Kostnad för cykelpendling

Nåja, det går att äga och köra bil rätt billigt också. Men man får ha tur och kompromissa bort en hel del komfort, säkerhet och pålitlighet.

För mig hamnar skatt och försäkring sammanlagt på knappt 7000 kr för ett helår. En bil som är lite äldre (30 år eller mer) har ingen fordonsskatt (veteranbil), och boendeform och parkeringsform kan dra ner försäkringsbeloppet en hel del. Skippar man dessutom allt annat än ren trafikförsäkring blir det ännu billigare.

Letar man billiga reservdelar, mekar själv och bara fixar det som krävs för att bilen ska fungera och vara laglig, så blir även underhåll och service rätt små poster. Med rätt bil, så klart.

Som geologen säger handlar det helt om vart man lägger nivån... Har man liknande standard och krav på bil och cykel vad det gäller status och skick så är det omöjligt att bilen kan vara billigare....

Sen som många är inne på är det inte gratis att cykla heller, men frågan är ju som vanligt vad som hamnar på nöjeskontot. Själv planerar jag att igen börja trampa de 1,5 milen enkel väg jag har till och från stan så fort det blir ett vettigt före, trots att det jag gör på dagarna är att köra bil, min egen dessutom.... Det är ju varken för att det är billigare eller smidigare, men kanske roligare, den största nackdelen jag känner är att det tar nästan 3ggr så lång tid....

Eller ska vi räkna som ts gjorde? "bensin och däck och räkna allt annat på tid"...
Bensin räknar vi som energi då, några smörpaket extra för typ 500kr och tydligen inga däcksbyten allt annat är på tid.
500kr/260mil=1,92kr/mil

Om ni läser TS inlägg lite noggrannare så ser ni att han inte är helt ute och "cyklar" med sin uträkning.
Han kör bil ca: 1000 mil om året och pendlar 260 mil på 1,5 år med cykeln.
Om han skulle köra bil till jobbet istället så skulle det innebära 185 mil till på bilen per år.
De flesta nya moderna bilar har serviceintervall på 3000 mil eller 2 år, det som kommer först, så då påverkas inte servickostnaderna. Om han då byter bil vart 10:e år och även har en uppsättning vinterdäck så är det inte säkert att han hinner slita ut dom under dessa år. Alltså tillkommer endast bränslet (nästan) som merkostnad för honom om han skulle ta bilen istället.

Sen ökar ju olycksrisken mångfalt eftersom de flesta trafikolyckor inträffar under rusningstid på väg till och från jobbet. Vissa försäkringsbolag frågar om man använder bilen till detta och har högre premie då.

Lainen skrev:
-------------------------------------------------------
> De flesta nya moderna bilar har serviceintervall
> på 3000 mil eller 2 år, det som kommer först,

Det förutsätter att TS dels har en ny bil, dels följer rekommendationerna (oavsett bilens ålder).
Men slitage beror inte på tid bilen finns, utan tid/sträcka bilen körs. Och det är slitage och påföljande reparationer som är dyra. Att byta olja, filter och nåt sånt är inte så dyrt.

geologen skrev:
> Lainen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De flesta nya moderna bilar har
> serviceintervall
> > på 3000 mil eller 2 år, det som kommer
> först,
>
> Det förutsätter att TS dels har en ny bil, dels
> följer rekommendationerna (oavsett bilens
> ålder).
> Men slitage beror inte på tid bilen finns, utan
> tid/sträcka bilen körs. Och det är slitage och
> påföljande reparationer som är dyra. Att byta
> olja, filter och nåt sånt är inte så dyrt.

Dessutom slits en bil som körs korta sträckor med kallstart mer vilket ger högre värdeminskning än en landsbygdsbil som gått lika långt men längre sträckor per gång.

Kudos skrev:
> Tycker TS har en poäng. Cykelpendling kan springa
> iväg i kostnader och är inte så billigt /
> gratis som det ibland kan framställas som.

Nja. Man kan ju cykla närapå gratis. Se på Tuva, just hennes härke var ju nytt men väldigt många har ju nåt stående som går att använda. Eller kan få nåt om man ber snällt. Springer iväg gör det först när man beslutar sig för att investera.

