Mitten av 90-talet gjorde jag 3 försök att klara urmodern till alla marathon (långlopp) i alperna, Grand Raid Cristalp som går mellan Verbier o Grimentz.
6 större berg fördelade på 131 km med 4.600 m klättring.
Lite tunt kanske att jag aldrig lyckades ta mig ända till målet , men problemet är alla" rep" som arrangören sätter upp med allt snävare tidsgränser. Anledningen är att de inte vill ha en massa folk som irrar omkring på det 6:e berget , Pas de Lona, på 2.800 m när mörkret faller.
Med en segrartid på 6 - 7 timmar och rep som gör det svårt att ta sig till mål
på en tid över 10,5 - 11 tim, är det ungefär som att alla som inte åker på
medaljtid på Vasaloppet får repet.
Efter starten i Verbier är det nästan 700 höjdmeter klättring upp till Col d.l Croix, som Leo o grabbarna borde känna till, o sedan ner på andrasidan på grus-serpar med en h-vetes fart . Man får passa sig för alla hundratals cykelflaskor som tappats i tvättbrädorna före böjarna. (Länge leve Camelback!!) Sedan är det bara att mala på.. Inga större tekniska svårigheter förrän man är uppe på det 4:e berget efter 75 km, där en stig går på en högplatå med flata stenar som lutar åt alla håll o kanter.
Tyngsta passagen är sista biten upp på det sista berget, som är så brant att alla måste bära cykeln i minst 40 minuter för att till sist ta sig till passet på 2.800 m. Puh.... När man läser segrarintervjuer så tycker proffsen att den påföljande 15 km downhillen till målet är det värsta på hela loppet.
När jag körde den tredje gången tyckte jag länge att jag låg bra till för att klara hela skiten, men det regnade lite lätt o på det 4:e berget kom först en grusväg som sög i däcken som tusen bläckfiskar och därefter stenskivorna på platån som var hala som ålar. Där försvann alla tidsmarginaler tyvärr och det var bara att ta plats i en av bussarna nere i Evolene`för retur till Verbier. Det var bara hälften av de startande som kom i mål o bussen var full av rakade "racerben".
För att ha en chans att klara loppet bör man nog klara FMT på max 5 timmar.
Jag såg att man numera startar tidigare för att ge folk mer tid till repen.
Förr var starttiden kl 8 men nu bär det iväg kl 06.30.
En kortare variant finns med start i Hemerence o en längd på 76 km med en
ännu tidigare start. Vinnartid ca 4 tim.
Vilket alternativ man än väljer så får man för startavgiten på ca 100 CHF (600 spänn ) en service man bara kan drömma om i Svedala.
Loppet arrangeras av turistföreningar o inte av någon klubb som vill dra in max med stålar.
När man hämtar nummerlappen o besiktar cykeln får man en present som för min del bestått av en vindjacka , en sadelväska med slang o lite verktyg o bäst av allt , ett år en Camelback! Vätskekontrollerna är en dröm där man kan välja på nya fyllda cykelflaskor med vatten, sportdryck eller iste.
Sen finns det barrar o frukt , bananer förstås, men även kiwi o annat!
Så ta chansen o prova ett lopp på kontinenten i sommar!
Alla är inte så grymma som Cristalp eller Swiss Master och i många lopp kan man välja efter hand hur långt man vill köra . Tröttnar man snabbt kan man välja att gå i mål efter "piccola ronda" osv.
Ha en skön sommar!
Wer bremst verliert