Kosttillskott och annat humbug

T.R.S.

Ny medlem
En vacker dag ska jag också skrida till verket och bli slim fit men ingen brådska med det. Hur som helst så har jag medioker erfarenhet av långvarig/ihållande träning, personbästa exkl. ungdomen är oavkortat träning på gym under en höst/vårtermin i följd vilket dog ut med sommar o sol. Största misstaget var naturligtvis att de bara blev gym och jag ledsnade tillslut även om jag var ganska nöjd med resultatet.

Nåväl, jag har väl druckit en och en annan proteindryck och även testat någon kur med kreatin, vill minnas att det finns rek. intervaller för intag av detsamma. De som upplyste mig i ämnet förklara att det inte gör mig starkare men jag kommer att kunna ta i mer alt. att när jag tar i mer kommer det till sin rätt. Placebo eller ej, jag tyckte det fungerade och gav oanade resultat.. gillar tricepsövningar och "helt plötsligt" kunde jag vikta på så att min kroppsvikt var det som satte gränsen. Jo visst fick jag backa bandet, övningarna ska utföras korrekt om det ska vara till någon nytta.

Cyklar man för att bli bättre, snabbare, starkare (jo det händer) med flås inräknat så tar man ju ändå i ordentligt så därav min undran:

Har du erfarenhet av kosttillskott som du tycker fungerar? Detta med förtydligande om att jag bara är intresserad av vanligt förekommande/accepterade/beprövade/lagliga doningar och inget "inneinternetpreparat" som inte fått något förbud på sig ännu.

Kreatin som ex., är det ett bra alt. för cykling när/om jag kommer till den punkten där jag tycker att cykelträningen/benövningarna fungerar bra och vill kunna ge det där lilla extra?

Hm, förstår jag dig rätt i att du efter ungdomen aldrig tränat ordentligt under någon längre period och att du i dagsläget inte har någon ambition av att i brådrasket börja heller (första meningen antyder det)? Men, trots det är du intresserad av andras erfarenheter av kosttillskott som kan ge "det där lilla extra"?

Har absolut inget emot att folk frågar och vill ha andras synpunkter på allt möjligt på ett forum, det är ju det forum är till för, men jag kan tycka att du kanske skulle tömma ut möjligheten att förbättras via träning först innan du börjar mixtra med kosttillskott. Dessutom är det väl med en väl sammansatt kost tveksamt om du, annat än placebomässigt, kan vinna särskilt mkt med kosttillskott. Vad gäller placebo finns det dock forskning som klart visar på att stora färgglada piller har betydligt bättre effekt än mindre och/eller mer bleka piller, så satsa i så fall på något preparat som intas i formen av stora och färgglada piller.

T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> En vacker dag ska jag också skrida till verket
> och bli slim fit men ingen brådska med det. Hur
> som helst så har jag medioker erfarenhet av
> långvarig/ihållande träning, personbästa exkl.
> ungdomen är oavkortat träning på gym under en
> höst/vårtermin i följd vilket dog ut med sommar
> o sol. Största misstaget var naturligtvis att de
> bara blev gym och jag ledsnade tillslut även om
> jag var ganska nöjd med resultatet.
>
> Nåväl, jag har väl druckit en och en annan
> proteindryck och även testat någon kur med
> kreatin, vill minnas att det finns rek.
> intervaller för intag av detsamma. De som
> upplyste mig i ämnet förklara att det inte gör
> mig starkare men jag kommer att kunna ta i mer
> alt. att när jag tar i mer kommer det till sin
> rätt. Placebo eller ej, jag tyckte det fungerade
> och gav oanade resultat.. gillar tricepsövningar
> och "helt plötsligt" kunde jag vikta på så att
> min kroppsvikt var det som satte gränsen. Jo
> visst fick jag backa bandet, övningarna ska
> utföras korrekt om det ska vara till någon
> nytta.
>
> Cyklar man för att bli bättre, snabbare,
> starkare (jo det händer) med flås inräknat så
> tar man ju ändå i ordentligt så därav min
> undran:
>
> Har du erfarenhet av kosttillskott som du tycker
> fungerar? Detta med förtydligande om att jag bara
> är intresserad av vanligt
> förekommande/accepterade/beprövade/lagliga
> doningar och inget "inneinternetpreparat" som inte
> fått något förbud på sig ännu.
>
> Kreatin som ex., är det ett bra alt. för cykling
> när/om jag kommer till den punkten där jag
> tycker att cykelträningen/benövningarna fungerar
> bra och vill kunna ge det där lilla extra?

