Kringelloppet X2

• Trådstartare Trådstartare Marcus_SCK
  • Start datum Start datum
M

Marcus_SCK

Guest
Kringelloppet X2
Tvådagarstävling, 13-14/5, med långlopp och XC i Södertälje.

Mer info + anmälan:

www.sodertaljeck.se/kringelloppet.html

Kringelloppet X2
Dom klassiska frågorna man vill ha svar på är När, Var, Hur och Kostnad.

Tittar man på siten så får man bara svar på "hur"

När:
Visst, datumet står på Happy men tanken är väl inte att man måste gå in i den här tråden för att få reda på datumet? Siten som sådan måste innehålla datumet då tävlingen är.

Var:
Så svårt är det väl inte att ge en exakt adress? Söker man på Almnäs i Eniro så hittar man bara ett berg och ett skjutfält. Eller sök fram den exakta platsen i lämplig kart/adresstjänst och posta en länk med "Hitta hit"

Kostnad:
Antar att det är gratis eftersom man inte bemödat sig att skriva någon kostnad?

Varför skall det vara så svårt att få med den informationen folk behöver?

Dessutom, anmälan? Jag måste vara blind...

Det blev lite hätskt inlägg, ledsen för det.
Men arrangörer av cykeltävlingar måste lära sig att göra informationen lättillgänglig, annars blir det bara en angelägenhet för de närmast sörjande.

Försökte få två kollegor på jobbet (precis börjat med cykling) att ställa upp men dom ville inte eftersom dom inte hittade Almnäs och inte kunde få reda på vad det kostade...

Kringelloppet X2
Ursäkta. Vänstermenyn på www.sodertaljeck.se/kringelloppet.html verkade ha gått sönder utan att jag fått reda på det, därav svårt att navigera till den information ni söker:

För enkelhet summerar jag lite:

När: 13-14/5 2006

Var; Almnäs, ett 5-6 km väster om Södertälje.

Hur: Via webanmälan på
www.sodertaljeck.se/kringelloppet.html
eller email till:
kringelloppet@sodertalje.se
eller snigelpost:
Södertälje CK
Box 256
15123 Södertälje

Kostar: se
www.sodertaljeck.se/datum.html
För de flesta i vuxen ålder kostar det ynka 250:- för både långloppet och XC. Är man elit och kör fort kostar det 350:-, är man ung kostar det mindre, 120:-

(Tack Kaijan att du gjorde länken tidigare klickbar, hur göra?)

Kringelloppet X2
Marcus_SCK skrev:
-------------------------------------------------------

>
> (Tack Kaijan att du gjorde länken tidigare
> klickbar, hur göra?)

Med url-taggar och hakparenteser, så här fast med punkter ist för kommatecken:
www,hejsanhoppsan,se

Kringelloppet X2
Vi ser till att det är ordentligt skyltat cykelvägen från pendelstationen ut till Almnäs. Från pendelstationen är det ca 8 km att cykla, 2 km i stan, 6 km på landsväg. Det kommer inte vara svårt att hitta.

Översiktskarta finns på www.sodertaljeck.se/kringelloppet.html
kolla under "Kartor" i vänstra menyn.

Kringelloppet X2
Marcus_SCK skrev:
> Vi ser till att det är ordentligt skyltat
> cykelvägen från pendelstationen ut till Almnäs.
> Från pendelstationen är det ca 8 km att cykla, 2
> km i stan, 6 km på landsväg. Det kommer inte vara
> svårt att hitta.
>
> Översiktskarta finns på
> www.sodertaljeck.se/kringelloppet.html
> kolla under "Kartor" i vänstra menyn.

Du glömde http:// före www

Kringelloppet X2
Det kommer vara en ny bana för långloppet i år. Förra året körde man 4.2 mil på två varv, där varje varv var 2.1 mil. I år har vi utvidgat till ett stort varv på ca 6 mil. Banan kommer gå delvis på gamla banan kring måsnaren (de bästa bitarna), men till större delen på nya stigar, löpspår och grusvägar. Man kommer passera målområdet flera gånger under varvet, därav "Kringelloppet".

XC-banan är inte helt färdigdragen, vi har flera alternativ, så jag återkommer med hur lång och hur många varv den blir.

Kringelloppet X2
Lite nyheter från Kringelloppet:

Den goda nyheten är att den mesta snön smält från banan.
Den dåliga nyheten är att två nya hyggen gör att den tänkta banan inte blir så rolig. Banan kommer istället gå två varv som förra årets Kringellopp, med några modifikationer, plus en ny tvåmilslinga.

Kringelloppet X2
Nu har vi XC banans sträckning klar. Efter en seeeg vinter har vi äntligen kunnat börja jobba med banorna. Lite arbete återstår dock men det fixar vi. Långloppet är ganska lättåkt och en bra start före dom längre loppen i sommar. Så anmäl er, så att ni och era cyklar får sig en genomkörare.

Kringelloppet X2
Passa på och testa det här med XC ni som aldrig kört det förrut. Ifall ni kör båda loppen så är ni dessutom med på en utlottning av materialpriser. Nu är det så att ju fler som ställer upp. ju bättre priser! Sport klassen är en jätte kul klass. Här kan alla ställa upp som är 15 år och uppåt. DVS. du kan tävla mot sonen eller farsan allt är möjligt!

Kringelloppet X2
XC banan är 7km. på söndag 7/5 vet vi mer exakt hur lång LL banan är.
Då ska vi köra igenom hela för en sista koll.

Kringelloppet X2
Långloppet är varvbana såtillvida att banan består av två slingor varav man åker den ena två gånger. Båda slingorna är ca 2 mil långa.

XC: SPORT klasserna kommer att köra 1 varv á 7km.
VETERAN klasserna mellan 2-3 varv och ELIT kör 4 varv dvs 28km.

