Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
4000€ för samma spec som canyonen så den är lite över budget :)Fara kanske, från Norge.
Fara Cycling
Fara Cycling is an independant maker of premium bikes. We are a Norwegian company founded in 2015 by former professional cyclist Jeff Webb and a passionate group of cycling and design enthusiasts.faracycling.com
Jepp, Look och Time verkar vara säkraste alternativen. Hambini brukar lyfta dessa märken och då han kan vevhus bättre än någon annan i branschen så tror jag på honom. Och att just vevhusen är den viktigaste tekniska biten i långa loppet med cyklar är det min erfarenhet lärt mig.Look och Time är duktiga på att baka kolfiber och hålla toleranserna.
Min nästa blir sannolikt en Look 765 Gravel.
https://www.lookcycle.com/fr-en/products/bikes/gravel-bikes/gravel/765-gravel-rs-black-red-glossy
https://www.lookcycle.com/fr-en/pro...s/altitude/785-huez-disc-metallic-blue-glossy
Tack för input! Så canyon är att slopa med andra ord? Hade läst enstaka kommentarer om dålig quality control innan, det sista jag är sugen på är massa strul.Jepp, Look och Time verkar vara säkraste alternativen. Hambini brukar lyfta dessa märken och då han kan vevhus bättre än någon annan i branschen så tror jag på honom. Och att just vevhusen är den viktigaste tekniska biten i långa loppet med cyklar är det min erfarenhet lärt mig.
Märkena man ska undvika är Cannondale, som har blivit synonymt med vevhusknak, och Canyon, som har en historik av dålig tillverkningskvalitet värre än antagligen något annat märke.
Annars skulle jag rekommendera TS att köpa hojen den tycker är snyggast. En cykel som är 9/10 i snygghet slår en cykel som är 9/10 i aerodynamik.
En finare av Whites modeller är garanterat säker nog att ”bomba på med”. Men visst, det är låg status och lågt pris, men prestandan är garanterat i praktiken gott nog.Det viktigaste är att du köper en cykel med en bra ram. White är inte ett märke med gott rykte, utan köp ett väletablerat italienskt eller tyskt märke. Då får du en cykel som du vågar bomba på med i nedförsbackarna. Det handlar inte bara om vikt eller siffror på en spec, utan att styvhet och styrka ska ligga på rätt ställe.
Jag har aldrig själv ägt en Canyon, men utifrån trådar här och på andra håll verkar det vara stor chans att man får ett måndagsexemplar.Tack för input! Så canyon är att slopa med andra ord? Hade läst enstaka kommentarer om dålig quality control innan, det sista jag är sugen på är massa strul.
Varför är vevhuset viktigast? Är det området som utsätts för mest stress?
Leta gärna upp och länka nån tråd här på happy med nån Canyon lvg som varit problematisk. Mtb finns det en del, men lvg har iaf inte jag sett (men det kan ju finnas, och du verkar veta var de finns).Jag har aldrig själv ägt en Canyon, men utifrån trådar här och på andra håll verkar det vara stor chans att man får ett måndagsexemplar.
Vevhuset är i min erfarenhet vanligaste punkten man får riktigt jobbiga problem med. Andra problem brukar vara rätt lätta att lösa - i värsta fall får man köpa ett nytt dyrt växelreglage - men börjar vevhuset gneka eller värre så kan det bli rejält knepigt att fixa det. Och att bygga vevhus i kolfiber tycks vara mycket svårare än man tror.
Ja, den var faktiskt fullt jämförbar med den Canyon som länkats i tråden. Ultegra Di2 med skivor, och faktiskt samma hjulset. Det är egentligen bara däcken och sadelstolpen som är sämre på Meridan. Iofs en ganska skaplig skillnad, iom att sadelstolpen på canyon är helt fantastisk (tror den kostar över 2000kr att köpa lös, och det finns en anledning till det).Ja eller så har du ju fotfarande Meridan med Ultegra DI2 för lägre peng.
Eller en Cube...
Cube Agree C:62 SL carbon´n´flashyellow | Road Bike Carbon Shop
Buy Agree C:62 SL carbon´n´flashyellow at BEST PRICE ✓ Order Cube Road Bike Carbon at Bike-Discount now! ➤ Cube Online Shopwww.bike-discount.de
Ultegra Di2 för ca 33700 SEK fraktfritt!
Ja, den var faktiskt fullt jämförbar med den Canyon som länkats i tråden. Ultegra Di2 med skivor, och faktiskt samma hjulset. Det är egentligen bara däcken och sadelstolpen som är sämre på Meridan. Iofs en ganska skaplig skillnad, iom att sadelstolpen på canyon är helt fantastisk (tror den kostar över 2000kr att köpa lös, och det finns en anledning till det).
