Leif Karlsson har löst tvisten med Jenny/Poc

Rattnalle sa:
GoranS sa:
Rattnalle sa:
GoranS sa:
Vore inte det bästa att de la ner det här med landslag på elitnivå och där låta det hela skötas renodlat av kommersiella underhållningsbolag? Funkar ju utmärkt under större delen av året så varför göra något annat vid mästerskap? Då skulle man renodla det så att man bara har lojalitet mot arbetsgivaren att ta hänsyn till.
Som inom t ex hockey där OS och VM bara är charader eftersom de riktiga arbetsgivarna, klubbarna, inte släpper dit spelarna om de inte redan åkt ur sina ligor.
Du menar att Sky skulle vara mindre benägna att släppa iväg sina cyklister till VM om de kör i Sky-dräkter än när de som idag kör i landslagsdräkter?
Inte nödvändigtvis, det var mest en observation att vissa sporter tagit steget med lite udda effekter :)
Fast det är ju snarast så att cykeln och hockeyn idag har samma situation med landslag vid mästerskap (och en del andra turneringar i hockey) och kommersiella arbetsgivare under resten av säsongen. Det jag menade var att man skulle eliminera intressekonflikten genom att man aldrig tävlar för ett landslag.

GoranS sa:
Rattnalle sa:
GoranS sa:
Rattnalle sa:
GoranS sa:
Vore inte det bästa att de la ner det här med landslag på elitnivå och där låta det hela skötas renodlat av kommersiella underhållningsbolag? Funkar ju utmärkt under större delen av året så varför göra något annat vid mästerskap? Då skulle man renodla det så att man bara har lojalitet mot arbetsgivaren att ta hänsyn till.
Som inom t ex hockey där OS och VM bara är charader eftersom de riktiga arbetsgivarna, klubbarna, inte släpper dit spelarna om de inte redan åkt ur sina ligor.
Du menar att Sky skulle vara mindre benägna att släppa iväg sina cyklister till VM om de kör i Sky-dräkter än när de som idag kör i landslagsdräkter?
Inte nödvändigtvis, det var mest en observation att vissa sporter tagit steget med lite udda effekter :)
Fast det är ju snarast så att cykeln och hockeyn idag har samma situation med landslag vid mästerskap (och en del andra turneringar i hockey) och kommersiella arbetsgivare under resten av säsongen. Det jag menade var att man skulle eliminera intressekonflikten genom att man aldrig tävlar för ett landslag.
Jag har fått för mig att det princip är så det funkar redan i hockey, de som är med i landslagen är de som inte är bra nog att ha en annan arbetsgivare på heltid.

Rattnalle sa:
GoranS sa:
Rattnalle sa:
GoranS sa:
Rattnalle sa:
GoranS sa:
Jag har fått för mig att det princip är så det funkar redan i hockey, de som är med i landslagen är de som inte är bra nog att ha en annan arbetsgivare på heltid.

Det stämmer inte när det gäller hockeyn. Alla landslagsspelare i Herrlaget lever (gott) på sin Hockey. Däremot har ligan som kontrollerar eliten inom hockeyn bestämt sig för att inte släppa sina spelare.

GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Vore inte det bästa att de la ner det här med landslag på elitnivå och där låta det hela skötas renodlat av kommersiella underhållningsbolag?
Då hade det nog antingen blivit fullt med rykten i dopingtråden, alternativt alla ge upp och inte orka bry sig om det längre...
Menar du att det faktum att VM körs i landslagsdräkter på något sätt påverkar benägenheten hos cyklister att dopa sig?
Självklart inte. Begriper inte att ens du kan begripa så knasigt.

emmer sa:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Vore inte det bästa att de la ner det här med landslag på elitnivå och där låta det hela skötas renodlat av kommersiella underhållningsbolag?
Då hade det nog antingen blivit fullt med rykten i dopingtråden, alternativt alla ge upp och inte orka bry sig om det längre...
Menar du att det faktum att VM körs i landslagsdräkter på något sätt påverkar benägenheten hos cyklister att dopa sig?
Kan du då förklara hur mitt förslag att köra VM med de vanliga stallen istället för landslag skulle leda till ökad kvantitet dopningsrykten (eller uppgivenhet)?

tmalm sa:
Det var praxis men ingen regel att personlig utrustning inte ingick i landslagsutrustningen. Detta kom Anders Bromee på att han kunde utnyttja och så började hela den här sorgliga historien.

/T
Precis. Och felet han gjorde var att direkt springa iväg och skriva ett avtal, och sedan tvinga på de aktiva detta avtal, no matter what om de redan hade egna avtal.
Vad han skulle gjort är naturligtvis att diskutera med andra nationella förbund hur de gör, kolla med team och aktiva, etc, och den vägen få till en ändring av praxis. Men det var viktigare att få en personlig fjäder i hatten genom att kunna säga "titta, jag var först" (finns artiklar och intervjuer där han i triumf basunerar ut detta) vilket väl också förklarar hur han närmast trakasserat de aktiva för att skriva på avtalet... Istället borde han naturligtvis när han insåg att han skitit i blå skåpet gått till Poc och förklarat läget, "det här blev inte så bra, vi behöver förankra, osv". Men prestigen var viktigare... Ett mysterium att han får sitta kvar efter detta.

