Långcyklarcyklar

• Trådstartare Trådstartare pad
  • Start datum Start datum
Långcyklarcyklar
Sen kan ju navgeneratorn också användas till att ladda exemplvis en gps. kallegunnar hade en sådan "switch" i Ialien. Då utnyttjas nagenerator grammen och motståndet ännu effektivare :-)

Långcyklarcyklar
schture skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen kan ju navgeneratorn också användas till att
> ladda exemplvis en gps. kallegunnar hade en sådan
> "switch" i Ialien. Då utnyttjas nagenerator
> grammen och motståndet ännu effektivare :-)

Hur mycket väger "switchen"?

Långcyklarcyklar
Men en seriös fråga: hur löser ni det med batterier på långa lopp som t.ex PBP eller 1001 Migila? Hushåller ni med lyset, eller har ni fräscha batterier eller laddare i drop bagsen?

Långcyklarcyklar
Fikasvettot skrev:

> Jag ser fram emot att se vad det blir. Kan man få
> en teaser? :)

Jag har beställt en ram från Mike Terraferma i Florida. Anders på Veloform i Gbg ska bygga pakethållaren. Rör: True Temper Platinum OX i standarddiameter (1" topprör, 1 1/8" under och sadelrör). Snygg böj på framgaffeln, nära ändan. Henry James muffar. Flat gaffelkrona. Rostfria polerade gaffeländar.
Måttmässigt lika som Bob J men den kommer att få Mafac "Racer" bromsar (NOS från Ebay.fr). På lödda fästen så klart! Kommer att köra med Grand Bois "Cypres" 622-30 däck oftast.
En efterapning av en JUX baklampa från 50-talet håller jag på med hemma. "Glaset" ska gjutas i epoxi med en hatt till en deodorantflaska som förlaga. Elektroniken kommer från en Busch & Müller lykta (D'TOPLIGHT XS plus). Kommer att sitta på ett fäste bak på sadelröret ca 10 cm från toppen. Drivs självklart från navdynamon.

Jag kommer troligen att sälja Bob Jackson ramen. Inklusive bromsarna, pakethållaren, styrlager (CK) och stänkor (Honjo). Eller så behåller jag den som pendlar/reservhoj.

Långcyklarcyklar
Fikasvettot skrev:
> Men en seriös fråga: hur löser ni det med
> batterier på långa lopp som t.ex PBP eller 1001
> Migila? Hushåller ni med lyset, eller har ni
> fräscha batterier eller laddare i drop bagsen?

Lithium batterier i Dropbag sen har jag Batteri-hållare så jag kan köra lampan på 4 x R6 batterier.

Långcyklarcyklar
Fikasvettot skrev:

Hushåller och har extra batterier i cykelväskan och i eventuell drop bag.
I Italien så stängde jag av lampan i uppförsbackarn och när jag låg på rulle i grupp. Jag kör alltid med en liten diodlampa och en liten pannlampa så det räcker gott när man ligger i klunga eller om det går långsamt.

Långcyklarcyklar
Jag hade en pannlampa, ca 150g inkl. batterier med ca 100h brinntid i dual-mode (flood-spot), och en på styret ca 300g inkl. externt batteri med ca 11h brinntid på lägsta effekt. Dessa kombinerades efter behov, styrlampan användes mest bara utför, och det funkade bra. Laddaren till styrlampan hade jag i väskan. Och andra sidan kom jag ju inte i mål :-)

Fikasvettot skrev:

Senast redigerad av en moderator:
Långcyklarcyklar
Fattade inte ett tidigare inlägg - "...blir aldrig överraskad av regn...". Är nog inte ensam om att cykla året runt och vädret är ju bara något som man anpassar sig till. Ibland är det solsken, ibland regn och ibland snö. Beroend på väder och väglag anpassas kläder och däck - detta innebär såklart att cykeln blir skitig om vädret är dåligt och då kräver mer omvårdnad. Vid de jättelånga turer som vissa håller på med är ju möjligheterna (och motivationen) till rengöring begränsade och då slits allting mycket mer.

