Krafttag för säkrare cykling (dn.se)

"Utveckla kunskapen om olycksrisker och effektsamband"

Vad ett orsakssamband är vet vi alla, efter happydiskussioner.

Att journalister inte vet det, eller låtsas att inte veta det, det vet vi också.

Men, vad är egentligen ett effektsamband. Är det den ärliga bekännelsen, eller en freudiansk bekännelse, att journalister just beskriver samband mellan effekter, inte mellan orsak och effekt ??????

Jamen, så är det ju såklart. Även journalister har insett effekt-dimensionens överlägsenhet inom cykling. Hur kunde jag missa det.

Det finns således två viktiga aspekter för att förbättra möjligheter för cykling i samhället. Dels skall olycksrisken minskas. Sen skall folk ha mer effekt i benen. Klart som korvspad, utan en kombination av desa två är det ju omöjligt att cykla.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Shimano har ju sin bromskraftsbegränsare, men det
> känns som en väldigt dålig lösning.

+1

Jag tror att det problemet löser sig självt om man bara ställer krav på att barncyklar ska utrustad med handbromsar så att man lär sig. Klart det är läskigt med frambroms om allt man ägt upp till vuxen ålder är fotbroms.

gandhi skrev:
> Hörde detta på radion för några dagar sedan:
> http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=481886
> 4
> Saxat från inslaget: "Idag finns prototyper för
> ABS-bromsar för cyklar..."

Känns som typexempel på dålig prioritering. Om de pengarna istället hade lagts på tex borttagning av kanter vid cykelbanor så skulle antagligen olyckstalen minska mer.

Rattnalle skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shimano har ju sin bromskraftsbegränsare, men
> det
> > känns som en väldigt dålig lösning.
>
> +1
>
> Jag tror att det problemet löser sig självt om
> man bara ställer krav på att barncyklar ska
> utrustad med handbromsar så att man lär sig.
> Klart det är läskigt med frambroms om allt man
> ägt upp till vuxen ålder är fotbroms.

Kanske även införa någon typ av "cykelskola" med förarbevis/klistermärke till cykeln/hjälmen där man lär sig grundläggande teknik såsom panikinbromsning, undanmanöver, hur man gör för att stanna vid rödljus, hur man signalerar med ringklockan i god tid, vilka krav på belysning/reflexer som gäller, hur man parerar vid slirig cykling i bilhjulspår på vintern, med mera, för barn, ungdomar och vuxna nybörjare, innan man får ge sig ut i trafiken.
Men det får ju inte bli alltför invecklat så att det blir kontraproduktivt och man får en minskning av cyklismen. Svår balansgång där.

Senast ändrad:
Tille skrev:
> Enligt VTI är det så. Datan kommer från STRAVA
> 2007-2012.

Fanns ens Strava 2007?

När jag var liten hade vi säker cykel i skolan. Vi skulle visa upp cykeln och få den godkänd och klara manöverprov för att få ett "säker cykel" klistermärke att sätta på bakskärmen.
Tyvärr är ju all trafikutbildning borta från skolan sedan länge och det är föräldrarna som skall se till att man lär sig överleva i trafiken. Tyvärr är det ju många föräldrar som inte är mogna för det (eftersom de inte heller fått lära sig som små) på skolan står det t.ex många cyklar utan lampor!!

> Kanske även införa någon typ av "cykelskola"
> med förarbevis/klistermärke till cykeln/hjälmen
> där man lär sig grundläggande teknik såsom
> panikinbromsning, undanmanöver, hur man gör för
> att stanna vid rödljus, hur man signalerar med
> ringklockan i god tid, vilka krav på
> belysning/reflexer som gäller, hur man parerar
> vid slirig cykling i bilhjulspår på vintern, med
> mera, för för barn, ungdomar och vuxna
> nybörjare, innan man får ge sig ut i trafiken.
> Men det får ju inte bli alltför invecklat så
> att det blir kontraproduktivt och man får en
> minskning av cyklismen. Svår balansgång där.

