brukar underhållssmörja lederna i bakväxlarna med favvon helsyntet motorolja. det brukar med vanliga skonsamma tvättrutiner försvinna med tiden utan att särskilt mycket smuts byggs upp. en växel som trots det kärvar kan man väcka till liv med wd40, men jag anser att 'riktigt' smörjmedel sedan måste till.
ultraljudstvätt funkar säkert, men känns för mig lite topsigt och overkill. möjligen om den är seriöst fastsittande. men sedan återsmörjningen av de slutna och nitade lederna som nämts en utmaning. ett sätt kan vara just inledning med något tunnflytande som sedan kapillärt kan dra med sig något 'riktigt'.
vill man i det läget ha något mer visköst har jag funnit finishline grön användbart. det är också en syntetisk olja, som alltså har fördelen att behålla sin smörjning även i kyla, och inte med tiden riskerar förtvålning så som enkare oljor gärna gör. den är mer tjockflytande och long-life. iom det lär den vid fortsatt återkommande användning medföra att smuts attraheras, så bara någon enstaka inledande behandling skulle jag säga.
använder den med framgång i växelnav, där beckigt kullagerfett annars gärna är ett trögtrampat tema. särskilt i planetväxlarna.