Köptips lvg 30-40tkr

Köptips lvg 30-40tkr
Ok, men borde man inte kunna motverka avsaknad av setback med att flytta sadeln? Sadelstolpen som kom med från början hade endast en skruv på klämman för sadeln och var av någon billig skitvariant så den släppte hela tiden, behövde byta ut så man inte får haveri på vägen. Sedan kändes det som att jag satt för långt bak också, kunde känna hur jag vandrade fram till nosen på sadeln hela tiden så jag Köpte billigaste dubbelskruvade klämman som fanns utan setback.
Jag har samma problem nu på min mtb. Har bytt från stolpe med 20mm sb till dropper med 0. Jag hade 70mm stam innan och nu provar jag med 85mm stam för att motverka det. Min cykel har ganska kort reach, 439 i Large men det är en xc. Så jag vet inte hur stabilt det är med så lång stam, jag kör stig också ibland. Har precis köpt bredare fälgar och däck så cykeln kan klara mer stig. Jag flyttade sadeln bak lite men mina knän är fortfarande framför axeln.

Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr
Det är en stoor ballpark.
Det bästa för dig är därför, än en gång, att du mäter upp (åtminstone stack och reach för) din cykel
Visa bilaga 416029
Lägg sedan till de justeringar av sittställningen du vill göra och utgå från det (men jmf gärna med ballparken).
Som det redan har föreslagits i #355

Den vanligaste sittställningen på lvg är att man justerar sadeln i längsled så att man sitter med knät över pedalaxeln
kops21.png

På engelska förkortas detta KOPS (Knee Over Pedal Spindle), googla på det så hittar du mkt
Men i vilket fall är även det bara ytterligare ett utgångsvärde i ballparken

Vad gäller styrtappens längd är det vanligaste där från 7-8 cm upp till 12-13 cm,
och då med kortare längd på mindre ramar för att få bra styrbalans

Visa bilaga 416030
Gissningsvis har du en för lång ram (för mkt reach) om du behöver en styrtapp på mkt <10cm
Men detta är förstås bara ballparkgissningar från mig.

Du har större chans att få en sittställning, och en cykel, du blir nöjd med om du utgår från verkligheten istf ballparken!
Du verkar kunnig. Vet du om man ska bry sig om kops på mtb? Jag hade 20mm sb och då var kopsen rätt. Men nu när jag bytte till dropper med 0 sb så är det svårt att komma tillbaka till samma position. Jag har dragit tillbaka sadeln med 1cm men mitt knä är fortfarande framför. På lvg cyklar har jag också alltid varit tvungen att både ha mycket sb och föra sadeln bak för att kops ska vara rätt.

Köptips lvg 30-40tkr
Vikt är inte allt tänker jag, speciellt när man väger 90kg. Tänker på Vikt, pris, styrka - välj två. Man kan säkert få fram en billig lätt cykel, men kanske inte det mest hållbara eller kvalitetssäkra?
Klart det kan vara så, men sedan kommer varumärket in i ekvationen också. Det gör att du kan få en lätt och hållbar cykel till avsevärt lägre pris än motsvarande fr ”fina märket”, trots att cyklarna objektivt sätt är av samma kvalitet och lika kapabla. Tror man nåt annat är man rejält naiv. I princip alla märken som har nämnts här i tråden, inkl ”fultyskarna”, tävlas och vinns det tävlingar på på högsta proffsnivå.

Köptips lvg 30-40tkr
Klart det kan vara så, men sedan kommer varumärket in i ekvationen också. Det gör att du kan få en lätt och hållbar cykel till avsevärt lägre pris än motsvarande fr ”fina märket”, trots att cyklarna objektivt sätt är av samma kvalitet och lika kapabla. Tror man nåt annat är man rejält naiv. I princip alla märken som har nämnts här i tråden, inkl ”fultyskarna”, tävlas och vinns det tävlingar på på högsta proffsnivå.
Självklart är ”märke” ett prispåslag. Men nu hade personen jag citerat jämfört sin billigare fultysk med cuben (också fultysk) Och påtalat att hans cykel hade samma vikt till lägre pris. Därav min poängtering om att vikt inte kanske är allt man ska se till.

Köptips lvg 30-40tkr
Jag var förbi Cykelhuset här om dagen och såg att de hade en Roubaix Expert 2020 DI2 (storlek 56) som var rejält prissänkt. Superbekväm och riktigt aero och dessutom RÖD ?

Dock kanske det är fel röda färg och så har den ju "fula" sadelstag.