Jag vill minnas att vi hade någon slags cykelskola på mellanstadiet typ 6an, med en massa frågor och "manöverprov". Man fick cykla slalom mellan koner och allt avslutades med att man fick ett märke på bakskärmen om man hade klarat proven.

Det stod även i DN att man ska: Verka för att cyklister beter sig säkrare och att fler använder hjälm och dubbdäck.

Får man cykla på Hornsgatan med dubbdäck?

Cyklar omfattas inte av dubbdäcksförbudet. Helt seriöst alltså.

"Vissa fordon undantas från dubbdäcksförbuden. Det gäller till en början cykel och moped klass II."

onegear skrev:
--------------------------------------------------
> Får man cykla på Hornsgatan med dubbdäck?

Ja, det står uttryckligen att cyklar är undantagna.

Tillägg: Pucktvåa med etrt sämre svar...

Senast ändrad:
@ maxel & onegear: Jo precis, när jag gick i mellanstadiet i början av 80-talet hade vi också sån där cykelskola med Säker cykel som det hette. Den lokala polisen (samt även någon från NTF eller liknande?) kom till skolan och vi hade en heldag (!) med teori, cykelövningar och kontrollbesiktning av cykeln.

:-) Vilka minnen!
Minns speciellt hur jag och några kompisar höll på och tvättade, justerade kedjespänning, smorde, och putsade allt krom och rostfritt med Autosol till sent på kvällen dagen innan den stora dagen...

Något liknande borde återinföras, men det kanske saknas pengar och/eller personal i dagens läge.

JLarsson skrev:
>
> hela Anita&Televinken-spektaklet med skivor och
> kurser.

Barnens Trafikklubb FTW! Lyckan var stor när det kom ett paket! Ibland var det en singel med!!!one!

Fliken skrev:
> "Utveckla kunskapen om olycksrisker och
> effektsamband"
>
> Vad ett orsakssamband är vet vi alla, efter
> happydiskussioner.
>
> Att journalister inte vet det, eller låtsas att
> inte veta det, det vet vi också.
>
> Men, vad är egentligen ett effektsamband. Är det
> den ärliga bekännelsen, eller en freudiansk
> bekännelse, att journalister just beskriver
> samband mellan effekter, inte mellan orsak och
> effekt ??????

Effektsamband är en trafikplaneringsterm som ungefär handlar om att "om vi gör si, så händer så", oftast vilka konsekvenser en investering får för trafiksäkerheten eller samhällsekonomin.

Jag kan tänka mig att man sedan länge vet precis allting om motortrafik, men nästan inget om cykeltrafik.

TBone skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> >
> > hela Anita&Televinken-spektaklet med skivor och
> > kurser.
>
> Barnens Trafikklubb FTW! Lyckan var stor när det
> kom ett paket! Ibland var det en singel med!!!one!

Den glättigare varianten var annars
olyckan.jpg

Labanos skrev:
> @ maxel & onegear: Jo precis, när jag gick i
> mellanstadiet i början av 80-talet hade vi också
> sån där cykelskola med Säker cykel som det
> hette. Den lokala polisen (samt även någon från
> NTF eller liknande?) kom till skolan och vi hade
> en heldag (!) med teori, cykelövningar och
> kontrollbesiktning av cykeln.
>
> :-) Vilka minnen!
> Minns speciellt hur jag och några kompisar höll
> på och tvättade, justerade kedjespänning,
> smorde, och putsade allt krom och rostfritt med
> Autosol till sent på kvällen dagen innan den
> stora dagen...
>
> Något liknande borde återinföras, men det
> kanske saknas pengar och/eller personal i dagens
> läge.

Vi hade cykeldag en gång när jag gick på mellanstadiet för 7-8 år sen.

Verkar väldigt avancerat det här med cykel i stan, typ att man ska se sig för och kanske lära sig lite grundläggande cykelteknik? Kanske inte vingla med iPhonen i handen om man är tämligen usel på att cykla redan från början..

