rikard skrev:
> Någon böjpåkänning bör det inte var om
> styrlagret och styrhuvudet är helt. Däremot så
> är det inte helt försumbara dragspänningar i
> röret, vilket är en dålig sak att kombinera med
> hål.
Rikard: mitt resonemang grundar sig på att jag inte tror att man ur hållfasthetssynpunkt kan betrakta styrlagren som fasta inspänningspunkter. Jag tror att man snarare bör betrakta en bromskraftutsatt gaffel som en slags vippbräda som balanserar runt nedre styrlagret: i dropoutsänden verkar retardationskraften, i det övre styrlagret en reaktionskraft till bromskraften, vilken reaktionskraft håller gaffeln i jämvikt runt det nedre styrlagret. Enligt detta sätt att se, blir en framgaffel under bromsning en böjbelastad balk.
Om detta är ett korrekt sätt att resonera, kan lätthål, lämpligen placerade nära gaffelrörets neutrallager (alltså "i mitten" längs höger och vänster "sida" av röret) kanske vara en bra åtgärd. Gaffelrörets "framsida" utsätts vid böjning enligt ovan för dragspänning, så där bör man inte ha några hål, gaffelrörets "baksida" utsätts för tryckspänningar, så där bör man inte heller ha några hål.
Om jag däremot är helt fel ute, och den huvudsakliga påkänningen i HELA gaffelröret är dragspänning (fast jag förstår inte på rak arm hur det skulle kunna bli det, i varje fall inte så länge vi talar om traditionella gafflar och inga DH-monstergafflar med dubbla gaffelkronor eller gaffelbryggor eller vad de kallas) håller jag däremot med dig om att man inte ska borra några lätthål alls i gaffelröret.
/Janne