långlopp med stelgaffel

långlopp med stelgaffel
Det är nog inga problem, men det kan bli lite stötigt för händer/axlar.
Men om du har bra däck med stor luftkammare och rätt tryck så funkar det säkert, jag har sett flera stycken.

långlopp med stelgaffel
förr i tiden orkade alla det i varje fall. jag har själv aldrig kört just ett långlopp med stel gaffel, men väl träningsturer dubbelt och tre gånger så långa utan problem.

långlopp med stelgaffel
Borde fungera bra, beror väl på vilket långlopp med, alla är ju inte likadana. Och vilken gaffel sen, en schysst kolfibergaffel som tar upp stötar lite lär ju vara bättre än en stel alugaffel eller något annat tråkigt tungt.

långlopp med stelgaffel
Har kört mörksuggan med stelgaffel. Det beror väl mest på hur van du är med att köra stelt. Kör jag xc så är det helstelt som gäller sen några år, så då känns en 7-milatur på stelt inte så blodigt.

långlopp med stelgaffel
Jag har kört finnmarksturen med stel, när min RockShox kastade in handduken typ 2 dagar innan.
Har nog aldrig haft så ont i kroppen i hela mitt liv tror jag. Hade så ont i händerna att jag knappt kunde greppa saker på ett par dagar dagar, hela överkroppen var helt sönder.

Då körde jag samma lopp året innan med en fungerande gaffel, utan några särskilda sviter. Så ja, helt klart relaterat till den stela gaffeln.

Men visst går det ;)

långlopp med stelgaffel
Som nån skrev så gick det ju bra förr, men det var ju klart slitigare och kräver mer aktiv körning och bra spårval.

En gång i helsteltiden fick jag för att se vad jag egentligen orkade och började (medförande ordentligt med taxipengar för hemfärden) köra Sörmlandsleden från Södertälje och söderut. Efter tolv mil i hårt tempo på vandringsleder var det för mig inte armarna som var problemet utan benen. Dom vägrade helt enkelt fungera till slut. Kunde knappt gå i slow motion.

långlopp med stelgaffel
Jag kör helstelt och älskar det! Det var så jag började köra MTB, så det kändes som ett klockrent val att gå tillbaka till rötterna efter att ha kört FS i några år. Det är dock skillnad på helstelt och helstelt.

Jag kör en Niner MCR, dvs en följsam stålram & stålgaffel, 29" hjul kombinerat med racing ralph 2.40 däck. Och dämpande handtag. Givetvis uteblir själva fjädringen, men de irriterande tröttsamma vibrationerna dämpas otroligt effektivt, vilket gör att det går att ta sig fram genom det mesta, med rätt körteknik förståss.

Jag får se vilka långlopp jag kör iår, men jag ser fram emot det, speciellt med tanke på att jag byggde hojen just för att köra fort på svenska långlopp! :)

långlopp med stelgaffel
herne skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört finnmarksturen med stel, när min
> RockShox kastade in handduken typ 2 dagar innan.
> Har nog aldrig haft så ont i kroppen i hela mitt
> liv tror jag. Hade så ont i händerna att jag
> knappt kunde greppa saker på ett par dagar dagar,
> hela överkroppen var helt sönder.
>
> Då körde jag samma lopp året innan med en
> fungerande gaffel, utan några särskilda sviter.
> Så ja, helt klart relaterat till den stela
> gaffeln.

Japp, det måste ju vara så. Inte att du ändrade den setuppen du var van vid

långlopp med stelgaffel
herne skrev:
> Vart hamnar man då egentligen?

Jag började i Tvetaberg (om man nu inte räknar transportsträckan dit från Östertälje) och avbröt efter Henaredalens naturreservat. Det tog sen över en plågsam timme den korta sträckan (5 km?) in till Malmköping där jag kunde få tag i en taxi.

På dagens led är den där sträckan ca 13 mil, men jag minns inte exakt hur det såg ut då för snart 19 år sen. Jag har bestämt för mig att datorn visade 12,3 mil i terräng, men den behöver ju inte ha varit exakt. Sen är det väl 10-11 km transportsträckor att lägga till om man vill det också.

På semestern samma år fick jag för mig att ta cykeln, en Haro Extreme med låg "Norba-körställning". Mycket prydliga Carradice-väskor, Conti-slicks och Blackburn-pakethållare införskaffades. Sen körde jag rätt långa dagspass med full camping-utrusting för en person under en vecka. Jag började lite lugnt med ca 20 mil Södertälje - Borensberg första dagen. Andra dagen kördes Borensberg - Jönköping - Ulricehamn - Timmele - Annelund. Ca 22,5 mil i extrem värmebölja gick fint förutom att jag svettades bort solskyddet på höger vad som brändes rätt illa av solen. Resten av veckan tog jag det rätt lugnt med bara 15-milsetapper.