örgelgörgel skrev:
> Verkar väldigt avancerat det här med cykel i
> stan, typ att man ska se sig för och kanske lära
> sig lite grundläggande cykelteknik? Kanske inte
> vingla med iPhonen i handen om man är tämligen
> usel på att cykla redan från början..

Fast det där är ju uppenbarligen JÄTTESVÅRT! Det är ju bara att se sig om i trafiken för att förstå det. Alla går, cyklar och kör med näsan i iFånen.

Tille skrev:
> Om man kan cykla då, men liksom inte orkar bry
> sig. Vad gäller då?

Då får man skämmas på tunnelbanan, samt vara dömd till att alltid ta fel tåg och åka fel

gandhi skrev:
> Hörde detta på radion för några dagar sedan:
> http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=481886
> 4
> Saxat från inslaget: "Idag finns prototyper för
> ABS-bromsar för cyklar..."
>
> Va? På elhybrider då eller? Ihopkopplat med di2
> eller eps? Kan ABS ge något på cykel? Käns som
> en rätt tung lösning.
>
> /K

Finns en mekanisk variant på ABS för cyklar, ingen aning om det fungerar bra när det blir halt:
http://www.bikerumor.com/2012/11/27/hands-on-sabs-antilock-bicycle-brake-pads/

Väldigt tveksam till ABS-funktionen på cykel, tanken är god men rent praktiskt duktigt svårt att få något vettigt resultat ur det, pricka en deceleration med så lite friktion kan leda till många "oj oj krasch". Men det vore ändå intressant att veta olycksstatistik p.g.a. brister på själva cykeln...

Bike-Fail-15.jpg

salle skrev:
> Är verkligen 80% av alla cykelolyckor
> singelolyckor? Känns högt?

Kan nog stämma, vanligaste olyckstypen med svår skada och/eller dödlig utgång för både bil och mc är just singelolyckor. Största orsaken till frakturer är med stor sannolikhet fall(singel)olyckor från två ben.

Lite spontana tankar så...

Alla gånger jag har skadat mig genom cykling har varit singel olyckor. Då både inom stadscykling och mtb. På äldre dar så har det mest varit genom mtb och då för att man själv att tangerat gränsen eller bara blivit för säker men slapphänt.

Ser man däremot när jag var yngre så vart det ofta grus på vägbanan eller ett hinder bakom en skymd kurva som gjorde att man fick ett till ärr på hakan eller ett brutet revben så tanken är väl god/bra. Se till att cykelbanorna är i bättre skick men lär även ut "Utveckla kunskapen om olycksrisker och effektsamband". Frågan är väl egentligen hur skall man göra det?

Vet att jag fick "tjata" på min mor för hon genade genom parkeringen på lokala stormarknaden istället för att använda cykelbanan fast hon inte tjänade någon tid på det. Men däremot ökade risken för att bli påkörd av någon som backade osv. Så hur skall man göra egentligen?

Vi som cyklar ofta har väl sett både en och annan som man bara undrar vad f*n gör de. Körkort för cykel? Inget som jag själv önskar, men ibland så undrar jag om det inte skulle behövas. Det enda jag vet är att här lokalt så har användandet av lysen när det är mörkt blivit bättre. Men att cykeln är ett fordon och att ha koll på omgivningen, där har det blivit sämre.

Men vänta nu. Cykel skall vara enkelt, chosefritt och snabbt. Och ibland dyrt. Det blir bättre hälsoeffekter utan reglering än med. För då spontancyklar folk istället.

Egentligen borde vi införa ngt jobbigt med bilen så att folk inte orkar ta den. Typ obligatoriskt rygg-nackskydd som man måste ta på eftersom man kan göra illa sig där i en bilolycka.

(Känner jag inte igen denna argumentation från ngnstans ;-) ?)

Mina cantibromsar med frusna vajrar var helt låsningsfria idag. Jag är dock inte säker på att jag kände mig säkrare för det.

jomper skrev:
> Shimano har ju sin bromskraftsbegränsare, men det
> känns som en väldigt dålig lösning.

