kort styrstam och skön mtb sadel?

erito

Medlem
Har en Radon Slide AM som jag är helnöjd med, men jag skulle vilja ha en kortare styrstam och en bredare mjukare sadel.

Några prisvärda tips? Inget Biltema, men heller inte snor-dyrt tack :)

Titta på specilized, har en på landsvägshoj och en på MTB. Väldigt nöjd. Provas med fördel ut i butik. Sportson på Kungsholmen lämnade öppet köp så jag sedan fick prova på riktigt. Kostar en tuss +- nån hunka.

Foss har helt rätt. Skönaste sadeln tycker jag är Specialized Phenom i 143 bredd. Inte tokigt dyr men andas kvalitet.

PHENOM COMP GEL

46492.jpg

Specialized har demo sadlar man kan låna och prova mot en deposition. Sportson och specialized concept store i hammarby sjöstad har testsadlar.
För mig vart det en Specialized Avatar, lite mjukare än Phenom. Smaken är som baken :)

erito skrev:
-------------------------------------------------------
> Styrstam är verkligen en djungel... Letar
> vidare..

Köpte en gång en styrstam på ebay för typ 8 GBP inkl frakt från Ebay.co.uk och det kändes väldigt värt trots väntetid på en dryg vecka innan jag hade den hemma.

Uppdaterar med några halvkassa före/efter bilder. Ni fattar säkert att det blev skillnad :)

Valet föll på en Race Face Respond AM/DH stam och en Bionicon v2 kedjestyrare. Sadel har jag inte bytt ännu... det är inte lika viktigt.

Före:
2013-08-0920.38.28.jpg

Efter:

Bilagor

• 2013-08-09 20.50.58.jpg
    2013-08-09 20.50.58.jpg
    50.4 KB · Besök: 84
Benne skrev:
> För stor ram?

Nej, men i skog och stök och lite downhill så passar en kort styrstam mycket bättre. Mindre slagigt och mycket skönare

EricR skrev:
> Superstars sadlar är najs fö. Tror jag gav ca
> £30 för min. Toknöjd

Tack för tipset. Ska kolla på dom

Bara för att ytterligare påvisa det individuella i sadlar så har jag träffat helt rätt med Specialized Toupe RBX 143mm. Har en sådan på både LVG och MTB. Låna och testa är som flera skrivit det bästa rådet.

Styrstammen prickade jag helt rätt med RaceFace.

Sadel får vänta något, men jag kollar upp alla tips jag fått här, tack tack :)

Stuvstaix skrev:
> WTB Laser, har testat "allt". Lasern är det
> bästa hittils.

+1 på Lasern

melkersson skrev:
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > WTB Laser, har testat "allt". Lasern är det
> > bästa hittils.
>
>
> +1 på Lasern

+1

Har en specialized som är måttanpassad, dyr, lätt men mina wtb's har slagit den i bekvämlighet med hästlängder. Att Spec är löjligt dyra gör inte saken sämre för WTBs del.

Angående Lasern. Det var den enda jag hittade som var enduro/AM-anpassad på riktigt, dvs riktigt kort, "progressivt dämpad" utan att vara sladdrig och där man kan ta ett tokdropp med bakdämpningen på kvarglömd på Locked utan att förlora sin möjligheter till föräldraskap.
Lite tung dock, men kontaktpunkter (däck, pedaler, grepp, sadel) har jag liberal viktbudget på.

Sjysst tråd, +1. Är själv på jakt efter kort styrstam till min Surly Ogre. Vet inte om XL var rätt storlek för mig men jag har för långt framåtlut o trycket på handlederna är påfrestande. Speciellt med tanke på backsweep styre (Salsa Motoace 17gr bend) vilket fördelar trycket på en fokuserad zon på utsidan av handflatan... Inte skönt. Ska testa att låna min MTB's korta styrstam.

Det är just det där med backsweep, vad ska det va bra för? Jag gillar raka riser styren, men det kanske är mer DH/freeride? Vet inte hur köregenskaperna kan tänkas bli på en Surly Ogre (73grader gaffelvinkel o 40mm rake)...

racer skrev:
> Erito: Har du någon bild på nya kedjestyraren
> monterad?
>
> /J

ja en kass bild, men här är den:

Bilagor

• 2013-08-09 21.02.43.jpg
    2013-08-09 21.02.43.jpg
    69.8 KB · Besök: 35