Låshelvete - vad funkar?

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
Låshelvete - vad funkar?
Har ett gammalt Abus kättinglås 9100 som börjat kärva ihop. Tänkte att lite 5-56 kunde hjälpa tilla jag är hemma och kan spraya i riktig låsolja. Men istället för att bli bättre har hela låset slutat fungera, kan inte vrida runt cylinder alls..

Någon som har något tips som funkar utan att man är lock picking lawyer?

Känns surt att slänga låset för jag försökte fixa det, men det är väl en typisk mig grej...

Låshelvete - vad funkar?
Fint trådlyft.
Aldrig olja i lås! Gammal djungelvisdom. Lås smörjas med grafitpulver, vilket ingen har. Då får man använda nåt annat torrsmörjmedel. Vågar inte nämna PTFE så då har jag inte heller gjort det.
Vad specifik låsolja innehåller vet jag inte men sannolikt mest lösningsmedel. Olja får lås att becka ihop….

Låshelvete - vad funkar?
Fint trådlyft.
Aldrig olja i lås! Gammal djungelvisdom. Lås smörjas med grafitpulver, vilket ingen har. Då får man använda nåt annat torrsmörjmedel. Vågar inte nämna PTFE så då har jag inte heller gjort det.
Vad specifik låsolja innehåller vet jag inte men sannolikt mest lösningsmedel. Olja får lås att becka ihop….
Man skall ju ha låsvätska i lås! ?

Låshelvete - vad funkar?
Nu har jag ju skitit i det blå skåpet och haft olja i låset... Men finns det några tips vad jag gör nu? ISO-propanol köper ett dyrkkit och leker låssmed?

Låshelvete - vad funkar?
Fint trådlyft.
Ahhhh, ptfe. Ja det är bra till det mesta?

Låshelvete - vad funkar?
Nu har jag ju skitit i det blå skåpet och haft olja i låset... Men finns det några tips vad jag gör nu? ISO-propanol köper ett dyrkkit och leker låssmed?
Förmodligen har du skickat in nåt litet gruskorn eller så, som nu sitter lite halvt fastklistrat av olja. Nåt lösningsmedel och sen tryckluft skulle jag böja med. T-sprit är bra och snällt.

Angående det där med att olja lås så har jag gjort det i alla år utan problem. Har ett 8 år gammalt trelock bygellås som funkar UA efter alla år på pendlaren. Det där med grafit kan ju vara klokt om man inte vill ha oljeklet på nyckeln och sen byxfickan men med ett så pass utsatt lås som cykellås så kör jag hellre olja.

Låshelvete - vad funkar?
Försöker nog som @Salabaladala föreslår med någon form av alkohol och tryckluft känns som det kan vara ett grurkorn som hamnat på fel ställe!

Letade efter grafit för smörjning av lås, men enligt låskompanet.se är det inte alls säkert med grafit?

Screenshot_2021-07-25-02-09-57-827_com.android.chrome.jpg

Tillbaka
Topp