lätta cykeln.......

Indurain

Aktiv medlem
lätta cykeln.......
drilliumsteerer.jpg ht=375
Undvik då att göra så här ;)

lätta cykeln.......
Det där ser väl bra ut. Gaffelröret ska det väl vara minimal påfrestning på om bara styrlagret är någorlunda justerat. Det går nog att ta lite till.

lätta cykeln.......
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där vevlagerhuset och flöjtramen, hur låter
> de i motvind? ;-)

Mozarts fagottkonsert?

lätta cykeln.......
Anders H skrev:
> Det där ser väl bra ut. Gaffelröret ska det
> väl vara minimal påfrestning på om bara
> styrlagret är någorlunda justerat. Det går nog
> att ta lite till.

Anders H: Om jag inte tänker helt fel, orsakar bromskraften från framhjulet böjpåkänning i gaffelröret - så viss påfrestning blir det. Räkna innan du borrar!

/Janne

lätta cykeln.......
JH2 skrev:
> Anders H: Om jag inte tänker helt fel, orsakar
> bromskraften från framhjulet böjpåkänning i
> gaffelröret - så viss påfrestning blir det.
> Räkna innan du borrar!

Någon böjpåkänning bör det inte var om styrlagret och styrhuvudet är helt. Däremot så är det inte helt försumbara dragspänningar i röret, vilket är en dålig sak att kombinera med hål.

lätta cykeln.......
rikard skrev:
> Någon böjpåkänning bör det inte var om
> styrlagret och styrhuvudet är helt. Däremot så
> är det inte helt försumbara dragspänningar i
> röret, vilket är en dålig sak att kombinera med
> hål.

Rikard: mitt resonemang grundar sig på att jag inte tror att man ur hållfasthetssynpunkt kan betrakta styrlagren som fasta inspänningspunkter. Jag tror att man snarare bör betrakta en bromskraftutsatt gaffel som en slags vippbräda som balanserar runt nedre styrlagret: i dropoutsänden verkar retardationskraften, i det övre styrlagret en reaktionskraft till bromskraften, vilken reaktionskraft håller gaffeln i jämvikt runt det nedre styrlagret. Enligt detta sätt att se, blir en framgaffel under bromsning en böjbelastad balk.

Om detta är ett korrekt sätt att resonera, kan lätthål, lämpligen placerade nära gaffelrörets neutrallager (alltså "i mitten" längs höger och vänster "sida" av röret) kanske vara en bra åtgärd. Gaffelrörets "framsida" utsätts vid böjning enligt ovan för dragspänning, så där bör man inte ha några hål, gaffelrörets "baksida" utsätts för tryckspänningar, så där bör man inte heller ha några hål.

Om jag däremot är helt fel ute, och den huvudsakliga påkänningen i HELA gaffelröret är dragspänning (fast jag förstår inte på rak arm hur det skulle kunna bli det, i varje fall inte så länge vi talar om traditionella gafflar och inga DH-monstergafflar med dubbla gaffelkronor eller gaffelbryggor eller vad de kallas) håller jag däremot med dig om att man inte ska borra några lätthål alls i gaffelröret.

/Janne

lätta cykeln.......
JH2, med ditt resonemang (vilket jag f.ö. håller med om) borde det bli dragspänningar även på baksidan av gaffelröret vid normal belastning (inte vid bromsning alltså) eftersom hjulet ofta är placerat med en vinkel framåt relativt marken. Vid normal åkning borde det då även bli tryckspänningar på framsidan av röret. Om jag inte är helt fel ute.

lätta cykeln.......
jesaro skrev:
> JH2, med ditt resonemang (vilket jag f.ö. håller
> med om) borde det bli dragspänningar även på
> baksidan av gaffelröret vid normal belastning
> (inte vid bromsning alltså) eftersom hjulet ofta
> är placerat med en vinkel framåt relativt
> marken. Vid normal åkning borde det då även bli
> tryckspänningar på framsidan av röret. Om jag
> inte är helt fel ute.

Men inte särskilt mycket väl?

lätta cykeln.......
Mja, eller om man resonerar enligt följande: Att borra hål i styrröret är hyffsat billigt och enkelt. De lättaste XC och lvg-gafflarna har inte hål i styrröret. Alltså är det förmodligen en usel idé.

kinglace: Ha, ha. En sån där skulle DHL aldrig klara av att leverera i ett stycke =)

lätta cykeln.......
jesaro skrev:
> ...borde det bli dragspänningar även på
> baksidan av gaffelröret vid normal belastning
> (inte vid bromsning alltså) eftersom hjulet ofta
> är placerat med en vinkel framåt relativt
> marken. Vid normal åkning borde det då även bli
> tryckspänningar på framsidan av röret. Om jag
> inte är helt fel ute.