Domane är en fin cykel, men Paradigm-hjulen är inte roliga... Om du tittar på Trek så finns ju också Emonda som lite går att jämföra med Canyon Endurace, har själv en Emonda SL6 från 2018, om man köper PRO-modellen så får man bättre kolfiberhjul, antar att det är samma på Domane. Jag bytte mina Paradigm-hjul mot kolfiberhjul från Prime (Black Edition 50mm) som rullat jättebra en säsong.
Cube är fula utan motstycke, så då återstår canyon av de två alternativen.Ska du köpa smart skaffar du dig en Canyon. Eller Cube, även om det är ett väääldigt ohäftigt märke.
Är du inte status-/varumärkesbrydd och vill ha något som funkar och är prisvärt behöver du inte titta längre.
Blev väl lite skraj av det inlägget, speciellt det där med dålig kvalitetskontroll. Annars är endurace en riktigt snygg cykel och den som utseendemässigt är i toppenVad var det för fel på Canyonen då? Hambinis vevlagersågning?
Canyon är bra och prisvärda. Köp den. (Jag cyklar själv på annat, men det är för att jag är varumärkessnobb och ekonomiskt irrationell när det kommer till cyklar.)Cube är fula utan motstycke, så då återstår canyon av de två alternativen.
Jag har för dålig koll för att veta vad som funktionellt är bra och dåligt. Är ex ultegra di2 det som gör aluhjuls endurace bättre än trek emonda med kolfiberhjul och vajerultegra för typ samma pris?
Trek marknadsför väl Emonda som en lättviktare bra för tex klättring och Domane lite mer bekväm med stötdämpning i ramen, men även Emonda är bekväm med bra stötdämpning i bla "sadelmasten".![]()
så det ser ut som att den du nämner (emonda sl 6 pro disc) går att få för under 40tkr med ultegra och kolfiber. Vad förlorar man i praktiken gentemot domane?
Stealth!
7,4 kg
Cube Agree C:62 SLT carbon´n´black | Road Bike Carbon Shop
Buy Agree C:62 SLT carbon´n´black at BEST PRICE ✓ Order Cube Road Bike Carbon at Bike-Discount now! ➤ Cube Online Shopwww.bike-discount.de
Du skrev ju nyss "Cube är fula utan motstycke" det var lite väl fördomsfullt kan man tycka...du den där var jävligt snygg!
läser jag rätt så är den fullsmockad med kolfiber? Styre, hjul, ram, sadelstolpe och elväxlar ovanpå det(axs)?
Snabbscrollade på bike-discount och såg inga snygga färgcombos, måste ha missat den du länkadeDu skrev ju nyss "Cube är fula utan motstycke" det var lite väl fördomsfullt kan man tycka...
Ja ja, ta lite mer spettekaka.Dålig smak är svårt att förbise.
Utan att vara så insatt i lvg-branchen så skulle jag börja i andra ändan om jag tänkte köpa en hoj för 40 lök.
Gör en riktig bikefit och utgå därifrån. En Cykel som inte är bekväm att cykla på kommer du inte att cykla på så mycket.
Med MTB är det inte lika noga att sitta perfekt.
Annars skulle jag rekommendera TS att köpa hojen den tycker är snyggast. En cykel som är 9/10 i snygghet slår en cykel som är 9/10 i aerodynamik.
Vissa åker Dacia andra åker annat. Köpa smart, vad är det? Sämre andrahandsvärde pga ej attraktiv lär man ta med i beaktande.Ska du köpa smart skaffar du dig en Canyon. Eller Cube, även om det är ett väääldigt ohäftigt märke.
Är du inte status-/varumärkesbrydd och vill ha något som funkar och är prisvärt behöver du inte titta längre.
Att vara smart är bra, att vara snygg är bättre.Vissa åker Dacia andra åker annat. Köpa smart, vad är det? Sämre andrahandsvärde pga ej attraktiv lär man ta med i beaktande.
Tanken är just att inte maxa hela budget på cykel utan ha kvar några tusen (typ 10) till utrustning och bla bike fit.Utan att vara så insatt i lvg-branchen så skulle jag börja i andra ändan om jag tänkte köpa en hoj för 40 lök.
Gör en riktig bikefit och utgå därifrån. En Cykel som inte är bekväm att cykla på kommer du inte att cykla på så mycket.
Med MTB är det inte lika noga att sitta perfekt.
Vad är din rekommendation på märke om man endast utgår från mest cykel för pengen? Vinner canyonen i så fall?Tänk vilka anledningar folk fantiserar ihop för att motivera att de betalar överpriser för ett ”coolt” märke på en så standardiserad vara som en cykel. Vanligt bland fanboysen av vissa märken. Vore nästan intressant med en vetenskaplig studie av det där. Är iofs kanske redan gjort inom klädbranschen eller liknande.
Om du inte ens vet vad du ska ha för styrbredd så börja med en bikefit...Tanken är just att inte maxa hela budget på cykel utan ha kvar några tusen (typ 10) till utrustning och bla bike fit.
Hittat en butik i stan som har bikefit, 3h verkar det taOm du inte ens vet vad du ska ha för styrbredd så börja med en bikefit...