[Långburksmaterial] Brand-X Ascend dropperpost

Nu testad i -10 och fryser inte längre fast efter service, dock tycker jag det är rätt risigt tryck i den, långsam tillbaka även varm men ännu segare kall. Har tyvärr 150mm utan ventil. Köpt i mars förra året funderar på om man ska reklamera den då det känns som patronen har för lågt tryck

Upptäckte på min 150 i ett par minusgrader att även själva pinnen (stiftet?)i cartridget kan frysa. Hade på något sätt fått in vatten där, vilket är smått svårt iom att det då måste krypa uppåt i stolpen, men det var dar. Gjorde inte stolpen obrukbar, men man fick vänta ca 10 sek innan pinnen sakta glidit tillbaka (vajern gled ok) innan man kunde sätta sig på sadeln.
Fick stå och pilla med en grillpinne i trä som fick suga i sig all fukt innan jag kunde fetta in och stoppa tillbaka. Funkar fint efter detta.

LasseB sa:
Upptäckte på min 150 i ett par minusgrader att även själva pinnen (stiftet?)i cartridget kan frysa. Hade på något sätt fått in vatten där, vilket är smått svårt iom att det då måste krypa uppåt i stolpen, men det var dar. Gjorde inte stolpen obrukbar, men man fick vänta ca 10 sek innan pinnen sakta glidit tillbaka (vajern gled ok) innan man kunde sätta sig på sadeln.
Fick stå och pilla med en grillpinne i trä som fick suga i sig all fukt innan jag kunde fetta in och stoppa tillbaka. Funkar fint efter detta.

Det var exakt det som hände med min, hade på ngt skumt
Sätt fått fukt där, skruvarna kring mekanismen var även lite rostiga/erjade

Allt går lätt igen men trycket är dåligt tycker jag, har alltid varit det egentligen, mkt mer fjong i min 120 stolpe på HT:en

Någon som haft problemet att deras Ascend inte vill returnera till yttre läget helt ny från fabrik/CRC? Testat min 150mm för hand utan vajer genom att aktivera den lilla mekanismen till ventilpinnen med ett stycke tumme, och den åker upp någon cm i bästa fall.

Trist att gasfjädern är sluten.

Vilket tryck ska man egentligen ha i 150 droppern. Etsat på droppern står det 230-250 psi. Men i manualen står det 250-280 psi å Att man inte ska överskrida 300 psi. Olika modeller? Vad kör ni som har pumpbar 150? Jag kör på 250 just nu men hade gärna haft lite mer framförallt nu när det fortf är kallt ute

Hej,
Väldigt nyligen skaffat min första mtb och det blev en Canyon AL 4.0. Efter de första turerna i skogen och säkert lika många oönskade kläm på fel ställen så märker jag att en dropper post måste till.

Har hittat till denna länk och måste säga att denna med extern kabeldragning borde passa fint på min AL 4.0 då jag inte känner för att borra i ramen. Antar att det inte är att rekommendera?

Till min fråga. Jag har växelreglage på båda sidor, antar då att original reglaget inte passar om jag läser tråden rätt. Vad kan tänkas rekommenderas till min cykel för att lösa den problematiken? Gärna länkar :)

Tack på förhand!

Edit: Är detta svaret på min fråga, eller finns det andra som kan tänkas vara bättre? Dock kanske inte otroligt mycket dyrare.

Senast ändrad:
Hej,
Väldigt nyligen skaffat min första mtb och det blev en Canyon AL 4.0. Efter de första turerna i skogen och säkert lika många oönskade kläm på fel ställen så märker jag att en dropper post måste till.

Har hittat till denna länk och måste säga att denna med extern kabeldragning borde passa fint på min AL 4.0 då jag inte känner för att borra i ramen. Antar att det inte är att rekommendera?

Till min fråga. Jag har växelreglage på båda sidor, antar då att original reglaget inte passar om jag läser tråden rätt. Vad kan tänkas rekommenderas till min cykel för att lösa den problematiken? Gärna länkar :)

Tack på förhand!

