Lack som nötts bort på X-Caliber 9, Trek ersätter inte

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag köpte en Trek X-Caliber 9 på Cykelg1ganten våren 2020. Den levererades hem, och sen har den aldrig fraktats på annat sätt än för egen maskin, aldrig hängt bak på en bil eller så. Efter ett halvår ungefär började jag se slitage på lacken. Cykeln har förvarats i förråd och bara cyklats av mig, 672 km, 66 timmar.

Februari 2021 köpte jag en annan cykel och gick igenom Trek:en igen, och mailade Cykelg1ganten med frågor om lacken.

Mitt mail försvann och jag fick höra av mig igen, en del av fördröjningarna därefter var mitt fel men slutgiltigt besked fick jag inte förrän 6 december: ”Detta är inget som täcks av garantin, det är en yttre åverkan som orsakat detta och det är inget tillverkningsfel.”

Jag tycker att det är rätt uppenbart att nåt är felkonstruerat om lacken slits av vanlig cykling i rätt begränsad omfattning. Jag misstänker att det är en kombination av fett överrör och dålig lack. Min nya cykel som redan hunnit cyklas dubbelt så mycket har inget liknande slitage och jag har aldrig hört talas om nåt liknande.

Förslag på vad jag ska göra? Cykelg1gantens förslag är att lacka om den på egen bekostnad eller sätta en svart dekal över ?‍♂️
Det spelar väl egentligen inte nån direkt roll för funktionen, men det blir inte så lätt att sälja en cykel som ser ut så utan att ge rejäl rabatt. Värt att vända sig till ARN eller nåt?

1641838448236.jpeg

1641838476168.jpeg

Senast ändrad:
Har också svårt att se det som ett tillverkningsfel - lacken har skavts bort och givet den mjuka övergången har detta pågått ett tag. Drar dina shorts eller knäskydd emot där? Nånting ligger uppenbarligen och skaver vilket tids nog nöter ner vilken lack som helst

Har också svårt att se det som ett tillverkningsfel - lacken har skavts bort och givet den mjuka övergången har detta pågått ett tag. Drar dina shorts eller knäskydd emot där? Nånting ligger uppenbarligen och skaver vilket tids nog nöter ner vilken lack som helst
Ja nåt sånt är det ju, hade det varit efter en längre tids användning håller jag med. Skyddsplast inser man ju är bra mot skador, men om det är nödvändigt för att inte slita bort lacken efter ett halvårs vanlig cykling känns det som något som borde följa med cykeln. Det är väl inget man kan förväntas känna till när man köper en cykel.

Ett halvårs vanlig cykling säger ju egentligen ingenting. Hur många timmar handlar det om? Om det är en timme om dagen får man väl ser det som normalt slitage medan en timme varje helg så kanske det är lite trist. Men i vilket fall som helst känns det inte som nåt som jag skulle kunna se går på nån garanti.

Du har slipat på samma ställe i 66 timmar. Dessutom så gick det knappast från intakt lack till detta från en tur till en annan så du bör ha haft gott om tid att se skavet växa fram. Så nej det går inte att skylla ifrån sig här - sen kan man ha åsikter om lackskiktets hårdhet och tjocklek men det är helt omöjligt att ens diskutera utifrån en bild bara utan att veta hur nötningen gått till.

Ok, rimlighetskoll utförd, jag släpper det ? ändrat namnet lite på butiken i inlägget för att inte vara taskig vid Googlesökningar

Med det sagt så tycker jag nog ändå att många cyklar, även de lite finare märkena har väldigt dålig och känslig lack. Ett litet islag så är det en repa, 10 ggr av 10.

Det finns en Canyon Nerve (numera Neuron) i familjen med ett antal halvt våldsamma år på nacken utan en endaste repa. Det är en fantastisk lack på som verkligen känns tjock, hård och är lite skrovlig till ytan på ngt sätt. Så uppenbarligen går det att få till grymt hållbara lacker om man bara vill.

Bild för förstärkt effekt och eftertryck...
1641841767045.png

Med det sagt så tycker jag nog ändå att många cyklar, även de lite finare märkena har väldigt dålig och känslig lack. Ett litet islag så är det en repa, 10 ggr av 10.

Det finns en Canyon Nerve (numera Neuron) i familjen med ett antal halvt våldsamma år på nacken utan en endaste repa. Det är en fantastisk lack på som verkligen känns tjock, hård och är lite skrovlig till ytan på ngt sätt. Så uppenbarligen går det att få till grymt hållbara lacker om man bara vill.

Visa bilaga 532533
Dom där vägde väl upp kedjestag av kex med stabil lack då, förmodligen..?

I min värld är det helt sjukt att man ska försöka vända sig till ARN eller liknande när man har nött bort lacken själv pga... Ja knän eller kläder som gnider emot ramen. Jösses .jag tog en printscreen av tråden för framtiden och är glad för att TS ändå köpte läget.

Visa bilaga 532533

Kanske är det för att tyska magazin tar (tog?) med kvalitet av lacken i betyg av cyklar.

