KS Lev egen mektråd!

happymtb.fr

Aktiv medlem
KS Lev egen mektråd!
Dagens kund är en 150mm KS Lev. Ämnet har varit uppe tidigare (här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2261018/2278445) men jag drar ett nytt tråd ändå.

Det kan vara bra att börja med att kolla på servicevideon som KS har på tuben:

I videon får man inte veta hur man ta bort stolpen från cykeln och jag tänkte inte berätta det heller!
Så det är bara att kolla i manualen, här: http://kssuspension.com/wp-content/uploads/2013/05/LEV-English.pdf

Så man börjar såhär: (hur man ta bort sadeln är beskriven på sida 4 till 6 i manualen)
IMG_6185.JPG

Passa på och lätta på trycket, annars blir det farligt vid nästa steg!

Man skruvar bort end capen, flyttar tråden bort från actuatorn och tejpar den fast som i videon. Efter det trycker man i stolpen så att man ser den aluminium mutter och börjar skruva loss den med en låsringstång.
IMG_6190.JPG

När muttern är bortskruvad, tryck på knappen och dra ut kolvröret (shaft i videon):
IMG_6192.JPG

Efter det är det bara att tömma oljan i en lämplig behållare (dvs inte i avloppet!)

I följande bilder har jag monterat ner stolpen enligt bild nedåt eftersom jag ville rengöra bussningarna. Den etappen kan man skippa om man vill bara lufta stolpen, dvs att man fortsätter jobba med den svarta yttercylinder påmonterat.
IMG_6196.JPG

Sen vill man få ut den inre röret så att man kan placera IFPn (internal floating piston) på rätt höjd innan man fyller på med olja. Att ha IFPn på rätt höjd är viktig så att den kommer inte för djup vilket innebär svårigheter att få stolpen hela vägen ner vid användning. För det kan man pumpa lite luft i schraderventilen tills att man hör PLOPP! Jag upptäckte idag (typ efter femte gången jag mekar på stolpen!) att det går att trycka in den svarvade delen där ventilen är monterat...
På bilden ser man det inre röret (upp), Schraderventilmojäng (mittvänster), IFPn (mitthöger) och shaftet (ner)
IMG_6215.JPG

Jag tyckte det var bra att applicera lite fett (PM600 var det jag hade hemma) på o-ringarna innan montering. Sen monterade jag Schradermojäng i ena änden av inre röret och IFPn på andra änden så att 2-3mm av röret syntes ovanpå (tyvärr glömde jag ta kort...) På IFPn hade jag lite Fox Float Fluid både in och ut.
Montera hela paketet så lodrätt så möjligt i skruvstädet och fyll på med olja (2,5W) tills att du kommer strax över det inre röret. Vänta eller skaka lätt så att bubblorna kommer upp.
IMG_6207.JPG

Applicera lite fett på o-ringen runt alu-muttern och lite FFF på kolven innan du monterar den tillbaka i det inre röret. Tryck på knappen och för i långsamt kolven i röret tills att hålen ovanpå den gröna ringen är täckta med olja. Oljenivå måste nu ha stigit en del så att det nästan rinner över. Ingen panik det ska vara så, säger jag...! :)

Tryck ner alu-muttern så långt du kan. Nu måste det rinna över rejält! Det är också normalt: det är för att vara säkert att ingen luft stannar där.

Dra åt muttern. Där har jag märkt att om jag inte trycker på knappen då och då under åtdragning så blir knappen fast. Försök bara trycka på knappen och inte trycka i kolven samtidigt.

Nu har man gjort det värsta! :)
Det är bara att montera tillbaka tråden. Säg till att allt ska vara rakt där och att tråden är på hjulen både upp och ner. Om tråden är utanför skenan så blir det en del motstånd när stolpen går upp eller ner...
Glöm inte att dränera överflödet av oljan annars blir det jobbig nästa gång du öppnar stolpen. Lita på mig!
End capen ska också tillbaka.