Senast ändrad:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Kan du då förklara hur mitt förslag att köra VM med de vanliga stallen istället för landslag skulle leda till ökad kvantitet dopningsrykten (eller uppgivenhet)?
Det borde du begripa. Bara att läsa vad du själv skrev och se på sporter som är organiserade så.

ooms sa:
Nu skedde det iofs inte över en natt utan jag tror nog alla hade (eller borde haft) en avtalsrunda efter att det var annonserat innan det började gälla. Och det var nog många som trodde att "så kan det väl inte vara..."
ooms sa:
Ett mysterium att han får sitta kvar efter detta.
Det är det nog många som tycker. Inte bara på grund av detta för det är mycket som sköts konstigt :-)

Emmer, berätta gärna om SCFs ungdomssatsning som de har råd att driva genom avtalet med POC. Eftersom inga pengar ges till SCF och av vad jag har läst mig till har tex hjälm setts som personlig utrustning tidigare och det har därmed heller inte varit en kostnad för SCF.

Vidare kan man konstatera att SCF genom detta avtal inte kunde använda Sveriges största PR-objekt för svensk cykel under 2017 års VM. Hur mycket gick man inte miste om där? Hur många broar har man bränt i kommande sponsorförhandlingar?

Och som sagt tidigare. Sveriges starkast lysande cykelstjärna kom inte till VM. Det är SCFs fel och SCF är de största förlorarna. Då är det skitsamma om det skulle kunna vara så att de har "rätt".

H. sa:
Emmer, berätta gärna om SCFs ungdomssatsning som de har råd att driva genom avtalet med POC. Eftersom inga pengar ges till SCF och av vad jag har läst mig till har tex hjälm setts som personlig utrustning tidigare och det har därmed heller inte varit en kostnad för SCF.

Vidare kan man konstatera att SCF genom detta avtal inte kunde använda Sveriges största PR-objekt för svensk cykel under 2017 års VM. Hur mycket gick man inte miste om där? Hur många broar har man bränt i kommande sponsorförhandlingar?

Och som sagt tidigare. Sveriges starkast lysande cykelstjärna kom inte till VM. Det är SCFs fel och SCF är de största förlorarna. Då är det skitsamma om det skulle kunna vara så att de har "rätt".

Den stora stjärnan har inte kört några andra tävlingar heller, oavsett sponsoravtal. Tror inte hon hade kört vm i vilket fall faktiskt.

När vi ändå klagar på SCF så misslyckades de med att skicka en dam till CX-VM pga dålig (obefintlig) kommunikation. Vilket verkar vara det normala.

http://asaerlandsson.blogspot.se/2018/01/lugnt-i-pozo-inget-vm-mm.html?m=1

När det gäller Rissveds/POC/Brome är det ju solklart att AB hittade en öppning i regelverket, drog på sig skygglapparna och körde rätt utför stupet. En objektiv diskussion är svår att föra när en part uppvisar total hybris.

emmer sa:
H. sa:
Eftersom inga pengar ges till SCF
Titta under posten "sponsring, reklam och försäljning" i årsredovisningen samt budgeterat framgent i årsberättelsen.

"När det svenska förbundet slöt ett nytt avtal för klädsponsring med svenska hjälmföretaget Poc (de sponsrar med material, inga ytterligare pengar) bröt de mot traditionen."
Från: https://www.dn.se/sport/kan-bli-omojligt-att-investera-i-damcykling/

Kristoffer R sa:
När vi ändå klagar på SCF så misslyckades de med att skicka en dam till CX-VM pga dålig (obefintlig) kommunikation. Vilket verkar vara det normala.

När det gäller Rissveds/POC/Brome är det ju solklart att AB hittade en öppning i regelverket, drog på sig skygglapparna och körde rätt utför stupet. En objektiv diskussion är svår att föra när en part uppvisar total hybris.

Om nu nationsförbunden har juridisk rätt att sälja sponsringen på kläder och utrustning inom landslagets ramar, är det då total hybris om man gör det? Om man bortser från att många verkar tycka att AB är fel person på fel plats, vem är det som gör fel? Hur jag än vrider på det är det ju som AB säger, teamen har ingått avtal de inte har rätt till.
Landslagets verksamhet = landslagets regler och sponsorer.

Sen att tillvägagångssättet vid införandet var osmidigt är en annan fråga.

poqa sa:
emmer sa:
H. sa:
Titta under posten "sponsring, reklam och försäljning" i årsredovisningen samt budgeterat framgent i årsberättelsen.
"När det svenska förbundet slöt ett nytt avtal för klädsponsring med svenska hjälmföretaget Poc (de sponsrar med material, inga ytterligare pengar) bröt de mot traditionen."
Nu är det ingen bra länk då den inte går läsa :-) men om du läser alla pressreleaser etc så står det inte så.

emmer sa:
poqa sa:
emmer sa:
H. sa:
Nu är det ingen bra länk då den inte går läsa :-) men om du läser alla pressreleaser etc så står det inte så.

