Landsvägs-VM i Qatar 9-16 oktober 2016

Herreguuuud vilke tråkigt VM ändå. Ja. Lepistö tog brons och männens podium blev ju högklassigt. Men ändå...vilken tråkig bana och vilken antipublikfest.

castrello sa:
Herreguuuud vilke tråkigt VM ändå. Ja. Lepistö tog brons och männens podium blev ju högklassigt. Men ändå...vilken tråkig bana och vilken antipublikfest.

Om UCI vill mörda intresset för cykel så var detta ett bra steg på vägen. Jag tror dock att de får strunta i att köra nästa VM i Bergen och flytta det till Gimo i slutet av november eller början av december. Tänk vilken fantastisk upplevelse det skulle vara att se världseliten sträva fram och tillbaka på Gimorakan i ett jämngrått och småregnigt Uppland. Sen får man förstås spärra av hela området s.a. det inte dyker upp en massa knasiga misärälskande randonnörer och andra galningar och agerar publik.

GoranS sa:
Sen kan man inte annat än imponeras av Sagan och hans förmåga att ta sig fram.
Speciellt när han snirklade runt i lä av följebilarna i sin ansträngning att komma kapp gruppen som jagade ikapp täten.
Kunde lika gärna varit "von" för honom där...

GoranS sa:
castrello sa:

Håller nästan med. Ett finskt brons är ju verkligen att beklaga men det var kul att danskan tog guld.

Om UCI vill mörda intresset för cykel så var detta ett bra steg på vägen. Jag tror dock att de får strunta i att köra nästa VM i Bergen och flytta det till Gimo i slutet av november eller början av december. Tänk vilken fantastisk upplevelse det skulle vara att se världseliten sträva fram och tillbaka på Gimorakan i ett jämngrått och småregnigt Uppland. Sen får man förstås spärra av hela området s.a. det inte dyker upp en massa knasiga misärälskande randonnörer och andra galningar och agerar publik.

emmer sa:
GoranS sa:
Sen kan man inte annat än imponeras av Sagan och hans förmåga att ta sig fram.
Speciellt när han snirklade runt i lä av följebilarna i sin ansträngning att komma kapp gruppen som jagade ikapp täten.
Kunde lika gärna varit "von" för honom där...

Såg inte det då jag kom in i sändningen ganska sent. Det jag avsåg var upploppsmanövern där han går till höger medan Cav försöker gå till vänster, men fastnar lite. Inte säker på att han tagit Sagan ändå. Och att välja rätt väg fram är ju en stor del av spurtandet, i alla fall när det inte är Cipollini-uppdrag.

Schysst av Sagan att tacka Nizzolo för att han inte gick ut o blockade honom, när han kom längs barriären, annars hade han kraschat. "För han bromsar aldrig."

Ja, tyskarna får man ju säga totalfloppade - tre åkare som nämndes som potentiella vinnare och så bidde det absolut ingenting.

Norrmännen med tre stycken i utbrytning varav en mkt kompetent spurtare i form av Kristoff borde kunnat få ut mer än en sjätteplats. Kristoff verkar rätt putt på EBH för att han inte gjorde ett uppdrag åt Kristoff.

Cav är förstås rätt besviken då han var rätt nära och han inte har samma bredd som en dal av de andra åkarna vilket gör att han inte har så många realistiska chanser att ta hem VM-guld. Han verkar dock inte skylla ifrån sig så mkt.

GoranS sa:
Ja, tyskarna får man ju säga totalfloppade - tre åkare som nämndes som potentiella vinnare och så bidde det absolut ingenting.

Norrmännen med tre stycken i utbrytning varav en mkt kompetent spurtare i form av Kristoff borde kunnat få ut mer än en sjätteplats. Kristoff verkar rätt putt på EBH för att han inte gjorde ett uppdrag åt Kristoff.

Cav är förstås rätt besviken då han var rätt nära och han inte har samma bredd som en dal av de andra åkarna vilket gör att han inte har så många realistiska chanser att ta hem VM-guld. Han verkar dock inte skylla ifrån sig så mkt.

Finns väl ingen i klungan som alltid skyller ifrån sig på en det ena och en det andra när han förlorar en spurt som Kristoff?

