Så nu i måndags på väg hem från julfirande i Frankrike så hämtade jag en sådan här: MTB Merida Big Nine TFS XT-D, i Tyskland, så nu blir det åka av.

PS. Du har tagit rätt beslut DS.

Senast ändrad:
Najs! :)

Jag fick den idag! Den va lika fin som förväntad MEN... Jag tror den är lite för stor! När jag sitter på den med sadeln längst ner så måste jag stå på tå för att nudda marken... jag kan byta gratis till Medium (har large nu). Tror jag får göra det eller vad tror ni??

/nervös

m0nne skrev:
> Najs! :)
>
> Jag fick den idag! Den va lika fin som förväntad
> MEN... Jag tror den är lite för stor! När jag
> sitter på den med sadeln längst ner så måste
> jag stå på tå för att nudda marken... jag kan
> byta gratis till Medium (har large nu). Tror jag
> får göra det eller vad tror ni??
>
> /nervös

Jaa då måste du byta. Hur lång är du?

Glöm inte att ta bild på den och lägg upp den här!!!!

Nu är det väl inte just det måttet som är intressant.
För det första, om du står frsmför sadeln så ska inte ramen ta i, det kan bl farligt.
När du ställer in sadelhöjden så ska du ha i princip raka ben med hälen på pedalen.

När jag står med den så är det ett par-tre centimeter från mellangärdet och ramen om jag står precis framför sadeln. Men jag tänker om man kör lite aggresivare skogskörning vill man inte ha sadeln långt under sig då? Kanske inte spelar någon roll? Här är iallafall cykeln! Ser kanske lite brötigt ut men det är tapetsering på g :) (JAPP JAG GLÖMDE BESTÄLLA TRAMPOR, TRODDE DOM INGICK!!)

Bilagor

• 20130111_213012[1].jpg
    20130111_213012[1].jpg
    77.9 KB · Besök: 19
Senast ändrad:
Fin cykel.
Du har fortfarande inte avslöjat din längd, men vill du ha sadeln lägre än på bilden så är det ju bara att kapa stolpen lite.

Använde du inte deras PPS och skrev in dina mått?
Har nämligen svårt att tänka mig att PPS rekomenderade dig en large. Jag har en large och har 93 i benlängd.
Men det är inga problem att byta om du inte skitat ner den.

m0nne skrev:
> Najs! :)
>
> Jag fick den idag! Den va lika fin som förväntad
> MEN... Jag tror den är lite för stor! När jag
> sitter på den med sadeln längst ner så måste
> jag stå på tå för att nudda marken... jag kan
> byta gratis till Medium (har large nu). Tror jag
> får göra det eller vad tror ni??
>
> /nervös

Om du sitter på sadeln och når ner till marken så har du sadeln för lågt. Precis som kave skriver så ska du ha nästan helt raka ben när om du sitter på sadeln och trampar runt med hälarna på pedalerna.

Kan du stå med benen på varsin sida om ramen med några cm utrymme mellan skrevet och ramen så har jag svårt att tro att ramen är för liten. Dock så kanske du vill/bör ha en medium av andra skäl (t.ex. om du har korta armar). Många vill gärna ha lite mindre cyklar när de kör i skogen.

Lars kolla inlägget ovanför ditt :) "Jag är 1,87 cm men mina ben är bara 84cm!"

PPSen sa att jag skulle ha Medium men supporten tyckte jag skulle ha en large för är man 1,87 och proportionerligt byggd så ska man ha det. Vilket var utmärkt att han ändrade igentligen men tyvärr känns det inte 100% bekvämt.. Jag har ju inte provat med trampor än iofs så det kan nog kännas extremt mycket bättre.

Sen har jag en fråga angående smärta i arslet... Vänjer man bort det eller? Har inte cyklat men man har ju rullat omkring här i huset :)

Ska köpa trampor imorgon och prova lite mer. Tack allesammans för tipsen och om jag inte kan bestämma mig kanske jag kan lägga upp kort här så kanske den erfarna kan se om den borde passa?

