Längd- och cykeljacka i ett!?

Wille717

Medlem
Hej,

Jag söker en jacka som jag både kan köra längd & cykla med. Har ni tips som kör samma upplägg. Några nackdelar? Ex att cykeljackan ofta är kort skuren vid midjan?

Gore Wear är ju neutrala och fina tycker jag.

Jag åker längd i ett Pearl Izumi ställ, bib-tights med vindtäta paneler utan pad och jacka. För mig som är lång och smal passar det bättre än några längdplagg jag provat.

Att det är lite kortare fram och längre bak funkar fint även på skidor, man slipper att det blir en tygklump på magen när man stakar.

Hitta nåt som passar bra bara. Och som inte har för tätt vindmembran, oskönt med fukt inuti.

Jag åker skidor ofta i samma tunna vindjacka(newline) som jag cyklar, reglerar efter temperatur med kläder under, och dragkedjan! störs inte heller av att den är kort framtill.

Det lilla jag åker längd är med cykelkläder, det fungerar bra. En sak att tänka på är att du blir varmare av längd än av cykling, cykling kräver varmare kläder för samma temperatur. Jag undviker kläder med membran då de blir för täta, de flesta plagg från Gore faller därmed.

Jag åker inte längdskidor med har köpt en del längdkläder på rea som jag använder till cykling, funkar bra.
Klättringskläder funkar också bra med är inte så aerodynamiska

Jag åker längd i en lätt löparjacka som släpper igenom rätt mycket av fartvinden, använder samma jacka till cykelpendling ner till noll-gradigt. Vid minus-grader har jag gärna något varmare och/eller vindtätt vid cykling, för längdåkning blir den jackan på tok för varm. Åker dock sällan längd i kallare temperatur än -12.

Det berör lite på vilken jacka man har. Jag har tajta jackor för lvgcykling. Dom funkar inte så bra för längdåkning där man behöva röra armarna mer. Lite mer avslappnad jacka funkar bra, som en jacka man skulle kunna använda till pendling.

Som någon skrev blir man varmare vid längdåkning. När det är soligt och inte för kalt funkar en lätt jacka för mig. När det är kalt tycker jag att det är perfekt med Windstopper tyg bara på framsidan.

Det här med att bli varmare beror nog på vad för sorts cykling man jämför med. Att cykla teknisk stig och längdåkning tycker jag är skapligt jämförbara. Jag blir nog snarast kallare på skidor eftersom jag är svagare där och inte orkar hålla igång lika mycket. Händerna undantaget kanske.

Det här med att bli varmare beror nog på vad för sorts cykling man jämför med. Att cykla teknisk stig och längdåkning tycker jag är skapligt jämförbara. Jag blir nog snarast kallare på skidor eftersom jag är svagare där och inte orkar hålla igång lika mycket. Händerna undantaget kanske.

Håller med. Jag blir kallare vid längdåkning för att det går snabbare utför. Uppför blir jag dock riktigt varm vid längdåkning.

En cykeljacka skall vara lång bak för att det inte skall bli en glipa. Det diskvalificerar många längdjackor. För mig funkar det bra med cykeljacka till längdåkning. Man måste som vanligt anpassa kläder efter väder och intensitet.

En cykeljacka skall vara lång bak för att det inte skall bli en glipa. Det diskvalificerar många längdjackor. För mig funkar det bra med cykeljacka till längdåkning. Man måste som vanligt anpassa kläder efter väder och intensitet.
Det är snarare märkligt att inte fler längdjackor också är längre baktill eftersom det gärna blir en glipa när man rör sig även där annars.

Jag använder samma jackor till cykling och längdskidåkning. Har några att välja på beroende på temperatur. De jag gillar är hyffsat långa baktill, och gärna med ficka bak med dragkedja till nycklar och annat smått. D.v.s samma krav på jacka till båda aktiviteterna.

Förutom att slippa glipa, så gör en lång rygg att ryggfickorna blir rymliga. Jag har inte stått på skidor på 20 år, men misstänker att stavarna blir i vägen. ? ...Öh, man är väl litet mer upprätt när man skidar?

Har en Gore C3 Windstopper Jacket som jag även använt vid löpning vintertid. Underställ, värmande lager (typ fleece) och denna på toppen. Har funkat suveränt. Oklart hur det blir med stavrörelsen. Tror inte det är nån stretch i tyget, men för cykling och löpning är den toppen. Relativt mjukt tyg och inget prassel egentligen. Ofodrad. Inte superkort fram som många andra cykeljackor och går ner i bak. En bröstficka och två ryggfickor med dragkedjor och access från sidorna.
420096D3-5186-488A-A8F0-C0B2F2C6A35F.jpeg

Senast ändrad:
Har en Gore C3 Windstopper Jacket som jag även använt vid löpning vintertid.
Jag köpte en sådan inför förra vintern, men den är i mitt tycke för tät och varm. Har använt den vid vintercykling, längdskidåkning och skridskor. Sjöblöt efter en timma.

Köpte sedan en Craft Adv Storm, men den är också för tät och luktar dessutom otrevligt vid aktivitet.

