Lauffork, vad är finessen?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
ändå ett intressant koncept. fjädringen sker mer i riktning bakåt vilket borde öka effektiviteten. och dämpning är ju inte svår att ordna, exempelvis genom att linda lite gummislang runt fjädringen.

har länge tyckt framfjädring är överskattat. det känns som att bakfjädring är mer räddaren i nöden, när man kommer för snabbt in i ett stökigt parti, eller efter en drop.

häromsistens hade jag råkat låsa framfjädringen på min 29fs, märktes skillnad först på rotmatta, och då genom att det blev genomslag. så 2.2 däckets fjädring räcker långt!

några har ju stelt fram på sina fs, lite exotiskt i mina ögon, lauffork skulle kunna vara en vettig kompromiss...

så måste det vara, jofahjälm. har ju en joplin sänkstolpe som funkar utmärkt, så man är väl totalköpt.

fast när man tänker efter har ju cb inte ens konstruerat den krångliga stolpen, den kom till efter uppköp av en konkurrent. ett exempel på overengineering.

kör förresten heldämpat på min åka-och-handla-cykel sedan september 1968. så man slipper krascha äggen nerför någon trottoarkant.

Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Jag kanske är lite udda, men jag sätter fjädring fram på min cykel för att den ska rädda mig ur "oh shit"-situationer när jag missbedömt underlaget. En gaffel som ger mig sämre kontroll när det blir stökigt känns inte som något jag skulle lägga pengar på.

Alla ni som är lyriska över komforten jämfört med stel gaffel, borde kanske testa att sänka trycket lite i era Race Kings istället. Både billigare och lättare :)

Galning!

Jupp, jag är helt crazy jag vet!

Har inte konceptet med kolfiberfjädring testats för länge sedan och dömts ut av marknaden? Fula och dåliga produkter blir sällan långlivade.

Bilagor

• checkerpig-hinterbau2.jpg
    checkerpig-hinterbau2.jpg
    47.4 KB · Besök: 23
Jag har en ide! Jag kan ta valfri gammal Mag21, JudySL eller Sid och slita ut hydrauliken. Då kommer man också ner under ett kg gissningsvis, och man får en flexig hoppstylta med 60-80mm slaglängd. Skicka förfrågningar på PM, jag lovar att prismatcha mot Lauf.

Svara inom 24 timmar så skickar jag även med en stepup-ring så den passar direkt i det koniska styrröret på valfri modern xc-raket!

95Mag21.jpg

97RockShox4.jpg

Senast ändrad:
marran sa:
Jag har en ide! Jag kan ta valfri gammal Mag21, JudySL eller Sid och slita ut hydrauliken. Då kommer man också ner under ett kg gissningsvis, och man får en flexig hoppstylta med 60-80mm slaglängd. Skicka förfrågningar på PM, jag lovar att prismatcha mot Lauf.

Svara inom 24 timmar så skickar jag även med en stepup-ring så den passar direkt i det koniska styrröret på valfri modern xc-raket!

Jämförbar vikt och funktion kanske, men Lauffork kanske är styvare? Vilket iofs inte säger så mkt... ;-)

Grymmaste skillnaden mellan SL (=superlight?) och DH (=downhill?) är 17 mm mer slaglängd för downhill. Idag går det knappt att cykla grusväg utan 100 mm slag.

Luthman Photography sa:
Stream sa:
Har inte konceptet med kolfiberfjädring testats för länge sedan och dömts ut av marknaden? Fula och dåliga produkter blir sällan långlivade.

Den där med en Lauf i fronten blir en fantastisk hoj!

Konceptet i sig är väl inget fel på, det är frånvaron av dämpning av fjädern som jag är tveksam till.

soderblom sa:
Luthman Photography sa:
Stream sa:

Den där med en Lauf i fronten blir en fantastisk hoj!

Konceptet i sig är väl inget fel på, det är frånvaron av dämpning av fjädern som jag är tveksam till.

Finns väl ett flertal kolfiberramar och sadelstolpar i kolfiber som har dämpning/flex "inbyggt" i konstruktionen, utan returdämpning.

Förstår inte problemet, de som har en laufgaffel verkar vara nöjda med den. Baggycyklisterna(inte bara givetvis) säger att det är skit. Huvudsaken dom som har gaffeln är nöjd :)

Laufgaffeln väger nästan dubbelt så mycket som en stel gaffel, och mindre än 100 gram mindre än de lättaste gafflarna med riktig dämpning. Mot en Cannondale Lefty som är en erkänt bra gaffel skiljer mindre än 400g. Det känns överlag som att man gör en dålig kompromiss gällande vikt mot prestanda.

Och nej, jag förespråkar inga 140mm AM-riggar. Kör själv helstelt.

Jag har labbat lite med noll rebound till helt låst på olika gafflar och tom plockat ur dämpenheten. Jag kan säga att för xc funkar nog lauf utmärkt då man använder armar o ben. Steglös rebound o dämpjustering där. Det är småstöket som tröttar en.

Tillbaka
Topp