Glöm inte att pumpa luft i stolpen innan du montera sadeln. Stolpen ska vara utdragen när du pumpar annars blir det alldeles för låg tryck i praktiken.

Sen kommer allt tillbaka på cykeln och det funkar! Eller? ;-)
IMG_6212.JPG

Jag ville tacka S som har räddat mig med lite kevlartråd när min gick sönder!
Sen ska jag ta tid imorgon från min korrekturläsare så att det hela blir läsbart...

edit: nu finns det även en variant på engelska med massor av bilder på mtbr:
http://forums.mtbr.com/all-mountain/ks-lev-diy-cartridge-rebuild-899659.html

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Grymt!

Någon som vet ett bra ställe som säljer reservdelar till KS olika stolpar? Jag letar efter delar till en i900 som börjar bli sliten.

KS Lev egen mektråd!
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Äntligen! Behövde du lufta igen redan
> förresten?

Nja...
Det var 2 saker.
Först hade jag ifpn lite för långt in sen senast luftning vilket gjorde att det var svårt att få stolpen hela vägen ner.
Och jag hittade stolpen fast efter söndagsturen när det var -10 i luften och lera på marken. Detta trots att den funkade bra under hela turen...
Så jag tyckte att det var dags för en service! :)

KS Lev egen mektråd!
ah, ok.

När jag monterade min så satte jag ifp:n "för högt", och lät den tryckas ner av "alu-muttern". Då måste man trycka på knappen då ch då medan man skruvar ner muttern, och hamnar så högt den kan i stolpen efter det. Verkade funka bra för mig, och jag antar att det var så det blev för dig också nu.

KS Lev egen mektråd!
Det stämmer!

Ni får gärna säga till om det finns bättre namn än vad jag använde i beskrivning. Det skulle underlätta för alla plus att jag skulle lära mig någonting! :)

KS Lev egen mektråd!
Har aldrig öppnat reverb, men det pratas ju om sprutor och grejer.

Kan du byta olja i en RS framgaffel kan du mecka en Lev, svårare än så är det inte. Och så slipper man lufta handtaget och hålla på.

KS Lev egen mektråd!
Peter_K skrev:
> Grymt!
>
> Någon som vet ett bra ställe som säljer
> reservdelar till KS olika stolpar? Jag letar efter
> delar till en i900 som börjar bli sliten.

I second that.

Behöver lite delar till sambons Dropzone, men det verkar vara svårt att få tag i. Superstar hade tidigare men då passade jag inte på att köpa.

KS Lev egen mektråd!
jomper skrev:
> Å andra sidan har reverb ingen tråd som kan gå
> av :-)

Jag undrar hur stort problem det egentligen är. Har hört om 2 st här på happy tror jag, å andra sidan finns det inte lika många. Själv skulle jag vara oroliga för att skrota handtaget till Reverb, speciellt om man kör med framväxel så det hamnar på ovansidan av styret

KS Lev egen mektråd!
marran skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Å andra sidan har reverb ingen tråd som kan
> gå
> > av :-)
>
>
> Jag undrar hur stort problem det egentligen är.
> Har hört om 2 st här på happy tror jag, å
> andra sidan finns det inte lika många. Själv
> skulle jag vara oroliga för att skrota handtaget
> till Reverb, speciellt om man kör med framväxel
> så det hamnar på ovansidan av styret

Jag har vurpat ett flertal gånger sen jag köpte min(a) reverbstolpar, pga framväxel sitter reglaget på ovansidan. Jag har lyckats knäcka slangen till reglaget en gång, lika många gånger som jag böjt bromshandtag när jag vurpat. Och ett nytt slangkit med reservdelarna kostar en hunka på nätet ungefär så nu har jag alltid ett extra hemma och med mig så om jag är iväg med hojen kan jag byta ut nippeln och lufta om det behövs.

