Laga cykelpunktering - en omöjlighet?

Hej alla!

Igår fick jag punka igen - tredje gången på samma däck inom loppet av ett par månader - och bestämde mig för att jag skulle laga cykelpunkteringen istället för att bara köpa nytt. Sagt och gjort stack jag till den lokala cykelbutiken och bad om ett reparationsset (lappar + vulkaniseringslösning). Som svar fick jag att sådant säljer han inte längre då dessa inte fungerar på dagens slangar som är för syntetiska (?). Cykel-gubben verkade säker på sin sak och jag ville inte vara dumsnål så jag köpte en ny slang.

Så nu till frågeställningen: Funkar inte reparationsset med vulkaniseringslösning på dagens slangar? Varför hör man då överallt om folk som lagar sina punkteringar? Är den eran förbi? Ska jag göra slangbellor av mina 4 (!!) slangar (som självklart har hål) som jag har sparat?

mvh

Världsmästarcykeln

Senast ändrad:
Brukar sällan laga slangar då jag inte brukar få punka men har också hört att de billigare slangarna inte går att laga men att dyrare brukar funka att laga. Ingen egen erfarenhet av det dock, kör numer slanglöst :).

öhh.. jag lagar alltid mina slangar med fultemas eller Classes punkakit med framgång!
Kör på Conti-slangar och det funkar bra!

Brukar laga två gånger innan jag byter (dvs max 4 lappar) iom att det alltid är snakebites!

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har testat och det fäster inte. Snart kommer
> en hel drös här skriva att det visst går, men
> min erfarenhet är att det är som att klistra
> ihop teflon.

Det menade cykel-gubben också. Jag vill gärna tro motsatsen, därför slänger jag motvilligt ut mina gamla, punkterade slangar.

pbeijer skrev:
> Brukar sällan laga slangar då jag inte brukar
> få punka men har också hört att de billigare
> slangarna inte går att laga men att dyrare brukar
> funka att laga. Ingen egen erfarenhet av det dock,
> kör numer slanglöst :).

Frågade gubben om det var någon skillnad mellan billigare och dyrare slangar, han svarade: "det är samma skit". Vet inte vad jag ska tro, har ingen koll alls på sånt här.

oxr skrev:
> Aldrig haft problem, oavsett om det har stått
> Cheng-Shin eller Conti/Schwalbe på dem.

PerFormance skrev:
> öhh.. jag lagar alltid mina slangar med fultemas
> eller Classes punkakit med framgång!
> Kör på Conti-slangar och det funkar bra!
>
> Brukar laga två gånger innan jag byter (dvs max
> 4 lappar) iom att det alltid är snakebites!

marran skrev:
> De slangar jag har lappat har då funkat, och de
> är många. Fast alla är såklart mtb-slangar och
> kanske ansedda som "fina"

Fasen också, ni menar alltså att det funkar att laga med tex. en sådan här ting från Clas Ohlsson http://www.clasohlson.com/se/Reparationssats/34-9169 ? Känner mig bedragen, samtidigt som jag är förundrad hur det kan finnas så vitt skilda åsikter om lagning och icke lagning.

Jag har också lagat slangar med framgång, allt från Continental till Lidls fulslangar. Om man ruggar upp ytan på slangen runt hålet med lite sandpapper först tror jag nog att man får vulcaniseringslimmet att fästa... Det jag aldrig har lagat är latexslangar, av den enkla anledningen att jag aldrig haft någon.

Jag har lagat med gammaldags billiga lappar som limmas och de har funkat. Sedan har jag provat tre gånger med några modernare färdiga självhäftande klisterlappar. Gjort samma sak där. Ta bort evenuell smuts, rugga med sandpapper, trycka dit och hålla fast ett tag. De moderna lapparna har släppt efter ett dygn. Om det beror på lapparna, däcken eller på att jag är en idot låter jag någon annan avgöra.

Hep skrev:
> Jag har lagat med gammaldags billiga lappar som
> limmas och de har funkat. Sedan har jag provat tre
> gånger med några modernare färdiga
> självhäftande klisterlappar. Gjort samma sak
> där. Ta bort evenuell smuts, rugga med
> sandpapper, trycka dit och hålla fast ett tag. De
> moderna lapparna har släppt efter ett dygn. Om
> det beror på lapparna, däcken eller på att jag
> är en idot låter jag någon annan avgöra.

När du talar om lappar med lim, menar du då vulkaniseringslösning/vulklösning då? Har förstått att det ska "smälta" gummit tillskillnad från tex. superlim, men har aldrig testat det.

