Lättare utväxlingar racer - enklast men bra alternativ ?

Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen som har förslag på 10-delad vxlförare
> som
> > klarar 30T? (Ultegra/DA)
>
> Ultegra klarar uppenbarligen 32T eftersom jag kör
> med 11-32-kassett. Exakt vilken variant det är
> vet jag inte (2014), men det är nog bara
> cage-längden som skiljer och det har inte något
> att göra med hur stort största drevet kan vara.
>
> Det sura med så stor kassett är att det blir
> rätt glest mellan växlarna. Inget som bekymrar
> mig direkt, då cykeln används i måttligt tempo
> till vardags.
>
> Edit:
>
>

Fungerar och fungerar, på bilden ser det ut att vara riktigt nära att övre trissan tandar i största drevet, så frågan är om det förr eller senare kommer tanda i varandra efter hand när prylarna används?

Jag får det att fungera genom att spänna fjädern, men det hoppar till ibland vid hastigt extra tryck på pedalerna, vilket det inte gjort tidigare. (Jag har ställt in och finjusterat växeln.) Är ju inte säkert att det har samband, men om tillverkaren anger max 28t i specen så lockas man misstänka det.

I övrigt vet jag inte om jag vill ha någon alivio-klump hängande i bak, oavsett om jag kommer känna av det eller ej.

Senast ändrad:
BjörnY skrev:
> ...har sökt lite på enkla kuggar 23T och 25T och de verkar inte så vanliga så får nog strunta i detta...

Nu gav du upp lite för lätt. Skrota en Tiagra-kassett, den består av bara singlar och kostar < 200 :-

Svar till alla i den här tråden:

Om man kör 10-delat; 'är svaret på (nästan) alla frågor Ultegra 6600 och Tiagra 4600.
Med dessa serier; 'kommer man åt alla singlar från 11 till 25 samt 27, 28 och 30.

dans skrev:
> ...tänkte även testa "juniorkassetten" (16-27), men den passar tyvärr inte till triple enligt Rose...

Att den kassetten inte funkar med trippeldrev är trams, däremot rymmer inte alla ramar en 16 längst ut.

Tillbaka
Topp