Skit i kosttillskott, käka ordentligt i stället hade lagt ner lite pengar för å fixa ett mat-chema istället, kosttillskott å kreatin pruduserat kemiskt är inte så bra + kosttillskotten finns massor med sötningsmedel mm tex aspartan som utvinns av ekolibakteriernas avföring:p. Med vänlig hälsning, stefan

Steffe-7005 skrev:

> kosttillskotten finns massor med sötningsmedel mm
> tex aspartan som utvinns av ekolibakteriernas
> avföring:p. Med vänlig hälsning, stefan

Va? De flesta kosttillskott jag smakat har varit allt annat än gott och definitivt inte sött.

Varför dra gränsen vid doping? Om du inte tävlar,
den omoraliska gränsen med det har du ju redan passerat om du efterlyser ett preparat som fungerar..

Jag dricker ibland fairing recovery R2, istället för mjölk eller annat till mackan direkt efter passet om jag kört extra hårt. Tycker att det får mig att dyka mindre energimässigt de där kommande två timmarna efter passet.
Prestationshöjande kan man väl knappast kalla det dock.

Magnesium ska tydligen vara bra och så tar jag maxdos mulitvitaminer och omega3.
Recovery efter hårda pass men jag tror det funkar lika bra med ett glas mjölk och em banan om än dock inte lika smidigt i alla lägen.
Inför lopp eller andra planerade tuffare pass kolhydratladdar jag.
Annars har jag precis börjat med att INTE äta inför pass och på så sätt lära kroppen att använda sig av det reserver som finns.
Det här med kreatin och så går väl ut på att kroppen samlar vatteen och på så sätt "pumpas musklerna upp" Blir man starkare eller ser man bara större ut?

För det första är det nog nödvändigt att definiera vad du menar med begreppet "kosttillskott". Jag kanske är yr i mössan, men ju mer jag läser om saken, desto otydligare blir det för mig vad som kan kallas kosttillskott.

För det andra håller jag med dem ovan som menar att det är fel ände att börja i. Jag använder en kolhydratdryck när jag cyklar motionslopp, men det var ju inte precis så att jag först börjafe pimpla kolhydrater och sedan köpte hoj och började träna. Jag upplevde ett behov av energiförstärkning när jag tog ut mig nära max, och hittade något som jag tycker funkar.

Tar inte ett enda, har aldrig gjort och har under min 30-åriga idrottskarriär aldrig varit mer än medioker på något, kanske lite över men kunnat mycket.
Poängen är nog snarare att du borde fundera på vilka delar som du kan träna, tex de fysiska grundegenskaperna:
- Uthållighet
- Styrka
- Snabbhet
- Rörlighet
- Koordination
Och om du på det lägger de övriga prestationsbestämmande faktorerna
- Arv
- Personlighet
- Hälsa
- Teknik
- Taktik
- Tävlingsbetingelser
Så blir det sjukt komplext och inte så mycket en fråga om huruvida du käkat extra protein eller inte (även om det naturligtvis spelar in).
Det vanligaste är ju att vi tränar en till två delar och sen blir förvånade när vi får begränsade resultat.

Kreatin fungerar för styrketräning, musklerna klarar mer arbete.
Dessutom så lagrar de lite mer vatten så man ser större ut.

Tillskott för konditionsträning... nja. Kanske kolhydrater och protein efter träningspass om du inte har tillgång till mat omgående.

Börja träna! Några år.
Det fungerar för många.

Det där lilla extra kanske du kan ta i form av att köpa ett träningsupplägg av någon som är expert.

När vi ändå är inne på ämnet, kan ngn tipsa om bra genvägar för att bli rik snabbt. Jag skulle vilja dra mig tillbaka utan att behöva jobba mer, men jag saknar just pengarna till det.

Finns det ngt piller eller bra (Afrikansk) investering kanske ???

Varför ska ni vrida till det så hemskt. Han hade en fråga, kan vi inte försöka oss på att besvara den? Han ville inte ha någon moralpredikan om att mat är bättre.

Vissa behöver hjälpen som kosttillskott kan ge. Ibland av innehållet och ibland av den motivation som uppstår.

Tråden kan bli intressant! Jag själv har bara tagit tillskott vid gymning men aldrig till cykling. Så jag är nyfiken på vad som kan rekommenderas. Funderar på om jag ska börja med Gainer igen.

mattel skrev:
> så alla här kör bara sina rundor på vatten?
>
> inga bars? gel? sportdryck?

nop, upp till 10mil, en liten flaska vatten och inga bars, har ju alltid ätit innan :) och kommer lätt att äta efter, cyklar inte längre än 10 åt gången så nop :)

anilson skrev:
> nop, upp till 10mil, en liten flaska vatten och
> inga bars, har ju alltid ätit innan :) och kommer
> lätt att äta efter, cyklar inte längre än 10
> åt gången så nop :)

perfekt! jag undrade just vem 'alla här' var..