Hep skrev:
> Jag har lagat med gammaldags billiga lappar som
> limmas och de har funkat. Sedan har jag provat tre
> gånger med några modernare färdiga
> självhäftande klisterlappar. Gjort samma sak
> där. Ta bort evenuell smuts, rugga med
> sandpapper, trycka dit och hålla fast ett tag. De
> moderna lapparna har släppt efter ett dygn. Om
> det beror på lapparna, däcken eller på att jag
> är en idot låter jag någon annan avgöra.

Är inte tanken med de där förklistrade lapparna att de ska räcka för att ta sig hem med, men inte så mycket mer?

HåkanC, var är du?

Jag experimenterade lite med lagning när jag snejkbajtade för ett tag sen.
Barnen tyckte det var jättespännande att leta hål, laga och pumpa.

Klassiska limma-på-lappar och vulk i liten metalltub verkar fortfarande funka finfint.

Självhäftande budget (Classe eller GeKås tror jag det var) lossnade efter en stund, en kvart på lös slang. Jag tror att de skulle duga att ta sig ur skogen med då däcket "håller fast" dem lite längre när slangen är pumpad. Jag har även "fin-lappar" men har inte provat dem (än). Misstänker samma om dem.

Glömde att skriva tidigare att jag även använt Park Tools förklistrade lappar som funkar bra, ett tag. Min erfarenhet är att dom fäster och tätar bra men att dom fail'ar efter något halvårs användande. Jag har därför slutat använda dessa och kör bara med old school lappar och vulc lim.

HåkanC låter hälsa att det är inga problem att laga slangar med traditionell solutionsmetod, och det tycker inte jag heller. Har inte upplevt några större problem att laga ex Conti-slangar. Varför skulle man inte laga? 99,9999% av slangen är ju fortfarande i skick som ny!!

'när jag snejkbajtade' nytt verb? Skicka in till SAOL!

Senast ändrad:
Maxxis Fly Weight funkar utmärkt att laga, lättviktsslangar och allt. För syntetiska tyckte jag var ett kul uttryck, skulle någon säga så till mig skulle jag vända i dörren.

FOSS Environmentally Friendly Tube går inte laga - det är helt omöjligt, men annars bra slangar.

"The new FOSS EFT tube system is being produced from a thermoplastic elastomer compound, which not only makes it especially lightweight but also puncture-proof.

Our EFT is a highly polymerized un-vulcanized rubber composite. When punctured, the material forms an air-tight seal around the nail or glass, retarding the leak speed, giving riders extra time to react.

With a density of only 0.88 g/cc,our EFT is 30% lighter than traditional tubes which can have densities up to 1.3 g/cc.

Made from modified thermoplastic elastomer compounds(TPE),our EFT can be recycled with other TPE products,thus minimizing waste and protecting the environment."

Vanliga gummislangar går däremot utmärkt att laga med vanliga metoder, men som sagt - glöm att ens försöka med FOSS slangarna....

Har det inte mer med att göra att med ett lagningskitt för 30:- med tio lappar så kan man laga samma slang 10 gånger för 3:- gången.

Och sen att man idag har navväxlar som inte behöver ställas in efter man tar bort hjulet, samma med V-bromsar/skivbromsar. Att allt fler byter slang alt lagar själv istället för att lämna in cykeln.

Kvar har bara cykelhandlaren att försöka få folk att alltid köpa ny slang och ha så stor marginal på den som möjligt.

Förundras lite över att så många inte lagar. Igår hade en hagtornstagg gått igenom ett punkasäkert Conti här hemma, händer inte ofta och taggen var inte stor... 20 minuters trivselmek senare så var allt på rull igen.

Varldsmastarcykeln skrev:

>
> Frågade gubben om det var någon skillnad mellan
> billigare och dyrare , han svarade: "det
> är samma skit".

Tycker detta säger det mesta om gubben...

Luzen skrev:
> Jag kan rekommendera Mekonomens dito. Mycket
> större limtub för samma pengar.

Bra tips, i de flesta lagningskit tycker jag lapparna räcker mycket längre än den lilla limtuben (eller så torkar den).

jonja skrev:
> HåkanC låter hälsa att det är inga problem att
> laga slangar med traditionell solutionsmetod

Jaha, då var frågan avgjord - bara att stänga tråden då. Såvida den inte ska kompletteras med grafer & ett Tour-test ;-)

Tjena!

Till viss del har gubben rätt, det är mindre gummi i slangarna. Dock går det fortfarande att laga dom, dock med en större felprocent än förr i tiden.
Men vad tror du han tjänar mest på? Slang kostar 15:- in och han tar säkert 59:- minst. Rep.sats kostat 10:- in 29:- ut och räcker till flera slangar..
Men räknar man arbetstiden som det tar att laga en slang med lapp för dig så blir ny slang billigare om du har normal lön eller mer. Lägger man in en miljöaspekt så är kanske laglapp bättre. Vet inte hur miljöfarligt det är att framställa solution. Slang kan inte vara jättebra för miljön.

dans skrev:
> Luzen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan rekommendera Mekonomens dito. Mycket
> > större limtub för samma pengar.
>
> Bra tips, i de flesta lagningskit tycker jag
> lapparna räcker mycket längre än den lilla
> limtuben (eller så torkar den).