Köptips lvg 30-40tkr
Vet du om man ska bry sig om kops på mtb?
Detta kanske skulle platsa bättre i en annan tråd? Men ändå …. here we go
KOPS är bara ett av många mått för att få till en bra sittställning, den knäposition som är bäst för dig personligen kan vara + eller - ett antal centimetrar
Men din personliga KOPS kan vara bra att känna till för att få till en bra sittställning på en ny cykel.
Den personliga KOPS kan dessutom variera mellan olika cyklar, särskilt om man ha styret högre eller lägre
Dessutom är KOPS ett viktigare mått ju längre man sitter i samma ställning, på en MTB så borde det därför vara viktiga på en cykelvasancykel jmf med en "stök och bröt"-cykel där man står och cyklar en stor del av tiden och (nästan) aldrig sitter i samma ställning ngn längre tid.

Vill man ha en sittställning som funkar för sittande cykling under längre tid står det en del grundläggande råd här: How to Fit a Bicycle

Ett svar på din fråga blir väl då: Kanske, men det beror på (Bra svar?)

Köptips lvg 30-40tkr
Detta kanske skulle platsa bättre i en annan tråd? Men ändå …. here we go
KOPS är bara ett av många mått för att få till en bra sittställning, den knäposition som är bäst för dig personligen kan vara + eller - ett antal centimetrar
Men din personliga KOPS kan vara bra att känna till för att få till en bra sittställning på en ny cykel.
Den personliga KOPS kan dessutom variera mellan olika cyklar, särskilt om man ha styret högre eller lägre
Dessutom är KOPS ett viktigare mått ju längre man sitter i samma ställning, på en MTB så borde det därför vara viktiga på en cykelvasancykel jmf med en "stök och bröt"-cykel där man står och cyklar en stor del av tiden och (nästan) aldrig sitter i samma ställning ngn längre tid.

Vill man ha en sittställning som funkar för sittande cykling under längre tid står det en del grundläggande råd här: How to Fit a Bicycle

Ett svar på din fråga blir väl då: Kanske, men det beror på (Bra svar?)
Tack, nu förstår jag. Intressant länk också. Har haft problem med höger knä i över ett år nu. Gjort bikefit, vilket inte har hjälpt. På lvg cykeln alltså, men får ta det i en annan tråd för att inte gå ot här.

Köptips lvg 30-40tkr
Efter en tidigare runda (med min 4000kr racer) och hållit tempo med några personer med galet dyra cyklar insåg jag att jag kommer själv se ut som en clown om jag ska rulla på en 50tkr-cykel. Varken tävlar eller är på den nivån att jag utan skam kan träna på en sådan maskin. Får tänka om lite...

visst det vote riktigt roligt med en fräck cykel, men det skulle se löjligt ut

Köptips lvg 30-40tkr
jag att jag kommer själv se ut som en clown om jag ska rulla på en 50tkr-cykel. Varken tävlar eller är på den nivån att jag utan skam kan träna på en sådan maskin. Får tänka om lite...

Det är inte vanligt att tävlingscyklister köper cyklar för 50kSEK, åtminstone inte för sina egna pengar. Däremot i Masters/Veteran kan det vara lite annorlunda

De dyraste cyklarna köps i allra högsta grad av motionärer, så med en 50kSEK skulle du platsa bra.
Dessutom undrar jag om du resonerar på samma sätt vad gäller andra saker, tex bil mm?

Köptips lvg 30-40tkr
Det är inte vanligt att tävlingscyklister köper cyklar för 50kSEK, åtminstone inte för sina egna pengar. Däremot i Masters/Veteran kan det vara lite annorlunda

De dyraste cyklarna köps i allra högsta grad av motionärer, så med en 50kSEK skulle du platsa bra.
Dessutom undrar jag om du resonerar på samma sätt vad gäller andra saker, tex bil mm?
Bil, klockor och annat är statussymboler: du behöver inte vara rallyförare för att ha en lambo eller urmakare för att ha en patek.

Cyklar placerar jag som träningsredskap. Så i min värld köper jag en cykel som jag tycker matchar min nivå och ambitioner, snarare än att den representerar min betalningsförmåga. tänker på ”all the gear and no idea”

Köptips lvg 30-40tkr
Cyklar placerar jag som träningsredskap. Så i min värld köper jag en cykel som jag tycker matchar min nivå och ambitioner, snarare än att den representerar min betalningsförmåga. tänker på ”all the gear and no idea”
Så har du ju åtminstone inte tidigare resonerat, vare sig det gäller ditt tidigare MTBköp eller i den här tråden.
Är det priset i relation till din nuvarande prestationsförmåga och ambition som skall styra vilka tips du vill ha from nu?
För i 1a inlägget skrev du ju
"Tänker 30-40tkr blir bra prisområde så kan jag sätta av typ ~10tkr på att uppgradera lvg-garderoben kläder, hjälm, glajor och kanske en uppsättning bra däck om det skulle behövas."
och
"Önskemål jag har:
  • Kolfiberram
  • Skivbromsar
  • Bonus men ej krav: el-växlar, kolfiberhjul"

Det svänger mer ju längre ett cykelköp dröjer

Köptips lvg 30-40tkr
Bil, klockor och annat är statussymboler: du behöver inte vara rallyförare för att ha en lambo eller urmakare för att ha en patek.

