Krockade med ny cykel, begära ny?

Nej, jag hatar att synas. På en trike så kollar folk på en som att man är handikappad. Det är inget fel på att vara det, men jag kan säga att det känns rent obehagligt.

http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=129645

Det här är min tråd. Jag är Zartok. Som du kan läsa så ser du att jag övervägde att inte ens skaffa en trike eftersom det var så jobbigt att folk tittade på mig hela tiden.

Men tack för inlägget, ditt rövhål.
Mvh :P

vincentjatko sa:
Nej, jag hatar att synas. På en trike så kollar folk på en som att man är handikappad. Det är inget fel på att vara det, men jag kan säga att det känns rent obehagligt.

http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=129645

Det här är min tråd. Jag är Zartok. Som du kan läsa så ser du att jag övervägde att inte ens skaffa en trike eftersom det var så jobbigt att folk tittade på mig hela tiden.

Men tack för inlägget, ditt rövhål.
Mvh :P

Kalla nån för r*vh*l är aldrig najs, om det var menat till mig så betänk att smileyn ;) betyder att man skojar lite.

Nej, det var till gnilrub. Tror jag han hette. Han påstod att jag gillar uppmärksamhet och är känslig. Jag har haft extremt svårt för just uppmärksamheten. Det är det obehagligaste som existerar.

Det vill jag säga till alla som tror att personer på liggcyklar tycker om uppmärksamheten, testa själva. Jag har ex aldrig tagit cykeln till stan, eller cyklat till universitetet i rusningstrafik. Det eftersom folk stirrar. Verkligen stirrar. Det är SJUKT OTREVLIGT. Ni har ingen aning om hur jobbigt det är att inte kunna röra sig det minsta anonymt.

Jag har cyklat på vanlig cykel i över 25 år. Varför skulle jag välja ett BETYDLIGT sämre och dyrare alternativ? För att det är kul?

Testa en liggcykel själv. Ni kommer definitivt inte att njuta av uppmärksamheten. Jag lovar.

Earlslick sa:
Jag smällde med cykeln mot en mc för ett antal år sen, det var helt mitt fel. Men det gick på hans försäkring men eftersom jag var vållande fick jag betala hans självrisk, den gick dock mitt försäkringsbolag in och betalade. Jag fick ersättning för nytt hjul. Kläder och en summa för sveda och värk. Dessutom fick jag en slant för ett ärr som jag fick i samband med detta. Betalar man för försäkring så ska man ju använda denna.
Så du betalade MC:ns försäkring också?

Personligen tycker jag det här med att bilförsäkringen skall gå in och betala oavsett vem som är skyldig känns väldigt fel.
Men om man är oskyldig skall man givetvis hållas skadeslös, så gott det nu går.

Det är kanske bäst att du låter proffs ställa alla diagnoser, vare sig det gäller cykel eller kroppskador. Bra att du får hjälp med resten.

Snart utbilldad psykolog och kallar folk för "jävla idiot" och rvhål (det kanske jag var också) redan efter några rader småelak text?
Jag gick på onödigt hårt. Jag borde ha fattat att lägga ner tidigare, men jag var inte längre på det humöret.
Jag visste inte då vad jag vet nu. Jag hade missat dina tidigare inlägg. Och du bara fortsätter.

Jag tror att vissa av dina kommande klienter kan vara något svårare att handskas med än någon anonym mupp på internet. "Sticks and stones can break your bones" och allt det där. Jag bryr mig inte om vad jag blir kallad, så det är inte därför jag tar upp det.

Du outar dig själv ganska friskt på internet. Varför? Det fattas ju bara att du heter som nicket.

Du behöver inte svara, jag vill inte diskutera något. Det var bara några tips och iakttagelser. Och kanske lite av en ursäkt. Men fan vet om det behövs längre...

Trevlig helg och htfu.

Varför alla påhopp?

...

Jag fick i tillägg ersättning för förlorad arbetsinkomst när jag var skadad. Och försäkringsbolaget var mycket generöst med cykeln. Tror utsikterna till skadestånd eller sveda o värk är små och mycket tjafs på vägen.

