långloppsanmälan

trycket

Ny medlem
långloppsanmälan
Hejsan, någon som vet när mtb-långloppen öppnar sina hemsidor för anmälan säsongen -11. Har ju lite dålig koll eftersom jag började cykla förra året. Hann tyvärr bara med bst i fjol men tänkte öka dosen lite.

långloppsanmälan
ett par månader innan de går ungefär. Inte så tidigt som Cykelvasan och norska långlopp precis. Blir inte fullt heller så ingen panik. Tänk du 1 månad innan tävlingen så blir det bra

långloppsanmälan
Tack så mycket cerro och danne f. Var som jag misstänkte, men man har ju abstinens nu, all snö gör ju inte saken bättre. Långloppscupen har väl bara med loppen som ingår i cupen, eller? Hade varit kul om man kunde se dom flesta långloppen som går så man kunde planera året.

långloppsanmälan
trycket skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack så mycket cerro och danne f. Var som jag
> misstänkte, men man har ju abstinens nu, all snö
> gör ju inte saken bättre. Långloppscupen har
> väl bara med loppen som ingår i cupen, eller?
> Hade varit kul om man kunde se dom flesta
> långloppen som går så man kunde planera året.

Samtliga av SCF sanktionerade tävlingar hittar du i tävlingskalendern på SCF:s hemsida.

långloppsanmälan
danne f skrev:
> Titta på Långloppscupens eminenta och tätt
> uppdaterade hemsida!

Ajo tjena, inte uppdaterad sen september.. :)

långloppsanmälan
STIZZE skrev:
> danne f skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Titta på Långloppscupens eminenta och tätt
> > uppdaterade hemsida!
>
> Ajo tjena, inte uppdaterad sen september.. :)

Den kanske är tätt uppdaterad under den relevanta perioden? Jag gissar att det inte är några långlopp under vintermånaderna.

långloppsanmälan
Stizze---Nä jag var lite ironisk. Med tanke på hur deltagarantalet bara dalar är det för mig obegripligt att man inte försöker locka fler deltagare, tex. genom en bra hemsida. Hålla intresset för cupen uppe under lågsäsong.
Står ju fortfarande inget om att det är ett nytt lopp i cupen, det är väl ändå en liten nyhet?

långloppsanmälan
trycket skrev:
> Tycker det är konstigt att dom inte går ut
> tidigt med inbjudan, syns man inte finns man inte
> (har jag hört)

å andra sidan brukar det vara väldigt få som anmäler sig långt i förskott. öppnar anmälan säg 4 månader innan tävlingen, det är oftast sista 3-4 veckorna om inte ännu senare, som det brukar strömma in anmälningar. det är väll bara cykelvasan som kan dra folk tidigare, o det beror ju mer på namnet. utan sitt namn o sammankopplingen till vasaloppet skulle de ju inte ha det lika lätt, tror jag

långloppsanmälan
Fast en liten blänkare om att det är en ny tävling i cupen på hemsidan kan man väl fixa, eller? Man tappar ju folk för varje år, borde man inte vara lite intresserad av att behålla dom?
Eller så är det upp till varje enskild tävling kanske? Är ju svårt att sätta fingret på "vem" Långloppscupen är.

långloppsanmälan
geologen skrev:
> > STIZZE skrev:
> > --------------------------------------------------
> > Ajo tjena, inte uppdaterad sen september.. :)
>
> Den kanske är tätt uppdaterad under den
> relevanta perioden? Jag gissar att det inte är
> några långlopp under vintermånaderna.