Men om man vill att det ska vara lite flott o ha allt på en gång:
cykel ca 8000:- (xxl eller nån nishiki eller så)
Kläder 2000:-
Skor o spd 1000:-
Vinterdäck 600:-
Verktyg, engångkostnad 500:-

Byte av kedja, kassett, vajrar, bromsbelägg, smörja etc: ca 600:-/år

Sådär 12.000:- första året, 600:-/året därefter, byta ut kläder allteftersom de slits ut o göra någon större reparation så småningom. Rätt högt räknat, jag köpte iaf inte allt på en gång utan cyklade i både gympadojor o joggingbrallor ett tag, köpte verktyg efter flera år, vinterdäck efter några år, så kostnaderna sprids ut mer.

Jag räknade just ut att jag lagt 2800:- de senaste tre åren.
Regnjacka 500:- behövdes? Näe, men jag var less på fladdrigt regnställ
Vinterdäck 1700:- behövdes? Nä, men jag var less på de förra.
Tröja 80:- behövdes? Nä, jag använder den jämnt men det var inte den som fick mig att börja cykla.
Byxor 100:- behövdes? Nä, men bekvämt med nåt utan hängslen att pendla i när det ska av o på ofta.
Pedaler 300:- behövdes? Ja, de från 2002 glappade nåt infernaliskt, släppte ut kulor på vägen o gjorde ont i knät att använda.
Dessutom vete fan om jag inte sparar in en del på annat klädkonto: Jag jobbar i jobbkläder, cyklar i cykelkläder, hemma har jag mest några sunkiga hemmakläder (duschar o tar på mig nåt mjukt o fult när jag kommer hem), så mina "vanliga" kläder spar jag på tills jag är pensionär.

Är på gång att köpa bil, skulle hemskt gärna ha en sån där billig som TS har. Som kostar mig mindre än min cykling.

Lainen skrev:
> Om ni läser TS inlägg lite noggrannare så ser
> ni att han inte är helt ute och "cyklar" med sin
> uträkning.

Man kan räkna på en bils kostnad på massa olika sätt. Jag tror man lurar sig själv så fort man låter bli att räkna totalkostnaden för vissa typer av mil, men väljer att inkludera den i andra...

Det jag är mest förvånad av är hur han lyckats få till en sån hysterisk milkostnad på cykeln?

Haha vilket kortsiktigt kostnads tänk...

Jag tror det var runt 2006-07 Folksam räknade att det kostar 35 kr milen för en bil. Allt inräknat.
Jag tror inte staten skulle ge 18,50/milen på skatten om det var billigare en så att åka med bil...

Blir det inte lite fel att räkna på bilbyte var 10 år tycker du? Räkna på 10000 körda mil. Cyklar hen då så har hen bilen 10 år, 185 mil till per år så kan hen ha bilen nästan 2 år längre innan det är dags att byta. Jag tycker isf ts ska köra 1500 mil per år(om intervallen är 3000 mil el. 2 år) för att få ned milkostnaden på servicen.

Senast ändrad:
Fast det där är för ganska nya bilar, servade enligt instruktionerna på verkstad, och körda ca 1200-1500 mil per år, försäkrade av en medelperson. För gamla bilar faller såna beräkningar. Lite som med Konsumentverkets schablonbelopp för hur mycket olika saker kostar i ett hushåll. De är beräknade utifrån ett genomsnitt. Avviker man mycket från det kan schablonbeloppen bli närmast komiska!

geologen skrev:
> Fast det där är för ganska nya bilar, servade
> enligt instruktionerna på verkstad, och körda ca
> 1200-1500 mil per år, försäkrade av en
> medelperson. För gamla bilar faller såna
> beräkningar. Lite som med Konsumentverkets
> schablonbelopp för hur mycket olika saker kostar
> i ett hushåll. De är beräknade utifrån ett
> genomsnitt. Avviker man mycket från det kan
> schablonbeloppen bli närmast komiska!

Där kan man lura sej själv lite också med att ha gammal bil, se helheten. Förutom att repkostnaderna blir högre ska man kanske ha ett varmgarage att skruva i, en uppsättning verktyg och sedan tid. Men allt det är ju individuellt beroende på hur man bor. Tex kanske jag kan bygga om garaget till ett uthyrningsrum och dra in 2-3000/månad.... Hur lönsamt är det då att ha gammal bil?

