Livsfarlig eller kosmetisk skada i kolfiberram?

Kristin

Ny medlem
Jag upptäckte dessa skador i min räser-kolfiberram som har 12 år på nacken nu. Är detta endast kosmetiska lackskador (om man nu ens pratar om lack på kolfiberramar?) eller kommer min ram att implodera?

IMG_0645_zps7rx78iwx.jpg

IMG_0646_zpsssknhegk.jpg

Har svårt att tro att det är något annat än klarlacken som har några direkta skador.
Med tanke på var och skadornas riktning ser det misstänkt likt ut ett styre som har precis "fel" höjd för att skrapa i där om det vrids runt.
Om den misstanken stämmer så är det ju dessutom med största sannolikhet bara repor och ingen som har huggit en yxa på överröret.

Den ser fatal ut. Den går tvärs röret trots väven. Den sprickan är nog genomgående. Jag skulle inte cykla vidare. Det är min lekmannamässiga (när det gäller kolfiber) bedömning. Prova att klämma lite med handkraft och se hur det känns och hur det låter. Föregående svar kanske är rätt.

Kid1000 på forumet är kunnig i ämnet erinrar jag mig. Han kan nog ge ett bättre svar.

/K

Senast ändrad:
Knacka med ett mynt och lyssna. Börja nånstans där det är friskt och närma dig sprickan. Får du skillnad i "tonhöjd" pch klang, laga eller släng. Samma ljud, tuta o kör.

gabbeon sa:
Knacka med ett mynt och lyssna. Börja nånstans där det är friskt och närma dig sprickan. Får du skillnad i "tonhöjd" pch klang, laga eller släng. Samma ljud, tuta o kör.

Detta tips var konkret och bra, ska testas.

Ramen är för övrigt aldrig vurpad med eller har varit utsatt för annat våld än möjligtvis något vårdslös transportering (det är också den enda anledningen jag kan tänka mig att sprickorna har uppstått). Kan äldre kolfiberramar spricka "av sig självt"?

Ser man inte ganska tydligt ett spår i fibern också? Mycket tål iof kolfiber, men det där.. Nej jag vet inte jag.

Kristin sa:
Jeppe_E sa:
12 år??? TOLV? Dags för n+1 Kristin ;)

Jag säger som 50+ gubbar som raggar på mycket yngre kvinnor brukar göra: åldern är bara en siffra, det är hur ungdomlig man känner sig som spelar roll!

Just den ramen börjar väl känna sig lite sliten ser det ut som. Men är det inte så att lacken (och kanske limmet i fibern) påverkas av UV-ljus? Och kan bli sprödare med åldern? Om den inte förvarats ljustätt det vill säga.

Borde gå att lappa ihop med lite kolfiberväv, epoxy och UV-lack utan att göra cykeln mycket tyngre. Jag tycker att skadan ser lite läskig ut. Det är mycket möjligt att ramen har fått sig ett slag som fått epoxyn att spricka, men att röret fortfarande känns styvt.

ejma sa:
Borde gå att lappa ihop med lite kolfiberväv, epoxy och UV-lack utan att göra cykeln mycket tyngre. Jag tycker att skadan ser lite läskig ut. Det är mycket möjligt att ramen har fått sig ett slag som fått epoxyn att spricka, men att röret fortfarande känns styvt.

Fiberfix!

Kristin! Pratan med någon yrkesman som kan sitt kolfiber. Här kommer du få spekulationer gissningar och hittepå.

Hoppas för din skull att det bara är ytligt.

Släng upp ramen på ett par bockar och tryck till ordentligt på röret så borde det gå att se om det är en spricka. Jag skulle nog slipa ner och lägga på några nya kolfiberlager om min cykel såg ut sådär.

Konkret sa:
Är det toppröret? Hur gick det till?

Klämt sönder ramen i mekstället?

Ja, det är toppröret. Jag har ingen aning om hur skadan uppkommit faktiskt. Cykeln är inte vurpad samt är tjejkörd och tjejmekad i 10 års tid så några hårda tag i mekstället har det inte heller varit tal om. Det enda jag kan komma på skulle väl vara oförsiktig transport (men den har mest åkt Thuleställ av olika slag så ptja... jag vet inte jag).

Kristin sa:
Ja, det är toppröret. Jag har ingen aning om hur skadan uppkommit faktiskt. Cykeln är inte vurpad samt är tjejkörd och tjejmekad i 10 års tid så några hårda tag i mekstället har det inte heller varit tal om. Det enda jag kan komma på skulle väl vara oförsiktig transport (men den har mest åkt Thuleställ av olika slag så ptja... jag vet inte jag).

vad innebär tjejkörd och tjejmekad i det här fallet?

mattel sa:
Kristin sa:

Att jag identifierar mig som tjej.

För övrigt gör den här tråden mig jeteledsen då jag hade hoppats att alla svar skulle lyda SER BRA UT, KÖR PÅ, YOU GO GRRL!.