Tips på jacka eller långärmad tröja som ger lite vindskydd, men ändå ventilerar bra? Ficka/fickor för mobiltelefon och bilnyckel är ett krav.

Jag köpte en sådan inför förra vintern, men den är i mitt tycke för tät och varm. Har använt den vid vintercykling, längdskidåkning och skridskor. Sjöblöt efter en timma.

Köpte sedan en Craft Adv Storm, men den är också för tät och luktar dessutom otrevligt vid aktivitet.

Tips på jacka eller långärmad tröja som ger lite vindskydd, men ändå ventilerar bra? Ficka/fickor för mobiltelefon och bilnyckel är ett krav.
Känns som att du isf. behöver något med t.ex. windstopper fram endast alt. köra med en ej windstopper-jacka och en vindväst med vent i ryggen över. Sen tycker jag personligen att lager 2 har stor betydelse för huruvida man känner av fukten på insidan av skalet eller inte. Har inte ägt någon jacka (hittills) som klarat att helt transportera ut fukten inifrån vid aktivitet. Den jacka som kommit absolut närmast är en Arcteryx Incendo Hoody men den är inte helt vindtät och har laserperforeringar i sidorna.

Jag har bara haft en jacka med just Gore Windstopper i och den blev jag också sjöblöt i. Så har undvikit det sen dess och hittat annat jag varit nöjd med. Favoriten är Norrönas Aero100 som för mig är precis rätt balans mellan vindtätt och skydd.

Har åkt längd i Castelli Perfetto ROS mellan nollan och tio minusgrader. Tycker det funkar bra. Den har öppningsbar ventilation i sidorna med dragkedjor. Min ena är Convertible, så man kan ta av ärmarna och då funkar den även i plusgrader.

Kolla in :

För en jacka som är hyfsat vindtät men andas bra, (skriver hyfsat då den funkar bra i skogen):

En landsvägsspecifik cykeljacka från t.ex. Assos är passformsmässigt rätt kass för längdskidåkning, iom att den är jäkligt tajt över bröstet.

Om en jacka sitter perfekt för cykling är den generellt dålig för längd precis som det påpekats, eftersom det då stramar över bröstet. Min dröm för längd vore dock i materialet WTV.

Som flera varit inne på funkar cykeljackor egentligen bättre för längdåkning eftersom de ofta är neddragna i ryggen. Något jag saknar på mina längdkläder.

Använder mestadels två Arcteryx cykeljackor, till allt möjligt, cykel, löpning, längd. Jag har även ett par Salomon längdjackor, men de är som sagt korta i ryggen. Riktigt kass när man står i fartställning långa nerförsbackar. Det blir kallt om ryggslutet. Men i övrigt är de jackorna bra, men korta i ryggen.

Så kontentan blir väl att om cykeljackan har bra passform i övrigt, dvs armar och bröst, så är det absolut ingen nackdel i längdspåret.

Har några cykeltröjor från Lidl jag brukar köra längd i, de är inte vindtäta men lite flossade på insidan. Det brukar funka bra för mig, brukar komplettera med någon T-shirt i syntet och eller underställ under. Sällan jag vill ha något vindtätt.

Jag åker sedan flera år skidor i en jacka som är vindtät endast på framsidan av kropp och ärmar från Bagheera. Den modell jag har verkar inte finnas kvar i produktion, men de har en liknande
87055-C2231-Moritz-jacket-M_blue-lime_1-1-680x800.jpg

Kolla in :

Har du använt den själv?
För om jag förstår beskrivningen rätt skall den ha vindtätt endast på framsidan av kroppen, inte på ärmarna. Alltså inget vindskydd av armarna. Dessutom ser det ut som om jackan endast har en enda liten ficka till höger bak på ryggen.
Stämmer verkligen det?

Jag åker sedan flera år skidor i en jacka som är vindtät endast på framsidan av kropp och ärmar från Bagheera. Den modell jag har verkar inte finnas kvar i produktion, men de har en liknande

Den ser ut att vara för kort i ryggen för cykling.

Om en jacka sitter perfekt för cykling är den generellt dålig för längd precis som det påpekats, eftersom det då stramar över bröstet. Min dröm för längd vore dock i materialet WTV.

Jag är misstänksam. Tyget är tättvävt men utan membran (om jag fattat det rätt) vilket är jättebra i min bok, för en jacka. Att tyget skulle kunna reglera värme och vara användbar över ett vitt temperaturområde är bara en marknadsföringslögn.
Det är kanske inte lika bra för en tröja då tröjor ska vara elastiska och ett vävt tyg lär aldrig bli lika elastiskt som ett stickat tyg.

Beror väl på hur tjock eller jag menar stark man är.
Jag kör iofs bara skate men då är det med cykeljackor. Perfetton är bra men blir lite varm.
Ryggfickor är ju ace också.

Har du använt den själv?
För om jag förstår beskrivningen rätt skall den ha vindtätt endast på framsidan av kroppen, inte på ärmarna. Alltså inget vindskydd av armarna. Dessutom ser det ut som om jackan endast har en enda liten ficka till höger bak på ryggen.
Stämmer verkligen det?

Ja bara bröstet är vindtätt, jag har tröjan utan dragkedja i fram och den har inga fickor alls.

Tillbaka
Topp