Krasch - vems är felet?

Krasch - vems är felet?
glitch sa:
Var väl inte ens en fixie utan en singlespeed?

Självklart är det ditt ansvar att kolla att allt sitter ihop rätt om du köpt av en privatperson. Känns som kedjespänningen var så där också. Sånt bör man ha koll på på en single speed för att inte prata om det vore fixie.
Den här tråden har handlade i utgångsläget om min beggade SS med skivbromsar. Både kedjelinjen och -spänningen var så där.

glitch sa:
Jag köpte för ett tag sen en SS med flip flop nav. Säljaren hade kört den som SS.
Jag bytte till fixed drevet nyligen och betyder det då att jag mosar på full fart direkt? - Nej jag kör lite försiktigt och pressar för att konstatera att drev och låsring inte är dragen hårt nog då jag kan skidda loss drevet på en regnig gata.
Så bara att dra åt allt rätt och köra.
Inte kan jag förlita mig på att tidigare ägare gjort allt rätt.

Som nämnts hade det varit butiksköp är det en annan femma.
Jepp got it.
Jag pressade den långsamt hårdare under tre dagars cykling, Lite knäppningar i aluramen men inget strul med kedjan förrän här om dagen...

Krasch - vems är felet?
Ang butiksköp: Ja, det är ju mer relevant att gå tillbaka och klaga/reklamera i sådant fall. Men, för sin egen självbevarelsedrift kan det vara klokt att även dubbelkolla att allt verkar sjysst även där. Det var ju inte alltför länge sedan det var en tråd om ett tappat hjul...
Och allra bäst är ju att kolla att allt är sjysst och i ordning inför varje tur. Där får jag själv erkänna att jag slarvar ibland.

Krasch - vems är felet?

Bilagor

• IMG_5609-e1467558205543.jpg
    IMG_5609-e1467558205543.jpg
    197.4 KB · Besök: 24
Krasch - vems är felet?
Bengt-re sa:
s sa:
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
Varför förbjuda oväxlade cyklar? Det är väl inget fel med att köra oväxlat om man har benmuskler för det?
Alla normala cyklar är växlade på ett eller annat sätt.

Ja, det är väl bara sparkcyklar som är oväxlade.

Nja.... ?

Den där är oxå växlad. Jämför än med ett hälften så stort hjul. Vid samma kadens blir det olika fart på de olika cyklarna. ?

Krasch - vems är felet?
stakka sa:
Bengt-re sa:
s sa:
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
Varför förbjuda oväxlade cyklar? Det är väl inget fel med att köra oväxlat om man har benmuskler för det?
Alla normala cyklar är växlade på ett eller annat sätt.

Ja, det är väl bara sparkcyklar som är oväxlade.

Nja.... ?

Den där är oxå växlad. Jämför än med ett hälften så stort hjul. Vid samma kadens blir det olika fart på de olika cyklarna. ?

Jo. Iofs. Är nog rädd att det börjar bli ruskigt nära hårklyveri....

Krasch - vems är felet?
mixt sa:
En liten historia med olycklig utgång. Nyfiken på vems fel det är.

Köper beggad single speed. Allt är toppen efter att kört hårt några dagar, men så hoppar kedjan i svag uppförsbacke och plötsligt ligger jag på marken. Inget brutet men kraftiga skrapskador som kräver vård.

Vid felsökning synar jag kedjelinjen och upptäcker att den är sne (drygt 1,0 cm) och det är förstås orsaken till kraschen. Distansen är för bred.

Snackar med säljare som erkänner att han missat detta faktum vid monteringen av singel speed paketet som skett inför försäljningen.

Har säljaren begått ett allvarligt misstag eller borde jag ha upptäckt misspasset?

Inte ute efter ett "blame game", bara lyssna på vad forumet säger...
/m

Nej. Säljaren har begått ett litet misstag. Ett så litet fel i kedjelinje bör vara helt problemfritt, 5-6 cm fel fungerar ju på en 3x10 setup tex. Detta är jämförbart med dåligt pumpade däck typ..