Visa bilaga 532533
Tar hellre dålig lack än att behöva lämna på svetsning stup i kvarten (som jag behövde med min Nerve ?).

I min värld är det helt sjukt att man ska försöka vända sig till ARN eller liknande när man har nött bort lacken själv pga... Ja knän eller kläder som gnider emot ramen. Jösses .jag tog en printscreen av tråden för framtiden och är glad för att TS ändå köpte läget.

Eller hur. WTF liksom.

Visa bilaga 532533
Håller med. Min On One - Bish Bash Bosh jag hade, hade väldigt tålig lack. Min nuvarande Diverge i någon matt satinlack, inte lika bra.

Det skulle kunna vara att färgen/lacken härdat dåligt och är för mjuk och det är i så fall ett garantiärende. Men då skulle man se slitage på andra ställen också och dessutom är det lätt att kolla genom att testa nöta lite på lämpligt ställe.

Uppenbart slitage och inget fel. Jag förstår att det är irriterande men inget för garantin. Jag hade en tidigare cykel där minsta stenskott gav stora lacksläpp, det var uppenbart att något gått fel i tillverkningen men det vara bara att täcka allt i skyddsplast.

Lacken på en MTB ska självklart tåla en hel del normalt slitage. T.ex. lerstänk, lättare stenskott, kvistar, tvätt, puts, skav från kläder och skydd. Man ska inte behöva gjuta in cykeln i plastskydd det första man gör för att lacken ska överleva ett halvår. Man kan kräva minst lika bra lack som på en bil tycker jag, med tanke på användningsområde (skitig skogsstig).

Du skriver att den nya cykelns lack inte slits på samma sätt. Finns det någon annan förklaring, t.ex. att den nya cykeln inte har liknande geometri, att du inte cyklar med samma kläder/utrustning eller mindre sand där du cyklar nu?

Det hade varit lättare att få rätt inom ett halvår från köpet, men värt ett försök att reklamera. Tillverkare ska inte tillåtas bygga in förtida åldrande av produkyer genom att snåla på lackjobbet.

Lacken på en MTB ska självklart tåla en hel del normalt slitage. T.ex. lerstänk, lättare stenskott, kvistar, tvätt, puts, skav från kläder och skydd. Man ska inte behöva gjuta in cykeln i plastskydd det första man gör för att lacken ska överleva ett halvår. Man kan kräva minst lika bra lack som på en bil tycker jag, med tanke på användningsområde (skitig skogsstig).

Du skriver att den nya cykelns lack inte slits på samma sätt. Finns det någon annan förklaring, t.ex. att den nya cykeln inte har liknande geometri, att du inte cyklar med samma kläder/utrustning eller mindre sand där du cyklar nu?

Det hade varit lättare att få rätt inom ett halvår från köpet, men värt ett försök att reklamera. Tillverkare ska inte tillåtas bygga in förtida åldrande av produkyer genom att snåla på lackjobbet.
Jag skulle säga att den största skillnaden är att den nya cykeln inte har lika brett överrör. På Treken är det väldigt platt, vilket ju gör att det kommer i vägen på ett annat sätt. Dum design av Trek tycker jag.
Är ju olika geometri på cyklarna dock med tanke på att den nya är en heldämpad trailcykel (Radon Skeen). Cyklar på samma ställe, men längre och oftare med nya cykeln, som alltså klarat sig fint. Jag har inte ens skyddsplast just där skavet är på den andra cykeln, det knögglade sig så. Bara på några mindre ställen där jag stöter i ibland.

Jag kunde ju dock tagit tag i det tidigare, så på så sätt tar jag på mig det som mitt fel. Men tycker fortfarande att en cykels lack ska hålla för mer än 30-40 timmars cykling, annars får de skicka med skyddsplast.

Jag har nött hål på ett par xt-vevar en gång. Kanske dags för en reklamation, tog ju bara 7-8 år.

"Jag köpte en Trek X-Caliber 9 på Cykelg1ganten våren 2020. Den levererades hem, och sen har den aldrig fraktats på annat sätt än för egen maskin, aldrig hängt bak på en bil eller så. Efter ett halvår ungefär började jag se slitage på lacken. Cykeln har förvarats i förråd och bara cyklats av mig, 672 km, 66 timmar."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Jag kunde ju dock tagit tag i det tidigare, så på så sätt tar jag på mig det som mitt fel. Men tycker fortfarande att en cykels lack ska hålla för mer än 30-40 timmars cykling, annars får de skicka med skyddsplast."

Hmmmm?

Förstår inte riktigt varför en del ställer sig på Treks sida här. Andra tillverkare har avsmalnande rör och tåligare lack. Ska de tvingas anpassa sig till Treks lägre nivå? Det är ju det som blir resultatet om Trek får komma undan med sämre lack och billigare design som slits i förtid.

Förstår inte riktigt varför en del ställer sig på Treks sida här. Andra tillverkare har avsmalnande rör och tåligare lack. Ska de tvingas anpassa sig till Treks lägre nivå? Det är ju det som blir resultatet om Trek får komma undan med sämre lack och billigare design som slits i förtid.
Håller faktiskt med. Visst kan det bli skav o nött här o där men vissa lacker är rent ut sagt skitdåliga och det verkar premieras här på Happy. Det gäller att ha de rätta åsikterna tydligen! ?