MVH

Tack!

Köp pedaler och ställ sedan in sadeln. Cykeln kan kännas väldigt stor när du inte har något att sätta fötterna på.

"1,87 och proportionerligt byggd.."
187 med 84-ben låter inte proportionerligt för mig, 187-92 låter mer "normalt". Säker på att du mätt benlängden rätt?

Jag tror jag vill invända mot GurraG. Jag är 197 med ca 95 grenmått och jag skulle nog påstå att jag är rätt långbent. Att vara tio cm kortare än mig men med liknande grenmått låter som Gorillaz-Murdoc. Iofs skillnaden borde ju vara 5 cm, så kanske. 187-88 kanske?

Du bör verkligen sätta på ett par pedaler. Cykeln sätter ju sig lite på fjädringen när du skall börja köra så kanske är det smart att använda det som referens. Min Commencal känns jättehög mot marken men när jag väl börjar trampa gör det höga vevlagret att det känns som en soffa...

Nu är det iofs svårt att se på bilden men sitter inte sadeln nästan under styret? Då börjar det kännas lite fel....

Data hämtade från en figurator:
Kroppslängd Benlängd
165 75
167 77
173 85
181 88
183 89
185 91
189 93
193 96

GurraG skrev:
> "1,87 och proportionerligt byggd.."
> 187 med 84-ben låter inte proportionerligt för
> mig, 187-92 låter mer "normalt". Säker på att
> du mätt benlängden rätt?

Jappp mätt om och om igen

Kristoffer R skrev:
> Jag tror jag vill invända mot GurraG. Jag är 197
> med ca 95 grenmått och jag skulle nog påstå att
> jag är rätt långbent. Att vara tio cm kortare
> än mig men med liknande grenmått låter som
> Gorillaz-Murdoc. Iofs skillnaden borde ju vara 5
> cm, så kanske. 187-88 kanske?
>

187-88??

Mina mått: Totallängd 179 och innerbenlängd 91, jag är långbent :o)

lintott skrev:
> Hade du skor på dig när du kollade om ramhöjden
> var OK?

Nope hade inga skor!! ska kolla noggrannare på detta imorgon!

Ska kolla sadeln med om den är under styret! :)

MVH

> alla skrev siffror

Jag får nog mäta om... grenmått _utan_ skor, right?!

Jaja nu går jag och lägger mig det här funkar ju inte...

Jo jag såg att längden kom medan jag skrev mitt inlägg, därav kom ett till inlägg där jag trodde att det kanske skulle kunna funka.
Montera pedaler, ställ sadeln så du kan trampa runt med lätt böjda knän (dom ska nästan bli raka), ställ cykeln på tvären i dörren man såg på bilden (så att du sitter på cykeln i dörröppningen med styret som stöd mot väggen ni jobbar med). Be sambon ta en bild på cykeln (med dig på) när ena pedalen (och foten) är längst ner. Posta bilden här då får du många kloka och mindre kloka svar som du kan sortera lite i innan du bestämmer dig.

Helt säker på att dina ben bara är 84 cm långa. Extreeeeeemt korta ben i så fall. Jag är ganska normalproportionerlig och är 187/91.

Det är bara att köpa, sitter i samma båt som du, typ. Jag hade provat en gång, blev inte helt oväntat hooked. Nu har jag köpt två cyklar på en månad och jag kollar redan på en downhill. Vilket är konstigt eftersom jag bor i skåne med få ställen att åka DH. Men jag gillar det stenhårt iaf!

Cykel 1: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3039
Cykel 2: http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=3073
Cykel 3 (snart): http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/series/torque-frx.html
eller http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/series/torque-ex.html
Tar gärna emot förslag på trevlig DH.

m0nne skrev:
> ser det ok ut tro??

Förutom att du cyklar på väggen? :-)

1-2 cm högre tror jag. Sätt på cykelskorna, klicka i/sätt foten i "färdläge" och ta motsvarande bild så ska jag uttala mig mer säkert.

Tillbaka
Topp