Varmgarage hade varit trevligt. Jag har bara en parkeringsplats utomhus (den ingår i månadsavgiften och jag vet inte hur mycket den kostar - den finns inte särredovisad). Men det har funkat för att byta kylare, remmar, olja och filter, och en del annat smått. Verktyg kostar, visst, men det är en engångskostnad, och det mesta är enkla grejer.

Jag har, som sagt, räknat med precis allt bilrelaterat när jag räknat på mitt bilägande. Med undantag för verktyg jag redan hade, förstås. Men det är inget jättebelopp.

Jag är inte så störd i huvudet att jag räknar lönekostnad för min fritid. Jag vet att andra är det, men sånt befattar jag mig inte med. Då blir livet jävligt inrutat.

Ärligt och realistiskt räknat så kostar mitt cykelpendlande i samma härad som SL-kortet. Men då optimerar jag inte mot lägsta kostnad, så det går säkert att kapa kostnader om man är lagd åt det hållet.

Sen skulle jag aldrig kunna gymma mig till den kondis som cyklingen ger mig. Cyklingen är säkert ensidig som träningsform, men den spöar ju all träning som inte blir av med hästlängder.

Jo jag skrev det, individuellt hur man bor. Jag servar och repar själv också och tror att fler skulle göra enklare servicar själv om de visste hur enkelt det är.

geologen skrev:

> Jag är inte så störd i huvudet att jag räknar
> lönekostnad för min fritid.

Jag brukar se cykelmekandet som terapi, och spar man in ett par timmar hos terapeuten har man sparat sjukt mycket pengar.

Hur räknar ni in värdet av den realoption som bilinnehavet medger? Möjligheten att utan barriär kunna göra de där roliga spontana saker (som kräver bil) som blir fantastiska, utan för höga barriärer. I familjelogistikträsket ges inte så många sådana tillfällen per år, men det är de tillfällena som summerar till livet när man tänker tillbaka (om man inte definierar sig i relation till sitt arbete).

Fliken skrev:
> Hur räknar ni in värdet av den realoption som
> bilinnehavet medger? Möjligheten att utan
> barriär kunna göra de där roliga spontana saker
> (som kräver bil) som blir fantastiska, utan för
> höga barriärer. I familjelogistikträsket ges
> inte så många sådana tillfällen per år, men
> det är de tillfällena som summerar till livet
> när man tänker tillbaka (om man inte definierar
> sig i relation till sitt arbete).

Det är just av den anledningen jag har bil, annars hade det blivit hyrbil vid behov eller bilpool om det hade funnits i min närhet.

izar skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Hur räknar ni in värdet av den realoption som
> > bilinnehavet medger? Möjligheten att utan
> > barriär kunna göra de där roliga spontana
> saker
> > (som kräver bil) som blir fantastiska, utan
> för
> > höga barriärer. I familjelogistikträsket ges
> > inte så många sådana tillfällen per år,
> men
> > det är de tillfällena som summerar till livet
> > när man tänker tillbaka (om man inte
> definierar
> > sig i relation till sitt arbete).
>
>
> Det är just av den anledningen jag har bil,
> annars hade det blivit hyrbil vid behov eller
> bilpool om det hade funnits i min närhet.

Jag har ju motorbåt. Den kalkylen, kostnad per timme eller per körd nautisk mil, blir helt absurd. Därav behovet att hitta ett alternativt sätt att räkna och motivera innehavet. För, de där tio fantastiska dagarna på sjön en sommar utgör 99 procent av ens minnen från den sommaren.

Vi behöver i princip bli fossil bränsle fria till 2100 enligt prognoserna om vi ska ha en chans att undvika en temphöjning på max 2 grader. Ju tidigare vi accepterar o ställer om ju större chans finns. Att teknik ska lösa biffen allena är omöjligt enligt experterna. Att cykla är ett nödvändigt steg. Att köra bil är en omöjlig framtid i slutändan. Jag tror transporterna av varor kommer prioriteras om inte marknadsekonomin kollapsar av brist på nyckel resurser. Att alla kör runt i bil är omöjligt. Jag hoppas att vi går mot en cirkulär ekonomi där "allt" återanvänds eller återvinns samt att köp o slängmentaliteten upphör (även för cyklar). Åter till hållbara komponenter istället för dura ace-hållbarhet mao...
Särskrivningarna är plattans fel.

