Fältprästen: en del säger att det har att göra med att de är så mycket tyngre än vanliga cyklar, men jag upplever att det har mer att göra med vilka muskler som involveras. Ja, så är det för mig iallafall.
När man ska upp för en backe med en vanlig cykel så kan man ställa sig och använda hela sin vikt på pedalerna, plus att man kan dra i styret och på så sätt använda ryggen och armarna också. Det blir så väldigt många fler muskelgrupper, plus gravitationen som hjälper till på en vanlig cykel. En tung liggcykel har som enda fördel att det går att få ner mer kraft från benen i trampan eftersom man kan ta stöd mot ryggstödet och därmed trycka på med mycket mer kraft än vad man själv väger. Detta är dock inget som väger upp nackdelarna och därför blir en liggcykel extremt mycket jobbigare än en vanlig i uppförsbackar. Ju brantare desto värre.
Nu när jag cyklar på min mtb så märker jag hur man bara flyger upp för backar, trots vinterväglag och vinterdäck.
Ja, som sagt, det är bara en av nackdelarna.
Angående min stingslighet så är jag bara så på nätet, jag är rätt less på nättroll. Och just här så verkar det finnas väldigt många såna faktiskt. Märkligt nog. De som känner mig har nog aldrig sett mig upprörd faktiskt. Tålamod har jag väldigt bra av, och provoceras inte lätt av människor som jag träffar. Det är eftersom människor faktiskt är väldigt mycket snällare mot varandra i verkligheten. Det om något har jag märkt när jag jobbat och det är därför jag tycker om att jobba med människor. Människor vill (nästan) alltid varandra väl när de träffas i verkligheten.
Varför detta beteende inte återfinns på internet hade varit väldigt kul att veta, men än så länge så finns det bara rätt många hypoteser om det.
Speciellt grejen av att vara anonym gör nog att folk inte beter sig som de skulle om man träffade dem i verkligheten. Jag har inga problem med att vara öppen med vem jag är på internet, just eftersom jag inte håller på och nättrollar. De som nättrollar, hatar och sprider skit omkring sig, det är självklart att de vill vara helt 100% anonyma.