LIVESTRONG

LIVESTRONG
För övrigt är all forskning "internationell" i det avseendet att resultat näst intill uteslutande publiceras i internationella tidskrifter och konferenser.

Senast redigerad av en moderator:
LIVESTRONG
abel skrev:
-------------------------------------------------------
> sussikatten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det spelar väll ingen roll om pengarna går
> till
> > forskningen i USA eller i Sverige. Viktigaste
> är
> > ända att Cancerforskningen får in så mycket
> som
> > möjligt. Man kan ju alltid skänka pengar till
> > flera organisationer, både köpa
> livestrongband
> > och pengar till cancerfonden. :-)
>
KLIPP...Däremot finansierades
> stora delar av mitt doktorandprojekt av US
> department of defence!

So... we don't want to fuck with you then? :-D

LIVESTRONG
lance-armstrong_628x434.jpg

Lie to me. I promise I'll believe. —Sheryl Crow, "Strong Enough"

LIVESTRONG
BigPhil skrev:
> abel skrev:
> -----
> > sussikatten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det spelar väll ingen roll om pengarna går
> > till
> > > forskningen i USA eller i Sverige. Viktigaste
> > är
> > > ända att Cancerforskningen får in så
> mycket
> > som
> > > möjligt. Man kan ju alltid skänka pengar
> till
> > > flera organisationer, både köpa
> > livestrongband
> > > och pengar till cancerfonden. :-)
> >
> KLIPP...Däremot finansierades
> > stora delar av mitt doktorandprojekt av US
> > department of defence!
>
> So... we don't want to fuck with you then? :-D

Right! ;-)

Poängen var att tom DOD finansierar cancerforskning, och dessutom i Europa. Jag ser gärna att dom spenderar delar av sin budget på sånt', även om jag tycker illa om deras verksamhet i övrigt.

LIVESTRONG
Dan_dryer skrev:
> Jag blir så trött på alla gula fula band... Men
> det är ju bara min åsikt. Och jag måste sen
> fråga av ren nyfikenhet: Hur mycket får Lance av
> de där 10kr?
>
> EDIT: Meningsbyggnadsfelochannatsåntdärtjaffs

Du kan ju alltid blunda så blir du inte så nyfiken och trött. Om du ångrar dig så kan du få köpa några av mig, jag köpte en trave gula armband i Chicago för ett år sedan.

LIVESTRONG
Hur kan det finnas en andrahandsmarknad för de där gula gummisnoddarna?
Trodde att det var något slags välgörenhetsgrej, men folk är alltså intresserade av att äga såna där band och samtidigt ovilliga att stödja Armstrongs organisation?
Det senare har jag inte alls svårt att förstå men kombinationen är helt obegriplig.
Vad ska du ha de där banden till GORM?
Och ni som säljer banden: Har ni ångrat att ni gav pengar åt Lance och vill ha tillbaka pengarna så ni kan använda dem i något motverkande syfte eller är ni i desperat behov av pengar eller vad är grejen?

LIVESTRONG
VCN skrev:
> Hur kan det finnas en andrahandsmarknad för de
> där gula gummisnoddarna?
> Trodde att det var något slags
> välgörenhetsgrej, men folk är alltså
> intresserade av att äga såna där band och
> samtidigt ovilliga att stödja Armstrongs
> organisation?
> Det senare har jag inte alls svårt att förstå
> men kombinationen är helt obegriplig.
> Vad ska du ha de där banden till GORM?
> Och ni som säljer banden: Har ni ångrat att ni
> gav pengar åt Lance och vill ha tillbaka pengarna
> så ni kan använda dem i något motverkande syfte
> eller är ni i desperat behov av pengar eller vad
> är grejen?

Ponera följande två scenarier

1. Jag köper ett Livestrongarmband från Teh Interweb. Det gör också nio andra personer.
2. Jag köper tio Livestrongarmband och säljer 9 stycken av dess till det pris jag köpte dem för

Vilket av dem är mest gynnsamt för cancerforskningen?

LIVESTRONG
skaparn skrev:
>
> Ponera följande två scenarier
>
> 1. Jag köper ett Livestrongarmband från Teh Interweb. Det gör också nio andra personer.
> 2. Jag köper tio Livestrongarmband och säljer 9 stycken av dess till det pris jag köpte dem för
>
> Vilket av dem är mest gynnsamt för cancerforskningen?

Alternativ 3 som fredrikw var inne på.

LIVESTRONG
Finns det inget band för dom som stödjer kampen mot terrorism? Terrorism är det farligaste som finns, tom farligare än cancer. Verkar dom tycka i usa.

