Lida Loop '14

Lida Loop '14
Ett problem om man ska ha en ambulans på plats, är var den ska stå? Jag kan tänka mig att Lida friluftsgård inte alltid är det optimala stället. Många ställen på banan nås nog inte bäst med bil från Lida. Då är nog nämda sexhjuling bättre för att få ut kompetent personal och också att transportera ut de flesta skador, förutom just då kanske ryggskador.

Senast ändrad:
Lida Loop '14
sandelin skrev:
-------------------------------------------------------
> Rog: Tycker det låter som alldeles utmärkt
> skött från er sida!

+1
Det verkar gediget och genomtänkt att ta hand om skador, såväl små som stora. Men som sagt, det sista orosmolnet är första milens hets. Startgrupper för motionsklassen bör kunna lösa en hel del. Det krävs så lite för att vinna så mycket. För det är inte bara säkerheten det handlar om, utan även trivseln. Det är supertrevlig stämning i hela loppet förutom under första loopen pga alla stressade åkare som gör vad som helst för att komma fram.

Lidingöloppet är inget jättelopp men även de kör gruupvis och det blir ett helt annat lugn. Faktum är att jag tror att även om man skulle starta 4-5 minuter "fördröjt" så skulle sluttiden bli snabbare om man slapp köerna.

Lida Loop '14
greblleM skrev:
> sandelin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rog: Tycker det låter som alldeles utmärkt
> > skött från er sida!
>
>
> +1
> Det verkar gediget och genomtänkt att ta hand om
> skador, såväl små som stora. Men som sagt, det
> sista orosmolnet är första milens hets.
> Startgrupper för motionsklassen bör kunna lösa
> en hel del. Det krävs så lite för att vinna så
> mycket. För det är inte bara säkerheten det
> handlar om, utan även trivseln. Det är
> supertrevlig stämning i hela loppet förutom
> under första loopen pga alla stressade åkare som
> gör vad som helst för att komma fram.
>
> Lidingöloppet är inget jättelopp men även de
> kör gruupvis och det blir ett helt annat lugn.
> Faktum är att jag tror att även om man skulle
> starta 4-5 minuter "fördröjt" så skulle
> sluttiden bli snabbare om man slapp köerna.

Tack för er uppfattning om att vi gör det vi kan i såna här lägen.
Vi kommer att utvärdera om och vad det går att göra för att minska risken för att sånt här händer i fortsättningen. Vi gillar vår bana skarpt ;-) men vet samtidigt att dom första 4-5 km inte är helt optimala med tanke på många cyklister tätt i hög fart. Tips och idéer välkomnas.

Lida Loop '14
> Men som sagt, det sista orosmolnet är första milens hets.
> Startgrupper för motionsklassen bör kunna lösa
> en hel del. Det krävs så lite för att vinna så
> mycket. För det är inte bara säkerheten det
> handlar om, utan även trivseln. Det är
> supertrevlig stämning i hela loppet förutom
> under första loopen pga alla stressade åkare som
> gör vad som helst för att komma fram.
>
> Lidingöloppet är inget jättelopp men även de
> kör gruupvis och det blir ett helt annat lugn.
> Faktum är att jag tror att även om man skulle
> starta 4-5 minuter "fördröjt" så skulle
> sluttiden bli snabbare om man slapp köerna.

+1

Lida Loop '14
pme skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > mn skrev:
> >
>
> > -----
> > > oxr skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Hoppas jag inte tacklade någon. Jag körde
> > > inte
> > > > fort för att jag hade bråttom utan för
> att
> > > jag
> > > > hade roligt. Det var därför jag körde
> så
> > > > långsamt i uppförsbackarna sedan.
> > >
> > > Var det du som körde i happymtbtröja?
> >
> > japp
>
> Eller så var det jag ;-)

Vem ser ut som Jauches Wallner på DN?

