Köptips lvg 30-40tkr

Köptips lvg 30-40tkr
Fara kanske, från Norge.

Köptips lvg 30-40tkr
Scultura Disc 7000-E kanske?

El men aluhjul, listpris på 43' men finns billigare här t.ex:

Men man skall gilla färgställningen också. Jag gillar't

Köptips lvg 30-40tkr
Jepp, Look och Time verkar vara säkraste alternativen. Hambini brukar lyfta dessa märken och då han kan vevhus bättre än någon annan i branschen så tror jag på honom. Och att just vevhusen är den viktigaste tekniska biten i långa loppet med cyklar är det min erfarenhet lärt mig.

Märkena man ska undvika är Cannondale, som har blivit synonymt med vevhusknak, och Canyon, som har en historik av dålig tillverkningskvalitet värre än antagligen något annat märke.

Annars skulle jag rekommendera TS att köpa hojen den tycker är snyggast. En cykel som är 9/10 i snygghet slår en cykel som är 9/10 i aerodynamik.

Köptips lvg 30-40tkr
Jepp, Look och Time verkar vara säkraste alternativen. Hambini brukar lyfta dessa märken och då han kan vevhus bättre än någon annan i branschen så tror jag på honom. Och att just vevhusen är den viktigaste tekniska biten i långa loppet med cyklar är det min erfarenhet lärt mig.

Märkena man ska undvika är Cannondale, som har blivit synonymt med vevhusknak, och Canyon, som har en historik av dålig tillverkningskvalitet värre än antagligen något annat märke.

Annars skulle jag rekommendera TS att köpa hojen den tycker är snyggast. En cykel som är 9/10 i snygghet slår en cykel som är 9/10 i aerodynamik.
Tack för input! Så canyon är att slopa med andra ord? Hade läst enstaka kommentarer om dålig quality control innan, det sista jag är sugen på är massa strul.
Varför är vevhuset viktigast? Är det området som utsätts för mest stress?

Köptips lvg 30-40tkr

Trek är nog snyggast, men specen ser ut att vara mycket sämre än konkurrenternas?

Köptips lvg 30-40tkr
Det viktigaste är att du köper en cykel med en bra ram. White är inte ett märke med gott rykte, utan köp ett väletablerat italienskt eller tyskt märke. Då får du en cykel som du vågar bomba på med i nedförsbackarna. Det handlar inte bara om vikt eller siffror på en spec, utan att styvhet och styrka ska ligga på rätt ställe.
En finare av Whites modeller är garanterat säker nog att ”bomba på med”. Men visst, det är låg status och lågt pris, men prestandan är garanterat i praktiken gott nog.
Säger en som cykelpendlar på whites enklaste kolfiberram sen flera år. Jag upplever den ungefär lika styv och trygg som min föregående LOOK och min nuvarande Specialized.
Att White eller annat billighetsmärke (alltså inte helt obrandade ramar eller rena piratkopior) som säljs i västerländsk butik inte skulle duga prestandamässigt är rent bullshit....

Köptips lvg 30-40tkr
Tack för input! Så canyon är att slopa med andra ord? Hade läst enstaka kommentarer om dålig quality control innan, det sista jag är sugen på är massa strul.
Varför är vevhuset viktigast? Är det området som utsätts för mest stress?
Jag har aldrig själv ägt en Canyon, men utifrån trådar här och på andra håll verkar det vara stor chans att man får ett måndagsexemplar.

Vevhuset är i min erfarenhet vanligaste punkten man får riktigt jobbiga problem med. Andra problem brukar vara rätt lätta att lösa - i värsta fall får man köpa ett nytt dyrt växelreglage - men börjar vevhuset gneka eller värre så kan det bli rejält knepigt att fixa det. Och att bygga vevhus i kolfiber tycks vara mycket svårare än man tror.