Aldrig har väl skillnaden mellan teori och praktik varit tydligare ;)

Långcyklarcyklar
bsandborgh skrev:

> Jag har beställt en ram från Mike Terraferma i
> Florida. Anders på Veloform i Gbg ska bygga
> pakethållaren. Rör: True Temper Platinum OX i
> standarddiameter (1" topprör, 1 1/8" under och
> sadelrör). Snygg böj på framgaffeln, nära
> ändan. Henry James muffar. Flat gaffelkrona.
> Rostfria polerade gaffeländar.
> Måttmässigt lika som Bob J men den kommer att
> få Mafac "Racer" bromsar (NOS från Ebay.fr). På
> lödda fästen så klart! Kommer att köra med
> Grand Bois "Cypres" 622-30 däck oftast.
> En efterapning av en JUX baklampa från 50-talet
> håller jag på med hemma. "Glaset" ska gjutas i
> epoxi med en hatt till en deodorantflaska som
> förlaga. Elektroniken kommer från en Busch &
> Müller lykta (D'TOPLIGHT XS plus). Kommer att
> sitta på ett fäste bak på sadelröret ca 10 cm
> från toppen. Drivs självklart från navdynamon.

Oooh, keep talking dirty to me! :-p

Skulle du råka ta någon bild under byggets gång, så lär nog inte någon bli speciellt besviken om du postar dem här.

/s-o

Långcyklarcyklar
PerryE skrev:
> Fattade inte ett tidigare inlägg - "...blir
> aldrig överraskad av regn...". Är nog inte ensam
> om att cykla året runt och vädret är ju bara
> något som man anpassar sig till. Ibland är det
> solsken, ibland regn och ibland snö. Beroend på
> väder och väglag anpassas kläder och däck

Det där gällde räsern. Den ska inte slitas ut i onödan pga regn. Om jag ska cykla och det är risk för regn eller redan regnar, så klär jag mig för det och tar en regntålig cykel. I mitt fall en singlespeed med skivbroms.

Långcyklarcyklar
geologen skrev:
> Det där gällde räsern. Den ska inte slitas ut i
> onödan pga regn. Om jag ska cykla och det är
> risk för regn eller redan regnar, så klär jag
> mig för det och tar en regntålig cykel. I mitt
> fall en singlespeed med skivbroms.

Men du skrev ju tidigare att man inte behövde vårda cykeln efter en runda. Inte ens om man cyklar 120 mil med några regntimmar. Att det var skitsnack att cykeln slets mer för att man inte hade möjlighet att serva den under loppet. Men nu menar du att du inte ens cyklar med räsern när det regnar!?

Tror du att man har möjlighet att byta cykel på ett långlopp? Tror du att man har möjlighet att sitta inne i 2 dar under ett långlopp bara för att det regnar?
Ibland är du helt magisk.
/J

Långcyklarcyklar
bigmollo skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där gällde räsern. Den ska inte slitas ut
> i
> > onödan pga regn. Om jag ska cykla och det är
> > risk för regn eller redan regnar, så klär
> jag
> > mig för det och tar en regntålig cykel. I
> mitt
> > fall en singlespeed med skivbroms.
>
> Men du skrev ju tidigare att man inte behövde
> vårda cykeln efter en runda. Inte ens om man
> cyklar 120 mil med några regntimmar. Att det var
> skitsnack att cykeln slets mer för att man inte
> hade möjlighet att serva den under loppet. Men nu
> menar du att du inte ens cyklar med räsern när
> det regnar!?
>
> Tror du att man har möjlighet att byta cykel på
> ett långlopp? Tror du att man har möjlighet att
> sitta inne i 2 dar under ett långlopp bara för
> att det regnar?
> Ibland är du helt magisk.
> /J

Jag trodde det var underförstått att det skulle vara under samma förutsättningar.