Lida Loop '14
mn skrev:
> pme skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > mn skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > oxr skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Hoppas jag inte tacklade någon. Jag
> körde
> > > > inte
> > > > > fort för att jag hade bråttom utan för
> > att
> > > > jag
> > > > > hade roligt. Det var därför jag körde
> > så
> > > > > långsamt i uppförsbackarna sedan.
> > > >
> > > > Var det du som körde i happymtbtröja?
> > >
> > > japp
> >
> > Eller så var det jag ;-)
>
> Vem ser ut som Jauches Wallner på DN?

Haha, jag tror att oxr ligger närmare till hands om det är skägget du syftar på. Mitt var för dagen välansat.

Lida Loop '14
Rog:
Som en enkel förbättringsåtgård vore information i startkuvertet och via speaker om hur vi som åkare bör agera vid en rejäl olycka. Tex.
-HUR göra för att på snabbaste sätt påkalla hjälp? Fortsätta framåt tills nästa funktionär påträffas, eller..
-OM vi ska ringa på hjälp, vilket nummer ska vi då ringa?
-HUR säkrar man platsen, några som springer tillbaka i banan för att varna efterföljande cyklister mm.

Allt det här kanske det redan fanns information om i startkuvertet (vilket jag inte läste...) men det vore nog bra om man blev påmind av speakern vid några tillfällen före start. Likaså att alla som har mobilen med sig ut i spåret har koll på nummer som ska användas vid olycka...

Så här i efterhand så kan jag konstatera följande:
-Jag tänkte tanken "Ska jag stanna?", övervägde, men jag hade inte ens en telefon med mig så jag gjorde som de andra och fortsatte (vilket jag efteråt mådde dåligt över...).
-OM jag haft telefon och stannat hade jag inte vetat vilket nummer jag skulle ringa.

Nästa lopp kommer jag att ha mobilen med mig i händelse av olycka. Kommer att lägga in telefonnumret till Tävlingsledningen eller det nummer som står angivet i startkuvertet. Det minsta jag kan göra är att springa tillbaka och varna andra cyklister att en olycka har skett.

Lida Loop '14
Vi ska väl kanske komma ihåg att i det aktuella fallet var det elitklass och där kommer det alltid finnas ett visst mått av risk i och med att det är tävling. För dom är det viktigt att ligga bra till inför första singletracken.

När det kommer till sjukvården verkar den ju fungera precis som den ska göra. Det blir lätt att folk tycker att det tar sån tid och så vidare. Men den enskilt viktigaste faktorn lär vara hur snabbt det kommer kompetent folk till olycksplatsen, inte hur fort en skadad kommer därifrån.

Tycker fler deltagare borde vara självkritiska istället. Det repeterades t ex inte bakåt att det var en olycka utan det stod bara still. Vi som åkt tidigare anade väl att det borde ha hänt nått eftersom det inte finns några direkta hinder så tidigt. Men för förstagångsåkare så kanske det inte är lika självklart utan de tycker kanske att det är ett bra tillfälle att tjäna några placeringar. Fram till olyckan fanns det ju utrymme att köra om på.

Tycker nog att det var rätt disciplinerat bland motionärerna men det berodde kanske på att de passerat olyckan och insåg att det kanske inte är smartast att dra järnet armbåge mot armbåge.

/Freddo

Lida Loop '14
Du kan ju pröva 112...
Annars ligger ju ett av Sveriges största sjukhus närmare delar av banan än startområdet, så att han en ambulans just där kanske inte är lika nödvändigt som på andra tävlingar..

Lida Loop '14
fphotography skrev:
> Tycker fler deltagare borde vara självkritiska
> istället. Det repeterades t ex inte bakåt att
> det var en olycka utan det stod bara still. Vi som
> åkt tidigare anade väl att det borde ha hänt
> nått eftersom det inte finns några direkta
> hinder så tidigt. Men för förstagångsåkare
> så kanske det inte är lika självklart utan de
> tycker kanske att det är ett bra tillfälle att
> tjäna några placeringar. Fram till olyckan fanns
> det ju utrymme att köra om på.
>

Jag låg kanske på hundrade plats eller så bland motionärerna och passerade olycksplatsen. Så långt bak kommunicerades informationen att det var en krasch föredömligt bakåt i ledet och alla rullade i sakta mak förbi olyckplatsen då det var tydligt att personen fick hjälp. De som hjälpte henne gjorde verkligen ett bra jobb med att både ta hand om den olycksdrabbade och att se till att folk förstod att det varit en allvarlig krasch.

