VCN skrev:
-------------------------------------------------------
>
> 1. Jag trodde att de endast såldes i tio- och
> hundrapack?
> 2. Vad du gör med armbanden har ingen som helst
> direkt påverkan på cancerforskningen, du kan
> elda upp banden, ge bort dem gratis eller sälja
> dem för 100 kronor styck utan att det gör någon
> skillnad.
>
> Det finns dock en indirekt påverkan: Om du inte
> säljer eller ger bort banden så måste den som
> hade velat köpa gummisnoddarna av dig skaffa dem
> någon annanstans. Du mättar efterfrågan vilket
> alltså ger ett inkomstbortfall för Livestrongs
> del.
>
> Alternativ 3 är mitt svar, och i andra hand
> alternativ 1.
Du har nog rätt, det var 10-pack, vilket gör det hela än mer intressant. Det finns alltså en tröskel som faktiskt undanröjs om någon iklär sig grossistrollen. Således kommer fler att köpa banden om en person köper ett 10-pack och säljer dem styckvis.
Men vidare till ditt resonemang. Hur "mättar" man efterfrågan? Det är ingen skillnad på välgörenhet som vara eller en bok eller vilken pryl som helst. En marknad består av producenter, återförsäljare och köpare. Utan mellanledet skulle vi inte ha särskilt stor omsättning alls eftersom producenten måste agera distributör, maknadsförare, säljare och så vidare. Mellanleden är många och man kan ha åsikter om att de ibland är för många, men utan dem - ingen väl fungerande marknad.
Jag skulle vilja se ett räkneexempel på hur jag mättar marknaden. Om vi återgår till mitt grundscenario som är ytterst realistiskt. Det finns 10 potentiella köpare som antingen en och en kan köpa sitt band, eller så kan en av dessa tio köpa tio och sälja nio stycken. Intäkterna för Livestrongfonden blir desamma.
Till sist.
Det torde vara bättre att istället för att manifestera sin välgörenhet i form av en symbol för att visa att man minsann stöder cancerforskning eftersom man då inte har någon produktionskostnad, bara ge pengar direkt till den, men det finns uppenbarligen ett behov av att visa upp det. Rosa bandet är ett lysande exempel. Och faktum är att det kanske i slutändan leder till mer pengar till forskningen eftersom det synliggör och påminner på ett sätt som få andra marknadsföringskanaler kan. Det kostar att annonsera för sin insamling också och om bandet på folks armar gör jobbet åt en så är det väl lika bra som något annat.