Jag sätter på gamla kedjor, kassetter, däck mm från racern på Pendlarkrossen, de håller ytterligare 1000 mil där .

Det som kostar är lite 5-56, kedjeolja och bromsklossar från biltema ,finska vinterdäck, men de håller flera många mil.

Den hojen kan inte kosta många ören per mil.

Hojen tvättas aldrig, smörjer kedjan och sprutar lite 5-56 på växlarna. -hur svårt kan dar vara?

Serviceintervall för bilar är oftast 1 år eller ett varierande antal mil. Inte två år.
Om man kollar vad varierande biltidningar räknar för milkostnad inkl allt hamnar man i regionen 20-25 kronor för en ny bil av absolut billigaste sort (dvs runt 100 000) och sedan uppåt.

Sidofrågan är vad man får ut av cykel- alternativt bilpendling. En bruttokostnadskalkyl är rätt enögd, en nettokalkyl som värderar intäkterna (exvis motion) är mer relevant. Vilket många redan skrivit.

Senast ändrad:
ToddyKrycka skrev:
> Har man cykel som hobby är ju pendlandet gratis.
> Cykelgrejerna hade man köpt ändå, eller kan man
> inte tänka så?

Jag har cykelpendlande som hobby. Dubbelgratis!

Ett annat sätt att få cykling svindyrt kan ju vara att köpa en billig rostbenägen cykel. Ställ ut den och cykla en mil per år med den. Varje år får man sedan byta kedja vajrar osv. kanske tom däck för säg 500kr.... 500kr per mil...
Så kan man ju också räkna ;)

Jag tycker det kan vara värt några kronor extra för det välmående som lite cykelpendling bidrar med. Ju finare cykel och fräschare komponenter, desto trevligare mil. Skulle aldrig få för mig att räkna på milkostnaden. I helgen hoppas jag på plusgrader, så cykeln kan tvättas skinande ren.

Kul att läsa alla svar :D

Nu har jag aldrig försökt totalkostnaden för ägandet av bil med ägandet med cykel, det säger ju sig självt. Däremot är det så att jag kört cykel och manga ganger valt cykeln just för att det varit tevligt att slippa bensinnotan I slutet av månaden. Så det var där jag blev så förvånad. Det är fortfarande som följande:

a: Jag kör för långt för att inte serva bilen en gang per år, och aldrig långt nog för att göra det på 1500 mil, alltså är det en årskostnad, inte en milkostnad.

b: Jag kör inte långt nog för att det skall påverka försäkringen. Alltså är det en årskostnad, inte en milkostnad

c: Slitade; däcken kostade 1kr/mil. Bromsar, bromsskivor, bussningar, avgasrör m.m ingen aning. Torkarblad har jag bytt 1gång på 6år (japp, de behövdes verkligen bytas). Sploarvätska.... skall vi lägga 1kr/mil? Är det rimligt?

d: Värdeminskning, jag anser att jag kör så lite att det är åldern som sätter restvärdet, inte hur manga mil bilen gått.

e: Cykeln innebär 0:- I kostnad om den står still I garaget.

Så när jag står I garaget kan jag välja att antingen betala .... 40kr för att bilen står still och sedan 24kr för att cykla ToR jobbet.
ELLER kan jag betala 40kr för att bilen blir 1 dag äldre och sedan ytterligare ca 26kr för att köra till jobbet.

Det som slår mig är att det inte var så mycket "billigare" att välja cykeln framför bilen, kanske det tom var dyrare nu på vintern? Det verkar mest vara snöslask och saltskit som slitit ner allt. Räcern har rullat 150mil och den är som ny, medans vinterslasket slitit ut kedja och kasset på 260mil. Men visst var det onödigt med nytt vevparti, och otur att främre växelförare gick sönder så det är väl mer realistiskt med halva milkostnaden på cykeln. Fast jag tycker det är förvånandsvärt mycket det också faktiskt. OCh en liten påminnelse att cykla (för mig I alla fall) inte på något sätt är gratis.

Har inte orkat läsa igenom hela tråden.
Hur dyrt det blir att pendla beror väll på vilka krav man har.
Jag kör på den här:
Kostnad:cykel 800:- skärmar 350:- lyse 50:- däck+slang 200:- totalt 1500:- på 6månader minst 15mil pendling i veckan.