Håller med andra om att en bra grej för samtliga lopp vore en liten kort information av säkerhet; hur man kör om, vad man gör om olyckan är framme osv. Kanske något Långloppscupen eller liknande borde administrera centralt?

Lida Loop '14
Jag tycker stämning är lätt jämfört med diskussionen efter olyckorna på Vasan.

Men jag väljer att gratta alla förstagångsåkare som togs sig runt med ambitionen att gå i mål.

Mvh
Freddo

Lida Loop '14
Jag startade typ sist, dvs säga ca 700 deltagare efter dig, och jag hörde inget om någon olycka förrän det kanske var 20-30m kvar. Fast då hade de flesta av oss redan klivit av men några hade som sagt passat på att köra om innan dess. Det kom några farande även när jag passerade och där de som stannat för att hjälpa till fick hejda.

/Freddo

Lida Loop '14
Rog skrev:
<->
> Vi kommer att utvärdera om och vad det går att
> göra för att minska risken för att sånt här
> händer i fortsättningen. Vi gillar vår bana
> skarpt ;-) men vet samtidigt att dom första 4-5
> km inte är helt optimala med tanke på många
> cyklister tätt i hög fart. Tips och idéer
> välkomnas.

Som GrelleM skrev ovan, startgrupper även för motion.
Och wobblies förslag ovan låter också bra.

Min åsikt är att seedning bör styra i vilken startgrupp man hamnar i även för motion.

Lida Loop '14
Angående hjälptelefonnummer.
När man gör nummerlapparna så skriver man även hjälpnummret på dom. Alla har tillgång till telefonnummret utan att behöva tänka på det innan start. Jag gick i backen förra helgen och allt löste sig på bästa sätt. Ambulans kom och funktionärer som tog hand om cykeln, och jag visste vart jag skulle ringa när jag kom från akuten och skulle hämta bil och cykel.

Lida Loop '14
MackanG skrev:
> Angående hjälptelefonnummer.
> När man gör nummerlapparna så skriver man även
> hjälpnummret på dom. Alla har tillgång till
> telefonnummret utan att behöva tänka på det
> innan start. Jag gick i backen förra helgen och
> allt löste sig på bästa sätt. Ambulans kom och
> funktionärer som tog hand om cykeln, och jag
> visste vart jag skulle ringa när jag kom från
> akuten och skulle hämta bil och cykel.

När jag körde Billingeracet så stod det tydligt på rygglappen ett telefonnummer ifall olyckan skulle vara framme och ett nummer ifall man var tvungen att bryta.
Och med tanke på storleken på Lida Loops rygglapp så borde hela stockholms läns sjukvårdsnummer få plats? :)

Lida Loop '14
Jag bytte från motion till sport för ngr år sedan och det känns mycket lugnare och mer safe i starten nu, folk håller sin linje i kurvorna.
Annars tycker jag Lida bland långloppen har det överlägset bästa arret när det gäller tex pilning, vätskekontroller, prepp av banan, resultat etc

Var det någon som hörde den arga cyklisten med hårdrock i ryggan som bad folk flyga och fara? Udda inslag annars så var det skön stämning i spåret.

Krya Sandra!

Lida Loop '14
mn skrev:
> Kan vi inte köra upp och ner för slalombacken
> efter start några fler ggr, då har vi ordnat
> spridningen i startfältet :-)

Precis vad jag tänkte -> Vänd starten så att den går ner till toaletterna vid badstranden och sen stigen till sträckan som idag är målgång, fast hela vägen upp.

