H. sa:
Lejon sa:
somebody sa:
Ytterförort är ju det sämsta av två världar, stadens stress under arbetsdagen och byhålans utbud under fritiden + pendling. Söderut ser det väl kanske bättre ut men Väsby, Vallentuna och Berga erbjuder knappast mer kultur, mat och aktivitet än valfri avfolkningsort med mack och pizzeria.
Jag upprepar: att bo i ytterförort är rätt likt att bo i annan mindre stad, men närheten till storstaden finns ändå. Vad blir sämre av att bo i ytterförort jmft med annan stad om du ändå jobbar i din ytterförort? Du slipper då pendling in till city och priserna liknar andra orter i riket av samma storlek.
För att tillföra trådfrågan något: flytta till Jönköping. Det har det mesta utom hav och fjäll. Grym cykling!
Jag önskar jag hade släkt eller vänner där, då skulle vi flytta dit.
Fast man måste stå ut med religiösa fanatiker i varenda gathörn.
Nu orkar jag inte gräva så mycket, men statistiken säger emot dig (eller så finns det religiösa fanataiker i vartenda gathörn i varenda stad i din värld):
https://www.dagen.se/har-har-frikyrkan-sina-starkaste-fasten-1.159489
Kort sagt: visst finns det religiösa i Jönköping, men i procent är det nog inte ofantligt mycket mer än på de flesta andra svenska platser. Jag tycker nog inte det är en faktor att ta med i flyttberäkningen alls. (Eller egentligen är det kanske positivt även för en ateist att platsen man bor på är religiös - borde väl bli bättre ordning och reda då?)
Ang cykling i Jönköping: finns två dedikerade mtb-områden; ett där EM gick ifjol och ett där SM gick 2014 (-15?). Upp mot Husqvarna finns fantastisk lvg-cykling. Testa Vista mountain imorgon vetja! En Av Sveriges äldsta mtb-tävlingar och definitivt en av de roligaste banorna. Några mil norr om stan.
Men detaljer kan nog ngn annan svara bättre på...