Lance Armstrong’s comeback clouded by controversy.

Det här uttalandet säger väl allt.

From a sporting point of view, everyone seems to assume that he'll win [the Tour de France], but I don't. If Lance chooses to be as transparent as he says, it's going to be a great chance for our team to go head-to-head with him and beat him.” - Jonathan Vaughters, manager of Garmin-Chipotle and former team-mate of Armstrong at US Postal

Ja jippi, vi fäller honom i vår svenne hängpung-domstol trots att han aldrig åkt dit i nåt test. Det är det enda rätta. Sen ordnar vi en parad åt oss själva för vår egen förträfflighet. Helst med fixies på Hamngatan. Fulla ska vi va, och Povel Ramel ska va med, med hatten käckt på sne.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror inte att Lance är dopad under sin comeback (hur detär historiskt låter jag vara osagt). Tror inte han skulle våga riskera sitt rykte genom att åka fast, han har ju trots allt aldrig blivit fälld för att ha dopat sig. Det skulle vara om han hade hittat någon doping där han är 100% säker ej kan spåras, även i framtiden (för testerna sparas väl antar jag) men det låter osannolikt tycker jag.

Öööh, vad är problemet?

Läs nu vad som står där Nyhetspojken och du inser att de skrivit en artikel om inget alls.

Enda som man kan klaga på är att man måste vara med i testprogrammet 6 månader före man börjar tävla. I Lances fall blev det väl drygt 5 månader, men har det någon betydelse? Egentligen?

Och vad exakt påstår du att det där uttalandet säger...?

Dispens från sexmånadersregeln med två veckor för att kunna (gratis tydligen) köra Cancer Council Classic den 18 januari (och sedan TDU). Fruktansvärt. Någon borde göra något.

Som sagt, Lance fick dispens med drygt en vecka i tid, men han gjorde alla tester de skulle gjort på 6 månader. Plus att han utöver Astanas anti-dopingprogram med Damsgaard har ett eget med ADR och Don Catlin. Så, vad är det du hänger upp dig på egentligen?

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Dispens från sexmånadersregeln med två veckor
> för att kunna (gratis tydligen) köra Cancer
> Council Classic den 18 januari (och sedan TDU).
> Fruktansvärt. Någon borde göra något.

Nån borde hälla grus framför honom. Det vet ju alla att det är det värsta som finns.

clnr skrev:
> Som sagt, Lance fick dispens med drygt en vecka i
> tid, men han gjorde alla tester de skulle gjort
> på 6 månader. Plus att han utöver Astanas
> anti-dopingprogram med Damsgaard har ett eget med
> ADR och Don Catlin. Så, vad är det du hänger
> upp dig på egentligen?

Faktiskt deltar han inte i ASTANAS dopingprogram vilket är konstigt.

bigmollo skrev:
> Nån borde hälla grus framför honom. Det vet ju
> alla att det är det värsta som finns.

Absolut, allt för att latte-morsorna med trilling-barnvagnar ska kunna gå säkert på den isiga cykelbanan de färdas på under TDU!

bigmollo skrev:
> Ja jippi, vi fäller honom i vår svenne
> hängpung-domstol trots att han aldrig åkt dit i
> nåt test. Det är det enda rätta. Sen ordnar vi
> en parad åt oss själva för vår egen
> förträfflighet. Helst med fixies på Hamngatan.
> Fulla ska vi va, och Povel Ramel ska va med, med
> hatten käckt på sne.

Haha! :)

Scott tokig:

Astana menar annorlunda:

"The Astana team emphatically countered the Armstrong rumour, stating that he would indeed be subjected to the same controls as the rest of the team in addition to those performed by Dr. Catlin.

"Lance Armstrong did not refuse anything. [I have] no idea who invents such things. He already underwent Damsgaard controls," Astana spokesman Philippe Maertens told Cyclingnews. "

http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2009/jan09/jan27news

Lär ju knappast vara någon som testas så mycket som Armstrong.

Det som är intressant är att han inte hade behövt börja cykla igen. Ingen tvingade honom att börja.

Dessutom måste man vara bra jävla oehört makalöst sanslöst korkad i skallen om man gör comeback i syfte att promota cancerforskning och då ens tar risken att åka fast för doping, särskilt när man är den som så många *vill* ska åka fast för doping.

Absolut. Vinner han råder det inga tvivel om att han är dopad. Det är alla som vinner ett cykellopp.

