Lämpliga vinterdäck till pendling - storleksförvirring.

Jag har bara cyklat i 7 vintrar men kommer tydligen bara med sk ”bullshit” :)
Blir aldrig omcyklad av tanter heller! Inte ens de med elassist.
Det är alltid mest rea på bredare dubbdäck så troligen säljer dom mycket sämre iaf.
Ungefär exakt samma känsla som jag har. Jag cyklar alla distansrundor och pendling på vintern på fel däck och måste nu alltså byta....?

Är det här en sån där dum fråga där det inte finns ett facit utan bara tycke och smak?
Min tro är att det för varje givet tillfälle finns ett optimalt däck men att det inte finns två likadana tillfällen. Samma däck kan vara optimalt för flera tillfällen såklart.

På min senaste pendling hade jag behövt byta däck minst 4 gånger för att ens ha något i närheten av rätt för alla olika underlag jag ställdes inför.

Jag med, mina skulle kommit idag…. Men ICKE! Var där å skulle hämta igår men då hade dom tagit hem 124-dubbars ? jag som ville köra in däck i helgen.

Nu får du vara mer utförlig! Är det 35 brett monterat? Vad väger det? Hur känns det annorlunda?
Cyklat i modd nu och funderar ju om 35mm inte är bättre än 42 eller bredare. Tänk cykelcrosseffekten... Skära sig ned till fäste (samma gäller väl bildäck också). Jag har cyklat 35mm nu rätt länge men med större luftkammare kan det bli en bekvämare cykeltur.
Känslan är ganska lik SMW, utan att mäta skulle jag säga att det är lite smalare. Skära ner till fäste är en fin tanke men det har slutat i ett antal vurpor för min del så det är inget jag praktiserar längre.

Försökte köra dem TL men det tröttnade jag snabbt på, då de inte höll tätt mer än max någon dag. Inte kul att komma ut på morgonen för att mötas av ett platt däck där man behöver kompressor för att få det på plats.

Tidigare så har jag kört med 45Nrth Gravdal, det var ett betydligt bättre däck som var följsamma (supple) och lättare än SMW men dyyyra!

Upplever både Routa och Continentals dubbdäck som steget upp från SMW. Har dock inte testat back to back på något vis men minns SMW som betydligt stummare.

Med "smala" W240 känner jag mig alltid trygg. Visst, de rullar knappt men de går att cykla med på spårig is. Har bredare Schwalbe Marathon winter också, men de greppar inte lika bra. Om det beror på bredden, mönstret eller att det går så trögt/långsamt med W240 (enligt klockan är det mest en långsam känsla) vet jag inte. För den tråkiga "bära eller brista"-cyklingen tycker jag inga däck funkar. Kanske dubbade däck på fatbiken (men det har jag inte tänkt betala)? Men, den säsongen är lyckligtvis rätt kort.

för det faktiskt riktigt farliga kastandet i bristande halvpackad snö verkar graden av självstyrning i cykelns geometri vara en viktig faktor. men funnit det svårt att förutse annat än vid praktiskt prov irl.

vissa cyklar har det, andra inte. vissa är rent hopplösa. och vissa däck har ett skuldergrepp som är gynnsamt, andra inte.

problemet tycks i allmänna termer minska med bredare däck, lägre däctryck, kortare styrstam, brantare gaffelvinkel, och mindre belastning på framhjulet. de två senare står ju i praktiken i visst motståndsförhållande till varandra.

det där med gaffelvinkeln är motsägelsefullt; mtb med flack vinkel verkar kastar mer än de branta, men räsers är ju å andra sidan rent hopplösa. likaså motsatsen vissa damtrallor med flack vinkel. tillbakalutad körställning och brant gaffelvinkel verkar allmänt sett bäst.

men som sagt ett stort problem, och svårförutsett i det enskilda fallet

med 2,25tums isp på 40i-fälgar på min 29a är problemet iaf närmast inte existerande. bara tuta och köra, närmast helt okänsligt. men det är ju inte den jag pendlar med, utan ett par bromptons:)

där har jag under identiska förhållanden kunnat jämföra 32 mm marathon, 32 mm dito dubbat, och 44mm michelin country-j, och varje steg är där en tydlig förbättring.

Jag med, mina skulle kommit idag…. Men ICKE! Var där å skulle hämta igår men då hade dom tagit hem 124-dubbars ? jag som ville köra in däck i helgen.
Dom hade tydligen sålt 440 vinterdäck i den där kampanjen där arbetsgivaren betalar. Lite åtgång med andra ord.
Tcm hade sålt över 1000 däck i veckan (med dubb).

Tillbaka
Topp