Jag cyklar inte med räsern när det regnar, med undantag för om det kommer oförutsett regn under rundan. Det sliter alldeles för mycket. Så länge räservärlden är så konservativ att man inte börjar med skivbromsar och sluta slita på strukturella komponenter, så är jag tvungen att använda vettigare cyklar när det är blött. Inte alls konstigt. Hade jag varit miljonär hade det varit annorlunda - då kan man slita ut ett par hjul per säsong utan att bry sig.

Men för PBP eller liknande hade jag valt en helkapslad liggcykel så att eventuellt regn inte skulle påverka nåt. Då tror jag till och med att det hade kunnat bli i närheten av uthärdligt.

Långcyklarcyklar
geologen skrev:
> Jag trodde det var underförstått att det skulle
> vara under samma förutsättningar.

Vilka förutsättningar? Tror du att man kan välja väder på långloppen? Tror du att man avbryter för att det regnar? Man cyklar i verkligheten och i verkligheten kan det regna ibland. Man kör inte de här loppen i excel.
Du skrev ju själv att man minsann inte behövde serva cykeln efter en runda. Menade du en 5-milatur i solsken då, eller menade du det som vi andra skrev om, långa rundor på över 100 mil?
Ja du Geologen, jag tror inte liggcykel är lösningen för dig...

Långcyklarcyklar
Vad är det här för föreställningar om att "racercyklar" slits så mkt mer i regn? Ingen större skillnad på komponenternas uppbyggnad jämfört med andra typer av cyklar. Lager är lager, somliga bättre tätade - somliga sämre. En fälgbromsad fälg dör inte av lite regn den heller.

Långcyklarcyklar
bigmollo skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag trodde det var underförstått att det
> skulle
> > vara under samma förutsättningar.
>
> Vilka förutsättningar? Tror du att man kan
> välja väder på långloppen? Tror du att man
> avbryter för att det regnar? Man cyklar i
> verkligheten och i verkligheten kan det regna
> ibland. Man kör inte de här loppen i excel.
> Du skrev ju själv att man minsann inte behövde
> serva cykeln efter en runda. Menade du en
> 5-milatur i solsken då, eller menade du det som
> vi andra skrev om, långa rundor på över 100
> mil?
> Ja du Geologen, jag tror inte liggcykel är
> lösningen för dig...

Jag kan iofs förstå att man inte ställer in medverkan i ett sånt stort evenemang som PBP när man väl är där pga regn, men att ge sig ut med en fin cykel i blötan annars, det begriper jag inte. Ungefär som att idka gyttjebrottning med bästa kostymen på sig.

Långcyklarcyklar
Rippa skrev:
> En fälgbromsad fälg dör inte av lite regn den
> heller.

Dör, nä, men den slits ohyggligt snabbt, och bromsverkan är rätt dålig också när det är blött.
Och kedja och annat blir grusigt och skitigt, helt i onödan.

Långcyklarcyklar
geologen skrev:
> Dör, nä, men den slits ohyggligt snabbt, och
> bromsverkan är rätt dålig också när det är
> blött.

Det gör den väl inte? Jämför med alla år man körde v-broms på mtb. Lera, grus och regn är ju inte direkt ovanligt där. Inte behövde en vanlig motionär byta fälgar en ggn per säsong för det. Dessutom så bromsar man ju så ohyggligt mkt mindre på en räsercykel jämfört med de flesta andra cykeltyper. I klungan sätter du dig upp lite eller går ut i sidled och tar lite vind för att reglera farten. Stop-start körning ägnar man sig åt i stadstrafik och i skogen/berget.

> Och kedja och annat blir grusigt och skitigt, helt
> i onödan.

I "onödan" är ju relativt. Men en drivlina som torkas av hjälpligt efter en regntur håller åratal även den för en motionär med lagom ambitioner.