Jag dricker bara en liten liten klunk vatten och äter en liten liten smula från en skorpa på mina rundor. Om jag cyklar över ett dygn så kan jag sträcka mig till att bita av hörnet på en knäckemacka. Jag äter inget som jag inte har 100% koll på hur det har odlats. Därför har jag ställt ut min säng till växthuset så jag kan övervaka morötterna dygnet runt.

bigmollo skrev:
> Jag dricker bara en liten liten klunk vatten och
> äter en liten liten smula från en skorpa på
> mina rundor. Om jag cyklar över ett dygn så kan
> jag sträcka mig till att bita av hörnet på en
> knäckemacka. Jag äter inget som jag inte har
> 100% koll på hur det har odlats. Därför har jag
> ställt ut min säng till växthuset så jag kan
> övervaka morötterna dygnet runt.

Växthusmorötter..... BLÄÄÄ

Tille skrev:
> Litar du verkligen på din morotsvakt? Vet du vad
> hen gör när du är på jobbet? Är det bjorre?

Aldrig har väl uttrycket "som att sätta geten till trädgårdsmästare" varit mer passande?

Frågan var alltså inte ställd, för de läskunniga, hur jag kan påbörja träning med hjälp av kosttillskott utan snarare tips på vad folk tycker fungerar baserat på erfarenhet. Att svara i stil med..:

"Jag dricker bara vatten!!1"

..är ungefär lika informativt som svar att jag cyklar bara på ettans växel = vad det innebär vet jag redan men det var inte det som efterfrågades.

(hör o häpna de säljer marknadsför även proteindryck och kreatin... officiell sponsor o allt)

Vattern_2013.jpg

Jag har skrivit i några andra trådar i ämnet tidigare om mina erfarenheter men ger mig på det igen.

Jag har mer eller mindre aldrig tränat konditionskrävande idrott/sporter förrän ja börja cykla seriöst för drygt ett år sen. Mina cykelturer i skogen blev längre o längre efterhand som ja orka mer. Men efter rundorna blev ja så jäkla dålig med frossa, yrsel, febervärk o illamående. Ja käka vanlig mat både innan o efter passen men detta hjälpte mig föga. Ja börja göra olika smothies där ja mixa ner allt tänkbart som ja kunde läsa mig till skulle vara bra. Men inget hjälpte. Ja blev så kass efter passen så resten av dagen mer eller mindre blev sängliggandes. Ja kunde bara köra max 1 pass på 2,5-3 mil i veckan för återhämtningen tog så sjukt lång tid.
Ja börja tro att jag hade någon otäck sjukdom...

Min käraste börja prata om olika kosttillskott som då var något helt främmande för mig. Ja läste på lite o kolla med vänner samt snacka med en snubbe på gymgrossisten där ja fick tips om saker ja kunde testa. Ja köpte en spann Vitargo Carboloader samt Whey 80 protein och Endurancebar. Jag hade verkligen inga stora förhoppningar om dess funktioner vid detta laget... Jag tog en portion Vitargo precis innan passet. Käkade någon tugga på baret då å då under passet. Kände mig betydligt fräschare under passet och hade mer mos i benen än ja var van vid. När ja kom hem igen tog ja en portion Whey 80 samt en vanlig portion mat. Jag var smått chockad över hur bra ja mådde. Alla otäcka symptom ja var van vid var helt borta o mådde riktigt jäkla bra! Redan 2 dagar senare var ja fullt återhämtad och kunde ut på cykeltur igen. Sedan dess har ja tagit den där "skiten" och cyklingen är roligare än nånsin!

Sista tiden har ja testat köra några pass utan tillskotten. Jag känner direkt att jag inte har samma kraft och ork samt mår kass efteråt. Jag får även träningsvärk och återhämtningen tar flera dagar.

Jag är riktigt "tunn" och har inte ett unns till fett på kroppen. Troligen så har jag en sjuk ämnesomsättning. Detta tror jag är orsaken till att jag behöver ta tillskotten då det inte finns några reserver alls som kroppen kan ta av för att återhämta sig.

Så det är nog högst individuellt från person till person vad man måste göra/stoppa i sig för att fungera i dessa sammanhang.

c-oma skrev:
> Jag har skrivit i några andra trådar...

Spot on, det var informativt =0)

T.R.S. skrev:
> Frågan var alltså inte ställd, för de
> läskunniga, hur jag kan påbörja träning med
> hjälp av kosttillskott utan snarare tips på vad
> folk tycker fungerar baserat på erfarenhet. Att
> svara i stil med..:
>
> "Jag dricker bara vatten!!1"
>
> ..är ungefär lika informativt som svar att jag
> cyklar bara på ettans växel = vad det innebär
> vet jag redan men det var inte det som
> efterfrågades.

Fast enligt ditt första inlägg så verkar det som att du i dagsläget knappt tränar alls, och heller aldrig har gjort det under någon längre period. Men att du nu funderar på att börja träna mer regelbundet/hårdare/strukturerat, korrekt?

