LL-Cupen 2006 utökad !!

Deli

Ny medlem
LL-Cupen 2006 utökad !!
Långloppscupen 2006
www.langloppscupen.com

Japp nu har Skövde CK med Långa Billingeracet kommit med i den ädla skara som får förtroendet att arrangera en deltävling i LL-Cupen.

http://www.billingeracet.se/

28 maj - BILLINGERACET - Skövde - 81 km
Arrangör: Skövde Cykelklubb

11 juni - LIDA LOOP - Stockholm - 65 km
Arrangör: Tullinge SK

1 juli - MTB-VÄTTERN - Borensberg - 72 km
Arrangör: MAIF/Vätternrundan

23 juli - MÖRKSUGGEJAKTEN - Rättvik - 70 km
Arrangör: IK Jarl Rättvik

5 aug - LÅNGA LUGNET - Falun - 70 km
Arrangör: Falu CK
26 aug - FINNMARKSTUREN - Ludvika - 112 km
Arrangör: CSK Ludvika

10 sept - BOCKSTENSTUREN (SM) - Varberg - 100 km
Arrangör: Varbergs MTB

LL-Cupen 2006 utökad !!
Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj.
> Gött mos.
>
> Men då får dom kanske göra om banan lite i början?
>
> -----
> Nu säljer jag min knappt använda TREK slr 1500 med
> ultegra för 12.000:- Ord pris 18000:-(utan
> pedaler) http://happymtb.org
>
> Tippa på cykling? Klicka på bannern på
> http://www.cyclocross.se :-)

Särskillt om du ska köra den med bockastyre ;) (Din anonns)

Senast redigerad av en moderator:
LL-Cupen 2006 utökad !!
Stabilt perfekt ,då kan man lämna bilen hemma och cykla till loppet
jag är så exalterad så jag tror jag skär av mig ena testikeln och syr fast den i sadeln

LL-Cupen 2006 utökad !!
jag misstänker att cupstatus lockar fler deltagare och att det då kan bli trångt i loppets början. Kanske.

Tänk att dra starten hela vägen upp till målområdet och sedan störta utför till där banan gick i år.
Jag gillade banan i år.

LL-Cupen 2006 utökad !!
bigmollo skrev:
> Vito, det gjorde jag igår. Kom med nåt nytt...
> ;o)
>

he he dricker rödvin och smiskar babian va?

LL-Cupen 2006 utökad !!
Det störde väl inte dig ;)

Vi har allt tittat på en lösnign för det.
Vi får se hur det blir men det kommer iallafall gå lite uppför i början :)

Mvh "Tävlingsledaren"

LL-Cupen 2006 utökad !!
Pardon my french, men varför måste alla lopp börja med en uppförsbacke? det är ju helt värdelöst för de stora massorna med folk som inte har riktigt chansen att värma upp ordentligt. Jo värma kan man ju, men sen står man och stelnar i en fålla bra länge...

Mörksuggejakten har ju backen som ett signum, och man hinner kanske få upp lite puls i masterstarten men Långa Lugnet var ju bara för mycket. Lida Loop var ju ganska spännande då man gick från noll till 1000 på 50 meter...

Tacka vet jag 08XC, asfalt en bra bit innan det brakade in i skogen :)

LL-Cupen 2006 utökad !!
Skövde Ligger mellan GBG och S-holm ungefär :)
För att få lite spridning på fältet så lägger man en backe först.

Tror det är säkrare att ha spridningen i en bake med tanke på farten jämfört med en plangrusväg.
Men jag kan ha fel.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Håller med dig JLarsson. Backstart är en tråkig lösning för deltagaren men enkel för arrangören för att sprida fältet. Starten i 08XC tycker jag fungerar aldeles utmärkt.

Men jag hoppas att kunna delta i en bra tävling i Skövde ändå! :o)

/ekis

LL-Cupen 2006 utökad !!
ekis skrev:
> Håller med dig JLarsson. Backstart är en tråkig
> lösning för deltagaren men enkel för arrangören
> för att sprida fältet. Starten i 08XC tycker jag
> fungerar aldeles utmärkt.
>
> Men jag hoppas att kunna delta i en bra tävling i
> Skövde ändå! :o)
>
> /ekis
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-12-16
> 23:53 av ekis.

kul att ni gillade det,lite mer än 5 km asfalt äre, sen in på grusväg 1 km kanske o sen in på skogsväg/stig :D men som sagt, båda sorternas start, med lång asfaltssträcka och den med backe i början har sina fördelar o nackdelar.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Hur ser det ut ang 08XC förresten? Har sett fram emot den som en härlig avslutning på säsongen, men jag har för mig att jag läste någonstans att det kanske inte blir något av 2006? :o( Blir det inget 08XC så tror jag att min säsong tar slut i juli.....