Ja. Det borde du. Som begagnatköpare är det ditt ansvar att undersöka cykeln. Som ägare men mer avgörande som den som framför fordonet är det dessutom ditt ansvar att försäkra dig om att det är i trafikdugligt skick.

Enda undantaget skulle väl vara om köparen medvetet underlåtit att informera om något dolt och allvarligt fel. Typ spricka i ram eller gaffel.

Krasch - vems är felet?
NickPick sa:
Tergorotas sa:
"Inte ute efter ett "blame game", bara lyssna på vad forumet säger... "

...Eller?

Trist att kedjan inte var rak men man kollar alltid grejerna innan man beger sig ut. Har man prylar som är till åren så är det ännu viktigare.
Skönt att inte leva i ett land där man kan stämma allt och alla för allt, hoppas att det fortsätter så.

"jag känner mig kränkt!"

Nej men herregud. Att köpa en nyombygd fixie utan att ens kolla upp den låter knepigt. Kunskapen har du ju...

För övrigt är väl inte 1cm något som gör att den bör hoppa? Plus att du hade ju cyklat med den kors och tvärs innan.

Hoppas ditt försäkringsbolag betalar vården dina sår krävde.

Försäkringsbolag? Nog för att vissa tjejer måste dra utomlands för att föda men nån liten allmän sjukvård har vi väl fortfarande att erbjuda på skattebetalarnas bekostnad?

Krasch - vems är felet?
Antingen har jag missat det eller så har det fortfarande inte framkommit om köparen beställt service av drivlinan i samband med köpet.
Agerar butiken bara förmedlare av en beg. cykel så är det inte butikens ansvar. Det skulle heller inte vara orginalägarens ansvar. Det under förutsättning då att sabotage inte skett eller på annat sätt uppsåtlig handling med avsikt att skada den nya köparen.
Men har butiken utfört service på ett felaktigt sätt så kan man reklamera den servicen. Då har butiken ett ansvar att arbetet utförs på ett korrekt sätt.
Sedan kan man lägga till garantier på det om man vill. Dvs, om ett serviceställe garanterar att dennes reparation skall hålla i ett år under normalt användande, ja då ligger det i serviceställets ansvar att åtgärda problem som uppstått genom normalt användande. Men det betyder inte att servicestället per automatik blir ansvarig för eventuella skador som uppstår i samband med ett haveri, utan bara att servicestället ålägger sig att fixa problemet återigen om det sker inom garantitiden.

Sedan att det, oavsett vad som skett innan, ligger i förarens eget bästa intresse att kontrollera sitt fordon innan färd gör ju bara att det inte enbart är butikens/serviceställets fel. Föraren ansvarar för att fordonet kan framföras på ett säkert sätt. Hade det varit bromsarna som slutat fungera och cykeln dragit in i ett barn i 30 knyck så att barnet brutit nacken så hade föraren varit ansvarig. Det ansvaret kan inte överföras till den som gjort felaktig service. Det är bara om sabotage skett som det möjligtvis kan överföras till tredje part.

Hade det varit fråga om nyköp så hade eventuella defekter varit tillverkarens ansvar. Då handlar det om garanti från tillverkarens sida.
Nu har jag bara lite koll på hur det fungerar i elektronikbranschen och t.ex bilbranschen, men antar att detsamma gäller för cyklar. Men för att få lov att sälja nya cyklar i Sverige så bör det vara krav på garanti där med. Dvs att fabriken garanterar att cykeln skall hålla en viss tid under normal användning och om fel uppstår så skall tillverkaren stå för alla kostnader när felet åtgärdas.
En säljare av produkten har trots detta inte något ansvar i frågan. Utan säljaren sörjer enbart som kontakt mellan tillverkare och slutkund. Och det är inget dom måste göra utan något dom vill göra för att ha nöjda kunder.