Det roliga med dessa är att de går att bottna! Plötsligt kommer all den där bromskraften tillbaka, och asfaltstuggandet är ett faktum.

Fliken: Därför vore det ju bättre att lägga en utbildningsinsats i skolan när barnen är mottagliga för trafiksäkerhetsinformation.
Det var ju jättekul att cykla en teknikbana i stället för att försöka lära sig årtal på kungar!
Kan inte Happy motionera för att återinföra trafik/cykel undervisning i skolan?

Problemen som jag ser det är att många cyklister bryr sig inte, de tror de är odödliga.
Dess mer du cyklar, dess mer är du även medveten om riskerna i trafiken. Det finns förståss alltid undantag till detta.

Ett problem jag ser i framtiden är dessa elcyklar som kommer bli vanligare i framtiden. Dessa ökar på medelhastigheten och gör att även folk som inte är vana börjar cykla längre sträckor. Med traditionell cykel, sätter ju grundkonditionen stopp. Man orkar inte cykla så länge och så snabbt i starten. Det betyder att man sakta lär sig hantera cykeln tillika som konditionen förbättras.

Här ser jag även att cykelhjälmen bör bli obligatoriskt, vill du inte använda hjälm kan du alltid ta en cykel utan motor. Dessutom är cykelhjälm överlag en vanesak, de som börjat använda så fortsätter även i all framtid.

Några tankar från mig...

MUSN skrev:

>
> Ett problem jag ser i framtiden är dessa elcyklar
> som kommer bli vanligare i framtiden. Dessa ökar
> på medelhastigheten och gör att även folk som
> inte är vana börjar cykla längre sträckor.

Jag väljer att se det som möjlighet. Om man får fler att cykla längre så kommer fler att uppleva hur illa cykelinfrastrukturen är implementerad med avseende på säkerhet och framkomlighet. Kanske någon av dessa nybliva (el)cyklister faktiskt råkar vara politiker med inflytande i sin kommun.

TBone skrev:
> MUSN skrev:
> -----
>
> >
> > Ett problem jag ser i framtiden är dessa
> elcyklar
> > som kommer bli vanligare i framtiden. Dessa
> ökar
> > på medelhastigheten och gör att även folk
> som
> > inte är vana börjar cykla längre sträckor.
>
> Jag väljer att se det som möjlighet. Om man får
> fler att cykla längre så kommer fler att uppleva
> hur illa cykelinfrastrukturen är implementerad
> med avseende på säkerhet och framkomlighet.
> Kanske någon av dessa nybliva (el)cyklister
> faktiskt råkar vara politiker med inflytande i
> sin kommun.

Och dessutom är det väl knappast sträckorna som är problemet utan att de kommer upp i dubbel hastighet mot vad de gjort tidigare för egen maskin. Att fler cyklar längre borde bara vara positivt även om det sker med elassistans. Att fler cyklar är också positivt även om jag kan tycka att det är bra trångt på vissa ställen i maj när även de minst ambitiösa cykelpendlarna kommit ut.

Rattnalle skrev:

> Och dessutom är det väl knappast sträckorna som
> är problemet utan att de kommer upp i dubbel
> hastighet mot vad de gjort tidigare för egen
> maskin.

My bad, jag missade att skriva "längre och snabbare". Om man är av uppfattningen att 20-25 km/h på platt mark är "jättesnabbt" och mestadels cyklar i typ 10 km/h har man naturligtvis svårt att se vad det är för problem med tvära 90-gradersvängar, dolda korsningar, hinder och stolpar i färdvägen etc. Om fler blir vana att cykla snabbare än "promenadtempo" kommer det så småningom, förhoppningsvis, att gå upp även för trafiklpanerare att cykelinfrastrukturen inte kan ha gångfart som utgångspunkt.

Ökas medelhastigheten kommer även olyckorna att öka.
Dagens cykelvägar är inte gjorda för tät trafik och/eller höga hastigheter.

Ny infrastruktur som tas från bilismen tror jag är framtiden.
Vem blir först att prioritera cykeltrafik före bilismen?

Tillbaka
Topp