Edit: Är detta svaret på min fråga, eller finns det andra som kan tänkas vara bättre? Dock kanske inte otroligt mycket dyrare.
Den funkar bra.

Vilket tryck ska man egentligen ha i 150 droppern. Etsat på droppern står det 230-250 psi. Men i manualen står det 250-280 psi å Att man inte ska överskrida 300 psi. Olika modeller? Vad kör ni som har pumpbar 150? Jag kör på 250 just nu men hade gärna haft lite mer framförallt nu när det fortf är kallt ute

Hej,

Hittade denna tråd då jag också har samma problem med min dropper, Brand-X Ascend. Köpte cyklen begagnad så vet inte riktigt vad det är för version av droppern.Det är en Giant Reign 2016.

Har några frågor jag tänkte kolla med er som är lite mer tekniska:

* 125 vs 150mm - hur vet jag vilken jag har? Vilken del på stolpen ska jag mäta?
* 30.9 mm vs 31.6 mm - Vilken del av stolpen avser detta mått? det finns ju en inre och en yttre del.
* Gas-cylinder vs trycklyft - Hur ser jag vilken version jag har? Verkar som visssa går att pumpa medan andra inte går att pumpa.
* Följdfråga på ovan. Om man har versionen som inte går att pumpa (tror jag har den). Vart får man tag i en
ersättningscylinder? Chainreaction påstår att det inte går att byta, vilket verkar vara skitsnack.

Hej,

Hittade denna tråd då jag också har samma problem med min dropper, Brand-X Ascend. Köpte cyklen begagnad så vet inte riktigt vad det är för version av droppern.Det är en Giant Reign 2016.

Har några frågor jag tänkte kolla med er som är lite mer tekniska:

* 125 vs 150mm - hur vet jag vilken jag har? Vilken del på stolpen ska jag mäta?
* 30.9 mm vs 31.6 mm - Vilken del av stolpen avser detta mått? det finns ju en inre och en yttre del.
* Gas-cylinder vs trycklyft - Hur ser jag vilken version jag har? Verkar som visssa går att pumpa medan andra inte går att pumpa.
* Följdfråga på ovan. Om man har versionen som inte går att pumpa (tror jag har den). Vart får man tag i en
ersättningscylinder? Chainreaction påstår att det inte går att byta, vilket verkar vara skitsnack.
Hur lång är du?

Jag är 175cm med 81cm benmått och 150mm är precis perfekt när den är i botten på min Radon Slide (29er). Är du osäker så skulle jag ta den mindre.

Hur lång är du?

Jag är 175cm med 81cm benmått och 150mm är precis perfekt när den är i botten på min Radon Slide (29er). Är du osäker så skulle jag ta den mindre.
Tror du missförstod min fråga. Jag har redan en cykel med denna tropper, men jag är osäker på vilken längd det är jag har. Undrar vilken del man mäter, hela stolpen eller den delen som reser sig ur yttre röret eller vad man ska kalla det.

Längden mellan översta och nedersta läget som sadeln kan ha.
Storleken på röret där själva stångengår in. Så "yttre" delen på stolpen, men inte allra yttersta kanten där de två rörliga delarna går ihop.

Jag har en 120mm ascend som pajjat. Köpt i juli förra året, har kanske 50-60mil på den i XC cykel. Så lite oflyt, bike24 säljer inte längre men ersätter kostnaden.

Så lite intresserad av om det går att få tag i ny cylinder och byta? Nån som hittat det? 120mm har sluten cylinder, går inte att pumpa.

Jag har en 120mm ascend som pajjat. Köpt i juli förra året, har kanske 50-60mil på den i XC cykel. Så lite oflyt, bike24 säljer inte längre men ersätter kostnaden.

Så lite intresserad av om det går att få tag i ny cylinder och byta? Nån som hittat det? 120mm har sluten cylinder, går inte att pumpa.
Inte hittat nått än... Känns så jäkla dåligt att det är en slit och släng grej fast det egentligen enkelt kunde ha lagats

Ok,
Jag misstänker nu att detta kan vara rätt del. Verkar som Trans X är OEM tillverkare av dessa. Men inte helt säker

Senast ändrad:
Försöker få ordning på min brand x tog isär den fettat in men när jag monterar den så åker den inte upp hela vägen och rör sig hackigt. Om jag hjälper den så går den upp, blir trögt för den på mitten.. Om jag tar bort den vita plast grejen under sealen så går den fint men så fort plast biten är på plats så går den trögt och fastnar. Någon som vet vad de kan bero på?