Ibland fattar man varför de betalar så mycket i USA. Det är ett jävla skit att bli påkörd, och offret återställs, men that's it. Tycker ansvaret och konsekvenserna att stöka till andras liv borde kännas.

Helt ärligt. Det är vår. Gruset sopas bort. Fåglarna kvittrar. Nyfixade cyklar ska ut och rastas. Bättre medmänniskor än det här klarar ni nog av att vara.

till kikon: jag förstår inte varför psykologer inte får kalla folk för rövhål. beter man sig som ett så är det väl bra att man får veta det? hur ska man annars få reda på att man behöver ändra på sig? :P
sen så kan jag ju medge att klienterna som jag träffat (jobbat inom vården i en åtta år eller så, både personlig assistent och på olika ställen med psykiskt sjuka) är betydligt trevligare än människor är på nätet. på nätet kan jag bita ifrån. det kan jag göra privat också. på jobbet så har det aldrig någonsin behövts, eftersom jag aldrig jobbat med människor som beter sig som människor gör på forum på nätet. så vad problemet ligger i förstår jag verkligen inte. jag är helt ointresserad av någon ursäkt från dig, det räckte gott och väl med det du skrev igår. därför så ska jag se om det inte finns en ignore-knapp någonstans. då kommer jag inte se vad du skriver, du kanske inte ser vad jag skriver och det blir inget bråk alls. tänk vad bra jag var på att lösa konflikter.

De allra flesta här är ju väldigt bra medmänniskor tycker jag :) det är jättekul att läsa om andras pendling och andra ämnen här inne, och oftast hålls det ju en bra ton helt klart. Klart det finns elaka personer här också, men överlag så tänker väl de flesta att vi har ett gemensamt intresse för våra fordon och vill såklart ingen annan illa.

Gubbcyklists svar var ju hel oväntat kunnigt för att vara på Happy en fredag, här ska tyckande, åsikter och rent okynne normalt härja fritt. Stort plus till Gubbcyklist.

TS får ursäktas om han tappar humöret lite, inte så kul att bli sågad av Kikon när han precis fått en smäll av en 2 tons maskin på hjul som fritt rullar runt i hastigheter upp till 120 kmh, helt lagligt.

staine sa:
gnilrub sa:
Låter som att TS är duktig på att känna efter. Säg som det är istället, att du vill ha en liggcykel för att vara lite märkvärdig.

Där har vi det.
Eller kanske för att vara lite kufisk?

;)

så med andra ord e även EST wind1240 jag med flera oxå kufiska märkvärdiga då vi håller på med liggcyklar

jag blir ärligt förbannad över dylika komentarer då ja själv har dolda handikapp vilket gjort att liggcykel blivit valet till klara cykelpendla till jobbet jobba en hel dag sen cykelpendla hem så e inte av bekvämligheter utan för min kropp klarar liggcykla bäst var nån komentera denne va tungviktare o cykar vanlig cykel var glad så länge du kan göra de men tän en dag kanske ni själva inte klarar de längre o tex liggcykel blir erat enda val att fortfarande göra de ni tycker om att göra tänk för helvete längre än näsan räcker

TS klargör han har en anatomi som gör at han inte kan har inte ett skit med bekvämlighet eller vara kufisk att göra de här jävla forumet blir bara värre o värre sandlåda för varje ggn man loggar in pajkastning o nedvärdering e tydligen happyrides huvudfunktion numera inte cykelforum som de en ggn var

till TS även om inget e brutet så kan man få ersättning för sveda värk omkostnader vid sjukvård olyckan har trots allt orsakat mildare skador o kanske till viss del inkomstbortfall om du behövt vara borta från arbetet tex vidare skickar ja ett pm åt dej med lite tips om trevligare ställen att få svar på denna typer av frågor gällande cykelrelaterat

vincentjatko sa:
De allra flesta här är ju väldigt bra medmänniskor tycker jag :) det är jättekul att läsa om andras pendling och andra ämnen här inne, och oftast hålls det ju en bra ton helt klart. Klart det finns elaka personer här också, men överlag så tänker väl de flesta att vi har ett gemensamt intresse för våra fordon och vill såklart ingen annan illa.