Men då kanske hjärtinfarkter blir nästa problem...

Lida Loop '14
+1 släppa fållorna en och en med mellanrum i mellan som lidingöloppet.

Jag startade i lidingöloppet och det gick kanonsmidigt inte alls samma hets som Långloppscupen. Skövde är bra för det sållar fort när folk med tempomagar åker som en sten genom fältet, bakåt! Långa Lugnet är katastrof med vurpa där det smalnar av vid busshållplatsen. Eksjö är en hyfsad start för att vara platt på asfalt/grusväg. Mörksuggejakten är hetsigt innan backen börjar. Norberg är katastrof och en tjej slog sig illa där förra året också efter 50 meter. Finnmarksturen var en total katastrof med nån sorts sightseeing genom fula Ludvika över små träbroar och sick sack bana istället för att dra det rakt uppför backen. Bockstensturen var bra för de väntade 20 sekunder mellan fållorna så slipper man svettiga gubbar som ger allt i 4km på asfalten och ska trängas. Men Lidingöloppet är det enda arrangemanget med godkänd start. ALLA i loppet oavsett fålla tycker det är bättre att starta så.

Krya på dig Sandra!

Lida Loop '14
mn skrev:
> Kan vi inte köra upp och ner för slalombacken
> efter start några fler ggr, då har vi ordnat
> spridningen i startfältet :-)

Nedför och 180°-kurva direkt efter starten verkar som en jättebra ide, eller?

Att dela upp motionsleden i flera led hade (tyvärr) inte hjälpt i detta fall, då personen som kraschade körde tävlingsklass.

Även om det gick undan så kändes det som att de första kilometrarna gick allt för snabbt, utan snarare relativt kontrollerat. Ofta brukar det gå betydligt snabbare.

Lida Loop '14
staine skrev:
> Grattis hm till 2a plats!
> Undrar just vilken plac BC fick?
> Misstänker väldigt bra...

Väldigt bra. Nja det beror vad man jämför med.
Resultatlistan, http://www.lidaloop.se/?p=237
Det var väl ca 120 pers som var snabbare än mig.
Men 9:a av 67 i H sport blev placeringen.
Också nöjd med att det gick att cykla hela vägen uppför startbacken i år :-)

Lida Loop '14
Olyckan igår hade inte kunnat undvikas med startfållor i motion men det betyder inte att det är en dålig ide.
Det var en spännande högersväng tidigt i loppet med en pytteliten genväg över en sten. Där var det två kids som laddade på rejält och droppade in rakt framför mig...

Lida Loop '14
greblleM skrev:
> Olyckan igår hade inte kunnat undvikas med
> startfållor i motion men det betyder inte att det
> är en dålig ide.
> Det var en spännande högersväng tidigt i loppet
> med en pytteliten genväg över en sten. Där var
> det två kids som laddade på rejält och droppade
> in rakt framför mig...

+1

Lida Loop '14
Lida loop -14, jag valde thunder burt fram och bak, vilket visade sig vara väldigt optimalt. Tog högerflanken uppför backen, kunde köra på väldigt hårt första loopen, låg runt 22a plats vid varvningen i H30, kände mig väldigt fräsch och sen händer det, kedjejäveln hoppar av, inte bara 1 gång, utan 2ggr!!! Förlorar minst 2min på det, och viktiga konkurrenter kör om mig, detta är på grusvägen bakom radhusen strax innan man kommer fram til vägen vid gamla grustaget. Olidligt varmt för mig tycker jag, går in på andra loopen och tappar sen ned mig till 36e man. Krampkänning i bakre lårmuskeln gjorde så jag rullade mest igenom sista loopen.

Medelpulsade 173 och det får mig att känna mig nöjd med.

Dock väldigt mkt folk som inte ska ha på stig att göra även i tävlingsklass, tyvärr.