Länka gärna. När den här soppan var på tapeten i somras stod det bara om materialsponsring.

emmer sa:
görveln sa:
emmer sa:
H. sa:
Jag har letat lite men hittade inget spesifikt om POC. Kan du visa de talen?
De har fyra sponsorer. Poc, Enervit, Postnord och Sportson.

Ok... du har ingen aning om hur mycket pengar som POC har gett till SCF altså? (uppenpart en retoriskt fråga)

emmer sa:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Det borde du begripa. Bara att läsa vad du själv skrev och se på sporter som är organiserade så.
Verkar som du bara är intresserad av att vara dryg och försöka få mig att framstå som en idiot så jag lägger ner försöken att förstå vad du menar. Tycker dock attityden är lite trist.

Är det något försök till fakenews att hela tiden påstå att poc gör ditt o datt?
Enligt tidigare trådar: poc noll pengar. På hemma EM i Huskvarna delar man på byxor (Silver jenny & Guld emil).
Ungdomssatsningen fick inte ens kläder utan föräldrarna fick fixa från Trimtex.

emmer sa:
poqa sa:
emmer sa:
H. sa:

Jag hittar inget i ”alla pressreleaser” som stödjer din tes. Däremot massor om att sppnsringen handlar om annat än pengar.

http://news.pocsports.com/2016/02/16/poc-and-swedish-cycle-federation-sign-official-partnership-2/

http://scf.se/forbundet/sponsorer/poc/

http://emillindgren.com/2017/08/landslagsdebatten/

Har emmer fortfarande inte hittat några belägg för att avtalet med Poc bidrar med pengar till förbundet?

Med tanke på hur fort inlägg och nyhetsartiklar som tydde på motsatsen sablades ner kunde man ju tycka att det inte borde vara några problem att hitta uppgifter som stödjer emmers tes.

H. sa:
Har emmer fortfarande inte hittat några belägg för att avtalet med Poc bidrar med pengar till förbundet?

Med tanke på hur fort inlägg och nyhetsartiklar som tydde på motsatsen sablades ner kunde man ju tycka att det inte borde vara några problem att hitta uppgifter som stödjer emmers tes.

Han är upptagen med att förklara att vajrar löper friktionsfritt i böjda höljen.

Jocke77 sa:
Kristoffer R sa:

Om nu nationsförbunden har juridisk rätt att sälja sponsringen på kläder och utrustning inom landslagets ramar, är det då total hybris om man gör det? Om man bortser från att många verkar tycka att AB är fel person på fel plats, vem är det som gör fel? Hur jag än vrider på det är det ju som AB säger, teamen har ingått avtal de inte har rätt till.
Landslagets verksamhet = landslagets regler och sponsorer.

Sen att tillvägagångssättet vid införandet var osmidigt är en annan fråga.

Hybris
överdriven självuppskattning; överdriven uppfattning om den egna förmågan
Synonymer: övermod, högmod, högfärd, storhetsvansinne

Att som ensamt och litet förbund i världen hävda regler före etablerad praxis och därmed gå på tvärs med de flesta förbund och elitcyklister, dessutom på ett sätt som - om man skall tro relativt samstämmiga uppgifter från de aktiva - är maktfullkomligt, med hot om straff och utan insikt om
hur det egna agerandet påverkar omgivningen tycker jag passar bra in på begreppet hybris.

Intrycket för mig är att svensk cykel frodas trots SCF, inte tack vare dem. SCF suger uppenbarligen fokus och energi från de aktiva, men SCF har en fördel och de är att de har garanterad inkomst hur illa de än arbetar, medan de aktiva proffsen eller aspirerande proffsen konstant måste leverera. Jenny + VM råkade bara bli den synliga toppen av isberget.

Att AB dessutom fixade detta helt unika avtal med sina gamla polare samtidigt som
svensk cykelsport tog rejäl skada är bara ännu en pikant detalj i mängden, där det svettiga juniorstället tar pallplatsen.

För en dryg vecka sen efterfrågade någon en landslagsdräkt i en köp och säljgrupp på fejan då hen fått bottenskrapet av scf/pocs material. Så sponsringen verkar fungera bra. :/

Undrar hur det skulle låta om alla i friidrottslandslaget skulle bli tvingade att använda samma skomärke för att få vara med i VM......

SCF hade i-och-med Emmas planerade uttåg från cykelvärlden EN person som de verkligen kunde ha haft nytta av för att växa sporten.
Den personen sket de på.

Avtal eller inte, men bollen låg på straffpunkten, utan målvakt och SCF valde att skjuta utanför. Smart?

Tillbaka
Topp