Det verkar inte vara så många som håller på med recumbents här, det närmaste jag själv kommit är att donera en MTB-ram till en bekant som skulle bygga en...till. ;-)

Tack för ditt inlägg Darkforce. Som du säger så är det medicinska orsaker bakom. Jag har sedan tidigare haft stora problem med min ländrygg (extremt smal midja, vilket har inneburit mycket smärta pga för svaga muskler). Det anpassade jag genom att sitta så upprätt som möjligt, på alla mina cyklar. Tom min focus mares har en höjd styrstång. Jag har alltid gjort allt möjligt för att anpassa cyklar så att jag kunnat cykla. Men förra året så gick det inte längre, det var inte möjligt att fortsätta.

Det går inte att säga emot, tryck på händer och handleder, värk från axlar och nacke, domnande underregioner och värkande ländrygg. Inget av detta är ett problem för mig med en liggcykel. Det är den ENDA fördelen som finns med såna cyklar men det är också av avgörande.

De är sjukt mycket dyrare, folk stirrar verkligen på en, de är omöjliga att cykla uppför med (jag undviker vägar som har stora uppförsbackar), de är extremt långsamma på vintern och jag har faktiskt fastnat när det snöat med min cykel. Det är längre växelvajrar som fryser mycket lättare. Stänkskydden kostar 1800 kr!!! De är så otroligt klumpiga och tar så mycket plats så att jag bara cyklar på de bredare vägarna. Tar bara "huvudleder", och bara när mindre folk är i farten.

Lyssna på alla nackdelar. Tro mig på dessa. Skulle jag ha kunnat fortsätta cykla vanligt så hade jag gjort det. Men läs mina trådar på bentriders så får ni en inblick i alla mina (jävla) medicinska besvär och min oro över att måste överge cykeln som transportmedel. Men det behövs inte. Så jag går emot alla nackdelar för att jag fortfarande vill cykla. Jag måste cykla. Det är det bästa och smidigaste transportsystemet som finns. Det vet vi alla om.

Så sluta vara emot liggcyklar av princip. Vi är alla cyklister.

Tagga ner. Ingen är emot liggcyklar. Eller andra cyklar. (Förutom ev. upptrimmade el-mtb som kör 80 i skogen och 110 i stan.)

Jaha, vad har vi här då...

Vincentjacko kraschar med sin nya, dyra liggcykel och ber om tips på hur man kan klå försäkringsbolaget på mer pengar.

Kikon gör en snabb bedömning av skadeläget och konstaterar att inget är brutet.

Gubbcyklist ger några proffsråd kring hur man lägger upp taktiken mot försäkringsbolag. De smaskiga detaljerna skickas förståndigt nog i ett privat PM.

Gäsp. Nästa tråd.

Jag vill få ersättning så att jag inte behöver betala för att jag blev påkörd, är det så konstigt att fatta? Jag har aldrig varit inblandad i ett försäkringsärende i hela mitt liv, har ingen koll alls vad som gäller. Försäkringsbolaget frågade om en estimering för vad det skulle kosta, de sa inre att de SR för alla mina kostnader.

Om du blev påkörd ,skulle du tycka att det var kul att få betala flera tusen ur egen ficka? Inte? Så vad öppnade du kakgluggen för då?

vincentjatko sa:
Jag vill få ersättning så att jag inte behöver betala för att jag blev påkörd, är det så konstigt att fatta? Jag har aldrig varit inblandad i ett försäkringsärende i hela mitt liv, har ingen koll alls vad som gäller. Försäkringsbolaget frågade om en estimering för vad det skulle kosta, de sa inre att de SR för alla mina kostnader.

Om du blev påkörd ,skulle du tycka att det var kul att få betala flera tusen ur egen ficka? Inte? Så vad öppnade du kakgluggen för då?

Vem pratar du med?

Tagga ner lite, bara för andra idioter, så behöver man inte själv vara det.

darkforce sa:
staine sa:
gnilrub sa:
Låter som att TS är duktig på att känna efter. Säg som det är istället, att du vill ha en liggcykel för att vara lite märkvärdig.

Där har vi det.
Eller kanske för att vara lite kufisk?