Jo men nu frågade han ju om när dom öppnar anmälan, och det lär han inte hitta på långloppscupens hemsida eftersom hemsidan inte uppdaterat ett enda ord om 2011 där än

långloppsanmälan
Fler borde göra som jag och låta cupen bli sommarens mål! :)

Ja, trist att dom inte uppdaterar hemsidan med väsentlig information, infon borde kommit där först innan SCFs tävlingslista. Man behöver inte släppa inbjudan för tävlingarna än, men man borde släppa datum och nyheter precis som vanligt.

långloppsanmälan
Det kanske bara är jag, men jag behöver planera in cykeltävlingar redan nu om jag ska vara säker på att kunna genomföra dem. Både jag och frugan behöver ändra schema på jobbet för att säkert få vissa helger lediga. Nu hoppar jag långloppscupen till förmån för lvg tävlingar som jag vet datumet för nästa år så det blir inget bekymmer. Så visst tappar dom deltagare på bristande information. "Loppet går ungefär samma tid nästa år" räcker inte.

långloppsanmälan
PappaG skrev:
> Det kanske bara är jag, men jag behöver planera
> in cykeltävlingar redan nu om jag ska vara säker
> på att kunna genomföra dem. Både jag och frugan
> behöver ändra schema på jobbet för att säkert
> få vissa helger lediga. Nu hoppar jag
> långloppscupen till förmån för lvg tävlingar
> som jag vet datumet för nästa år så det blir
> inget bekymmer. Så visst tappar dom deltagare på
> bristande information. "Loppet går ungefär samma
> tid nästa år" räcker inte.

Men snälla nån, på exakt samma ställe som du hittar datumen för dina landsvägstävlingar finns datumen för alla MTB-tävlingar, inklusive deltävlingarna i långloppscupen. Hur svårt kan det egentligen vara att hitta?

långloppsanmälan
fredrikw skrev:
> PappaG skrev:
> -----
> > Det kanske bara är jag, men jag behöver
> planera
> > in cykeltävlingar redan nu om jag ska vara
> säker
> > på att kunna genomföra dem. Både jag och
> frugan
> > behöver ändra schema på jobbet för att
> säkert
> > få vissa helger lediga. Nu hoppar jag
> > långloppscupen till förmån för lvg
> tävlingar
> > som jag vet datumet för nästa år så det
> blir
> > inget bekymmer. Så visst tappar dom deltagare
> på
> > bristande information. "Loppet går ungefär
> samma
> > tid nästa år" räcker inte.
>
> Men snälla nån, på exakt samma ställe som du
> hittar datumen för dina landsvägstävlingar
> finns datumen för alla MTB-tävlingar, inklusive
> deltävlingarna i långloppscupen. Hur svårt kan
> det egentligen vara att hitta?

+1 http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_33394/cf_74/Tävlingsprogram 2011.pdf

långloppsanmälan
danne f skrev:
> Fast en liten blänkare om att det är en ny
> tävling i cupen på hemsidan kan man väl fixa,
> eller? Man tappar ju folk för varje år, borde
> man inte vara lite intresserad av att behålla
> dom?

+1

Tråkigt att informationsflödet inte är bättre...

långloppsanmälan
ginnfilt skrev:
> danne f skrev:
> -----
> > Fast en liten blänkare om att det är en ny
> > tävling i cupen på hemsidan kan man väl
> fixa,
> > eller? Man tappar ju folk för varje år, borde
> > man inte vara lite intresserad av att behålla
> > dom?
>
> +1
>
> Tråkigt att informationsflödet inte är
> bättre...

+1

långloppsanmälan
PP håller med:

> danne f skrev:
> -----
> > Fast en liten blänkare om att det är en ny
> > tävling i cupen på hemsidan kan man väl
> fixa,
> > eller? Man tappar ju folk för varje år, borde
> > man inte vara lite intresserad av att behålla
> > dom?
>
> +1
>
> Tråkigt att informationsflödet inte är
> bättre...

+1
+1

långloppsanmälan
trycket skrev:
> Hejsan, någon som vet när mtb-långloppen
> öppnar sina hemsidor för anmälan säsongen -11.
> Har ju lite dålig koll eftersom jag började
> cykla förra året. Hann tyvärr bara med bst i
> fjol men tänkte öka dosen lite.