Är alla cyklar av modellen nerslitna efter 30h? Det är lite skillnad om det är 1 av 1000 eller 99 av 100.
Jag googlade lite snabbt och som ett tecken i tiden hittar jag bara löst folk som har problem med lacken på RAIL. Go figure.

I en relaterad fråga. Jag har fått stenskott på bilen. Är det inte mening att skiten ska hålla för normalt bruk? Vem ska ta ansvar för detta?

Straffa dom genom att inte köpa en Trek då.

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till den ursprungliga "skadan", men ingen lack håller för upprepad nötning. Trek kommer såklart inte göra något åt det, men som användare får man göra vad man vill med den informationen. Tycker man att det är orimligt att en människa fått skav på sitt överrör får man undvika att köpa Trek i fortsättningen.

De som är ansvariga för att det säljs en massa skit till konsumenter är att det är mer lönsamt att göra en billigare lack, och om konsumenterna accepterar det genom att köpa skiten så får man skylla sig själv sen.

Det finns garanterat en massa cyklar med snajsig, tålig lack. Sålla fram vilka och se till att investera i just en sådan tillverkare, så kommer det sakta men säkert bli bättre och bättre. Köpa billig skit på storvaruhuset får motsatt effekt. Som man bäddar och allt det där, fast i superstort perspektiv.

Vad jag vill säga är att man får anpassa sina förväntningar till vad man faktiskt köpt. Saker är för billiga, och man kan inte få alla funktioner/bra kvalitet osv för en skitsumma.

Fast cyklarna på varuhusen verkar ha bra lack (i mitt begränsade urval) det är nog LBS man ska huka sig för?

66 timmars cykling med säg, 40 i kadens i snitt, blir potentiellt ca 160 000 gnuggningar med vad som nu nuddar lacken där. Kanske läge att se över din position på hojen? Tycker inte man kan skylla på någon annan än sig själv när det ser ut sådär.

En sak du kan göra för att få märket att försvinna är att painstrippa den. "Raw" är snyggare än lack i mitt tycke :giggle:

67 mil på 66 timmar låter inte så mycket men det blir ändå runt en halv miljon nötningar om något ligger mot när man trampar.

Senast ändrad:
Man kan ju undra vad det var som gnuggades mot ramen. Löst hängande tyg? Fettvalkar? Eller knäskydd?

Lite löst tyg tycker jag lacken borde tåla utan att se ut så där.

I en relaterad fråga. Jag har fått stenskott på bilen. Är det inte mening att skiten ska hålla för normalt bruk? Vem ska ta ansvar för detta?
En rimligare jämförelse vore väl om du efter ett halvår hade nött sönder lacken helt genom att gå i och ur bilen. Det är nåt man ”orsakar själv”, och kan förvänta sig på en riktigt gammal bil, men inte efter så kort tid.

66 timmars cykling med säg, 40 i kadens i snitt, blir potentiellt ca 160 000 gnuggningar med vad som nu nuddar lacken där. Kanske läge att se över din position på hojen? Tycker inte man kan skylla på någon annan än sig själv när det ser ut sådär.
Glöm inte att det är ggr 2 för man nöter både i "upptrampet" och "nedtrampet".

Det började märkas tidigare, bilden togs efter 66 timmar

Och du började inte fundera då varför det blir så och vad du kan göra för att minska nötningen?
Sorry men vi kan inte ens gny över att Trek skulle ha dålig lack, vi har INGEN aning om hur nötningen har gått till och bevisligen är det en nötning som pågått rätt länge.

Och du började inte fundera då varför det blir så och vad du kan göra för att minska nötningen?
Sorry men vi kan inte ens gny över att Trek skulle ha dålig lack, vi har INGEN aning om hur nötningen har gått till och bevisligen är det en nötning som pågått rätt länge.
Det är ju här jag erkänner att det är mitt fel, jag borde uppmärksammat det direkt och tagit tag i det, så jag går inte vidare med det på något annat sätt än nagellack. Jag tycker ändå att det inte är helt rimligt att en cykel får en sån skada på kort tid, men inte min andra cykel eller kompisars billigare cyklar utan skyddsplast som cyklats under identiska förhållanden. Det tyder ju på att de dels tänkt fel när de gjort ett så brett överrör och dels att lacken inte är helt 100.

En rimligare jämförelse vore väl om du efter ett halvår hade nött sönder lacken helt genom att gå i och ur bilen. Det är nåt man ”orsakar själv”, och kan förvänta sig på en riktigt gammal bil, men inte efter så kort tid.
Drar man benen kan man göra det i en ny bil också. Redan fredag?
Det är ju alltså ditt eget handhavande som har gjort att lacken är borta. Förstår man inte det måste man sakna självinsikt å det grövsta. Det hade blivit samma sak på en Ferrari eller en pinarello dogma.

Tillbaka
Topp