Fixar jag sub8 i år har jag dopat mig.

Jag tror faktiskt inte han är så dum så han dopar sig nu under sin comeback. Eller vad man ska kalla den för.

Ikväll ska jag gå ut på stan och gripa folk för brott som jag tror att de kan ha gjort. Nån som ska med?

bigmollo skrev:
> Ikväll ska jag gå ut på stan och gripa folk
> för brott som jag tror att de kan ha gjort. Nån
> som ska med?

Den som aldrig köpt en cykelram under vininfluens ska kasta första stenen.

smiley skrev:
> Absolut. Vinner han råder det inga tvivel om att
> han är dopad. Det är alla som vinner ett
> cykellopp.

Det jobbiga för lance, vad det gäller doping, är att om han INTE vinner så kommer alla säga att "se där, han kan inte vinna när han är ren." Och ta det som bevis för att han var dopad under sin tidigare karriär. Om han mot all förmodan skulle vinna så vore det ju dödsstöten för alla som ropat "doping" tidigare.

Nu lär det ju vara högst otroligt att han faktiskt vinner (comeback, uppehåll, åldder etc), så inte lär han uppnå något med att "rentvå" sitt rykte med sin mega-testade och "transparanta" comeback. Fast han har väl andra motiv kan man tro.

JT skrev:
> Dessutom måste man vara bra jävla oehört
> makalöst sanslöst korkad i skallen om man gör
> comeback i syfte att promota cancerforskning och
> då ens tar risken att åka fast för doping,
> särskilt när man är den som så många *vill*
> ska åka fast för doping.

Precis min åsikt (och ungefär vad jag försökte säga med mitt inlägg)!

Comeback för att promota cancerforskning, det är verkligen fantastiskt. Är det Jesus som kommit tillbaks äntligen?

Lemond om transparans: <http://afp.google.com/article/ALeqM5j9_IjUqqpt080CgVPRY9NKiUiUFA>

SuperApe skrev:
> Lemond om transparans: http://afp.google.com/article/ALeqM5j9_IjUqqpt080CgVPRY9NKiUiUFA

""Cycling is so black and white when it comes to watts and we can have that data now - it's not a mystery. Last year there were climbers doing 450 watts but weighing 58-60kg - that's nearly 8 watts per kilo," he added.

"That's impossible - unless we've all had some kind of genetic mutation over the past 15 years."

Lemond vill tydligen att man ska analysera effekten hos åkarna för att upptäcka doping.
Men kan man verkligen fälla någon för att han presterar orimligt bra? Känns inte realistiskt!

Jo, det borde man om det verkligen är _orimligt_. Men då uppstår andra i-landsproblem. :-) Vem ska bestämma vad som är rimligt och orimligt? Jag kan ta iofs ta på mig den uppgiften.

Jag tror tvärtom Rippa.
Lance är sportsligt sett dyngtorsk vad som än händer nu just på grund av detta.

Vinner han inte TDF säger vi bara -jaha vad var det vi sa, inge knark i vena inge spark i bena.

Vinner han TDF har vi ju nu redan i januari fått svart på vitt vad grosshandlarna
som driver proffscykelcirkusen är beredda att göra för att få Lance som välbehövligt
smörjmedel i pengamaskineriet. Exempelvis att flagrant töja på tydliga regler kring
doping. Vi pratar ju inte om dispens för längden på hans Nike-strumpor här.

Hans personliga motiv förutom den vanliga högen pengar är ju
nu hans uttalade politiska ambitioner.

Newsboy skrev:
> > Vinner han TDF har vi ju nu redan i januari fått
> svart på vitt vad grosshandlarna
> som driver proffscykelcirkusen är beredda att
> göra för att få Lance som välbehövligt
> smörjmedel i pengamaskineriet. Exempelvis att
> flagrant töja på tydliga regler kring
> doping.

Jepp, vart är världen på väg när UCI tänjde en vecka på en regel som har liten betydelse?

I och för sig: att UCI fattar vettiga beslut känns olustigt - när hände det senast?

Joakim Quensel skrev:
> "That's impossible - unless we've all had some
> kind of genetic mutation over the past 15 years."
>
> Lemond vill tydligen att man ska analysera
> effekten hos åkarna för att upptäcka doping.
> Men kan man verkligen fälla någon för att han
> presterar orimligt bra? Känns inte realistiskt!