Men bil och klocka köper du så att de
”representerar din betalningsförmåga”? Eftersom de är ”statussymboler”?

Är det inte bättre att bara skita i vad andra tycker, och köpa det som DU verkligen vill ha, så länge du har råd? Oavsett om det gäller bil, klocka, cykel, eller whatsoever. Så om du nu vill ha en cykel som ”matchar din nivå”, köp en sån! Men då förstår jag inte syftet med tråden fram tills nu...

Köptips lvg 30-40tkr
Så har du ju åtminstone inte tidigare resonerat, vare sig det gäller ditt tidigare MTBköp eller i den här tråden.
Är det priset i relation till din nuvarande prestationsförmåga och ambition som skall styra vilka tips du vill ha from nu?
För i 1a inlägget skrev du ju
"Tänker 30-40tkr blir bra prisområde så kan jag sätta av typ ~10tkr på att uppgradera lvg-garderoben kläder, hjälm, glajor och kanske en uppsättning bra däck om det skulle behövas."
och
"Önskemål jag har:
  • Kolfiberram
  • Skivbromsar
  • Bonus men ej krav: el-växlar, kolfiberhjul"

Det svänger mer ju längre ett cykelköp dröjer
initialt tänkte jag att jag skulle köpa en cykel jag kan ”växa” i, men fick bara en sådan olustig känsla häromdagen när jag tänkte på just det där med för dyr cykel i relation till ens skills. Sedan är väl problemet med ett forum för entusiaster att ingen drar i handbromsen, man får mest tips på dyrare ?
Har dock tagit med mig dina tips om geometri och använder det som riktmärke, många snygga cyklar rök direkt pga den långa reachen.

mtb kan jag köpa dyrt, för där kan jag utnyttja cykelns potential i större utsträckning, även om jag vet att det mesta hänger på åkaren. Haft allt från 70tkr dh till 15tkr stigcykel, men började med en instegshardtail. Droppa lastkajer och hucka trappor var knappast något man ville göra med en dyrare cykel ?

Köptips lvg 30-40tkr
Det finns många fina begagnade cyklar. Men du har ju ganska specifika krav så det kanske är svårt. Har ju varit uppe många gånger men man får mycket för pengarna där.

Köptips lvg 30-40tkr
Normalt sett så startas liknande trådar av någon som faktiskt vill ha hjälp.

M
HåkanC har gett extremt bra input, har gjort så att man kan rama in preferenserna med hjälp av geometrin. Domanen är den som verkar allra bäst efter Håkans tips om stack och reach, samt att den verkar efter reviews vara snabb och komfortabel. Frågan är just om 30tkr är overkill när man kommer från nybörjarbakgrund på lvg

Köptips lvg 30-40tkr
Efter en tidigare runda (med min 4000kr racer) och hållit tempo med några personer med galet dyra cyklar insåg jag att jag kommer själv se ut som en clown om jag ska rulla på en 50tkr-cykel. Varken tävlar eller är på den nivån att jag utan skam kan träna på en sådan maskin. Får tänka om lite...

Du kanske har tagit upp det tidigare, men varför behöver du en ny cykel alls?

Köptips lvg 30-40tkr
Sedan är väl problemet med ett forum för entusiaster att ingen drar i handbromsen, man får mest tips på dyrare
Det har du nog huvudsakligen stått för själv eller? ? Ganska tidigt fick du tips på flera "billiga" cyklar som ändå uppfyller kravspec och budget. De passade dock inte i form av märke eller utseende. Det är fine, det är du som skall äga och cykla på den. Men jag vill påstå att du fått prisvärda lösningar som senare kanske eskalerat och gått över budget när målbilder blir allt snävare.