Det är all info jag har för tillfället.

/Marcus

Kringelloppet X2
Hehe, sedan när blev det förbjudet att vara analfabet och ordblinn? :)

Men sväng vänster vid refugen så kommer du rätt. Även om det verkar lite snurrigt på maxvarvtal.

Kringelloppet X2
Det lutar starkt åt att både jag och BigM kommer, eller hur Johan?

Längtar, törstar, trånar efter att får säga meningen "Ser stark ut Kaijan, kommer vänster". Fast jag är rädd för att det blir tvärtom i år :(

Kringelloppet X2
JLarsson skrev:
> Det lutar starkt åt att både jag och BigM kommer,
> eller hur Johan?
>
> Längtar, törstar, trånar efter att får säga
> meningen "Ser stark ut Kaijan, kommer vänster".
> Fast jag är rädd för att det blir tvärtom i år :(

Just den frasen har varit en av mina motivationshöjare i vinter=)
Tack JLarsson
Nu är det - 12 kg

Senast redigerad av en moderator:
Kringelloppet X2
är det bara jag som håller matchvikten från år till år? det känns mest rättvist så =)

jag och franz dyker också upp på lördag.

är det någon mer som ska pendeltåga dit och vet hur man tar sig från vilken pendeltågsstation som nu är närmast?

Kringelloppet X2
Mattias L skrev:
> Jag kommer. Troligen flera knattar/juniorer med.
> Får se vilka som följer med.

Du glömde skriva om du har hållit vikten sen förra året. :)

Kringelloppet X2
Hanna: Ja, det är några fler tjejer som anmält sig!! Hurra!

Pendeltågsåkare:
Närmaste pendelstation är södertälje centrum. Därifrån åker man mot Ronna, sedan ut gamla Strängnäsvägen.

Jag ska försöka markera med lite gula prickar i marken, om tiden räcker till, banmarkeringarna måste också göras och det är bara _så_ mycket man hinner...

Mer detaljerad beskrivning :
Finn cykelställen vid pendelstationen.
Finn taxibilarna på framsidan av pendelstationen.
Finn närmaste trafikljus, 50 meter framför pendelstationen.
Kör över vid trafikljusen upp på bred grå trottoar (lutar lite uppåt). ”Stora” vägen ska vara på sin vänstra sida.
Snart övergår trottoar till väg,
strax efter musikaffär sväng ned på cykelbana som går i en tunnel under vägen till vänster (kommer du ut på kullersten och vägen plötsligt svänger höger har du troligtvis kört för långt).
Håll höger direkt efter tunneln, du har stor väg på höger sida, skumma plåtskjul på vänster sida (parkeringsgarage).
Du kommer ut i en mindre park/öppen plats (med en liten korvkiosk i vänstra hörnet),
ta sikte på trätrappan som går upp mot trafikljusen i Turingekorsningen (”stor” korsning, många filer).
Korsa Turingekorset.
Du står nu bredvid en liten affär (typ ICA eller nåt sånt).
Vänta på grön gubbe och korsa vägen igen, så du kommer över på högra sidan.
Fortsätt på trottoar, som övergår till cykelbana efter ett kvarter. Fortsätt så fram till nästa trafikljus (ca 800m-1 km), korsa rakt över,
fortsätt på cykelbanan som svänger uppför en kort backe.
Ta vänster på gatan när cykelbanan tar slut.
Åk över cykelbron,
ta direkt höger på cykelbanan. (OBS! Härifrån kan det vara annorlunda markerat med gula prickar i marken, isåfall är det en alternativ markering, som inte går på bilvägen, enl. beskrivningen nedan)
Åk rakt fram till macken Shell Ronna (Ronnaskolan),
ta vänster uppför svag, lång backe (Varning bilväg!).
Fortsätt ca 800m-1 km tills nästa skola passeras.
Sväng höger på gamla strängnäsvägen (kommer du ned till stopskylt har du kört för långt).
Fortsätt raktfram på landsväg till skylt ”Almnäs” dyker upp,
sväng vänster,
fortsätt under motorvägen och uppför backe tills du kommer till Almnäs, åk in genom grindarna rakt fram.

Kringelloppet X2
Marcus_SCK:
perfekt! tack för den detaljerade beskrivningen, cyklar jag vilse nu har jag mig bara själv att skylla =)

hur långt bör man räkna med att det är? ska man räkna med en timme eller 10 minuter?

edit: jag menar alltså cyklingen från pendeltågen, inte loppet :-P

Senast redigerad av en moderator:
Kringelloppet X2
Jag har uppskattat, ej mätt, att sträckan från pendeln till Almnäs är ca 8 km. lättåkt asfalt med några korta uppförsbackar.
Kör man vilse blir det längre. Som sagt, hittar ni några sprayade prickar i asfalten, följ dem. Möjligtvis några uppknutna röd/vita plastband också, men jag kan inte lova att de inte rivs ned.

Det finns en busshållsplats 1 km från Almnäs (Almnäs vägskäl, enl. www.sl.se). Men jag tror det är starkt begränsade turer dit. Osäker på om busschaufförerna vill ha cyklar på bussen. (Däremot verkar bussarna inte ha nåt emot att köra över cyklister. Pass upp!)

Kringelloppet X2
Tihi, vi blir inte mindre än 10 st från EAL MTB CK. 2 knattar, 3 st som kör 4 km, 4 st som kör 21km också jag då som kör långa banan. Skall bli kul att se hur dom placerar sig, för nästan allihopa är det första tävlingen.

Bytte precis till ett riktigt fint semislick från Geax. Det har legat och mognat i förrådet i ett år nu, så det är dags att inviga det.

Tillbaka
Topp