Långcyklarcyklar
Om du nu aldrig cyklar i regn, hur kan du då veta att det slits så mycket? Du kanske skulle lyssna på de som faktiskt cyklar i regn med sina landsvägscyklar? Eller vänta lite, hur tänkte jag nu, klart att du inte kommer.

edit: stavfel

Långcyklarcyklar
Skillnaden mellan teori och praktik vad gäller cykling ökar nog minst i proportion med kvadraten på distansen.

För mina distanser (max 60 mil i stöten hittils) har det funkat utmärkt med racer. Varmt, kallt, regn, hagel. Racer funkar bra. Men det är inte utan att ett par riktiga skärmar varit skönt ibland. Å andra sidan lider man mer, tycker jag, av att framförvarande inte har skärmar än av att man skälv inte har det.

Långcyklarcyklar
fredrikw skrev:
> Om du nu aldrig cyklar i regn, hur kan du då veta
> att det slits så mycket? Du kanske skulle lyssna
> på de som faktiskt cyklar i regn med sina
> landsvägscyklar? Eller vänta lite, hur tänkte
> jag nu, klart att du inte kommer.

Jag cyklar i regn, som jag också skrivit tidigare, men inte med räsern. Det gör jag med cyklar som jag inte är lika rädd om, och som är byggda för att vara relativt okänsliga för regnets skadeverkningar.

Och jag har slitit ut några fälgar pga regn/smuts-blandningar. Bara genom vinterpendling i regn, slask och sånt skit.

Långcyklarcyklar
Rippa skrev:
> Dessutom så bromsar man ju så ohyggligt mkt
> mindre på en räsercykel jämfört med de flesta
> andra cykeltyper. I klungan sätter du dig upp
> lite eller går ut i sidled och tar lite vind för
> att reglera farten. Stop-start körning ägnar man
> sig åt i stadstrafik och i skogen/berget.

Jo, det är ju riktigt, men slitage är ändå slitage. Onödigt!

Långcyklarcyklar
DSC00727.JPG ht=544
Hallåj....vilket tjöt det var i denna tråd....
klart som tusan att det är skillnad på en 10 x10mil jämfört med 100mil rakt av...
Ni verkar ju inte räknat med all blaskig läsk som iallafall jag dränker ramen med....kanon att binda damm med :)....min hojj var sjukt äcklig efter Miglian....fy f.......n
men vi verkar ju cykla med helt olika mål och inriktningar så vem bryr sig.

håller verkligen med att det är skillnad på hur man cyklar i regn....så länge det är slätt och jag hojjar med relativt vana randone gubbar så behöver inte jag använda mina bromsar oftare än om jag cyklar själv.....men är det ovana motionärer så kan bromsarna användas sjukt ofta:(
men är det kuperat och kurvigt så kan de ju komma att användas mycket vilket jag märkte i Italien....och används bromsarna mkt kommer det givetvis att slita på prylarna...men de är väl ändå till för att användas eller ?????

Bilden på hojjen är tagen ett tag innan italien...men den såg likadan ut vid start(+baklyse).....givetvis navgenerator...och jag kan inte påstå att jag lider av ngt känbart motstånd i rullet oavsett lyset är på eller ej....rullar minst lika bra som mina andra hjul.....lätt smidigt snyggt bra lyse alltid laddat....och med lilla dosan på ramen (E-Werk) kan jag ladda mobilen, gps eller annat roligt(MP3 kanske)....i farten antingen bara eller samtidigt som jag har lyset igång...kanon....inte den billigaste lösningen men hmmm troligtvis den mest pålitliga.