Köptips lvg 30-40tkr
Du kanske har tagit upp det tidigare, men varför behöver du en ny cykel alls?
För att den gamla cykeln är något för stor för mig och har en del gammal teknik som börjar kännas ganska begränsande för min utveckling. Fälgbromsar som ärligt talat känns farliga att åka på (speciellt när man kommer från enduro/dh med 4-kolvsok och 200mm skivor), 8-delad kassett 11-32t så det blir ofta stora hopp mellan växlarna.

vill ha en ny cykel som framförallt storleksmässigt passar min skumma kroppsform

Köptips lvg 30-40tkr
Det har du nog huvudsakligen stått för själv eller? ? Ganska tidigt fick du tips på flera "billiga" cyklar som ändå uppfyller kravspec och budget. De passade dock inte i form av märke eller utseende. Det är fine, det är du som skall äga och cykla på den. Men jag vill påstå att du fått prisvärda lösningar som senare kanske eskalerat och gått över budget när målbilder blir allt snävare.
Det har du nog rätt i! ?
problemet är väl just att många billigare cyklar är så ruskigt fula (subjektiv bedömning jag vet)

Köptips lvg 30-40tkr
För att den gamla cykeln är något för stor för mig och har en del gammal teknik som börjar kännas ganska begränsande för min utveckling. Fälgbromsar som ärligt talat känns farliga att åka på (speciellt när man kommer från enduro/dh med 4-kolvsok och 200mm skivor), 8-delad kassett 11-32t så det blir ofta stora hopp mellan växlarna.

vill ha en ny cykel som framförallt storleksmässigt passar min skumma kroppsform
Dom där kraven finns det som sagt många rätt billiga cyklar som uppfyller, om du vill ha något som känns roligare än dom allra billigaste handlar det ju inte längre om nån sorts rent rationella argument och då skulle jag strunta i vad du tror att andra tycker att du borde cykla på.

När det gäller just bromsar så har jag skivbromsar men tycker ändå att det är läskigt att cykla landsväg jämfört med i skogen, för mig handlar det mest om typen av hinder man kan behöva bromsa för och vilken hastighet man har när det behövs. Typ mötande bilar som gör oväntade vänstersvängar eller bilar från utfarter när man ligger i hög hastighet.

Tillägg: Jag har en Canyon som jag köpte när jag började cykla landsväg för att den var rätt prisvärd. Jag tycker inte att det är ett särskilt spännande eller creddigt märke, men varje gång jag cyklar tänker jag på hur bra jag sitter på den och hur bekväm den är och för mig är det viktigare än mina andra känslor för varumärket. Jag blir glad när jag är ute på den. När jag tittar efter en annan cykel nu är det främst märken som känns lite roligare, men känner samtidigt att det allra viktigaste är att den passar storleksmässigt (jag jämför mått med mina nuvarande cyklar) och andra krav som jag har (utrymme för däck, geometri, fästen för utrustning mm). Jag ältar lite om jag ska ha Di2 eller inte, det blir mycket dyrare och jag vet inte om jag själv tycker att det är värt det för den typ av cykel jag kollar på, men vad andra tycker att jag ska cykla på relativt min prestationsnivå bryr jag mig inte det minsta om.

Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr

Köpte också ny cykel för att få skivor, men skrev du inte nånstans i tråden att du mest cyklade LVG i fint väder?
Ärligt talat - En professionell affär hjälper dig med att hitta rätt cykel - bara gå in och köpa en. Du har redan massa fina alternativ.
Eller, ta geo-råden från tråden och beställ en. 11-delat med liten kassett, aerohjul och du är klar för Stockholm :)

Köptips lvg 30-40tkr
Köpte också ny cykel för att få skivor, men skrev du inte nånstans i tråden att du mest cyklade LVG i fint väder?
Ärligt talat - En professionell affär hjälper dig med att hitta rätt cykel - bara gå in och köpa en. Du har redan massa fina alternativ.
Eller, ta geo-råden från tråden och beställ en. 11-delat med liten kassett, aerohjul och du är klar för Stockholm :)
Precis, nu har det funderats tillräckligt. Köp nåt nu bara!

Köptips lvg 30-40tkr
Uppfyller ej skivbromskravet, men kanske tilltalar TS ändå (om storlekarna inte är för små):

Köptips lvg 30-40tkr

Jag kommer från motocross och roadracingbakgrund (brembo värstingpump med 330mm skivor) och har inga som helst problem med kolfiber-ultegra fälgbroms..

Utöver när det regnar, men då cyklar man inte lvg :)

Är nybörjare med, körde 2 mån på en 56 2014 giant förra hösten, jag är 177. Ftp 220 och max 10 mil. Kör endast gran fondos, typ.

Byggde ihop en 7.2kg Guerciotti 52 (massa drop men man vänjer sig) med Di2 under vintern. Beggad ram och ny grupp.

Inte ångrat mig en sekund och köp elektroniskt för guds skull. Körde mekanisk mtb i söndags, och usch.. ?

Tillbaka
Topp