Långlopp på MTB, varför är dom så korta.

ejma sa:
CW sa:
Jag antar att de som inte är så pepp på ett långlopp som sträcker sig längre än 10 mil har sen tidigare inte någon större lust att sitta på en MTB så pass länge ändå. 6 mil gissar jag på är "sweet spot", hm? De som är mer positiva till 10+ mil "långlopp" kommer förmodligen från landsvägscyklingen där 10 mil är minimum för tävling.

Jag tror inte att det är så enkelt. 10 mil landsväg är en vanlig söndagsrunda för många, men dessa personer sätter sig inte alltför ofta och kör 10 mil MTB. 10 mil landsväg och jag är återhämtad till nästa dag, men efter 10 mil MTB på stigar är kroppen sliten en vecka senare.
Ta i lite då...

Yeti sa:
Oooh sa:
Tahko MTB, 100st fatbikes? Lät många, är de mer vanligt i Finland att cykla fatbiked och noterar att de var endast 4 elcyklar?

Nu vet jag inte hur mycket fatbikes det finns i Sverige, men fatbike-boomen började väl två år tidigare i Finland än i Sverige, och fatbikes är definitivt ganska vanliga.

Saker som är döda:

26"
Elvis
Fatbikes
Olof Palme

konscious sa:
Enligt UCI är XCM
" The 2014 UCI rules limit events to distances between 60 km (37 mi) and 160 km (99 mi)"

Det klagas väldigt mycket om jag inte minns fel var sporten på väg utför då man körde grusvägsmarathon.

ja nu återuppståndna mtb-vättern fick ju lägga ner. var det grusvägsrally, fel längd eller någon markfråga kanske?

kais01 sa:
konscious sa:
Enligt UCI är XCM
" The 2014 UCI rules limit events to distances between 60 km (37 mi) and 160 km (99 mi)"

Det klagas väldigt mycket om jag inte minns fel var sporten på väg utför då man körde grusvägsmarathon.

ja nu återuppståndna mtb-vättern fick ju lägga ner. var det grusvägsrally, fel längd eller någon markfråga kanske?

Den "gamla" MTB-Vättern var väl ett väldigt stökigt lopp? Eller minns jag helt fel där?

kais01 sa:
konscious sa:
Enligt UCI är XCM

kravet på ringklocka kanske?

har för mig om att det var en markfråga.

gerrardsdobbar sa:
kais01 sa:
konscious sa:
Enligt UCI är XCM

Den "gamla" MTB-Vättern var väl ett väldigt stökigt lopp? Eller minns jag helt fel där?

Minns det också som rätt stökigt och utmanande, gick stora delar på militärområde med start och mål i Borensberg. Hade åktid på över 3h om jag minns rätt. Problem med markägare vad jag minns.

Är det så viktigt att det är ett "lopp" då, kan ni inte bara träffas ute i bushen och cykla hur många mil ni vill tillsammans? Om resultat är så viktigt så kan väl strava lika gärna användas som tävlingsklocka.

Okomplicerat, https://janheine.wordpress.com/2018/08/07/bq-un-meeting-2018/
"It’s not an organized event – we just publish a date and time, and everybody is welcome to join. There are no fees, no registrations, and no services are provided."

gerrardsdobbar sa:
Yeti sa:
Oooh sa:
Tahko MTB, 100st fatbikes? Lät många, är de mer vanligt i Finland att cykla fatbiked och noterar att de var endast 4 elcyklar?

Nu vet jag inte hur mycket fatbikes det finns i Sverige, men fatbike-boomen började väl två år tidigare i Finland än i Sverige, och fatbikes är definitivt ganska vanliga.

Saker som är döda:

26"
Elvis
Fatbikes
Olof Palme

Elvis lever väl. Eventuellt är fatbikes döda i Sverige, vet inget om det själv. Verkar som om de inte slog igenom ordentligt i Sverige, åtminstone inte jämfört med Finland och Norge. I Finland finns det gott om dom.

konken sa:
Är det så viktigt att det är ett "lopp" då, kan ni inte bara träffas ute i bushen och cykla hur många mil ni vill tillsammans? Om resultat är så viktigt så kan väl strava lika gärna användas som tävlingsklocka.