Då verkar det lite bakvänt att börja med att fokusera på vilka kosttillskott som kan vara bra.

DT skrev:
> Då verkar det lite bakvänt att börja med att
> fokusera på vilka kosttillskott som kan vara bra.

...o det sista jag skriver i det första inlägget är:

Kreatin som ex., är det ett bra alt. för cykling när/om jag kommer till den punkten där jag tycker att cykelträningen/benövningarna fungerar bra och vill kunna ge det där lilla extra?

T.R.S. skrev:
> (hör o häpna de säljer marknadsför även
> proteindryck och kreatin... officiell sponsor o
> allt)

Hör och häpna - ett företag som vill lura dig att köpa deras produkter.

Tille skrev:
> T.R.S. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (hör o häpna de säljer marknadsför även
> > proteindryck och kreatin... officiell sponsor o
> > allt)
>
> Hör och häpna - ett företag som vill lura dig
> att köpa deras produkter.

Precis och därav tråden med efterfrågan av erfarenhet av det ena eller det tredje =0) Inte vad tillverkarna lovar o svär på.

T.R.S. skrev:
> Precis och därav tråden med efterfrågan av
> erfarenhet av det ena eller det tredje =0) Inte
> vad tillverkarna lovar o svär på.

Du kommer inte få erfarenheter. Du kommer rapporter om placeboeffekter. Som c-oma ovan.

T.R.S. skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Då verkar det lite bakvänt att börja med att
> > fokusera på vilka kosttillskott som kan vara
> bra.
>
> ...o det sista jag skriver i det första inlägget
> är:
>
> Kreatin som ex., är det ett bra alt. för cykling
> när/om jag kommer till den punkten där jag
> tycker att cykelträningen/benövningarna fungerar
> bra och vill kunna ge det där lilla extra?

Mitt förslag är då att starta i den änden att du börjar träna hårt och mycket. Du kommer märka efterhand när du blir trött och orkeslös och ev. skulle behöva lite mer energi för att hålla uppe intensiteten.

Och nej, kreatin tror jag inte det är så många cyklister som kör med. Kanske velodrom-spurtare?

Mitt favoritkosttillskott på mtb-turer över 3 timmar är kaffe (svart) med riktigt goa smörgåsar bestående av surdegsråg, ekologiskt (!) jordnötssmör, och ev. skivad banan eller jordgubbar på jordnötssmöret.

Edit: Notera att jag ej nämner Gustafskorv i ovanstående text.

Senast ändrad:
lundatok skrev:
> Var är Stuvstaix när man behöver honom?
Det kommer - och kommer att vara långt. Måste fokusera på jobbet bara. Men sen...

DT skrev:
> T.R.S. skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Då verkar det lite bakvänt att börja med
> att
> > > fokusera på vilka kosttillskott som kan vara
> > bra.
> >
> > ...o det sista jag skriver i det första
> inlägget
> > är:
> >
> > Kreatin som ex., är det ett bra alt. för
> cykling
> > när/om jag kommer till den punkten där jag
> > tycker att cykelträningen/benövningarna
> fungerar
> > bra och vill kunna ge det där lilla extra?
>
> Mitt förslag är då att starta i den änden att
> du börjar träna hårt och mycket. Du kommer
> märka efterhand när du blir trött och orkeslös
> och ev. skulle behöva lite mer energi för att
> hålla uppe intensiteten.
>
> Och nej, kreatin tror jag inte det är så många
> cyklister som kör med. Kanske velodrom-spurtare?

Hur fungerade herrns laddning inför LBL? Sex liter av den där smarriga sörjan såg ju.... smakligt ut? ;)

Stuvstaix skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Var är Stuvstaix när man behöver honom?
> >
> Det kommer - och kommer att vara långt. Måste
> fokusera på jobbet bara. Men sen...

Hjälp! Jag vet inte vem som är mest ironisk nu??

Tille skrev:
> T.R.S. skrev:
> -----
> > Precis och därav tråden med efterfrågan av
> > erfarenhet av det ena eller det tredje =0) Inte
> > vad tillverkarna lovar o svär på.
>
> Du kommer inte få erfarenheter. Du kommer
> rapporter om placeboeffekter. Som c-oma ovan.

Den gallringen får man i regel göra oavsett vad det handlar om fast att påstå det rakt av innebär att du besitter genuin erfarenhet i ämnet, antar jag?

Vilket ämne? Vanlig vetenskapsteori, tester på mig själv eller riktig forskning i träning och kosttillskott?

Vi kanske borde börja med att definiera det sistnämnda. Och sen kanske vad man vill uppnå med "tillskottet". Eller så börjar du helt vilt med saker som som kaffe, kreatin, bikarbonat, D-vitamin, kolhydrater, protein, selen och omega-3.

Tillbaka
Topp