Långlopps SM på Snapphaneturen!

enduromannen

Ny medlem
Riktigt kul att Snapphaneturen får SM-status och att fler får tillfälle att testa detta trevliga - och utmanande - lopp 19 sept. Blir årets höjdpunkt på mtb... Någon som redan nu vet att de tänker deltaga?

/Uffe

Oj, det var verkligen goda nyheter, trodde inte det skulle bli något långlopps-SM i år.

Jag planerar definitivt att åka ner och köra!

Kan man hoppas på en lite roligare bana än förra årets SM-bana? =)

Det låter verkligen lovande. Hoppas bara vädrets makter är med oss, "snabba stigar på hårdpackad lera" kan lätt bli mindre snabba efter ett par rejäla regndagar =) Fast å andra sidan, efter förra årets Bockstenstur så ska det till mycket för att man ska bli förvånad.

Räkna med mig, jag tjuvtränar där 3-4gg i veckan. Kan stigarna hyffsat... =)

Dom blir inte så leriga av regn. :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har varit småsugen på Snapphaneturen i några år nu. Synd att det blir SM det år jag lagt av med elitfasonerna.. :)

Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har varit småsugen på Snapphaneturen i
> några år nu. Synd att det blir SM det år jag
> lagt av med elitfasonerna.. :)

Men vi motionärer kör 35km 1 varv =) Man kan bli trött där med...

Öijer: du kan ju ställa upp i motionsklassen :-)
Dr Gt: och då var ändå banan snustorr. Normal segrartid brukar hamna över 3 timmar har jag för mig.

Eller så får jag träna lite bättre och köra tävlingsklass ändå. Men det är långt att åka... Till tävlingen alltså. :)

Längtar redan och är nu anmäld. Banan var tuff redan tidigare så det blir en prövning med nya banan. När det gäller andra varvet stämmer det som Benny skriver - ta det lugnt första varvet. Jag har alltid tappat minst 10 min på andra varvet i jämförelse med första så jag vet...

Vad blir det för däckval? Varit ute mycket i förra veckan och banan har varit perfekt, men efter denna veckans regn kan det bli intressant på söndag, om man kollar väderprognoserna... :)

Behåller mitt Rocket Ron fram och Race King bak på, har lite grepp i kurvorna.

Är för tidigt ännu att säga något om söndagen. Men det har ju verkligen inte regnat mycket i H-holm senaste veckorna. Har kommit betydligt mer nederbörd i Halmstad där jag bor. Eftersom utförskörningarna i allmänhet är på stig så rekommenderas ändå ett framdäck med lite grepp. Uppför är det mest skogs- och grusväg och lättare att få fäste oavsett däck.

Hur ser banan ut där uppe? Det kommer att falla lite regn i veckan, någon risk för lerbad måntro?
Såg nu att de har dubblat priset (400 för en efteranmälan. phu-) o jag som har glömt att anmäla mig som vanligt--. :(

Claes skrev:
> Änsålänge har den klarat sig utmärkt, men det
> ska ju komma drygt 40mm nu i veckan...

40?

Tycker jag har scannat alla vädersidor och det ser inte så farligt, ett par mm varje dag men inga skyfall. Eller du har andra väderkontakter?

Skall visst regna imorgon, perfekt! Då blir fullt ös och provslir :)

marcus_ec skrev:
> Claes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Änsålänge har den klarat sig utmärkt, men
> det
> > ska ju komma drygt 40mm nu i veckan...
>
> 40?
>
> Tycker jag har scannat alla vädersidor och det
> ser inte så farligt ut, ett par mm varje dag men
> inga skyfall. Eller du har andra väderkontakter?
>
> Skall visst regna imorgon, perfekt! Då blir fullt
> ös och provslir :)

Det blev lite fel...

Då kan jag lika bra skriva att banan är väldigt bra och väldigt lite lera. Det regnet som har kommit har försvunnit exemplariskt. Sen har även HCK gjort ett bra jobb med grusning, sten och pinnar där det finns surhål.

Iofs har inte klart.se varit så pålitliga denna sommaren men adderar man alltihop så hamnar man på drygt 40 tills på söndag.

fisherbike skrev:
> När räknar ni med att banan är uppmärkt? Är
> det möjligt att hitta runt på en genomåkning
> på fredag?

I söndags hade dom märkt upp en del, jag skall ut imorgon så jag kan slå ett öga om jag noterar några =)

Annars är nästintill omöjligt att hitta utan pil för förstagångsåkare. Jag guidade själv 2 bekanta som trodde dom skulle hitta :)

marcus_ec; det vore väldigt snällt. Har planer på att åka ner redan på torsdag för att kunna rulla banan på fredag--men det är ju bra om man hittar runt då ;-)

Kört ett varv ikväll, fast det har regnat rejält idag så klarar banan vattnet bra, ser ut som att vädret skall bli bättre i veckan så det blir nemas problemas på Söndag. Andra halvan av banan det är då man skitar ner hojen och prata inte om endurobanan i slutet där kom all gegga, såphalt :D Men det är garanterat bättre på söndag...

Pilar var det sådär med, HCK gick och räfsade bort grenar och pilade lite, Tony "röjsåg" gick och finlirade banan, så där är nog nya framsteg hela veckan!

Efter ca 38km =)

DSC00301.jpg ht=544

Väderprognoserna har rättat till sig, nu ser det riktigt lovande ut inför imorgon. Jag är definitivt på (motionsklassen).

Jag har laddat mentalt inför Snapphaneturen ett tag nu. Har varit riktigt sugen på att cykla loppet och genomföra det bättre än jag gjorde 2007 (mitt premiärår). Har inte haft tillfälle att köra 2008 och 2009. Typiskt nog vaknade jag i onsdags med tydliga förkylningssymptom. På onsdag kväll hade jag feber och kände mig riktigt kass, tänkte att nu är det kanske kört med loppet men tursamt nog var det bara en lättare förkylning. Känner mig helt återställd idag.

Vi ses i Hovdala!

/Peter

hjoensson skrev:
> Det har regnat i Hässleholm nu i två veckor, så
> banan är nog ganska blöt.
>
> /Henrik

Nja... Förra söndagen var kanon inte mycket klägga då, men efter denna veckans skurar kan man nog bli lite skitig på ryggen =)

Har fått perikardit så jag hoppar över denna gången. Hade varit bättre med förkylning för då hade jag i alla fall kunnat köra Bockaracet den 10e oktober i alla fall.

Lerfest, jajemensan! Men inte värre än att Rocket Ron klarar biffen. Körde undomsvarvet i förmiddags och endurospåret var väldigt lerigt och halt.

Roligaste banan jag kört på länge. Fick en känsla av att de lagt banan för att de tekniska cyklisterna ska få fördel. Grusväg uppför, långa singletracks ner, om och om..Helt suveränt. Tyvärr tog orken slut alldeles för tidigt igen och tiden är inget att skryta med.
Helt ok arrangemang. Blir en solklar retur nästa år.

Tillbaka
Topp