Mitt tips på det problemet. Samla ihop ett antal punkiga slangar i en påse. Laga dem alla samtidigt med den öppnade tuben som inte torkar. En trist timme ngn gång varannat år (om man inte som jag gör av med ett antal slangar på dåliga rollerdäck), men man är rätt effektiv då i alla fall.

Fliken skrev:
> Mitt tips på det problemet. Samla ihop ett antal punkiga slangar i en påse.
> Laga dem alla samtidigt...

Hoppla hoppla! Knepet är att alltid köra på en lappad slang, medan man har de nya med sig i reserv. Det är det enda sättet att veta säkert att den lappade slangen är tät.
Jag cyklar bara hem på olappad slang, för att sedan lappa den punkade (igen) till nästa tur.

Har använt Classes, Fultemas och Roses solution med lika gott resultat, men skulle väl rekommendera Fultemas lagningskit, eftersom det har lappar som är tillräckligt små för räserslangar. Rose har också små, men utan kit.

ipv6 skrev:
> Hep skrev:
> ... massa dynga ...
>
> Är inte tanken med de där förklistrade lapparna
> att de ska räcka för att ta sig hem med, men
> inte så mycket mer?

Jag trodde de var som vilka lappar som helst, men du kan ha rätt. Då tar jag och köper ett vanligt gammalt medtubochlapparkit och fortsätter med det istället.

Jag lappar och det funkar för det mesta. Har även lagat med vanligt kontaktlim när solution saknades. Tror att det funkade om jag inte missminner mig.

jonja skrev:
> HåkanC låter hälsa att det är inga problem att
> laga slangar med traditionell solutionsmetod, och
> det tycker inte jag heller. Har inte upplevt
> några större problem att laga ex Conti-slangar.
> Varför skulle man inte laga? 99,9999% av slangen
> är ju fortfarande i skick som ny!!
>
> 'när jag snejkbajtade' nytt verb? Skicka in till
> SAOL!

Ojdå; kvalificerad språkmisshandel från min sida! Helt omedvetet. :) Skyller på matbrist; 5-2 fastedag idag.

dans skrev:
> Luzen skrev:
> -----
> > Jag kan rekommendera Mekonomens dito. Mycket
> > större limtub för samma pengar.
>
> Bra tips, i de flesta lagningskit tycker jag
> lapparna räcker mycket längre än den lilla
> limtuben (eller så torkar den).

+1

Peda skrev:
> Det är ingen rocket-science att laga slangar men
> det finns lite knep att öka chansen till lyckad
> lagning. Här är en "arbetsbeskrivning" jag skrev
> för nåt år sen:
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1874750/18748
> 60#msg-1874860
>
> Lycka till!

+1 på den arbetsbeskrivningen även om jag inte riktigt håller med om att slangen behöver vara tom på luft eller att man "inte ska snåla med solutionen". Med ett litet hål (så att tömningen inte sas sköts automatiskt) kan man med fördel låta slangen vara lätt pumpad så att lagningen inte sträcks när slangen expanderar.

Ang mängden solution så tycker jag det fungerar bäst om det är tunt men jämnt, ett för tjockt lager tar bara längre tid att torka. Viktigt att lappen inte appliceras förrän det är klibbfritt. Nyckelpunkten är 6, att massera med tryck och helst lite värme för att få lappen och slangen att vulka ihop ordentligt.

Köper numer inga mer "kit" då sandpappret räcker mycket längre än både lim & lappar, på t.ex.
http://www.rosebikes.se/search/find/?q=Tip+Top kan man köpa både lappar och lim löst.

Jag har inte provat de nya självhäftande lapparna, men min erfarenhet med klassisk vulkanisering är att det funkar om hålen är punktformade, men är inte pålitligt på revor eller större hål.

De senaste två gångerna jag fått snakebite så var hålen formade som om skurna med rakt stämjärn, c:a 1 cm långa snitt igenom två sidor av slangen. Lagade i båda fallen med TipTop vulk. lappar, och den första slangen exploderade efter några turer, den andra slangen fick pyspunka. Det har alltid funkat när jag haft små hål dock.

Edit: +1 på Peda's arbetsbeskrivning.

Senast ändrad:
gothia skrev:
> ....
> Och sen att man idag har navväxlar som inte
> behöver ställas in efter man tar bort hjulet,
> .....