För mig är det således inget jätteproblem. men jag vill ändå få bort framväxeln så att jag kan montera reglaget upp och ner på vänster sida eftersom det är mkt bättre ergonomiskt. Det känns mer naturligt att trycka ner knappen neråt med tummen istället för framåt ovanpå styret.

Nu har jag babblat klart, återgå till LEV nu :)

KS Lev egen mektråd!
Luthman Photography skrev:
>
> Jag har vurpat ett flertal gånger sen jag köpte
> min(a) reverbstolpar, pga framväxel sitter
> reglaget på ovansidan. Jag har lyckats knäcka
> slangen till reglaget en gång, lika många
> gånger som jag böjt bromshandtag när jag
> vurpat. Och ett nytt slangkit med reservdelarna
> kostar en hunka på nätet ungefär så nu har jag
> alltid ett extra hemma och med mig så om jag är
> iväg med hojen kan jag byta ut nippeln och lufta
> om det behövs.
>
> För mig är det således inget jätteproblem. men
> jag vill ändå få bort framväxeln så att jag
> kan montera reglaget upp och ner på vänster sida
> eftersom det är mkt bättre ergonomiskt. Det
> känns mer naturligt att trycka ner knappen neråt
> med tummen istället för framåt ovanpå styret.
>
>
> Nu har jag babblat klart, återgå till LEV nu :)

Oj, det var ju faktiskt inte farligt alls. Trodde de var mycket dyrare

KS Lev egen mektråd!
marran skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> >
> > Jag har vurpat ett flertal gånger sen jag
> köpte
> > min(a) reverbstolpar, pga framväxel sitter
> > reglaget på ovansidan. Jag har lyckats knäcka
> > slangen till reglaget en gång, lika många
> > gånger som jag böjt bromshandtag när jag
> > vurpat. Och ett nytt slangkit med reservdelarna
> > kostar en hunka på nätet ungefär så nu har
> jag
> > alltid ett extra hemma och med mig så om jag
> är
> > iväg med hojen kan jag byta ut nippeln och
> lufta
> > om det behövs.
> >
> > För mig är det således inget jätteproblem.
> men
> > jag vill ändå få bort framväxeln så att
> jag
> > kan montera reglaget upp och ner på vänster
> sida
> > eftersom det är mkt bättre ergonomiskt. Det
> > känns mer naturligt att trycka ner knappen
> neråt
> > med tummen istället för framåt ovanpå
> styret.
> >
> >
> > Nu har jag babblat klart, återgå till LEV nu
> :)
>
> Oj, det var ju faktiskt inte farligt alls. Trodde
> de var mycket dyrare

Det beror ju så klart på vad det är som går sönder. Men det som känns som den svaga punkter är kopplingsnippeln mellan slangen och reglaget. Just den delen går inte att köpa lös, men ett kit med helt ny slang och kopplingsnipplarna för både stolpen och reglaget kostar som sagt en hunka.

Sen kan man ju så klart böja reglaget eller smacka sönder nåt annat, vad det kostar vet jag inte.

KS Lev egen mektråd!
Vad är symptomen på att man behöver lufta sin Lev? Min stannar inte uppe, utan sjunker ner några cm när jag sätter mig på den,även när jag har väldigt högt tryck i den. Låsningsmekanismen funkar som den ska, den biten har jag kollat.

KS Lev egen mektråd!
Eller fyller du hela stolpen med olja med innerröret istoppat) och sen "luftar" och häller sen ut oljan som finns mellan inner- och ytterrör? Nä jag fattar nog inte alls....

Det ser ju lite annorlunda ut på DropZonen men i stort sett så verkar det vara lika.

Stalle

KS Lev egen mektråd!
Westman:
Det är dags för en luftning!