2h48min blev tiden.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    138 KB · Besök: 44
Lida Loop '14
Det där med att hålla linje var det en Fredrikshovare som skulle behöva öva på. jag låga bakom honom under ca 20 minuter och det var nog en tre till fyra gånger som han nästan krokade ihop med andra cyklister som försökte cykla förbi då han låg och pendlade från ena sidan till andra. Ifall man ska byta "fil" bör man tydligt visar det, annars ska man nog cykla ensam. Att inte ens titta över axeln i det läget och den situationen.

Detta beteende är extra dumt i 35 knyck på slirigt grus...

Lida Loop '14
Om det går snabbt och är slirigt så kan ju det kanske vara orsaken till att folk sladdar och far över vägen?

Man får lätt intrycket att alla är världsproffs när man läser i dessa trådar och helst av allt skulle vilja cykla världscupen i XCO. För det mesta är det ju folk som inte ligger i täten de heller...

/F

Lida Loop '14
Fast man behöver inte tillhöra världseliten i XCO för att kunna applicera lite "trafikvett".
Jag inbillar mig att nybörjare orsakar mycket flera farliga situationer än gamla långloppsrävar. Speciellt de som är vana att träna hårt men ensamma. Styrka och kondition skapar förutsättningen för hög fart men utan matchande teknik och klungvana blir det lätt farligt.
Brist på teknik i terrängen = otb:ar eller kliver av och orsakar köbildning.
Brist på klungvana = orsakar oroliga situationer i dubbelleden som bildas på motionsspåren.
Lösning?
Släpp lite på tidsambitionerna och visa lite mera hänsyn. Kör inte om ifall det inte ser säkert ut och signalera dina intentioner. "Kommer på vänster" samt vinka lite till bakomvarande om när du tänker "byta fil".

Lida Loop '14
squarepusher skrev:
> Det där med att hålla linje var det en
> Fredrikshovare som skulle behöva öva på. jag
> låga bakom honom under ca 20 minuter och det var
> nog en tre till fyra gånger som han nästan
> krokade ihop med andra cyklister som försökte
> cykla förbi då han låg och pendlade från ena
> sidan till andra. Ifall man ska byta "fil" bör
> man tydligt visar det, annars ska man nog cykla
> ensam. Att inte ens titta över axeln i det läget
> och den situationen.
>
> Detta beteende är extra dumt i 35 knyck på
> slirigt grus...

Trafikvett och hänsyn skall alltid användas enligt mig. Men om jag ligger först i en klunga med ett led så är det jag som väljer spår in i en kurva. Då är det enligt mig den som är bakom och vill om som ska anpassa sig eller väldigt tydligt annonsera detta. Att förutsätta att man ska hålla högerkanten i en kurva bara för man gör det i ingången är inte rimligt. Naturligt vis ska man kasta ett öga över axeln innan. Men ofta så driver man ju ut av farten så att säga.

Lida Loop '14
Det var ju entydigt.

Björnsitsen skrev:
> squarepusher skrev:
> -----
> > Det där med att hålla linje var det en
> > Fredrikshovare som skulle behöva öva på. jag
> > låga bakom honom under ca 20 minuter och det
> var
> > nog en tre till fyra gånger som han nästan
> > krokade ihop med andra cyklister som försökte
> > cykla förbi då han låg och pendlade från
> ena
> > sidan till andra. Ifall man ska byta "fil" bör
> > man tydligt visar det, annars ska man nog cykla
> > ensam. Att inte ens titta över axeln i det
> läget
> > och den situationen.
> >
> > Detta beteende är extra dumt i 35 knyck på
> > slirigt grus...
>
>
> Trafikvett och hänsyn skall alltid användas
> enligt mig. Men om jag ligger först i en klunga
> med ett led så är det jag som väljer spår in i
> en kurva. Då är det enligt mig den som är bakom
> och vill om som ska anpassa sig eller väldigt
> tydligt annonsera detta. Att förutsätta att man
> ska hålla högerkanten i en kurva bara för man
> gör det i ingången är inte rimligt. Naturligt
> vis ska man kasta ett öga över axeln innan. Men
> ofta så driver man ju ut av farten så att säga.