Så hur ligger det till? Har du köpt cykeln "som den är", eller har du i samband med köpet beställt service? Det är ALDRIG säljarens ansvar att garantera att sakerna fungerar korrekt. Inte ens vid nyköp. Men har du beställt service så kan du reklamera att servicen inte blivit korrekt utförd. Den frågan går att driva vidare om du inte är nöjd. Fast benbrott och skavsår får du tyvärr acceptera som eget ansvar.

Krasch - vems är felet?
Jag förstår om forumet tar från häxbålet direkt och vill använda sunt förnuft rakt av men det är inte alltid så enkelt. Spontant skulel jag vilja påstå att lagen är mer mjukisinställd till det här än insatt cyklist.

För att bistå med något faktiskt nyttigt kan jag meddela att det är köplagen som gäller

Krasch - vems är felet?
Lyktstoplemedhjul sa:
Jag förstår om forumet tar från häxbålet direkt och vill använda sunt förnuft rakt av men det är inte alltid så enkelt. Spontant skulel jag vilja påstå att lagen är mer mjukisinställd till det här än insatt cyklist.

För att bistå med något faktiskt nyttigt kan jag meddela att det är köplagen som gäller

Angående köpet kanske, men att vurpan uppstod beror enbart på slarvig brukare av fordonet. Kolla alltid innan avfärd, särskilt på ett för dig okänt fordon.

Krasch - vems är felet?
Nu började jag fundera över PAL men det kan vi nog glömma. Sätt dig ner med Köplagen och börja leverera paragrafer till säljaren om du är sugen

Senast ändrad:
Krasch - vems är felet?
Ixion sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Angående köpet kanske, men att vurpan uppstod beror enbart på slarvig brukare av fordonet. Kolla alltid innan avfärd, särskilt på ett för dig okänt fordon.

Nja, slarvigt bruk var det inte. Jag gjorde det som jag tror de flesta på det här hardcore-forumet gör, trampar på så mycket det går när man kan och är uppmärksam. Så i själva bruket var det inget slarv, däremot brister det i kollen före avfärd. :)

Krasch - vems är felet?
Cadde sa:
Antingen har jag missat det eller så har det fortfarande inte framkommit om köparen beställt service av drivlinan i samband med köpet.
Agerar butiken bara förmedlare av en beg. cykel så är det inte butikens ansvar. Det skulle heller inte vara orginalägarens ansvar. Det under förutsättning då att sabotage inte skett eller på annat sätt uppsåtlig handling med avsikt att skada den nya köparen.
Men har butiken utfört service på ett felaktigt sätt så kan man reklamera den servicen. Då har butiken ett ansvar att arbetet utförs på ett korrekt sätt.
Sedan kan man lägga till garantier på det om man vill. Dvs, om ett serviceställe garanterar att dennes reparation skall hålla i ett år under normalt användande, ja då ligger det i serviceställets ansvar att åtgärda problem som uppstått genom normalt användande. Men det betyder inte att servicestället per automatik blir ansvarig för eventuella skador som uppstår i samband med ett haveri, utan bara att servicestället ålägger sig att fixa problemet återigen om det sker inom garantitiden.

Sedan att det, oavsett vad som skett innan, ligger i förarens eget bästa intresse att kontrollera sitt fordon innan färd gör ju bara att det inte enbart är butikens/serviceställets fel. Föraren ansvarar för att fordonet kan framföras på ett säkert sätt. Hade det varit bromsarna som slutat fungera och cykeln dragit in i ett barn i 30 knyck så att barnet brutit nacken så hade föraren varit ansvarig. Det ansvaret kan inte överföras till den som gjort felaktig service. Det är bara om sabotage skett som det möjligtvis kan överföras till tredje part.