Grenserittet startar i Strömstad med mål i Halden.
Anmälan öppnar 1 februari och blir snabbt fullt. 6 eller 7 000 pedalare.
http://www.grenserittet.com/nor/Grenserittet

Mvh
Luzen

De e aldrig för sent att ge upp...

långloppsanmälan
Luzen: A, där får man vara med lite. Imponerande att de kan fylla på med folk så fort jämfört med svenska långloppen där de flesta har roligare banor, men långt ifrån antalet deltagare.

långloppsanmälan
Det sägs att cykelkulturen är helt annorlunda i Norge. Men lär t ex inte behöva räkna sig till de suicidbenägna för att man tar cykeln och ger sig ut i trafiken. Någon som inte är lika självklart i Sverige. Med ett sådant trafikklimat så växer naturligtvis intresset för att cykla. Då betraktas det heller inte som en storstadsgrej på samma sätt. I Sverige är det ju lite av en motionsgrej eller en innerstadspendlargrej.

Själv har jag aldrig cyklat utomlands men de man snackat med och de artiklar man läser från utlandet visar ju på en rätt stor skillnad i attityd mot cyklister. Det speglar naturligtvis av sig på deltagarantalet i diverse lopp. Själv var jag rätt imponerad av hur det verkade fungera på Mallorca när jag var där.

Jag tror också att loppen i Norge kanske i större utsträckning riktar sig mot vanligt folk och motionärer snarare än tävlingscyklister i likhet med Cykelvasan. Här kan man ibland få känslan att motionärerna är nått nödvändigt ont för arrangörerna. Det är liksom skillnad att mötas av attityden "jaha, kommer du nu..." och "välkommen i mål och grattis!"

/Freddo

långloppsanmälan
Glöm inte bort att cykel är en marginalsport i Sverige. Vi på Happy tycker ju det är roligt men jag vet inte om det är så himla hett bland den breda massan?

långloppsanmälan
I min bekantskapskrets (utanför cyklingen alltså) och på jobbet bryr sig folk om cykling lika mycket som jag bryr mig om fotboll. Dvs nada. Vi är en liten sekt frälsta i en värld av oförstående.

långloppsanmälan
Klockren analys Freddo, du sätter fingret rätt i ögat på problemet.

Det är liksom skillnad att mötas av attityden "jaha, kommer du nu..." och "välkommen i mål och grattis!"

Ganska likt problemet/inställningen här på happy, kan man inte allt och är man inte elitcyklist så kan man dra!

långloppsanmälan
mafmas skrev:
> Klockren analys Freddo, du sätter fingret rätt i
> ögat på problemet.
>
>
> Ganska likt problemet/inställningen här på
> happy, kan man inte allt och är man inte
> elitcyklist så kan man dra!

Så uppfattar iaf inte jag det på Happy.
Som total noob på mtb och mekande har jag fått grym hjälp från Happy.
Naturligtvis är det en och annan som har ett behov av självhävdelse, och måste göra sig lustig över någon annans okunskap, men det ser jag mer som deras problem än mitt.

Mvh
Luzen

De e aldrig flör sent att ge upp...

långloppsanmälan
Med ett undantag så tycker jag happy är väldigt happy. Jag råkade ifrågasätta varför man anmälde sig till tävlingsklass i XC om man ändå inte hade chans på poäng. Det hann dryftas rätt länge om min spydighet, mina egna cykelambitioner osv innan nån faktiskt upplyste om att XC skilde sig från långloppen rätt väsentligt iom att de olika klasserna inte körde samma sträcka eller ens samma sträckning.

Men bortsett från det så har det varit bra om än lite tramsigt ibland till följd av enskilda användare.

/Freddo

långloppsanmälan
trycket skrev:
> Hejsan, någon som vet när mtb-långloppen öppnar sina hemsidor för anmälan säsongen -11.
> Har ju lite dålig koll eftersom jag började cykla förra året. Hann tyvärr bara med bst i
> fjol men tänkte öka dosen lite.

Va? Finns det långlopp för MTB. Det visst jag inte. Hur långa är dom då. 15-20 mil, eller mer?

långloppsanmälan
Hmm, trist med Birken och FMT på samma dag (27:e aug). Riktigt klantigt av FMT, de tappar nog många cyklister dit. Jag trodde att det skulle bli ändring efter förra årets diskussion, nu blev det till och med samma dag. Jag kör hellre Birken utan att tveka.

Tillbaka
Topp