Efter den säsongen la jag av med att köra långt. Tog för mycket tid helt enkelt, hur kul det än var.

långlopp med stelgaffel
Transwave skrev:
> Och dämpande handtag.

Vad heter dom? Har inte känt behovet än så länge men man vet ju aldrig om den dagen kommer.

långlopp med stelgaffel
Oki! Cyclecomponents e de enda som säljer dem i Sverige vad jag vet. Ursprungligen lanserades de som DH-handtag.

Är för övrigt nyligen hemkommen från en alldeles underbar cykeltur i vårvädret mellan lövsta, upplands växby & tillbaka, längst mälaren. Det är viktigt att pricka in rätt lufttryck i däcken när man kör helstelt, små justeringar gör skillnad. Får man till det rätt så blir hojen kvick och svarar perfekt på varje pedaltramp, samtidigt som ojämnigheterna sväljs någorlunda bra. Rekomenderas att använda de fetaste däcken som får plats i ram & gaffel. Vid steniga & gropiga utförslöpor kan det bli lite skakigt, men över rötter går det förvånansvärt smidigt.

långlopp med stelgaffel
Jag körde mitt livs första MTB-lopp när jag körde bockstensturens 10-milare med min helstela MTB från -98 i höstas. Körde dessutom med 4,5 bar i däcken. Det var lite stötigt men det gick bra. Men såklart var jag inte så snabb eftersom jag aldrig tränat MTB så tekniken var kass och orken tröt mot slutet.

Poängen är dock att det går fint att köra helstelt även som nybörjare. Jag skulle nog kört klart snabbare med min nya hoj med framdämpare och ungefär samma totalvikt. För den som har bra teknik kan det nog finnas en del att tjäna på stel gaffel.

/Ala

långlopp med stelgaffel
Jag har ingen aning hur långloppsbanorna ser ut numera. Om det är grusväg och släta stigar kan man ju köra hur stelt och hårdpumpat som helst. Troligen tills man somnar på hojen om man bara orkar trampa.

På smal stig där spårvalet är viktigt tycker jag man klarar sig alldeles utmärkt med helstelt. Rötter skulle jag inte ladda rakt in i oavsett om jag har fjädring eller inte. Det som i mitt tycke verkligen hjälps upp av framfjädring är riktigt stenig terräng, där det inte finns något bra spår alls och man istället får "slå" sig fram.

Den här diskussionen är mycket lik en annan för en tid sen i ett helt annat forum: fyrhjuldrivna vs. bakhjulsdrivna radiostyrda bilar i skala 1/18. Själv föredrar jag bakhjulsdrivet för att det är mekaniskt enklare, billigare och är en mycket större kör-utmaning. Dom som gillar prylar anser där att fyrhjulsdrivet är "bättre". Enligt mig är det "bättre" enligt mina preferenser, men så kan man inte se på det i manliga sällskap. Dyrare prylar, oavsett behov och utfall, är alltid bättre enligt tekniknördar.

långlopp med stelgaffel
Körde 08XC första året på en tung mtb...vete tusan om den var gjord av gjutjärn. Stel gaffel, vanliga pedaler. Med vilja klarar man det mesta...

Efter tävlingen köpte jag en riktig mtb. Snacka om skillnad.

långlopp med stelgaffel
Klart som fan man kan köra Långlopp med stel gaffel, frågan är vad som är snabbast.

En dämpad gaffel kan spara energi från överkroppen som man kan sätta i benen och därmed cykla snabbare, samtidigt är en stel gaffel lättare och stjäl inte trampenergi.

Något XC-svetto får helt enkelt köra någon värdig testslinga med båda alternativen och därefter utröna vad som var snabbast.

långlopp med stelgaffel
När jag började med mtb på det gamla 80-talet så kom vi tillbaka från skogen med minst lika stora leenden på läpparna som idag. Nja, kanske var vi nästan gladare på den tiden med tanke på frånvaro av servicebehov:-)

långlopp med stelgaffel
Klart man orkar,körde alla lopp -08 stelt
och har aldrig blivit bättre totalt (10:a) vare sig med heldämpat eller
bara med fram dämp (hemligheten är att slappna av).

Tillbaka
Topp