Vaddå ställas in för att man tar bort hjulet?

Att kryssa hålet med en spritpenna låter bra, har flera ggr fått lappen bredvid hålet. När man har smetat ut solution är det lätt gjort i vissa lägen att tappa orienteringen.

Åter en anledning att ha lite luft i slangen när man lagar, då man kan se att det bubblar (lite) ur hålet när solutionen smetas på.

grump skrev:
> gothia skrev:
> -----
> > ....
> > Och sen att man idag har navväxlar som inte
> > behöver ställas in efter man tar bort hjulet,
> > .....
>
> Vaddå ställas in för att man tar bort hjulet?

Tjena!

Gamla torpeonav behöver man justera växlarna på när bakhuvudet har varit av om man inte sätter det på samma ställe och har torpedovarianten med låsskruv

Jag har inte läst mer än tre-fyra inlägg.

Jag har börjat laga mina Maxxis Flyweight-slangar med Park Tools Pre-clued lappar. Funkade kanon! Likaså på Continentals 200g mtb-slang.

/G

NLC skrev:
> Peda skrev:
> -----
> Ang mängden solution så tycker jag det fungerar
> bäst om det är tunt men jämnt, ett för tjockt
> lager tar bara längre tid att torka. Viktigt att
> lappen inte appliceras förrän det är
> klibbfritt. Nyckelpunkten är 6, att massera med
> tryck och helst lite värme för att få lappen
> och slangen att vulka ihop ordentligt.
>

+1 på det.
Har man inte bråttom så funkar det till och med ute i skogen, så man kan spara extra slangen. Tar ändå inte mer än 5 min mer, än att slänga in reserv slangen. Kollen av däckat om nåt vasst är kvar tar längre tid ändå.

Kneecap skrev:
> grump skrev:
> -----
> > gothia skrev:
> >
>
> > -----
> > > ....
> > > Och sen att man idag har navväxlar som inte
> > > behöver ställas in efter man tar bort
> hjulet,
> > > .....
> >
> > Vaddå ställas in för att man tar bort
> hjulet?
>
> Tjena!
>
> Gamla torpeonav behöver man justera växlarna på
> när bakhuvudet har varit av om man inte sätter
> det på samma ställe och har torpedovarianten med
> låsskruv

Just det jag menade. På dagens nav är det ju bara av med klickbox osv och sen på igen. Inte som det gamla sachs/torpedo naven, speciellt de 5 växlade med två vajrar, en på varje sida, som om kan vara lite jobbiga om kedjorna på pinnarna inte är helt ok, att få rätt osv...

Cyklot B skrev:
> Knepet är att alltid köra på en
> lappad slang, medan man har de nya med sig i
> reserv. Det är det enda sättet att veta säkert
> att den lappade slangen är tät.
> Jag cyklar bara hem på olappad slang, för att
> sedan lappa den punkade (igen) till nästa tur.

+1

/Håkan

Förresten på tal om lagningar, har haft en del cyklar i familjen som har blivit "lappade" både en eller två gånger, men ändå så har slangen vart som ny under mer än fem år och bara fungerat tills den allmänt börjar bli gammal.

Har för mig att som mest så har jag haft en slang i mitt fram däck på min MTB som var lappad över 10 gånger, varför jag bytte slang? inte vad det för lapparna, utan slangen som helhet börja se suspekt ut.

Så var har egentligen denna här normen att man "måste" byta till ny slang när man punkterar den gamla kommit ifrån? Det kan ju kanske vara gram vikt med lvg?, enkelhet för mtb folk?.

Eller är det så att man har fått oss att se att slangar, bara är en ytterligare förbrukningsvara för att känna mer pengar på oss?

Sen visst vissa nya slangar är inte lappkompatibla tex latex och den som var här ovan i tråden.

Men ändå, brukar skratta för det är så överdrivet när jag ser "james may man lab på discovery" men är vi ändå inte män mer(Eller hen för PK folk) som bara kan lösa ett problem med att göra något åt det istället för att bara konsumera vidare?

+1 på reparerbarhet av butylslangar över hela registret. Använder "klassisk" vulksolution och tillklippta bitar av laglapp på rulle. Medhåll på att sanda ordentligt, rita kryss och låta solution torka. Har lagningar som suttit i år; lagar både chen-shin, Conti Race26 light (den är dock lätt klämma sönder oavsett lagningsmetod) och Nokia i upp till 8 bar.

Någon enstaka gång har man väl klantat sig och varit för ivrig med att sätta på lapp (innan vulk torkat helt), eller råkat lägga på lappen ojämnt (så att det bildats en ovulkad kanal mellan hål och ytterkant) men annars har de hållit lika bra som slangen i övrigt.

Tillbaka
Topp