Köptips lvg 30-40tkr
Domane är en fin cykel, men Paradigm-hjulen är inte roliga... Om du tittar på Trek så finns ju också Emonda som lite går att jämföra med Canyon Endurace, har själv en Emonda SL6 från 2018, om man köper PRO-modellen så får man bättre kolfiberhjul, antar att det är samma på Domane. Jag bytte mina Paradigm-hjul mot kolfiberhjul från Prime (Black Edition 50mm) som rullat jättebra en säsong.

Köptips lvg 30-40tkr
Jag har aldrig själv ägt en Canyon, men utifrån trådar här och på andra håll verkar det vara stor chans att man får ett måndagsexemplar.

Vevhuset är i min erfarenhet vanligaste punkten man får riktigt jobbiga problem med. Andra problem brukar vara rätt lätta att lösa - i värsta fall får man köpa ett nytt dyrt växelreglage - men börjar vevhuset gneka eller värre så kan det bli rejält knepigt att fixa det. Och att bygga vevhus i kolfiber tycks vara mycket svårare än man tror.
Leta gärna upp och länka nån tråd här på happy med nån Canyon lvg som varit problematisk. Mtb finns det en del, men lvg har iaf inte jag sett (men det kan ju finnas, och du verkar veta var de finns).
Jag är ärligt nyfiken eftersom jag inte haft några som helst problem med min, och jag vet flera till här som är väldigt nöjda med sina canyon lvg. Om de är så kassa, borde de ju inte prestera topp-resultat i Tours' tester heller, de testar ju grejerna väldigt noga och systematiskt.

Köptips lvg 30-40tkr
Ja eller så har du ju fotfarande Meridan med Ultegra DI2 för lägre peng.
Ja, den var faktiskt fullt jämförbar med den Canyon som länkats i tråden. Ultegra Di2 med skivor, och faktiskt samma hjulset. Det är egentligen bara däcken och sadelstolpen som är sämre på Meridan. Iofs en ganska skaplig skillnad, iom att sadelstolpen på canyon är helt fantastisk (tror den kostar över 2000kr att köpa lös, och det finns en anledning till det).

Köptips lvg 30-40tkr
Ja, den var faktiskt fullt jämförbar med den Canyon som länkats i tråden. Ultegra Di2 med skivor, och faktiskt samma hjulset. Det är egentligen bara däcken och sadelstolpen som är sämre på Meridan. Iofs en ganska skaplig skillnad, iom att sadelstolpen på canyon är helt fantastisk (tror den kostar över 2000kr att köpa lös, och det finns en anledning till det).

står det mellan meridan och canyonen så vinner nog canyon, även på ren snygghet i mina ögon. Stealth alla dagar i veckan

Köptips lvg 30-40tkr
Ska du köpa smart skaffar du dig en Canyon. Eller Cube, även om det är ett väääldigt ohäftigt märke.

Är du inte status-/varumärkesbrydd och vill ha något som funkar och är prisvärt behöver du inte titta längre.

Köptips lvg 30-40tkr
Domane är en fin cykel, men Paradigm-hjulen är inte roliga... Om du tittar på Trek så finns ju också Emonda som lite går att jämföra med Canyon Endurace, har själv en Emonda SL6 från 2018, om man köper PRO-modellen så får man bättre kolfiberhjul, antar att det är samma på Domane. Jag bytte mina Paradigm-hjul mot kolfiberhjul från Prime (Black Edition 50mm) som rullat jättebra en säsong.

så det ser ut som att den du nämner (emonda sl 6 pro disc) går att få för under 40tkr med ultegra och kolfiber. Vad förlorar man i praktiken gentemot domane?

Köptips lvg 30-40tkr
Ska du köpa smart skaffar du dig en Canyon. Eller Cube, även om det är ett väääldigt ohäftigt märke.

Är du inte status-/varumärkesbrydd och vill ha något som funkar och är prisvärt behöver du inte titta längre.
Cube är fula utan motstycke, så då återstår canyon av de två alternativen.
Jag har för dålig koll för att veta vad som funktionellt är bra och dåligt. Är ex ultegra di2 det som gör aluhjuls endurace bättre än trek emonda med kolfiberhjul och vajerultegra för typ samma pris?