Att sedan sitta och offentligt typ skälla ut Edvald i tv efter loppet och därtill i VG kräva en ursäkt från honom när killen själv knappt börjat spurta när Sagan gick i mål efter att typ varit bakom Kristoff men hittade lilla luckan på högerkanten osv. En viss fartskillnad på de två... När kommer erkännandet om att han själv inte räckte till? Att det var snart två år sedan han vann en klungspurt? Kanske växa upp från sandlådenivån.

Ska bli intressant att se laguttagningen till hemma-vm, vem plockar de bort av de två? För Kristoff kommer aldrig köra för Boasson Hagen i alla fall... Och de borde ju inte kunna plocka bort Norgemästaren i både linje och sprint två år på raken?

Såg flera cyklister både på tempot å linjeloppet hade typ drickapåse/slang på ryggen. Noterade även att det var Camelbak´s munstycke och en Source Widepac´s drickapåse. Bra val tycker jag...vätskebehållaren så lätt hålla rent å Camelbak´s munstycke är så bra.
Men undrar hur dom förvarade vätskebehållaren under cykeltröjan? Nån som vet?
Undrar då jag cyklat med vätskeryggsäck i många år i skogen men har på ålderns höst blivit med racer igen. Hade varit så smidigt fortsätta få i sig vätska så....då jag dricker alldeles för lite när jag kör med flaskställ/flaskor.

Svaret är racebak, en undertröja med integrerad vätskeblåsa. Eller kanske en hydrobak om du inte behöver vara UCI-legal.

NLC sa:
Svaret är racebak, en undertröja med integrerad vätskeblåsa. Eller kanske en hydrobak om du inte behöver vara UCI-legal.

Tack för svar.
Får nog skaffa en racebak...såg ju himmla smidigt ut!

Bilagor

• camelback-raceback-catalog.jpg
    camelback-raceback-catalog.jpg
    18.1 KB · Besök: 50
Det finns lite på Strava från VM. Bla annat Koen de Kort som slutade i andra/tredje klungan i mål.

https://www.strava.com/activities/746909103#18311794875

Första åtta milen i lite motvind verkar vara ganska lugna. 35 kmh i snitt och 130watt i snitt - fikarunda. När de kom in i kantvindvinden syns det tydligt att det blev pang pang: 67km/h, 430watt i par minuter. Sedan vände de söderut och snittade 58km/h över ca 60 km, det måste varit ganska mycket med då det räckte med 280 watt (ca 3,7W/kg).

Svårslagna KOM som ligger där längs banan nu-

Senast ändrad:
Nån som vet var man kan köpa en Camelbak Racebak?
Har faktiskt letat men inte funnit........

Bilagor

• Racebak_RBR-4.jpg
    Racebak_RBR-4.jpg
    78.6 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
emilh sa:
Stuvarn sa:
iddqd sa:
De flesta jag spg hade bara påsen under jerseyn. Var bökigt nog att byta blåsa ändå.

Ja det tyckte jag oxå när jag såg ett byte men undrar då hur dom fäster blåsan så den inte kanar ner?

Skulle tro att den tejpas.

Såg ut som Greipel körde den otejpad under tröjan. De flesta har så tight jersey och ligger så mkt framåtlutad att det inte verkar behövas

iddqd sa:
emilh sa:
Stuvarn sa:
iddqd sa:
De flesta jag spg hade bara påsen under jerseyn. Var bökigt nog att byta blåsa ändå.

Ja det tyckte jag oxå när jag såg ett byte men undrar då hur dom fäster blåsan så den inte kanar ner?

Skulle tro att den tejpas.

Såg ut som Greipel körde den otejpad under tröjan. De flesta har så tight jersey och ligger så mkt framåtlutad att det inte verkar behövas

Kanske finns något klibb på baksidan eller så håller helt enkelt svetten fast plastblåsan?

Funkar ju för underhuggarna som går ner och hämtar flaskor till förbannelse att stoppa in under tröjan (verkar sådär skönt, tycker ofta det ser taskigt ut när de langar fram flaska efter flaska efter flaska från bilen...Västen med flaskor i fickor någon fick under vm verkar bra mycket skönare).

Tillbaka
Topp