;)

så med andra ord e även EST wind1240 jag med flera oxå kufiska märkvärdiga då vi håller på med liggcyklar

jag blir ärligt förbannad över dylika komentarer då ja själv har dolda handikapp vilket gjort att liggcykel blivit valet till klara cykelpendla till jobbet jobba en hel dag sen cykelpendla hem så e inte av bekvämligheter utan för min kropp klarar liggcykla bäst var nån komentera denne va tungviktare o cykar vanlig cykel var glad så länge du kan göra de men tän en dag kanske ni själva inte klarar de längre o tex liggcykel blir erat enda val att fortfarande göra de ni tycker om att göra tänk för helvete längre än näsan räcker

TS klargör han har en anatomi som gör at han inte kan har inte ett skit med bekvämlighet eller vara kufisk att göra de här jävla forumet blir bara värre o värre sandlåda för varje ggn man loggar in pajkastning o nedvärdering e tydligen happyrides huvudfunktion numera inte cykelforum som de en ggn var

till TS även om inget e brutet så kan man få ersättning för sveda värk omkostnader vid sjukvård olyckan har trots allt orsakat mildare skador o kanske till viss del inkomstbortfall om du behövt vara borta från arbetet tex vidare skickar ja ett pm åt dej med lite tips om trevligare ställen att få svar på denna typer av frågor gällande cykelrelaterat

Ironi är alltid klurigt i text, misstänker att Staine och gnilrubs text var ironiskt menad? (En smiley för att förtydliga är ibland bra ;)

Om man som TS både drabbats av ett medicinskt tillstånd som omöjliggör vanlig cykling OCH blir påkörd kort efter så är det inte så konstigt att man blir lite stingslig.

Fältprästen: en del säger att det har att göra med att de är så mycket tyngre än vanliga cyklar, men jag upplever att det har mer att göra med vilka muskler som involveras. Ja, så är det för mig iallafall.

När man ska upp för en backe med en vanlig cykel så kan man ställa sig och använda hela sin vikt på pedalerna, plus att man kan dra i styret och på så sätt använda ryggen och armarna också. Det blir så väldigt många fler muskelgrupper, plus gravitationen som hjälper till på en vanlig cykel. En tung liggcykel har som enda fördel att det går att få ner mer kraft från benen i trampan eftersom man kan ta stöd mot ryggstödet och därmed trycka på med mycket mer kraft än vad man själv väger. Detta är dock inget som väger upp nackdelarna och därför blir en liggcykel extremt mycket jobbigare än en vanlig i uppförsbackar. Ju brantare desto värre.

Nu när jag cyklar på min mtb så märker jag hur man bara flyger upp för backar, trots vinterväglag och vinterdäck.

Ja, som sagt, det är bara en av nackdelarna.

Angående min stingslighet så är jag bara så på nätet, jag är rätt less på nättroll. Och just här så verkar det finnas väldigt många såna faktiskt. Märkligt nog. De som känner mig har nog aldrig sett mig upprörd faktiskt. Tålamod har jag väldigt bra av, och provoceras inte lätt av människor som jag träffar. Det är eftersom människor faktiskt är väldigt mycket snällare mot varandra i verkligheten. Det om något har jag märkt när jag jobbat och det är därför jag tycker om att jobba med människor. Människor vill (nästan) alltid varandra väl när de träffas i verkligheten.

Varför detta beteende inte återfinns på internet hade varit väldigt kul att veta, men än så länge så finns det bara rätt många hypoteser om det.

Speciellt grejen av att vara anonym gör nog att folk inte beter sig som de skulle om man träffade dem i verkligheten. Jag har inga problem med att vara öppen med vem jag är på internet, just eftersom jag inte håller på och nättrollar. De som nättrollar, hatar och sprider skit omkring sig, det är självklart att de vill vara helt 100% anonyma.

vincentjatko sa:
Fältprästen: en del säger att det har att göra med att de är så mycket tyngre än vanliga cyklar, men jag upplever att det har mer att göra med vilka muskler som involveras. Ja, så är det för mig iallafall.