Stalle:
Dropzone är lite omvänd jämfört med Lev, även om de använder samma princip. Dropzone har knappen (actuator) uppe och schraderventilen nere medan Lev har det motsatta, dvs knappen nere och luftventilen uppe (i den riktning stolpen har när den är monterat på cykeln, förstås!). Det gör att oljan blir på ”andra” sidan av ifpn (nere på Lev och uppe på dropzone) i den utrymme mellan inner och ytter-röret. Sen finns det alltid olja i det inre röret. Kolla gärna på schemat här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2261018/2269190#msg-2269190 så får du förmodligen en bättre bild av din stolpes inälvor.

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
marran skrev:
> jomper skrev:
> > Å andra sidan har reverb ingen tråd som kan gå av :-)
>
>
> Jag undrar hur stort problem det egentligen är.
> Har hört om 2 st här på happy tror jag, å
> andra sidan finns det inte lika många. Själv
> skulle jag vara oroliga för att skrota handtaget
> till Reverb, speciellt om man kör med framväxel
> så det hamnar på ovansidan av styret

Det är ett fabrikationsfel på tidiga exemplar av stolpen. Tråden skärs av mot en vass kant.
KS fixar på garantin eller så kan man få reservdelar hemskickade. Enkelt att åtgärda.

KS Lev egen mektråd!
Jo, nu förstår jag nog hur det skall fungera men jag begriper inte för allt i världen hur det skall bli luftfritt...

Hur jag än vrider och vänder på det i huvvet så kan jag inte begripa hur jag skall få ihop det utan att få luft i systemet.

Nåja...

Stalle

KS Lev egen mektråd!
Sätt först i IFP:n, häll på olja så det täcker ovansidan på IFP:n, stick sen ner innerröret. Nu har du luftfritt under IFP:n. Fyll sen upp innerröret med olja och vänta ut eventuella bubblor. Nu har du liftfritt både nedanför IFP:n in "runt" upp i innerröret.

KS Lev egen mektråd!
Men nuuuu tror jag fattar. Men då är det ju åthelvete förmycket olja i systemet?

(ursäkta, jag tänker högt, skall läsa ovan, brb)

Edit: näää, fast jag tror det beror på att de är lite olika.

Stalle

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Öppna, läs och gör samtidigt, då tror jag det klarnar.

Lite för mkt olja (typ ngn mm) gör nog inget, men man vill inte ha hur mkt olja som helst där luftfjädern ska vara såklart, då blir det nog svårt att få ner stolpen i botten

KS Lev egen mektråd!
Just ja... jag tror för övrigt att jag fått ihop den. Men jag tror att ventilen i trasig så att oljan flödar fritt mellan kamrarna. (det var därför jag monterade isär den)

Stalle

KS Lev egen mektråd!
happymtb.fr skrev:
> Är min danska så dåligt??? ;-)

Förlåt. Din guide är också mkt bra. Men det var många nyttiga bilder på mtbr.

KS Lev egen mektråd!
s skrev:
> happymtb.fr skrev:
> -----
> > Är min franska så dåligt??? ;-)
>
>
> Förlåt. Din guide är också mkt bra. Men det
> var många nyttiga bilder på mtbr.

Jag håller med! Nu är länken med i första inlägget.
/E

KS Lev egen mektråd!
Lite trist att dom slarvar med montering av en annars väl genomarbetad produkt. Min alldeles nyinköpta LEV 150 fick redan på först turen problem med luft i systemet och blev en fjädrande stolpe. Nåja, vi har ju en bra mekguide (!) och vem orkar reklamera något som bara kostar 3 kkr? =)

happymtb.fr skrev:
> Efter det trycker man i stolpen så att man ser
> den aluminium mutter och börjar skruva loss den
> med en låsringstång.
>
>
> När muttern är bortskruvad, tryck på knappen
> och dra ut kolvröret (shaft i videon):

Om man har mycket luft i systemet så låter det pang. Kolvröret avlägsnar sig automatiskt, gör en snygg luftfärd samtidigt som man får en skön oljedusch och kan avnjuta ett ringande ljud i öronen. =D

Jag borde anat oråd då de sista varven på muttern gick trögt. Så tänkt på det! Går muttern trögare mot slutet så är det läge för hörselkåpor och att ha något/någon till hands som fångar upp delar + olja.