Men det är ju enkelt. Uppenbarligen är alla som är bättre än Lemond antingen dopade eller mutanter.

Jesus, det verkar som Lance är din morsa. Familjehedern måste räddas.

bigmollo skrev:
> som ska med?

Jag tycker det låter som Bigmollo bara blivit trött på alla navelskådande cykelfetischister som badar i sin egen förträfflighet.... fast egentligen vilka av oss gör inte det?

Sam skrev:
> Jesus, det verkar som Lance är din morsa.
> Familjehedern måste räddas.

Jag tycker man kan vänta tills han fastnat i ett test innan man anklagar honom för nåt. Än så länge har han ju aldrig kissat positivt.
Eller du kanske tycker att det är ok att vi blekfeta jönsar på ett internet forum bestämmer vem som ska hängas?

Bra initiativ Mollo! All preventiva åtgärder för att minska brott ska premieras! Om du har problem med utrustning ställer lill-schture upp med handbojjor i hårdplast ;-)

bigmollo skrev:
> som ska med?

Kanske ska jag påminna församlingen om att tråden handlar om en
artikel som en journalist på The Times har skrivit.

Det här är mao inte en braksvennebanansbloggsgrej alltså.

Sam skrev:
> Jag tycker att det är lika illa att anklaga som
> att försvara honom.

Förklara gärna hur du tänker. Jag hänger inte med riktigt.
Var nånstans har jag försvarat honom? Jag skrev att han aldrig testat positivt.

Men du, tolka mig rätt. Det är så lätt i denna diskussion att kontra med att hävda att jag faktiskt aldrig skrivit att du försvarar honom. Det är så du tolkar det jag skrivit.

I slutändan, det enda som räknas är att han är oskyldig tills motsatsen bevisas. Jag känner varken förakt eller kärlek för LA. Mina åsikter om honom kretsar kring hans roll i cykelvärlden.

Visst känner jag inte positivt i alla lägen, så fort hans namn dyker upp. Men det gör att jag varken tänder en fackla eller plockar fram ett basebollträ.

Newsboy skrev:
> Jag tror tvärtom Rippa.
> Lance är sportsligt sett dyngtorsk vad som än
> händer nu just på grund av detta.
>
> Vinner han inte TDF säger vi bara -jaha vad var
> det vi sa, inge knark i vena inge spark i bena.
>
> Vinner han TDF har vi ju nu redan i januari fått
> svart på vitt vad grosshandlarna
> som driver proffscykelcirkusen är beredda att
> göra för att få Lance som välbehövligt
> smörjmedel i pengamaskineriet. Exempelvis att
> flagrant töja på tydliga regler kring
> doping. Vi pratar ju inte om dispens för längden
> på hans Nike-strumpor här.

Möjligt. Men jag tror han är bra mkt större torsk om han inte vinner, eller åtminstone inte hamnar på en "hygglig" slutplacering. Då är fältet fritt och manégen krattad för div retrospektiva dopinganklagelser. Om han vinner så är det nog bara die-hard skeptikerna som fortfarande hävdar historisk dopingskuld. Att han skulle dopa nu och under kommande TdF är det nog inte många som tror på.

Fast nu var väl comeback'en inte främst ett projekt för att bevisa att han är/var ren. Nånting om cancer och nått luddigt om politisk karriär är det man hör. Eller varför inte de starkaste av drivkrafter, fåfänga och lust. Det blev väl för trist hemma på ranchen helt enkelt.

Newsboy skrev:
> Kanske ska jag påminna församlingen om att
> tråden handlar om en
> artikel som en journalist på The Times har
> skrivit.
>
> Det här är mao inte en
> braksvennebanansbloggsgrej alltså.

Ja alla vet ju att journalister sitter inne med den rätta och korrekta sanningen... Lite mindre auktoritetstro hade nog varit sunt i ditt fall. Gärna också en fundering på vem som egentligen är att se som auktoritet inom ett ämne och vem som inte är det. En affiliering till en kommersiell tidning är knappast något som höjer trovärdigheten per automatik.

En annan sak som det pratas lite om när det gäller cykling och doping är anabola steorider. Är det kännt att användas av cyklister under uppbyggnadsperioder? Offseason-testerna gäller ju bara 6 månader innan tävling om jag har förstått det rätt, vad är det som hindrar cyklisterna att under några år utom tävlan bygga upp kroppen med anabola storider eller liknande tillväxthormoner?

Tillbaka
Topp