Bilagor

• IMG_20200820_204024.jpg
    IMG_20200820_204024.jpg
    447 KB · Besök: 262
  • IMG_20200820_204040.jpg
    IMG_20200820_204040.jpg
    514.9 KB · Besök: 273
Försöker få ordning på min brand x tog isär den fettat in men när jag monterar den så åker den inte upp hela vägen och rör sig hackigt. Om jag hjälper den så går den upp, blir trögt för den på mitten.. Om jag tar bort den vita plast grejen under sealen så går den fint men så fort plast biten är på plats så går den trögt och fastnar. Någon som vet vad de kan bero på?

Min var sådan också och blev inte bättre när jag fettade in den. Så jag köpte en ny för den var trots allt två år och kostar jordnötter jämfört med mycket annat. Medan jag väntade på min nya så testade jag att droppa i gaffelolja i sealen för att den skulle funka en sista gång. Då blev den trasiga droppern som ny, så nu har jag haft en ny dropper legat i sin förpackning i ett halvår eller något...

Intressant prova det detta med men funkade inte.. pumpat upp den till 300 psi då de är inte trycket...

men tog nu ett sandpapper och slipade ner den vita plast grejen så de var lättare att trycka ner den och det verkade funka! Har haft den i 3år men vore ju gött om man kan få ut mer liv i den! Ska montera den i cykeln nu och se om de verkligen lirar men jag är hoppfull!

Okej! Kan ju va så att de lättare letar sig ner smuts i den nu när diametern på plast biten är något mindre.. MEN så bra som den funkar nu har den aldrig funkat glider upp mjukt och fint med bara 250 psi! Innan var jag tvungen att ha den när 300 för att den skulle orka upp! Hoppas den funkar i längden!

Nu har jag en fråga: vad smörjer ni dina stolpar med under Brand-X:s hemservice? Jag menar den inre skaften som glider på den vita busningen. Jag läste i flera platser att man inte får använda kedjeolja för detta då det är dåligt för tätningar.

Vilken slags fett/olja finns som mest tillgängligt för ändamålet i Sverige?

Nu har jag en fråga: vad smörjer ni dina stolpar med under Brand-X:s hemservice? Jag menar den inre skaften som glider på den vita busningen. Jag läste i flera platser att man inte får använda kedjeolja för detta då det är dåligt för tätningar.

Vilken slags fett/olja finns som mest tillgängligt för ändamålet i Sverige?
Använder SRAM butter

Om ni inte redan sett denna:

En mycket bra video! Vill bara konstatera att den gäller de BrandX-sadelstolpar som har justerbart lufttryck, alltså med luftventil under sadeln. Troligen gäller det stolpar med 175 mm slag. Min BrandX-stolpe har 150 mm slag och icke-justerbart lufttryck, och lite olika interndesign.

En mycket bra video! Vill bara konstatera att den gäller de BrandX-sadelstolpar som har justerbart lufttryck, alltså med luftventil under sadeln. Troligen gäller det stolpar med 175 mm slag. Min BrandX-stolpe har 150 mm slag och icke-justerbart lufttryck, och lite olika interndesign.

Helt rätt. Jag gjorde själv service igår på min sadelstolpe med gasfjäder (utan luftventil). Inte mycket som skiljer.

Wiggle säljer nu både reserv cartridge och servicekit till brand x ascend och ascendII

Min ascend har en rejäl klump av nåt vitt fett som lagt sig kring där man fäster vajern i droppermekanismen. Antar att det funnits i vajerhöljet vid köp eller nåt, jag monterade den själv för nån månad sen. Jag misstänker att detta fett inte klarar minusgrader, idag vid -3 frös det och jag fick öppna upp skyddet vid sadeln och manuellt ”stänga” droppern igen för att inte behöva cykla hem med sadeln i botten.