LIVESTRONG
skaparn skrev:
> Ponera följande två scenarier
>
> 1. Jag köper ett Livestrongarmband från Teh
> Interweb. Det gör också nio andra personer.
> 2. Jag köper tio Livestrongarmband och säljer 9
> stycken av dess till det pris jag köpte dem för
>
> Vilket av dem är mest gynnsamt för
> cancerforskningen?

1. Jag trodde att de endast såldes i tio- och hundrapack?
2. Vad du gör med armbanden har ingen som helst direkt påverkan på cancerforskningen, du kan elda upp banden, ge bort dem gratis eller sälja dem för 100 kronor styck utan att det gör någon skillnad.

Det finns dock en indirekt påverkan: Om du inte säljer eller ger bort banden så måste den som hade velat köpa gummisnoddarna av dig skaffa dem någon annanstans. Du mättar efterfrågan vilket alltså ger ett inkomstbortfall för Livestrongs del.

Alternativ 3 är mitt svar, och i andra hand alternativ 1.

LIVESTRONG
Globalistic skrev:
> Jag har som ni kan få gratis vid nästa Heppy
> Ride, typ imorgon ;)

Jag är fortf tacksam för de du skickade till mig då mitt sista gick av. Jag köpte 20st för ett par år sedan och skänkte 18 samt berättade om Livestrong. Det är fortf kanske 5-6 personer av dem som bär detta dagligen. Till exempel min mor som är kantor i Svenska kyrkan. Hon tar dock av det när hon spelar på vigslar och begravningar.

LIVESTRONG
VCN skrev:
>
> 1. Jag trodde att de endast såldes i tio- och
> hundrapack?
> 2. Vad du gör med armbanden har ingen som helst
> direkt påverkan på cancerforskningen, du kan
> elda upp banden, ge bort dem gratis eller sälja
> dem för 100 kronor styck utan att det gör någon
> skillnad.
>
> Det finns dock en indirekt påverkan: Om du inte
> säljer eller ger bort banden så måste den som
> hade velat köpa gummisnoddarna av dig skaffa dem
> någon annanstans. Du mättar efterfrågan vilket
> alltså ger ett inkomstbortfall för Livestrongs
> del.
>
> Alternativ 3 är mitt svar, och i andra hand
> alternativ 1.

Du har nog rätt, det var 10-pack, vilket gör det hela än mer intressant. Det finns alltså en tröskel som faktiskt undanröjs om någon iklär sig grossistrollen. Således kommer fler att köpa banden om en person köper ett 10-pack och säljer dem styckvis.

Men vidare till ditt resonemang. Hur "mättar" man efterfrågan? Det är ingen skillnad på välgörenhet som vara eller en bok eller vilken pryl som helst. En marknad består av producenter, återförsäljare och köpare. Utan mellanledet skulle vi inte ha särskilt stor omsättning alls eftersom producenten måste agera distributör, maknadsförare, säljare och så vidare. Mellanleden är många och man kan ha åsikter om att de ibland är för många, men utan dem - ingen väl fungerande marknad.

Jag skulle vilja se ett räkneexempel på hur jag mättar marknaden. Om vi återgår till mitt grundscenario som är ytterst realistiskt. Det finns 10 potentiella köpare som antingen en och en kan köpa sitt band, eller så kan en av dessa tio köpa tio och sälja nio stycken. Intäkterna för Livestrongfonden blir desamma.

Till sist.

Det torde vara bättre att istället för att manifestera sin välgörenhet i form av en symbol för att visa att man minsann stöder cancerforskning eftersom man då inte har någon produktionskostnad, bara ge pengar direkt till den, men det finns uppenbarligen ett behov av att visa upp det. Rosa bandet är ett lysande exempel. Och faktum är att det kanske i slutändan leder till mer pengar till forskningen eftersom det synliggör och påminner på ett sätt som få andra marknadsföringskanaler kan. Det kostar att annonsera för sin insamling också och om bandet på folks armar gör jobbet åt en så är det väl lika bra som något annat.

LIVESTRONG
En sak jag kommer att tänka på.

Ni som argumenterar för att en vidareförsäljning av Livestrong-band skulle minska intäkterna till cancerforskning, hur ser ni på grossister?