Lida Loop '14
Va bra! Jag uppfattade det som att du tyckte den som låg först skulle hålla sin linje oavsett. Då är vi överens!

squarepusher skrev:
> Det var ju entydigt.
>
> Björnsitsen skrev:
> -----
> > squarepusher skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det där med att hålla linje var det en
> > > Fredrikshovare som skulle behöva öva på.
> jag
> > > låga bakom honom under ca 20 minuter och det
> > var
> > > nog en tre till fyra gånger som han nästan
> > > krokade ihop med andra cyklister som
> försökte
> > > cykla förbi då han låg och pendlade från
> > ena
> > > sidan till andra. Ifall man ska byta "fil"
> bör
> > > man tydligt visar det, annars ska man nog
> cykla
> > > ensam. Att inte ens titta över axeln i det
> > läget
> > > och den situationen.
> > >
> > > Detta beteende är extra dumt i 35 knyck på
> > > slirigt grus...
> >
> >
> > Trafikvett och hänsyn skall alltid användas
> > enligt mig. Men om jag ligger först i en
> klunga
> > med ett led så är det jag som väljer spår in
> i
> > en kurva. Då är det enligt mig den som är
> bakom
> > och vill om som ska anpassa sig eller väldigt
> > tydligt annonsera detta. Att förutsätta att
> man
> > ska hålla högerkanten i en kurva bara för
> man
> > gör det i ingången är inte rimligt.
> Naturligt
> > vis ska man kasta ett öga över axeln innan.
> Men
> > ofta så driver man ju ut av farten så att
> säga.

Lida Loop '14
Ironi fungerar dåligt på internet.

Björnsitsen skrev:
> Va bra! Jag uppfattade det som att du tyckte den
> som låg först skulle hålla sin linje oavsett.
> Då är vi överens!
>

Lida Loop '14
Filmtajm! :-)

Som någon redan har spottat så stod vi placerade vid sjön med de berömda DÖDS-rötterna på loop 2 (efter ca 37 km).

Filmerna är taggade på klockslag och tid efter att första cyklist (segraren) passerade.

Lida Loop 2014, del 1 av 20 (!!)
Klockslag: 12:19 - 12:30
Tid efter 1a passage: 0 - 11 min

Lida Loop 2014, del 2
Klockslag: 12:30 - 12:36
Tid efter 1a passage: 11 - 17 min

Fortsättning följer...

Lida Loop '14
2 timmar och 45 minuter ren och skär kärlek!
Jag älskar rötter och stenar - och skog :)

Lida Loop på tiden 2.45.20 Kanon! Torrt och fint i banan och allt fungerade perfekt! Nu behöver jag bara fixa till flåset lite :)
00:28 Backen! Jag cyklade hela vägen upp
05:40 Otäck krasch i början
45:10 Stigen innan varvningen
51:00 Varvning till loop 2
53:30 Diagonalen
1:04:30 Singletrack loop 2
1:21:40 Möte med Mikael Flockhart
1:24:30 Turbo!
1:52:52 Varvning till loop 3
2:13:20 Spurt på grus i över 50 km/h
2:32:10 Spurt på asfalt!

ps. Krya på dig Sandra Salinger - hoppas du snart är i SPD'n igen!

Lida Loop '14
Tack för ett roligt lopp!!
Lidaloop blev mtb-lopp premiär för mej och jag vill tacka för den härliga stämning bland alla deltagare och funktionärer!

Rullade in på drygt 3h 31min med kramp i varenda muskel under midjan sedan "35km kvar" skylten.. (jag satt i kurvan i sista backen 400m kvar med ett vänsterben som inte gick att böja, om någon såg mej) För dåligt tränad helt enkelt men lika glad för det :)

Krya på dej Sandra, hoppas du blir helt återställd!!

Tillbaka
Topp