jesaro och Anders H: Ja, det borde det bli. Fast jag gissar (för lat för att räkna och jag tänker inte borra mina gafflar), precis som Anders H, att spänningarna till följd av ekipagets tyngd blir ganska små, eftersom gaffelns vinkel är måttlig. Vid måttlig bromsning borde f.ö. gaffelröret (eller heter det styrrör?) bli spänningsfritt.

s: Kanske, kanske inte. Cykelindustrin är enligt mina fördomar dels allergisk mot minsta lilla extrakostnad, dels kanske mer styrd av mode och påhittade coolhetsfaktorer än av teknik och funktion (fast nu var jag kanske en gnutta orättvis?). Hur som helst tänker jag som sagt inte borra mina gafflar.

/Janne

lätta cykeln.......
JH2: Jag försökte räkna lite på det, men kunskapen verkar ha flytt mig under det senaste halvåret.. Hur som helst uppskattar jag ett moment på ca. 0.1mg Nm kring nedre lagret om man räknar med att varje hjul tar upp lika mycket av cyklistens vikt. Min uppskattning bygger på mätningar på min racer (20cm som hävarm från hjulcentrum till nedre infästningspunkten) och att personen ligger i bocken, annars blir ju inte tyngdkraftens fördelning lika fördelaktig :) 0.1mg Nm är ändå ett hyfsat moment.

lätta cykeln.......
Ni som kan det här borde berättat för Eddy Merckx och hans team innan dom satte borren i hans hoj innan han satte timrekordet i mexiko.

Merckx_Hour-bike.jpg ht=374

lätta cykeln.......
Om gaffelröret böjer sig under belastning kommer det påverka styrlagerspänningen. Styrlagret skulle glappa upp omedelbums om styrröret deformerades. Ergo, om styrlagret glappar blir det böjlaster i styrröret.

Det är avsaknaden av styrlagerglapp/bindning under belastning som får mig att tro att styrröret är i princip odeformerat under åkning. Däremot så är det styrröret som överför förspänningen mellan styrlagerskålarna, vilket blir en draglast.

Det man inte skall glömma är att styrröret tar upp en del vridmoment också. Det påverkar dock inte stabiliteten map hålen i någon större utsträckning.

Sen är en annan anledning till att man inte borrar hål i WWgafflar att man inte vet var kunden tänkt sätta stam och styrlager någonstans. Innanför styrlagerringen vill man inte ha hål.

lätta cykeln.......
rikard skrev:
> ... Ergo, om styrlagret glappar blir det
> böjlaster i styrröret.

Just det, och jag påstår (med risk att göra bort mig ...) att det finns ett litet och kanske inte för mekanikerns hand kännbart lagerglapp också i ett korrekt inställt styrlager. Eller för den delen att inte ens ett till nollglapp inställt eller ens ett förspänt lager är en fast inspänning, eftersom lager och lagersäte/headtube deformeras elastiskt vid åkning, precis som styrröret. Fast ett mycket kraftigt styrlager och en mycket styv headtube kanske övertar en del av den böjpåkänning som annars skulle ha hamnat i styrröret, förstås.

> Däremot så är det styrröret som
> överför förspänningen mellan
> styrlagerskålarna, vilket blir en draglast.

I princip förstås korrekt, men så kraftig förspänning att dragbelastningen på styrröret får någon praktisk betydelse är det väl inte fråga om? Inte på mina enkla hojar av traditionell lågbudgetkonstruktion i alla fall - hur det är med avancerade DH-monster med mångtusenkronorsstyrlager vet jag förstås inte, för sådana har jag aldrig ägt eller jobbat med.

> Det man inte skall glömma är att styrröret tar
> upp en del vridmoment också. Det påverkar dock
> inte stabiliteten map hålen i någon större
> utsträckning.

Mja, hålborrning borde väl påverka vridstyvheten hos ett rör? Åtminstone om man tänker sig att vridmoment tas upp som skjuvspänningar i rörets tvärsnittsyta - hålborrning minskar ju denna tvärsnittsyta och borde därmed minska vridstyvheten. Tror jag i alla fall.

> Sen är en annan anledning till att man inte
> borrar hål i WWgafflar att man inte vet var
> kunden tänkt sätta stam och styrlager
> någonstans. Innanför styrlagerringen vill man
> inte ha hål.

Håller med. Varken första eller sista gången drift- och produktionspraktiska hänsyn - inte utan visst fog - får gå före lösningar som eventuellt kunde varit optimala i något specialfall.

Däremot borde det väl vara invändningsfritt att borra lätthål i styret, som på Merckx hoj ovan i denna tråd, åtminstone nära ändarna där påkänningarna är minst?