När man ska upp för en backe med en vanlig cykel så kan man ställa sig och använda hela sin vikt på pedalerna, plus att man kan dra i styret och på så sätt använda ryggen och armarna också. Det blir så väldigt många fler muskelgrupper, plus gravitationen som hjälper till på en vanlig cykel. En tung liggcykel har som enda fördel att det går att få ner mer kraft från benen i trampan eftersom man kan ta stöd mot ryggstödet och därmed trycka på med mycket mer kraft än vad man själv väger. Detta är dock inget som väger upp nackdelarna och därför blir en liggcykel extremt mycket jobbigare än en vanlig i uppförsbackar. Ju brantare desto värre.

Nu när jag cyklar på min mtb så märker jag hur man bara flyger upp för backar, trots vinterväglag och vinterdäck.

Ja, som sagt, det är bara en av nackdelarna.

Angående min stingslighet så är jag bara så på nätet, jag är rätt less på nättroll. Och just här så verkar det finnas väldigt många såna faktiskt. Märkligt nog. De som känner mig har nog aldrig sett mig upprörd faktiskt. Tålamod har jag väldigt bra av, och provoceras inte lätt av människor som jag träffar. Det är eftersom människor faktiskt är väldigt mycket snällare mot varandra i verkligheten. Det om något har jag märkt när jag jobbat och det är därför jag tycker om att jobba med människor. Människor vill (nästan) alltid varandra väl när de träffas i verkligheten.

Varför detta beteende inte återfinns på internet hade varit väldigt kul att veta, men än så länge så finns det bara rätt många hypoteser om det.

Speciellt grejen av att vara anonym gör nog att folk inte beter sig som de skulle om man träffade dem i verkligheten. Jag har inga problem med att vara öppen med vem jag är på internet, just eftersom jag inte håller på och nättrollar. De som nättrollar, hatar och sprider skit omkring sig, det är självklart att de vill vara helt 100% anonyma.

Oj.
Men en sista fråga, hur kan gravitationen hjälpa en vanlig cykel upp för en backe? Har jag gjort fel hela livet? :(

Det går alldeles utmärkt att förklara närmare. När man cyklar på liggcykel så kan man inte stå på en pedal. Således så får man bara nackdelar av gravitationen.

När du står upp på en vanlig cykel så använder du ju kroppstyngden för att pressa ner pedalen. Kroppstyngden påverkas av gravitationen.

En faktor kan påverka på fler än ett sätt. Gravitationen påverkar exempelvis på flera sätt. Om vi i teorin hade kunnat stänga av 90% av gravitationen så hade liggcyklarna inte längre haft en nackdel i uppförsbackar eftersom det hade gått att generera mycket mer kraft ner i pedalerna, mer än det hade gått att generera genom att stå upp och använda armar och rygg på en vanlig cykel.

It takes two to tango.

Kikon hade fastnat i trafiken framför ett vägbygge, och satt efter diverse äventyr framför datorn med spruckna glasögon och skrev i emfas. Och verkar inte veta skillnaden på en ursäkt och en bortförklaring. Det bästa är att inte svara på samma nivå. Om diskussionen hade varit IRL, hade du då svarat med rvhål och liknande?

det var inte honom jag kallade för rövhål, det var killen som från ingenstans påstod att jag cyklade på en liggcykel för att jag älskar uppmärksamhet.

jag tror aldrig jag varit i en situation där jag stött på en så otrevlig människa i hela mitt liv, så jag kan nog inte säga vad jag skulle ha sagt i det läget IRL. som jag skrev lite högre upp så är människor ofta både trevliga och hjälpsamma när man möter dem IRL. Nättroll har jag däremot inte så mycket för om jag ska vara ärlig. Det är nog få som har det =)

Nej, det var det inte. Jag rör mig aldrig ute på krogen eller liknande ställen där folk ofta kommer på kant med varandra faktiskt. Jag har inget behov av det så jag undviker såna ställen helt och hållet.

vincentjatko sa:
Nej, det var det inte.
Jag tolkade det som ett skämt/ironi direkt när jag läste det, men alla gör inte likadana tolkningar.