Vad jag inte fattar är var trycket byggts upp någonstans. Ventilkärnan var urskruvad och knappen intryckt flera ggr. Någon som kan förklara?

En annan grej är om man råkar dra loss IFP:n så är den ganska besvärlig att få tillbaka. Det sitter en fyrkantig packning invändigt som är lite bråkig. Jag tog innerröret och föste runt packningen med samtidigt som jag pressade IFP:n mot sitt eget rör. Då gick det lätt att få den på plats.

KS Lev egen mektråd!
Explosioner och grejer, låter spännande! Så brukar min Marzocchi 4x göra, och nysa gråbrun olja över hela garaget.

För bråkiga packningar rekommenderar jag
HAW-LUBE2046.jpg

KS Lev egen mektråd!
Äsch, jag hade hoppats på att du skulle kunna förklara var luften hade gömt sig. Kan det finnas en Marzocchi-ficka i stolpen?

Den fick smaka på duktigt med Judy-smör och det höll för dagens runda i alla fall.

KS Lev egen mektråd!
jag tror att när stolpen blir svampig så är det luft på "fel" sida IFP:n, dvs den sidan som inte ventilen är på. Om jag inte minns tokigt så är det väl den sidan man öppnar stolpen från.

Mmm, Judysmör. La du mesost på det? Och vad är det för jävla snack alla håller på med om att faktiskt cykla, ute, i verkligheten. Det är för fan vinter fortfarande, skärpning!

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Jao, där var nog luften, men varför tryckte den inte upp (i sadelriktningen alltså) IFP:n då? Ventilkärnan var som sagt urtagen så det var inget som hindrade den från att glida upp. Det var en ganska bra smäll med ringande öron och inget litet fegpys.

Slut på messmör =(

Tjacka eldkastare och gör lite nytta istället för å gnälla.
Jag cyklade veckans tredje tur idag. =P

KS Lev egen mektråd!
Hur får man loss aktuatorplattan? Jag får inget fäste på stången (shaft)...
Jag har avfettat stången med 80%ig vodka, N-heptan och bräkleen (man tager vad man haver!) och sen klämde jag den med en dubbelvikt rem från Biltemas universal öppnare och en polygrip men det bara snurrade runt!
Sen provade jag som ovan med med en slangbit mellan röret och remmen utan vidare framgång...

Kvällens mekande började med en stolpe som var fast pga kevlartråden hade blivit längre vilket var lätt fixat. Sen ville jag kolla packboxen eftersom stolpen hade en tendens att inte komma upp efter en stund på lägsta nivå. Så den skruvades loss och visst var det så att den gled mycket sämre på sista 2-3cm. Nån annan som har samma problem och kanske en lösning?

Jag brukar för övrigt smörja glidytan med Fox Float Fluid (FFF för dom som gillar förkortningar!) efter varje tur som jag gör på gaffels innerben och bakdämpare.

KS Lev egen mektråd!
Jag körde dubbelt varv på remmen och sen vred jag hela verktyget (handtaget alltså) ett halvt till ett varv för att få ännu mer spänning. Lite snärt på nyckeln som ska dra loss plattan och den släppte. Jag gissar att lite värme på shaften kan hjälpa också.

Ett alternativ är att ta en träbit och borra ett hål som är lika stort som shaften, klyva den rakt över hålet och använda i skruvstycke, gärna med slangbit mellan också

KS Lev egen mektråd!
Nej inte än, men jag har inte haft tid att kolla på det eftersom vi har gäster från Holland hemma...
Men efter att ha läst på amerikanska sidor tror jag att jag ska värma upp för att få loctite att smälta plus dubbel rem à la Marran. Hängslen och livrem typ! :)

Tillbaka
Topp