Okomplicerat, https://janheine.wordpress.com/2018/08/07/bq-un-meeting-2018/
"It’s not an organized event – we just publish a date and time, and everybody is welcome to join. There are no fees, no registrations, and no services are provided."

liknande upplägg kör man återkommande på landsväg från london. man samlas på förutbestämd plats ofta på kvällen, sedan bör det iväg till exempel till brighton. hundratals kommer. finns med och utan tidtagning.

vi har ju arons happyride på tisdagar hammarbybacken; bra exempel på något självgående som bara fungerar. mycket imponerande.

iden med inslag av tävling via t ex strava är ju lysande. kan ju vara hur långt bort som helst, så att ts blir nöjd:)

Cykelkulturen i UK är ju mångfacetterad och utvecklad på många plan, det är lite intressant hur detta kommer sig? Det frambringar ju både en hejdundrande gräsrotsrörelse och toppresultat på elitnivå, samt cykelbyggnation.

Jag har aldrig förstått vitsen med att betala för att få startplats och tävla, speciellt inte med de summor det rör sig om. Om jag ska tävla så är det väl rimligtvis någon som ska betala mig för att ställa upp? ;)
Dessutom blir det så trångt att man knappt kan cykla.

Aron sa:
Spacekitty sa:
Det är inte så att jag försöker håna MTB cyklister som tror att dom cyklar långt. Aron däremot gjorde ju det direkt genom att säga att dom inte begriper sig på det här med att dom måste tillföra energi.

I så fall missförstod du mig fullständigt, och jag har ärligt talat svårt att läsa in något hånfullt i det jag skrev.

Men jag får väl utveckla det hela i ett lägre svar. Kroppen är inte en förbränningsmotor, det är inte så att om man bara tillför energi så fortsätter den att jobba på timme efter timme. Det bildas slaggprodukter och muskelfibrerna ”bryts” gradvis ned. Kör du tillräckligt långt kommer du att börja lukta ammoniak. Oavsett hur mycket energi du proppar i dig så behöver kroppen vila efter ett tag. På riktigt långa distanser börjar också ligament och senor att protestera efter ett tag.

Det handlar alltså inte bara om att ”äta rätt”. För att kunna genomföra ett riktigt långt lopp på såpass gott humör att man kan tänka sig att göra om det igen året efter, vilket ju arrangören önskar, krävs att man har lagt väldigt mycket tid på att förbereda kroppen. Tid som de flesta antagligen inte anser sig ha.

Att cykla 60-90 km långloppsterräng är genomförbart för många motionärer, utan att lidandet blir för avskräckande. Om sträckan ökades till tex 110+ skulle deltagarantalet bli mycket färre, och arrangörsklubbens inkomster betydligt mindre.

Det finns helt uppenbart en marknad för 3-4 h lopp. Det är lagom jobbigt och lagom mycket ”värde” för resan och startavgiften.

Jag har heller inga invändningar mot namnet. En genomsnittlig lördagsrunda för de flesta MTB åkare i Stockholm ligger nog kring 20-30 km. Om det är en ”vardagsrunda” så blir ju 60+ km långt.
Lite offtopic men jag känner ofta en amoniakdoft när jag kört hård löpning i minst 20 minuter, speciellt när det är kallt ute. Springer inte på tom mage heller. Man kan väl lukta amoniak utan att kroppen börjar bryta ner kroppens muskler till energi?

konken sa:
Cykelkulturen i UK är ju mångfacetterad och utvecklad på många plan, det är lite intressant hur detta kommer sig? Det frambringar ju både en hejdundrande gräsrotsrörelse och toppresultat på elitnivå, samt cykelbyggnation.

Jag har aldrig förstått vitsen med att betala för att få startplats och tävla, speciellt inte med de summor det rör sig om. Om jag ska tävla så är det väl rimligtvis någon som ska betala mig för att ställa upp? ;)

Man tycker olika, jag tycker det är viktigt för min livskvalitet att ha nummerlapp på ryggen med jämna mellanrum.

gerrardsdobbar sa:
Yeti sa:
Oooh sa:

Saker som är döda:

26"
Elvis
Fatbikes
Olof Palme

Ok för Palme, men resten?

Då har vi kommit fram till att enklast är om man cyklar som man vill. Lite lagom långt, halvlångt, mellanlångt eller korta långa lopp. Men egentligen är inte långlopp långa. Långa lopp är längre än långlopp.

Bajker sa:
Då har vi kommit fram till att enklast är om man cyklar som man vill. Lite lagom långt, halvlångt, mellanlångt eller korta långa lopp. Men egentligen är inte långlopp långa. Långa lopp är längre än långlopp.