Angående gravitationen så kan jag köpa att liggcykeln är tyngre och därmed jobbigare att släpa uppför backen. När man cyklar på en vanlig cykel och sitter eller står upp han man bara 1 g att tillgå, dvs bara kraften av sin tyngd (en ganska måttlig kraft) plus eventuellt dragande i styret från överkroppen. Du måste dessutom kliva upp på nästa trampa varje gång. Rundtramp räknar jag bort då du har tillgång till det i bägge fallen.
Du skriver att man kan utnyttja ryggstödet för att pressa på ordentligt och jag skulle tippa att den kraften vida överstiger din kroppstyngd, men du får ju då också ta i mer. Jag skulle också kunna tänka mig att man kan dra med armarna även vid liggcykling.
Jag har aldrig provat på en liggcykel (en gång i en mässhall) på riktigt så jag har ingen aning om hur det är, men mitt stalltips är att det i första hand är den extra tyngden som påverkar mest.

vincentjatko sa:
det var inte honom jag kallade för rövhål, det var killen som från ingenstans påstod att jag cyklade på en liggcykel för att jag älskar uppmärksamhet.

jag tror aldrig jag varit i en situation där jag stött på en så otrevlig människa i hela mitt liv, så jag kan nog inte säga vad jag skulle ha sagt i det läget IRL. som jag skrev lite högre upp så är människor ofta både trevliga och hjälpsamma när man möter dem IRL. Nättroll har jag däremot inte så mycket för om jag ska vara ärlig. Det är nog få som har det =)
Men alltså... Så otrevlig? Nu får du ge dig. Jag tyckte att du skulle anlita en professionell gråterska. Värst vad du lipar om det?
HTFU! För 5:e gången. Jag har dessutom försökt att hjälpa dig, men du är allt för insnöad i din vrede för att fatta det. Du kallar det för att trolla...
Eftersom du relaterar till mig titt som tätt, som det ena och det andra, så måste jag få säga att du är den största lipsillen jag sett på länge. Det är inte det värsta jag kan komma på, men du riskerar väl att bryta ihop för det där. Rapportera det som du vill, om du inte hittat ignoreraknappen än, men rannsaka dina egna inlägg först. Samla ihop ditt gäng av huvudklappare och bara kom med allt vad ni har hittills. Kör igång helganalysen och ta reda på hur min dag varit hittills, och vad jag tror om morgondagen. Det ska bli roligt att följa. :)

Jag skiter fullständigt i vad du/ni tycker om mig, och jag är inte din lilla trappstege heller. Lista ut vad jag menar med det, du som kan.

Senast ändrad:
Kikon, vad får du ut av att skriva här? Du har bråkat från förstav inlägget du skrev. Det är det som är definitionen av ett nättroll. Jag hittade ingen ignoreknapp, jag har varit inne i din profil och sökt. På ex Facebook så finns det kommandot på alla användares presentationssida. Det fanns inte här, så jag antog att det inte fanns en sån funktion.

Du är helt 100% anonym här, det är därför du beter dig som du gör. Jag lovar att du inte gör det i verkligheten. Men här gör du det. Varför vet du nog bara själv, jag kan bara spekulera. Men eftersom jag har insikt i såna här ämnen så kan jag säga att min gräns går vid att spekulera öppet varför du gör det. Så det håller jag för mig själv.

Det viktiga i det hela är följande: det blir bråk när du är här och skriver till mig. Det är vi båda överens om, eller hur? Jag talar för mig själv när jag skriver att jag inte tycker att det är så produktivt att bråka. Du kanske tycker det.

Det jag kan skriva är att om du inte tycker att det är kul att bråka på nätet med folk, bakom din skärm, där du är trygg och anonym, så skulle du också tycka att följande förslag är rätt bra:

Vi lämnar varandra ifred. Jag kommer aldrig att skriva något i någon tråd du startar och du gör samma sak för mig. Hur lätt lösning på bråket är inte det? Jag tycker det låter lysande.

However, om du är ett nättroll, vilket jag ju har anklagat dig för, så fortsätter du att hetsa här i tråden.

Bevisa att jag har fel, jag älskar att ha fel om människor. Det är för mig en lärdom varje gång jag har. Lämna tråden, skriv inte till mig igen och jag gör detsamma mot dig. Det blir inga fler bråk mellan oss och forumet blir lite lugnare.

Bra lösning va? Och framför allt; du har då visat att jag har fel om dig. Lockande, eller hur?

Bra, då är vi överens!