/Janne

lätta cykeln.......
JH2 skrev:
> Fast ett mycket
> kraftigt styrlager och en mycket styv headtube
> kanske övertar en del av den böjpåkänning som
> annars skulle ha hamnat i styrröret, förstås.

Det ligger i saken natur att sturhuvudet (headtuben) alltid kommer vara sjukt mycket styvare än styrröret. Styrröret kan inte böja sig utan att styrhuvudet gör det.

> I princip förstås korrekt, men så kraftig
> förspänning att dragbelastningen på styrröret
> får någon praktisk betydelse är det väl inte
> fråga om?

Sålänge det inte är hål i styrröret så har det ingen praktisk betydelse. Att ha dragspänningar i kanten på hål är dock att be om problem.

> Mja, hålborrning borde väl påverka
> vridstyvheten hos ett rör?

Inte mycket, vilket jag tror jag nämnde. Men skall man vara ordentlig så skall man.

> Däremot borde det väl vara invändningsfritt att
> borra lätthål i styret, som på Merckx hoj ovan
> i denna tråd, åtminstone nära ändarna där
> påkänningarna är minst?

definitivt. Hur styrröret ser ut framgår dock inte av bilden. =)

lätta cykeln.......
rikard skrev:
> Det ligger i sakens natur att styrhuvudet
> (headtuben) alltid kommer vara sjukt mycket
> styvare än styrröret. Styrröret kan inte böja
> sig utan att styrhuvudet gör det.

Jo, jag vet, styrhuvudet har ju mycket större diameter än styrröret. Jag framhärdar emellertid (dock inte intill halsstarrighet) i mitt påstående att själva lagren är "vekpunkter" som tillåter relativrörelse mellan styrrör och styrhuvud. Om jag har rätt om lagren, KAN styrröret böja sig utan att styrhuvudet gör det. Fast jag VET förstås inte hur styvt moderna, "biffiga" styrlager kopplar ihop styrrör och styrhuvud, så jag kanske har fel.

> Att ha dragspänningar i kanten på hål är dock att be om problem.
Sant, förstås. Man får väl ha stora hål med väl gradade kanter ...

> > Mja, hålborrning borde väl påverka vridstyvheten hos ett rör?
> Inte mycket ...
I så fall måste jag ha missat något, jag måste tydligen försöka boka en träff med bokhyllan ... Men om du har rätt, varför ser man inte fler hålborrade kardan- och drivaxlar och liknande än man gör? Praktiska skäl? Brottanvisningsfobi?

> > Däremot borde det väl vara invändningsfritt att borra lätthål i styret, som på Merckx hoj ...
> definitivt. Hur styrröret ser ut framgår dock inte av bilden. =)
Hmmm ... vinterpyssel ...

/Janne

lätta cykeln.......
JH2 skrev:
> Fast jag VET förstås inte
> hur styvt moderna, "biffiga" styrlager kopplar
> ihop styrrör och styrhuvud, så jag kanske har
> fel.

Det "vet" naturligtvis inte jag heller. Min intuition säger dock att om det skulle röra på sig så skulle lagret glappa upp.

> Men om du har rätt, varför ser man inte fler
> hålborrade kardan- och drivaxlar och liknande än
> man gör? Praktiska skäl? Brottanvisningsfobi?

Jag kanske skall förtydliga mig, jag tror inte att hålen påverkar säkerheten hos styrröret map vridning. Vridmomenten från styret ner till hjulet får betraktas som rätt små. Kardaner o dyl har andra problem. =)

lätta cykeln.......
rikard skrev:
> Det "vet" naturligtvis inte jag heller. Min
> intuition säger dock att om det skulle röra på
> sig så skulle lagret glappa upp.

Kanske. Fast kanske inte om rörelserna är mycket små, som de elastiska deformationsrörelserna i det här fallet antagligen är. Om man vill och tycker det är värt besväret och har en överbliven vinterhärk som det inte är så noga med, borde man förresten kunna testa det här genom att avsiktligt ställa styrlagren med en aning glapp (bara en aning!) och köra några veckor eller månader och se om det blir värre.

> Jag kanske skall förtydliga mig, jag tror inte
> att hålen påverkar säkerheten hos styrröret
> map vridning. Vridmomenten från styret ner till
> hjulet får betraktas som rätt små. Kardaner o
> dyl har andra problem. =)

OK, nu är vi överens.

/Janne

lätta cykeln.......
kinglace skrev:
> MTB kolfiberram som ser annorlunda ut
> http://delta7sports.com/product.html
> ca 1.25kg. Hoppas att framtidens ramar inte ser ut
> så.

Rymdfackverk - självklart! Det var på tiden. Lyftkranar och andra stålkonstruktioner ser ju inte ut som de gör av en slump. Jag gissar dock på rätt kassa aerodynamiska egenskaper.

Tillbaka
Topp