Innebär detta slutet för min fina goseräser liksom, mitt cykelstalls ständiga sekreterare? :((((

Kristin sa:
mattel sa:
Kristin sa:

Är det relevant information? Det där med tjejkörd etc alltså.

Kolla med Kid1000, Han kan nog klämma och känna och ge ett bra läkarutlåtande.

Senast ändrad:
Något som trillat på toppröret eller klämt i mekställ? Vet inte riktigt vad tjejmekad innebär i sammanhanget, är det att man inte använder mekställ öht eller att man lämnar in den till någon annan? Har svårt att se att lack och fiber skulle smulas sönder utan yttre våld, såvida cykeln inte stått ute i solen under längre perioder för att sedan köras på ojämnt underlag. Då borde vevlagerhuset också uppvisa sprickor i lacken då det är stora belastningar där oavsett underlag.

Kristin sa:
H. sa:
Är det relevant information? Det där med tjejkörd etc alltså.

Kolla med Kid1000, Han kan nog klämma och känna och ge ett bra läkarutlåtande.

Ooops glömde [IRONI] tjejkörd [/IRONI]

Jag har upprättat en kontakt med Kid1000.

Det är inte lätt med ironi på internet. Och det är ännu svårare med dubbelironi.

Kristin sa:
mattel sa:
Kristin sa:

när du sitter med hela foten upp till knät i genusdiskussioner annars men nu vill få din cykel att framstå som försiktigt körd och snällt hanterad genom att kalla det tjejkörd och tjejmekad?

tinkerbell sa:
Något som trillat på toppröret eller klämt i mekställ? Vet inte riktigt vad tjejmekad innebär i sammanhanget, är det att man inte använder mekställ öht eller att man lämnar in den till någon annan? Har svårt att se att lack och fiber skulle smulas sönder utan yttre våld, såvida cykeln inte stått ute i solen under längre perioder för att sedan köras på ojämnt underlag. Då borde vevlagerhuset också uppvisa sprickor i lacken då det är stora belastningar där oavsett underlag.

Tjejmekad var endast ett skämt. Men nej, jag har vare sig trillat på den eller klämt den i ett mekställ, vad jag kan komma på i alla fall. Jag tror att jag registrerade skadan i bakhuvudet under förra säsongen men det var först nu jag tog mig en närmare titt och tyckte att det såg värre ut än bara en lackskada (för några sådana finns, med ålderns rätt).

Senast ändrad:
mattel sa:
Kristin sa:
mattel sa:
Kristin sa:

när du sitter med hela foten upp till knät i genusdiskussioner annars men nu vill få din cykel att framstå som försiktigt körd och snällt hanterad genom att kalla det tjejkörd och tjejmekad?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Har du bara förvarat den i förråd/hem som varit dina egna? Annars kan ju kreti, alternativt pleti, ha tappat/vält något på den och bara skitit i att säga något.

Kristin sa:
Jeppe_E sa:

Jag säger som 50+ gubbar som raggar på mycket yngre kvinnor brukar göra: åldern är bara en siffra, det är hur ungdomlig man känner sig som spelar roll!

... Och exakt säger gamla tanter som gillar unga pojkar. Ganska kasst av dig som är så noga att ens ta upp den där dåliga liknelsen.

Men som sagt. Tjejkörd och tjejmekad. För mig behöver det inte vara positivt... Ungefär som en tjejkörd bil.

Jag tycker att det ser otäckt ut. Gillar du ramen så går det att få den lagad dock. 12 år är en respektabel ålder. Mycket har även hänt i kolfibersvängarna.

mattel sa:
Kristin sa:

I det här fallet betyder det att den fått utstå osannolika mängder svordomar. Min diagnos är att den begått självmord.

Jag tror Kristin har svettats ymnigt på den så att lacken frätts sönder och epoxit sen släppt (säkert i en trainer under 12 långa vintrar) =)

Eller nä just det tjejer svettas inte, de blir bara lite varma och rodnar ;-)

s sa:
mattel sa:
Kristin sa:

I det här fallet betyder det att den fått utstå osannolika mängder svordomar. Min diagnos är att den begått självmord.

:) Haha!

Och för att spä på förvirringen och genuskaoset: "tjej" skruvad = man har tagit det säkra före det osäkra och klämt fast ramen i mekstället för kung och fosterland. ;)

Kristin sa:
Jeppe_E sa:

Vilken tur att jag inte har uppnått den åldern än. Innebär det att jag kan ragga vidare på yngre tjejer utan att mötas av förakt?

Mer seriöst, så är ändå 12 år mycket för en cykel i kolfiber (vad jag läst). Om du dessutom har en gaffel helt i kolfiber, så kan det vara all idé att kontrollera status på den. Var bl.a. en man (kan ha varit +50, vet inte) som omkom, då hans 15 år gamla trotjänare (i kolfiber) bestämde sig för att inte vilja rulla mer.

Går säkert att hitta en lämplig ram och lyfta över alla delarna. Sedan kan du ju hänga ramen på väggen (verkar vara ett populärt grepp).

Tillbaka
Topp