En plastracer med svintung lädersadel som räddade mitt arschle under Italien resan.....mådde prima i baken efter den trippen...väntade 2dagar sedan hojjade jag obehindrat (ur rumpans synpunkt) igen...
annars inga större förändringar...

en liten väska fram kan vara bra för att ha saker lätttillgängligt(klarar inte att ha ngt på ramen slår i med knäna och då framförallt då jag står)....en lagom stor väska bak,.....ska skaffa ngt bättre till nästa år ev komma på en egen "smart" lösning....
till nästa år ska jag skaffa ett vanligt 32 ekrars bakhjul för om ngn eker skulle gå vill jag kunna lösa det....med detta bakhjul står jag still:(....
och hmmm navgeneratordrivet bakljus kommer det säkerligen bli osså....

men hur en bra långfärdcykel ska vara är inte det lättaste för vi är ju som märkts förbannat olika.....alla cyklar blir mer eller mindre bra kompromisser det är bara att testa sig fram till en lösning som just du blir nöjd med..

Långcyklarcyklar
Ha ha ha, nu slår du alla rekord geologen!!!

geologen skrev:
> Jag kan iofs förstå att man inte ställer in
> medverkan i ett sånt stort evenemang som PBP när
> man väl är där pga regn, men att ge sig ut med
> en fin cykel i blötan annars, det begriper jag
> inte. Ungefär som att idka gyttjebrottning med
> bästa kostymen på sig.

Långcyklarcyklar
geologen skrev:
>
> Jag cyklar i regn, som jag också skrivit
> tidigare, men inte med räsern. Det gör jag med
> cyklar som jag inte är lika rädd om, och som är
> byggda för att vara relativt okänsliga för
> regnets skadeverkningar.
>

Lyx: en riktigt riktigt dyr cykel som är riktigt riktigt smutsig.

Långcyklarcyklar
Vad använder ni för lås när ni stannar och fikar eller käkar?

/afe (som inte cyklar så långt ännu, men har en fin Brooks Swift på sin Bianchi ändå)

Långcyklarcyklar
Man är aldrig så säker på sin sak som när man aldrig har testat själv.

Bidrar med en cykelbild från inför någon av årets breveter.
Under handskarna finns GPS och lampa.

100515075proc.jpg ht=544

Långcyklarcyklar
afe skrev:
> Vad använder ni för lås när ni stannar och
> fikar eller käkar?

Det är lite olika. Antingen inget alls eller ett litet vajer-kodlås eller så låser man ihop cyklarna med hjälmarna. I Sverige stannar man oftast på bensinmackar så där har man ganska bra koll på hojarna.
/J

Långcyklarcyklar
afe skrev:
> Vad använder ni för lås när ni stannar och
> fikar eller käkar?
>

Oftast inget, brukar försöka hålla uppsikt. Ibland har jag haft med ett sånt här skidlås:

IMG_1044.JPG ht=300

EDIT: sen men jag hade bild :-)

Långcyklarcyklar
Just den där är inte att rekommendera på allmän väg :) Jag klurade lite på om man skulle ha en vanlig lampa och en E3 Triple sida vid sida och en omkopplare på styret. Typ hel/halvljus, i snabba utförskörningar vill man gärna ha mer ljus.

Långcyklarcyklar
Man skall tänka sig för innan man köper en tysk 'bländfri' (StVZO-godkänd) navdynamo-lampa.
De tyska StVZO-reglerna reglerar inte enbart bländningen/spridningsmönstret utan de har även en maxgräns för ljusstyrkan.

En StVZO-godkänd lampa är därför en hel del svagare än många av dagens moderna lampor.

Det kanske är därför som Supernova skriver om sin E3 Triple

Wir empfehlen die E3 Triple für:
...
• Randonneure
...

http://www.supernova-lights.com/de/produkte/e3_triple.html

/Håkan

Långcyklarcyklar
ja tametusan om inte långfärdscykling är det nya supertrendiga sättet att ta sig fram. Redan sidan 3. Nä tacka vet jag en snabbis på 20 mil eller så. För jag tror inte jag skulle klara mycket mer. Och då kan man ha vilken skrotcykel som helst. Och det kan få regna.

Dum fråga men vad menar ni med stopptid?

Tillbaka
Topp