Hade det varit fråga om nyköp så hade eventuella defekter varit tillverkarens ansvar. Då handlar det om garanti från tillverkarens sida.
Nu har jag bara lite koll på hur det fungerar i elektronikbranschen och t.ex bilbranschen, men antar att detsamma gäller för cyklar. Men för att få lov att sälja nya cyklar i Sverige så bör det vara krav på garanti där med. Dvs att fabriken garanterar att cykeln skall hålla en viss tid under normal användning och om fel uppstår så skall tillverkaren stå för alla kostnader när felet åtgärdas.
En säljare av produkten har trots detta inte något ansvar i frågan. Utan säljaren sörjer enbart som kontakt mellan tillverkare och slutkund. Och det är inget dom måste göra utan något dom vill göra för att ha nöjda kunder.

Så hur ligger det till? Har du köpt cykeln "som den är", eller har du i samband med köpet beställt service? Det är ALDRIG säljarens ansvar att garantera att sakerna fungerar korrekt. Inte ens vid nyköp. Men har du beställt service så kan du reklamera att servicen inte blivit korrekt utförd. Den frågan går att driva vidare om du inte är nöjd. Fast benbrott och skavsår får du tyvärr acceptera som eget ansvar.

Tack. Jag som köpare har inte beställt någon service. Det var ett begagnatköp, där det mesta var nytt utom ramen. Klarade mig dock från benbrott och sårskadorna läker bra. ;)
Det slår mig nu att service kan vara grej att fråga efter även vid begköp. Säljaren var en inbiten cyklist med ett lager av cyklar. Hen har arbetat som cykelmeck (och finns säkert här på forumet).
Kändes ju tryggt, men det blev en dyrköpt lärdom, hehe

Krasch - vems är felet?
Hur vet du att det var kedjelinjen som orsakade haveriet?
Brukar inte funktionen vara mer digital, antingen funkar det eller inte - du borde fått problem långt tidigare.

Slitet drev, bakhjul som inta srutyit helt fast?

Krasch - vems är felet?
Kristoffer sa:
Hur vet du att det var kedjelinjen som orsakade haveriet?
Brukar inte funktionen vara mer digital, antingen funkar det eller inte - du borde fått problem långt tidigare.

Slitet drev, bakhjul som inta srutyit helt fast?

Nä, navet är nytt, Novatec D772SB, och bakhjulet satt rejält fast.

Efter felsökning är ju inne på att det varit för slapp kedja snarare än kedjelinjen. Jag kan inte tillräckligt mycket om hur en kedja töjer sig, men spontant känns det som att den gjort det. Kedjan var för övrigt ny den också.

Krasch - vems är felet?
Skall mycket till för att en kedja skall töja sig utan att kuggar också visar spår på det. Skulle mer gissa på att bulten som spänner drivlinan av någon anledning inte varit dragen rätt eller rent av arbetat sig lös.

Dessutom säger du ju i första inlägget att säljaren "erkänner att han missat detta faktum vid monteringen av singel speed paketet som skett inför försäljningen".
Sedan säger du att du inte beställt service när den varit i din ägo.

Så då återstår bara en punkt för att fastställa om säljaren har ansvar eller inte, nämligen om säljaren intygat på något vis att allt är monterat korrekt. Eller bara gett dig en lista på vilka saker som är i nyskick och ett pris på allt.

Skriver jag kvitto som lyder "Säljer min cykel som den är, med nya bromsklossar, däck och handtag för 3.500 kr till _________ underskrivet __________" så upphör allt mitt ansvar för att den fungerar korrekt iomed det. Om däcket ramlar av så kan det vara att jag felmonterat det men det ingår inte i kontraktet att jag monterat det rätt, utan att det sitter på eller följer med cykeln vid överlåtandet.

Skulle jag däremot skriva något i stil med "cykel i dugligt skick med korrekt monterade komponenter", ja då tar jag på mig ett visst ansvar att cykeln innan överlåtelse är i just dugligt skick och att komponenterna är monterade korrekt. Då blir det en fråga om vem som gjort fel efter överlåtandet. Havererar den så gäller det för säljaren att påvisa handhavandefel om inte säljaren skall stå för reparation av havererade komponenter.

Tillbaka
Topp