Laga kolfiberram i Göteborg

fdaniel

Medlem
Någon som vet något bra ställe som kan laga carbon ramar i göteborgs trakten?

above.jpg

side.jpg

Det där fixar du själv ser det ut som, slipa rent tvätta noga med aceton på med epoxy vira runt med kolfiber på med epoxy igen och sedan spänna åt med gladpack eller tejp för att pressa ut så mkt epoxy som möjligt, vänta ett dygn bort med tejp/ gladpack och sen är det bara finlir kvar, det lät lätt iallafall va? ;o)

Att laga som Tjabba beskriver funkar säkert, jag har själv gjort lagningar på liknande sätt och det har blivit helt ok.
Jag fick hem en ram som varit på lagning hos Mattias Hellöre på Experimental Prototype i veckan, det var på en annan nivå kan jag säga. Han hade lagat med samma typ av kolfiber som ramen är gjord av från början och dessutom fixat lackningen så att man verkligen fick anstränga sig för att hitta lagningen över huvud taget.

Din typ av skada kan gå att "fulfixa" på egen hand, eller så skickar du den till till någon som verkligen vet vad han pysslar med, bara att välja.

//Porath

Senast ändrad:
Det bör gå att fixa själv, jag har nog cyklat med ramen så här ett tag. Kan inte komma ihåg senaste vurpan (vilket innebär iaf senaste turen utan vurpa).
Ingen på västkusten med samma kunskap som Mattias? Annars får jag höra med dom.

Tack för tipsen!

Mvh Daniel

Jag är den skyldige som Trident nämnde.
Jag finns i dalarna, inte så långt från dig, det finns ju också Primenta i stockholm, men i västkusten vet jag inte, jag känner inte till nån annan som kan laga och göra skadorna nästan osynliga.

Hej,
Tråkigt med skador i kolfiberramar men jämfört med en metallram så är det relativt enkelt att laga men det är ju viktigt att man gör rätt.

Det finns ett företag som heter carbix, googla, och de ligger i nol. Där kan du få hjälp med lagning, köpa epoxi och väv och fixa själv eller låta dem göra det.

Bumpar denna gamla tråd då jag tyvärr fått en liten skada på min hoj. Fortfarande inga västkust-reparatörer som kan mäta sig med Stockholmare eller Dalmasarna?
(Pratat med Carbix, verkar vara kompetenta killar men de fixar tyvärr inte med lack..)

Mvh Viktor

Min gamla cykel, ja den saknar jag! Den historien slutade ganska roligt för mig. Jag skickade tillbaka ramen till Tyskland då Cube hade något för "krash-skador". När dom väl hade ramen så sade dom att just denna typ av skada inte täcks av garantin. Vi kom då överens om att dom skulle skicka tillbaka ramen. Sen blev det tyst ett tag varpå jag frågade om jag kunde få tillbaka ramen. Då hade nissarna (på Cube tror jag) slängt ramen. :) Utan att höra med mig, det slutade hur som helst att dom skickade en helt ny ram. (Tummen upp för BikeDiscount)

Men det var inte det jag ville säga, kolla med hemförsäkringen också. Dom kanske kan hjälpa till?

Lycka till

Tillbaka
Topp