Landsvägs-VM i Bergen, 16-24 september 2017

Fegt och fegt... senast jag gissade på holländsk (eller var det nu nederländsk?) seger, dvs i onsdags, fick jag rätt.

Så jag fortsätter på en inslagna vägen.

Men visst, bollen är rund.

Bara tre av fem svenskor kvar i matchen efter fem mil om man ska tro SVT. Och Pentons utbrytning skulle jag gissa gör att hon åker av en bra bit innan slutet, så Fahlin och Nilsson kommer nog inte att ha någon hjälp mer än möjligen av varandra idag.

GoranS sa:
Bara tre av fem svenskor kvar i matchen efter fem mil om man ska tro SVT. Och Pentons utbrytning skulle jag gissa gör att hon åker av en bra bit innan slutet, så Fahlin och Nilsson kommer nog inte att ha någon hjälp mer än möjligen av varandra idag.
Ja, man undrar om det fanns nån lagtaktik... Men Penton fick ju lite FaceTime iaf.

Synd att vi inte fick se förföljarna alls sista 1500m.

Hade de haft radio på VM hade det kunnat bli holländsk trippel - då kunde van der breggen och van vleuten ha angripit när luckan gick upp till halvminuten.

Har inte riktigt koll på australiensiskan, men det kändes som att hon nästan hade en bättre resan än van der Breggen och van Vleuten. Holländskorna var ju tvungna att plocka ner ett antal attacker medan australiensiskan väl mest följde andras hjul. Och det gäller ju att de inte attackerar för tidigt och blir ikappkörda. Polskan verkade ju t.ex. rätt stark.

När Emma slutade trodde jag att det skulle dröja innan Sverige var med i toppen av ett VM igen men imponerande prestationer av både Emelia och Hanna.

Damcykel på högsta nivå är roliga att se på än herrarna.

Min gissning för morgondagen är belgisk seger, italiensk andraplats och en tredjeplatsen till "the land down under".

Jag menar att VM normalt är "old school"...

Matthews kan mycket väl vinna imorgon.

Jag känner mig inte lika säker på att gissa Holland igen haha

Det är mycket svårare att gissa. Längre distans (och därigenom mer tid att spela ut taktiskt), fler starka lag, fler starka individer. Fler variabler helt enkelt.

Bama sa:
Hanna Nilsson fick pris som mest aktiva cyklist.
Kan möjligen förstå den typen av pris på enskilda etapper i ett etapplopp, men på ett linjelopp tycker jag det bara känns tramsigt. Där finns det en sak, och bara en sak, som gäller, nämligen först över mållinjen.

Jag tycker att det verkar vara en för lätt bana. Kan nog vara många med på slutet och det lär inte hända något relavant innan sista backen.

Jag hoppas att Edvald vinner och det är väl möjligt att han gör det. Han har ju vissat bra spurt form i år och gjorde en bra tempo. Sagan och många andra kan också vinna.

Då det mig veterligen inte finns någon regel om minsta antal höjdmeter på en VM-bana kan den rimligen inte vara "för lätt". Sen tycker jag att det finns en poäng i att de varierar VM-banorna. Vissa år är det väldigt tufft, som t.ex. nästa års banor verkar vara. Andra år är det nästan inga backar alls, som i fjol. Årets bana är höjdprofilmässigt betydligt tuffare än fjolårets som det ju ändå blev ett ganska intressant lopp på. Denna variation gör att olika typer av åkare får chans att bli världsmästare. Hade knappast varit så kul om det alltid varit banor i stil med den 1980.

Om det imorgon kommer att bli en soloåkare, en liten grupp eller en större grupp som kommer in på upploppsrakan först beror på så många saker att det är nästan hopplöst att försöka gissa. Och det är lite av charmen tycker jag.

Att jag tyckte att banan var för lätt var ju tydligt ett subjektiv kommentar eftersom det ju som du säger varierar väldigt mycket från år till år.

Hur det kommer gå tillslut är det ju ingen som vet och svårt att förutsäga men jag skulle vara väldigt förvånad om det inte kommer en stor samlad grupp till sista backen (eventuellt att några som inte har en chans ligger lite före). Det är väl dock så det brukar vara på vm.

OK. I mina öron låter "för lätt" som att så lätta banor borde (får) man inte ha. Men visst, årets bana är kanske lite under snittet i tuffhet. Känns som en bana för någon med bra spurt men att de rena plattloppsspurtarna (typ Greipel, Kittel, Bouhanni, ...) inte göre sig besvär.

Att det sen är ett rätt vanligt scenario med en hyggligt stor grupp som ger sig ut på sista varvet på VM är väl inget som behöver debatteras. Ska man vara hyggligt säker på att undvika det krävs nog en väldigt tuff bana, åtminstone för elitherrarna.

Fast har vi inte sett väldigt många exempel på att för mycket höjdmeter (I kombination med lång distans) ger defensiv, malande åkning fram till slutet? Jag undrar lite hur det hade sett ut om man tex hade 16-17 mil på samma varvbana och om det så hade blivit attackcykling från början.

Inser inte riktigt hur man skulle få till attackcykelåkning från början till slut, såvida man inte går ner mot GP-format. De som ska göra upp om det i slutet kan inte hålla på och attackera från start till mål. Visst kan man minska perioden då det ligger en dödsdömd utbrytning och kör genom att korta ner loppen med ett antal mil. Jag tycker dock att längden trots allt verkar ha en sållande effekt så att de som är med på slutet i högre grad är de riktigt hårda typerna. Om man tittar på vilka som blivit världsmästare är det ganska få som varit "one hit wonders".

Bla bla bla!

Nu är det strax dax. Vad tror vi om Ludvigsson ben idag?
Kan han som fahlin gjorde smyga till sig en topp tio?
Kommer sagan inte orsaka en vurpa och knipa hem detta?
Kommer GVA förstöraa sagans drömmar om en trippel?
Kommer belgarna sopa banan med resten av världen?

Någon som har koll på betingsaajterna?

Tillbaka
Topp