Bilagor

• DSC_0044.JPG
    DSC_0044.JPG
    70.1 KB · Besök: 73
Kört +1000mil med min racer. Är inne på andra vintern. Har inte bytt något förutom en kedja. Kör samma kläder sen 2008. Bytt understället.
Underhållet är 5-56 lite varstans under vintern och någon varmvatten tvätt ibland.
Det blir ny krans, kedja, kasett och rullar i bakväxeln till våren.
Men det är klart att det kostar att cykla, men man vill väl tillhöra de goda och inte de onda bilisterna!?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    167.5 KB · Besök: 54
Wannabe skrev:
> Kört +1000mil med min racer. Är inne på andra
> vintern. Har inte bytt något förutom en kedja.
> Kör samma kläder sen 2008. Bytt understället.

Blev den sociala kostnaden för hög med det gamla understället, eller har du glömt kostnaden av tvättmedel ovan?

Novisen: 0 kr i reparationer på bilen?
Och, som sagts många gånger, kassett, drev och kedja ska inte ta slut på 260 mil om man sköter cykeln minimalt (dvs åtminstone inte låter kedjan rosta ihop).

Men "Novisen" på punkt d. måste du slå ut värdeminskningen per mil. Säg att du köper en bil för 100000 och kör den 1 mil till du lägger undan körkortet för alltid,du kanske får 20000 för den då. Milkostnaden har då vart 80000. Nu tog jag ett extremexempel för att förtydliga varför man måste räkna värdeminskningen per mil. De andra kostnaderna kan vi skippa då de brukar vara rätt små förhållandevis.

Senast ändrad:
En sak som man får tänka på, dock, är att en del saker på en bil "slits" mer av att INTE användas ofta. Batteri, bromsskivor och luftkonditionering, t ex. Även motorn mår nog bättre av att köras lite då och då, för att inte vätskor ska sedimentera och skikta sig, och kanske täta saker. Bränslet i tanken drabbas av kondens över längre tid. Inredningen kan mögla om det blir för dåligt luftombyte.

Det TS faktiskt belyser på ett riktigt bra sätt ändå med sitt resonemang är ju att om man nu har köpt en bil tenderar den ju att användas; det är dyrt som f-n helt enkelt och när man ändå har alla fasta kostnader blir merkostnaden för att köra "lite till" inte alltför stor.

Det är nog det egentliga dilemmat och anledningen till att privatbilismen håller sig såpass hög.

Jag köpte en bil till i hushållet förra hösten efter att motvilligt accepterat att pusslet med jobb, dagis och skola inte gick att lösa tillfredsställande. Många har nog samma sits. Med risk för att dras in i "politik" ser jag samtidigt trenden att skolor läggs ner i området och ersätts med större men färre skolor vilket i sin tur för med sig ett mer komplicerat transportpussel för föräldrar och barn. Det syns tydligt varje morgon runt åttasnåret då det är kö överallt och jag bor ändå 15 km från GBG centrum....

Egentligen vore det nog bättre om en större kostnad flyttades till körandet från ägandet. Mer pedagogiskt och den där förenklade marginalnaden för att köra några mil till blir mer rättvisande.

Rattnalle skrev:
> Egentligen vore det nog bättre om en större
> kostnad flyttades till körandet från ägandet.
> Mer pedagogiskt och den där förenklade
> marginalnaden för att köra några mil till blir
> mer rättvisande.

Jag håller i princip med, men de stora posterna är värdeminskning, service och reparationer. De är ju redan till stor del knutna till körsträcka, men inte direkt så att folk begriper det...
Kvar finns bara fordonsskatten egentligen. Och det skulle väl motsvara ett påslag på 2-4 kr/lit om man skulle flytta över det på bränslet. Försäkring är så individuellt. Och att betala trafikförsäkring via bränsleskatt känns inte genomförbart...

Rattnalle skrev:
> Egentligen vore det nog bättre om en större
> kostnad flyttades till körandet från ägandet.
> Mer pedagogiskt och den där förenklade
> marginalnaden för att köra några mil till blir
> mer rättvisande.

Förstår inte alls resonemanget. Högre fast kostnad och lägre marginalkostnad? Det om något inbjuder väl till ännu mer körning? Straffar dessutom de bilägare, som liksom jag, "måste" ha bil men kör så lite som möjligt av bl a miljöskäl.