Till fältprästen: det går tyvärr inte alls att använda rygg och armar när man cyklar på de flesta liggcyklar. Det finns dock undantag. Cruzbike vendetta (ex) har drivning, trampor och styre i en och samma del. Detta innebär att man kan använda en mer lik teknik, där man kan dra i styret för att utöka kraften ner mot pedalen.

Att man kan utveckla större kraft i en liggcykel pga ryggstödet är som du säger mycket uttröttande. Jag kan lova att en vanlig cykel med extravikter fortfarande är snabbare uppförs än en liggcykel (osäker hur det skulle stämma med en vendetta).

Liggcykeln är snabbare i tillräckligt stark motvind, plan väg i hög hastighet samt nerförsbacke i tillräckligt hög hastighet (luftmotståndet), men uppför så finns det inte en chans att hänga med.

Tänk även att benen sträcks rakt fram på en liggcykel. Det är jobbigare att skjuta fram benen än att skjuta dessa neråt.

Jag har nog sagt det här tidigare men jag är inte en av de som i första hand rekommenderar en liggcykel. Jag har varit mycket nöjd med mina vanliga cyklar. Jag har alltid haft bra cyklar då min far varit aktiv inom cykelsporten på 50 och 60-talet. Tyvärr så kunde jag inte fortsätta med dessa och därför är jag jätteglad över att liggcyklar finns. Trots att de är hemskt jobbiga i uppförsbackar :D

Angående liggcykel i backe: Person- och modellberoende men, man använder lite andra muskler (ex. lårbiceps mer och gluteus mindre), oftast får folk ut mindre effekt men är mer aero = snabbare tills gravitationen kickar in på allvar.

Finns även andra saker som blodflöde, att man inte kan stå, styvhet, vikt etc. Min bild är att skillnaden inte kan förklarats av vikten enbart.

Oftast stor skillnad i början, men det mesta av effekten kommer tillbaka med acklimatisering (säger vissa erfarna med effektmätare). Dessa erfarna hävdar att snitteffekten blir ungefär samma men att maxeffekten blir lägre på liggcykel i slutändan. Personligen skulle jag gissa att lågkadensare får en "längre uppförsbacke" vid byte. :-P

Personligen är jag snabbare i snitt på min trike än min racer, når högre maxfarter och har helt löjligt mycket roligare! (Detta är ovanligt dock.)

Och som väntat så är tvåhjulingar också markant snabbare än trehjulingar.

Inte helt oväntat så är jag dessutom en lågkadensare :D däremot så vill jag skriva under på aklimatiseringen, jag har själv märkt att jag fått in andra muskler, vilket har gjort det lättare än när jag började cykla. Jag skulle nog utöver det påstå att det bästa med att cykla på liggcykel inte är hur roligt det är utan hur avslappnande det är. Efter tre timmar på gymmet så har det hänt att jag haft svårt att cykla hem på vanlig cykel med packningen på, det är i sig aldrig ett problem med triken.

Där ser man, jag hittade en till ren fördel :D

Det finns ju även ett slags mellanting mellan ligg- och vanlig cykel - så kallade crank forward cyklar, tex denna Rans mtb.

Men jag gissar att redan är medveten om dessa.

Bilagor

• IMG_1656.JPG
    IMG_1656.JPG
    23.7 KB · Besök: 25
Oj, jag har faktiskt aldrig sett något liknande. Värt att kolla upp närmare om inte annat. En sån skulle ju sitta fint på vintern när det kommit mycket snö :)

vincentjatko sa:
Oj, jag har faktiskt aldrig sett något liknande. Värt att kolla upp närmare om inte annat. En sån skulle ju sitta fint på vintern när det kommit mycket snö :)

Givet din kravbild tror jag definitivt att dom är värda att titta på (även om jag själv saknar praktisk erfarenhet av dom). Inte lika uppseendeväckande och ändå med avlastande sitttställning samt säte.

Finns många olika modeller och Rans specifikt verkar ha ett brett spektrum av bakåtlutade mer sitt- snarare än liggcyklar. Annars är det ju bara söka på "crank forward" på nätet, så hittar du massor inklusive folk som tycker att ovan mtb är mer terrängkapabel än en normal fulldämpad mtb...

Tillbaka
Topp