Längre än långlopp vill ingen köra, inte en kilometer till, då bryts ju musklerna ner och man luktar ammoniak.

ForesterGuy sa:
gerrardsdobbar sa:
Yeti sa:
Oooh sa:

Saker som är döda:

26"
Elvis
Fatbikes
Olof Palme

Elvis mördade Palme, cyklade från Sveavägen på en 26" fatbike.

Spacekitty sa:
Bajker sa:

Längre än långlopp vill ingen köra, inte en kilometer till, då bryts ju musklerna ner och man luktar ammoniak.
Fast nu får du väl ge dig. Om du har läst din egen tråd så ser du ju att det finns flera längre alternativ i Sverige, och även utomlands. Men de drar inga jätteskaror direkt. Ungefär som randoloppen på landsvägssidan. Ett långlopp är ju ungefär lika jobbigt som en VR, och längre än så är det ju nästan ingen som vill cykla landsväg.

gerrardsdobbar sa:
ForesterGuy sa:
gerrardsdobbar sa:
Yeti sa:
Oooh sa:

Saker som är döda:

26"
Elvis
Fatbikes
Olof Palme

Olof Palme sköts ju i Finland 1918, då var Elvis inte ens född.

Jag började tävla i år och körde Ränneslätt som första svenska långlopp. Tyckte det var helt fantastiskt och sträckan är utmärkt. De svenska långloppen verkar dessutom vara en mycket god 50/50-blandning av stig och grusväg/alternativ väg. Köra 100km++ bara stig tror jag hade lockat väldigt väldigt få cyklister. Det finns andra utmaningar för sådana cyklister att ta sig an, t.ex. Mongolian Bike Challenge.

ooms sa:
Oj, vad den här tråden har framkallat kränkthet hos vissa.

Jag tycker inte lika som dig i den frågan. Däremot en viss frustration angående SpaceKitty's (som jag nu är övertygad om att hen bara trollar...) oförmåga att diskutera frågan och "komma fram till saker". Detta trots TS påstående om att det var just diskussion som efterfrågades och ett flertal försök har gjorts från olika håll men TS bara slänger ur sig floskler...

konken sa:
Medhåll från min sida.
Det enda det verkar gå ut på är att någon klubb skall få in en drös med pengar.

Fältprästen sa:
konken sa:
Medhåll från min sida.

Så är det för många klubbar inom flera sporter, det är deras chans för överlevnad så man kan se det som sitt bidrag till föreningslivet.

gerrardsdobbar sa:
ForesterGuy sa:
gerrardsdobbar sa:
Yeti sa:
Oooh sa:

Saker som är döda:

26"
Elvis
Fatbikes
Olof Palme

Jag köper din teori....Frågan är hur långt han cyklade

Spacekitty sa:
Bajker sa:

Cykelvasan då!?

Fältprästen sa:
konken sa:
Medhåll från min sida.

Om valet står mellan att stötta lokala idrottsföreningar eller stora företag, som fallet var på exempelvis Velothon Stockholm, väljer jag utan att blinka det förstnämnda. Föreningar behöver pengar, det är väl inget konstigt med det?

gerrardsdobbar sa:
Föreningar behöver pengar, det är väl inget konstigt med det?
Nej, egentligen inget konstigt med det.
Men vad skall pengarna användas till? Infrastrukturen (för cykel) är i de absolut flesta fall "gratis".
Pengarna finns ju oftast redan i föreningen (men kanske inte i klubbkassan), så varför åka land och rike runt för att byta pengar med varandra?

Fältprästen sa:
gerrardsdobbar sa:
Föreningar behöver pengar, det är väl inget konstigt med det?
Nej, egentligen inget konstigt med det.
Men vad skall pengarna användas till? Infrastrukturen (för cykel) är i de absolut flesta fall "gratis".
Pengarna finns ju oftast redan i föreningen (men kanske inte i klubbkassan), så varför åka land och rike runt för att byta pengar med varandra?

Precis, vad ska dom ha pengarna till? Skandal!

Ett typiskt tempolopp på lvg är ju i princip lika långt som ett "långlopp" på mtb, skiljer väl nån mil på sin höjd...
Så jag skulle inte kalla tempoloppet kort, dessutom har det ju inte "lång" i namnet...

Tillbaka
Topp