Ett företag som tillverkar cykelramar säljer dessa till grossister, och inte direkt till kunderna. Men här uppstår aldrig en diskussion om grossisterna förstör för cykeltillverkarna, utan då ser man det bara som ett nödvändigt led. Det jag vill göra klart är att det går att betrakta konsumtion av välgörenhet på samma sätt som man betraktar konsumtion av en cykelram. Det är en transaktion från mig till någon annan som får mig att må bättre. Kan låta krasst men det är ett oomkullrunkeligt faktum. Om man väl kan acceptera det så är en marknad för välgörenhetsvaror inget konstigt utan bara en naturlig följd. Som konsument handlar det om att välja ett sätt att konsumera som man tror leder till största nyttan i andra änden, och således skänker mig störst tillfredsställelse.

LIVESTRONG
R skrev:
> Är man sedan lagd åt det konspiratoriska hållet
> kan man säkert göra någon grej av att Lance är
> republikan, gillar Bush, stödjer kriget, därmed
> kanske hatar muslimer, kanske har en Gatlin i
> källare och så vidare. Jag nöjer mih med att
> forskningen får pengar.

Lance skriver i sin bok Every second counts att han visserligen är vän med Bush men att han för den skull inte är för kriget, men att han stöder sin president och de amerikanska trupperna. Som han skriver: "Well, the nice thing about America is that it's the kind of place where it´s okay to disagree whith a friend." (s. 218).

Personligen har jag köpt ett antal Armstrong-armband när jag var i Frankrike och kollade på touren. Vet inte hur det är med administrationskostnader om man jämför LAF med till exempel Cancerfonden, där ju ett 90-konto utgör en viss garanti, men för mig personligen är Armstrong-bandet inte bara ett litet bidrag till cancerforskningen (och där tror jag amerikanerna ligger före oss här i Sverige - se bara vart Nobelprisen går) utan också något som visar på att jag gillar cykel. Ser man någon annan på stan med ett Armstrong-armband vet man ju, att här är någon man delar sitt cykelintresse med.

LIVESTRONG
Här kommer ett förenklat räkneexempel till dig skaparn.

VCN säljer bruna bandet, pengarna går delvis till EPO-lobbyverksamhet.
Banden säljs endast i tiopack à 100 kronor.
Tre peroner är intresserade av att köpa banden.

Exempel 1.
En person köper tio band och säljer sedan vidare till övriga intressenter.
Bruna bandet inkasserar 100 kronor.

Exempel 2.
Två personer köper tio band var, men vill av moraliska skäl inte sälja dessa vidare. Den tredje personen, som inte skiljer mellan vanliga varor och välgörenhet, tycker att 100 kronor är för mycket och väljer istället att investera i en asienkopia av rosa bandet i kommande års modell.
Bruna bandet inkasserar 200 kronor.

Det kan dock vara värt att påpeka den ökade exponering som exempel 1 innebär, och det är kanske egentligen kärnan i den här typen av verksamhet. Är det konspiratoriskt att tro att det är därför banden endast säljs i flerpack? Att hålla nere de administrativa kostnaderna verkar ju iaf inte vara särskilt prioriterat. Mediaexponering är huvudsaken och jag har en känsla av att Livestrong hellre pratar om hur mycket pengar de har samlat in, än hur mycket pengar som har gått till de påstådda ändamålen.
Swoosh!

LIVESTRONG
VCN skrev:
> VCN säljer bruna bandet, pengarna går delvis
> till EPO-lobbyverksamhet.
> Banden säljs endast i tiopack à 100 kronor.
> Tre peroner är intresserade av att köpa banden.
>
> Exempel 1.
> En person köper tio band och säljer sedan vidare
> till övriga intressenter.
> Bruna bandet inkasserar 100 kronor.
>
> Exempel 2.
> Två personer köper tio band var, men vill av
> moraliska skäl inte sälja dessa vidare. Den
> tredje personen, som inte skiljer mellan vanliga
> varor och välgörenhet, tycker att 100 kronor är
> för mycket och väljer istället att investera i
> en asienkopia av rosa bandet i kommande års
> modell.
> Bruna bandet inkasserar 200 kronor.

Jag ser att du väljer att slamsa. Men det är inget fel med det, jag gör det ibland jag också. Förhoppningsvis kanske någon annan läser tråden och vad jag skrev, så att det inte var är helt bortkastat.

LIVESTRONG
LiveStrong är ju mer än att bara stödja arbetet mot cancer. För mig är det mer ett statement över att ta tillvara på livet. Live Strong liksom, gör vad du kan för att självförverkliga dig själv och dina drömmar. Skippa ursäkterna och gilla läget. Rent generellt stödjer jag inte olika cancer-projekt annars.

Men nu har jag faktiskt beställt ett par cykelbyxor, första rapporten hemifrån säger dock att det blir ett spännande projekt att se om jag kommer i dom utan att se ut som Borat efteråt.

/Fredrik

Tillbaka
Topp