Bele skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Egentligen vore det nog bättre om en större
> > kostnad flyttades till körandet från
> ägandet.
> > Mer pedagogiskt och den där förenklade
> > marginalnaden för att köra några mil till
> blir
> > mer rättvisande.
>
> Förstår inte alls resonemanget. Högre fast
> kostnad och lägre marginalkostnad? Det om något
> inbjuder väl till ännu mer körning? Straffar
> dessutom de bilägare, som liksom jag, "måste" ha
> bil men kör så lite som möjligt av bl a
> miljöskäl.

Nu läste du allt fel. Rattnalle beskrev ju raka motsatsen till det.

tobiascyklar skrev:
> och min kontenta är att
> pendlandet är minst så dyrt som ett SL kort,
> förmodligen mer, men då tvekar jag inte att
> sätta guldkant på pendlingen.

Tillbringar man mycket tid med pendling är ditt resonemang helt rätt. Varför åka på skitcyklar?

Bengt-re skrev:
> Ja och nej. I snitt åker många stadsbor
> kollektivt. Och om man åker bil är det
> naturligtvis bättre att köra 12 km till
> stormarknaden då och då än att köra 200 km om
> dagen bara för att jobba. Energiåtgången per
> person är mycket högre för folk som bor på
> landet. Lustigt att folk som påstår sig gilla
> naturen är de ojämnförligst värsta
> miljösvinen...

Man bör kanske titta på tiden man står i kö också, och svinar ned miljön.

42% av svenskarna bor i storstadsregion där god kollektivtrafik finns. Dessutom finns det många ställen även utanför storstadsområdena där cykel och kollektivtrafik fungerar. Gilla läget co2 utsläppen per capita måste ner och långa ensamresor i bil är en de mest utstickande syndarna och därmed enklast och klokast att kapa.

Enklast att ta bort är ju där det finns vettiga alternativ, dvs i storstaden.
Det bästa vore att skippa pendlingen helt också hållet och bo på arbetsplatsen.
Och givetvis skippa billiga, skitiga cyklar/delar från Kina.

Fältprästen skrev:
> Det bästa vore att skippa pendlingen helt också
> hållet och bo på arbetsplatsen.

Det är lite det femtonminutersvisionen syftar till.

Bengt-re skrev:
> Dalecarlia skrev:
> -----
> > Bengt-re skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > Tog bort herrans massa text som återfinns
> > ovanför.
> >
> > >
> > > Ja och nej. I snitt åker många stadsbor
> > > kollektivt. Och om man åker bil är det
> > > naturligtvis bättre att köra 12 km till
> > > stormarknaden då och då än att köra 200
> km
> > om
> > > dagen bara för att jobba. Energiåtgången
> per
> > > person är mycket högre för folk som bor
> på
> > > landet. Lustigt att folk som påstår sig
> gilla
> > > naturen är de ojämnförligst värsta
> > > miljösvinen...
> >
> > 200km om dagen? Föresten, vilken stad pratar
> du
> > om? Det är nog inte många städer annat än
> > Stockholm och Göteborg där majoriteten
> använder
> > sig av kollektivtrafik för att ta sig till och
> > från jobbet. Dags att vakna upp ur bubblan
> > kanske?
>
> 42% av svenskarna bor i storstadsregion där god
> kollektivtrafik finns. Dessutom finns det många
> ställen även utanför storstadsområdena där
> cykel och kollektivtrafik fungerar. Gilla läget
> co2 utsläppen per capita måste ner och långa
> ensamresor i bil är en de mest utstickande
> syndarna och därmed enklast och klokast att
> kapa.
>
> Nä. Skall vara tyst nu för annars hamnar denna
> tråd under politiskt tjafs....

Det senaste inom koldioxidutsläpp är ju att kött och flygresor står för 50%. Känner du många i din bekantskapskrets som har frysen full av egenjagat kött? :-D Sen kan man ju diskutera vilka som i störst utsträckning flyr från storstadsstressen? Men där saknar jag fakta så den lämnar jag öppen. Nu är jag inget helgon då jag älskar hamburgare och kött generellt. Reser gör jag knappt..

Jag tror att du sitter och höftar dina siffror helt utan belägg.

Tillbaka
Topp