Köptips lvg 30-40tkr
Cube är fula utan motstycke, så då återstår canyon av de två alternativen.
Jag har för dålig koll för att veta vad som funktionellt är bra och dåligt. Är ex ultegra di2 det som gör aluhjuls endurace bättre än trek emonda med kolfiberhjul och vajerultegra för typ samma pris?
Canyon är bra och prisvärda. Köp den. (Jag cyklar själv på annat, men det är för att jag är varumärkessnobb och ekonomiskt irrationell när det kommer till cyklar.)

Köptips lvg 30-40tkr

så det ser ut som att den du nämner (emonda sl 6 pro disc) går att få för under 40tkr med ultegra och kolfiber. Vad förlorar man i praktiken gentemot domane?
Trek marknadsför väl Emonda som en lättviktare bra för tex klättring och Domane lite mer bekväm med stötdämpning i ramen, men även Emonda är bekväm med bra stötdämpning i bla "sadelmasten".

Köptips lvg 30-40tkr
Köptips lvg 30-40tkr
Är det något annat gällande lvg som jag inte tänkt på som jag bör väga in?
Hur är det med tubeless, kör man med sånt eller är det vanligare på mtb?
Är styrbredd något man ska tänka på?

Köptips lvg 30-40tkr
Utan att vara så insatt i lvg-branchen så skulle jag börja i andra ändan om jag tänkte köpa en hoj för 40 lök.
Gör en riktig bikefit och utgå därifrån. En Cykel som inte är bekväm att cykla på kommer du inte att cykla på så mycket.
Med MTB är det inte lika noga att sitta perfekt.

Köptips lvg 30-40tkr
Utan att vara så insatt i lvg-branchen så skulle jag börja i andra ändan om jag tänkte köpa en hoj för 40 lök.
Gör en riktig bikefit och utgå därifrån. En Cykel som inte är bekväm att cykla på kommer du inte att cykla på så mycket.

Ja precis. Det finns nog många som köper en race-inriktad ram för att de tycker att den modellen är snyggast för att sen inse att man får ont i nacke och rygg av såna cyklar.

Köptips lvg 30-40tkr
Jag skulle rekommendera begagnat i den prisklassen. Landsvägscyklar slits obetydligt och förhoppningsvis slipper du göra avkall på hjul och elväxlar om du köper beggat. Skivbromsar kan bli svårt eftersom det är relativt nytt, men är inget jag saknar på landsväg eftersom det än så länge är dyrt och tungt.

Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr

Vissa åker Dacia andra åker annat. Köpa smart, vad är det? Sämre andrahandsvärde pga ej attraktiv lär man ta med i beaktande.
GCN har ju fått betalt av canyon i en massa år så det märket har högst andrahandsvärde av de nämnda IAF.

Det bästa köpet är ju en cykel hen blir nöjd och cyklar mycket på. Finns säkert någon på fin rea i butik nu när vätterngubbarna inte behöver köpa nytt pga Corona. Värt att beakta iaf.

Köptips lvg 30-40tkr
Tänk vilka anledningar folk fantiserar ihop för att motivera att de betalar överpriser för ett ”coolt” märke på en så standardiserad vara som en cykel. Vanligt bland fanboysen av vissa märken. Vore nästan intressant med en vetenskaplig studie av det där. Är iofs kanske redan gjort inom klädbranschen eller liknande.

Köptips lvg 30-40tkr
Tanken är just att inte maxa hela budget på cykel utan ha kvar några tusen (typ 10) till utrustning och bla bike fit.

Köptips lvg 30-40tkr
Tänk vilka anledningar folk fantiserar ihop för att motivera att de betalar överpriser för ett ”coolt” märke på en så standardiserad vara som en cykel. Vanligt bland fanboysen av vissa märken. Vore nästan intressant med en vetenskaplig studie av det där. Är iofs kanske redan gjort inom klädbranschen eller liknande.
Vad är din rekommendation på märke om man endast utgår från mest cykel för pengen? Vinner canyonen i så fall?
inbillar mig att jag inte ska endast stirra mig blind på vem som har bäst spec

Tillbaka
Topp