Nån som har nåt tips? -3 borde den väl tåla tycker man.

Har en Ascend 01 utan justerbart lufttryck.
Stolpen åker upp till maxläge, trots att jag inte har den ikopplad. Och det går lätt att trycka ned den utan att fästa den i något. Jag kan alltså dra ihop den med händerna på varsin sida. Den är bara 3 månader gammal så nåt är väl galet?

Har en Ascend 01 utan justerbart lufttryck.
Stolpen åker upp till maxläge, trots att jag inte har den ikopplad. Och det går lätt att trycka ned den utan att fästa den i något. Jag kan alltså dra ihop den med händerna på varsin sida. Den är bara 3 månader gammal så nåt är väl galet?
Menar du att den inte låser fast det inte sitter en wire i vipparmen i botten (om det är en dropper med intern dragning)?

Nej vajern sitter fint. Men droppern åker upp hur jag än gör.
Jag kopplade ur vajern helt och tog ur stolpen, då kan jag trycka ihop med händerna utan problem

har köpt en defekt intern 150mm utan luftventil beg här på k&s. misstänker att den behöver ny cartridge. kan man byta till en cartridge MED ventil eller ventilen sitter i en annan komponent på droppern?

Senast ändrad:
tänkte försöka serva droppern jag nämner i inlägget ovan. Har dock kört fast. Det är 30.9/150mm av årets modell dvs utan ventil.

Där sitter en silvrig konad "klump" i ena änden. Ska man ha loss den och i så fall hur? Eller ska man lossa gascylindern från andra änden dvs "sadelhållet"?

1621267062768.png

tänkte försöka serva droppern jag nämner i inlägget ovan. Har dock kört fast. Det är 30.9/150mm av årets modell dvs utan ventil.

Där sitter en silvrig konad "klump" i ena änden. Ska man ha loss den och i så fall hur? Eller ska man lossa gascylindern från andra änden dvs "sadelhållet"?

Visa bilaga 489481
Skruva av muttern på ”sadelsidan”, 10 mm hylsa om jag minns rätt.

Skruva av muttern på ”sadelsidan”, 10 mm hylsa om jag minns rätt.
På min satt den med en typ 2.5mm insex.

Service hjälpte tyvärr inte. droppern åker fortfarande upp och ner och låser inte i något läge, oavsett om kabel är kopplad eller ej. så det får blir till att införskaffa en reservpatron hos Wiggle.

Wiggle säljer nu både reserv cartridge och servicekit till brand x ascend och ascendII

Kan man se på något sätt vilken stolpe det är man faktiskt har? Min gamla orderbekräftelse säger att jag har en:
1621412936610.png

Men det verkar inte finnas varken cartridge eller kit till den. Finns verkligen XL som 150mm? Det är i alla fall en 150mm med luftventil, 31,6. Hissen går inte hela vägen upp...

Den verkar tappa tryck lite onödigt fort, pumpar man upp den till 250 PSI funkar den som den ska.

Har 3st brand x droppers på olika cyklar. Den jag kört längst med har jag haft i 3 år kört lite drygt 500 mil. Har inte haft ngt krångel alls med ngn av dem. Ger dem
En årlig service med rengöring å nytt fett. Den äldsta börjar bli lite sliten i bussningarna så lite mer glapp i sidled nu än ny. Har köpt servicekit till den så kommer gå över den inom kort å byta de slutna delarna.

Kan man se på något sätt vilken stolpe det är man faktiskt har? Min gamla orderbekräftelse säger att jag har en: Visa bilaga 489754

Men det verkar inte finnas varken cartridge eller kit till den. Finns verkligen XL som 150mm? Det är i alla fall en 150mm med luftventil, 31,6. Hissen går inte hela vägen upp...

Den verkar tappa tryck lite onödigt fort, pumpar man upp den till 250 PSI funkar den som den ska.
kan det ha att göra med att din version av droppern är för gammal? Kollar man på CRC så står det att kittet är för den senaste (2020) versionen.

1621413329219.png

Tillbaka
Topp