Låsmuttern

scrat

Ny medlem
Låsmuttern
Meckar racern i vardagsrummet. Har haft isär kassetten och monterar nu. Hur hårt ska låsmuttern dras? Är det relativt okritiskt eller väldigt noga med åtdragningsmomentet? Shimano Tiagra niodelat.

Låsmuttern
I verkstan sätter dom fast kassettverktyget i skruvstäd och använder hjulet som hävarm vid åtdragningen av kassetten, du ska mao ta i ordentligt. (är du osäker får du läsa tillverkarens specifikationer och dra med momentnyckel):-)

Låsmuttern
Vad har du och drar med? Ett spärrskaft eller skifta? Om hävarmen är typ 200mm eller så räcker det momentet bra (om du nu inte ser ut som Rasmussen förstås..)

Låsmuttern
Så jävla våldsam behöver man väl inte vara. Det ska ju bara låta bli att glappa. Den lär väl knappast gänga upp sig av sig själv.

Låsmuttern
Jag brukar ta i rätt lite när jag drar åt. Drar tills det sitter med en vanlig skiftnyckel men har i lådan bara.. Har aldrig lossat av sig självt så jag tror ovanstående tips med skruvstäd är rätt overkill.

Låsmuttern
Skruvstäd!!?? Jag skruvar bara åt lite halvhårt, man vill ju kunna få bort kassetten så småningom. Det har jag gjort i 15 år utan att det har varit några problem med det. Skruvstädsmetoden verkar ju helt skruvad...:D

Låsmuttern
Mike å: tack för länken.
CR1Falun: Jag har en ca 200 mm lång fast nyckel som medföljde ett verktygskit från Cykloteket.

Såg att en låsbricka på partool.com var märkt med 40Nm vilket ung. motsvarar 40kg på en 100mm hävarm eller 20kg på en 200mm. Min högerarms biomomentgivare säger mig att det nu är exakt rätt. Eventuellt.

Låsmuttern
Hur gör proffsen när de låssar då? Blir ju svårare att använda hjulet som hävarm liksom, eller?.

Genuint intresserad har en kassettrackare jag inte får bort.

Låsmuttern
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Skruvstäd!!?? Jag skruvar bara åt lite
> halvhårt, man vill ju kunna få bort kassetten
> så småningom. Det har jag gjort i 15 år utan
> att det har varit några problem med det.
> Skruvstädsmetoden verkar ju helt skruvad...:D

Pratar du frikrans eller kasett? Kasetter ska man dra hyfsat hårt (inte stenhårt, så det inte glappar) så vitt jag vet, och frikransar kan man ju bara gänga på med fingrarna då de senare dras åt när man trampar..

Låsmuttern
bjby skrev:
> Genuint intresserad har en kassettrackare jag inte
> får bort.

Det är väl någon verkstad som dragit åt alldeles åt helvete för hårt, gissar jag.

Låsmuttern
tack för tipset, jag får prova det. Har dock inget skruvstäd, men det har fader in lå.

Måste man se upp för att det rappar, eller är det ett ickeproblem?

Sen kanske fett på gängorna i fortsättningen.

Låsmuttern
Nej, det gäller att hålla emot som fan. Rappar det kan det göra riktigt ont. Se till så att hjulet spänns fast ordentligt mot bänken och inte kan fara iväg åt fel håll, och skulle det ändå göra det så se till att akta armar och ben.

Låsmuttern
Men hallå. Kedjepiska behövs ju bara när man lossar skiten. När du skruvar tillbaks så håller du ju bara i hjulet och drar åt låsbrickan lite lagom med en skiftnyckel. Det kan man inte rimligtvis göras till något komplicerat. Moderna kassetter är bland det enklaste att handskas med när man skruvar med cykeln. Det jävligaste tycker jag är att få skruvarna till flaskställen att ta gäng. Det kan ta en lång stund.

Låsmuttern
Anders H skrev:
> Men hallå. Kedjepiska behövs ju bara när man
> lossar skiten.

Så sant, men mitt förslag var riktat till bjby som hade en kassett som satt F-N.

Men det är skönt att man bara behöver mothåll när man lossar.

Låsmuttern
Beeblebronx skrev:
...
> Men det är skönt att man bara behöver mothåll
> när man lossar.

När man monterar behöver man medhåll från någon mekkunnig person.

Låsmuttern
Det finns ju gudar för det mesta, krig kärlek odling fiske jakt etc, undrar om det någonsin funnits någon meckgud i någon civilisation.

Trådkapning ultima delyx, nu ska jag ut och cykla cross med binnie.

Senast redigerad av en moderator:
Låsmuttern
bjby skrev:
> Det finns ju gudar för det mesta, krig kärlek
> odling fiske jakt etc, undrar om det någonsin
> funnits någon meckgud i någon civilisation.

För att citera Terry Pratchett i "The last hero":

"Although gods, on the whole, do not feel at home around mechanical things, every pantheon everywhere in the universe finds it necessary to have some minor deity - Vulcan. Wayland, Dennis. Hephaistos - who knows how bits fit together and that sort of thing. Most large organisations, to their regret and expense, have to have someone like that."

/s-o

Låsmuttern
s skrev:
> Beeblebronx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...
> > Men det är skönt att man bara behöver
> mothåll
> > när man lossar.
>