/ekis

LL-Cupen 2006 utökad !!
hur det ser ut, kan inte riktigt svara på det ännu. det har varit lite osäkert, då det inte direkt har sett ljust ut de senaste åren, vi har verkligen fått slita "arslena" av oss, igentligen är väll ck uni en för liten klubb för ett sådant stort arangemang. men det kommer mer klar info om hur det kommer bli. ge inte upp hoppet.

LL-Cupen 2006 utökad !!
HMMM, ställer högre krav på arrangörerna om de ska fixa loppet. Körde i år, dåligt skyltat, låg sä
kerhetsnivå, såg ovanligt många som kraschade. Fanns inga varningpilar. Teknisk svår bana för den stora massan. Jag förstår om de riktigt duktiga åkarna tycker om banan, men det kommer inte bli någon deltagarsucce på lång sikt med årets bana.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Jag var en av dem som kraschade.
Det var på grund av dålig skyltning. Å folk framför hoppade av cyklarna (medans jag cyklade förbi dem). När sedan någon tjomme skulle hoppa på sin cykel, så missade han sadeln utav någon konstig anledning. Så han landade på hjulet å störtade i backen. Mitt framför mig, vilket gjorde att jag körde på honom och for över styret. För att sedan klämma knäet mellan styre och ram, detta resulterade i ett blått knä som inte gick att cykla med =(

Men banan var grym och man kan inte rå för klantskallar, för de finns överallt =)
De ska förövrig se över säkerheten och pilningen till nästa år (jag pratade med banläggare och ansvariga efter loppet och gav tips och råd). Och jag tror de kommer göra ett utmärkt jobb, då de är så grymma på att arrangera tävlingar vanligtvis

LL-Cupen 2006 utökad !!
Låter ju lovande, förutsättningarna finns för ett bra lopp. Fina stigar, härligt kuperad terräng och så ligger loppet i den södra delen av landet vilket är en fördel, iallafall för mig. Hoppas arrangörerna läser den här tråden och tar till sig av kritiken. Har tyckt att loppet har lyfts oförtjänt mycket annars. Tycker att arrangörerna bör se och lära av Ränneslättsloppet som är ett likvärdigt lopp med ett mycket större säkerhetstänkande.Varför ingår inte Ränneslätt i LL-cupen förresten?

LL-Cupen 2006 utökad !!
Danne Dizel skrev:
> Hoppas
> arrangörerna läser den här tråden och tar till sig
> av kritiken.
Det är nog inget du behöver oroa dig över då Tävlingsledaren startade denna tråd=)

LL-Cupen 2006 utökad !!
Hur ska arrangörerna kunna öka säkerheten?
Om man vurpar så är det väl sällan arrangörens fel.

Pilningen var lite krass ibland men jag hittade ju.

Backar är väl det bästa sättet att sprida ett fält?

LL-Cupen 2006 utökad !!
Öijer skrev:
> Hur ska arrangörerna kunna öka säkerheten?
> Om man vurpar så är det väl sällan arrangörens
> fel.

Håller med dig Öijer. Vurpar man får man skylla sig själv. Enligt min mening är sånt som ingår i sporten och är man med i leken får man leken tåla.

Än har jag inte stött på att någon arrangör har haft madrasser längst banan att landa på.
Att andra arrangörer har så mycket bättre säkerhet längs spåret har jag själv inte stött på.

Anders

LL-Cupen 2006 utökad !!
Givetvis så tar vi åt oss av all kritik och jobbar utifrån den.
Vill du förklara det du menar med låg säkerhetsnivå Danne Dizel ??

Vi ska säga att vi inte skyltade dåligt med flit å att den saken kommer vara löst till nästa år.
Men man bör tilläga att vi hade problem med sabotarg då det fans folk som tog ner skyltar och pilade om ut på andra stigar under tävlingens gång.
Så banpersolanlen gjorde ett väldans jobb att hela tiden märka upp banan.

Mvh Kari "tävlingsledare"

LL-Cupen 2006 utökad !!
Hej.
Besök sidan med regler gällande MTB-tävlingar. Det är knappt så man orkar läsa den, men där kan man hitta lite intressant i ämnet:

http://www.scf.se/files/{BD18A908-462A-45FD-A0D0-84843E9387C7}.pdf

Om det går att följa allt detta, vet inte jag. Ibland så tycks det som att klädseln är viktigare än allt annat.........................

Min förhoppning är att, Ni som "bestiger" Billingen i slutet på Maj nästa år skall tycka att både banmarkering och säkerhet har varit bra.
Om kaffet varit perfekt på sista depå´n gör det ju inte saken sämre.

Roland Abelsson

LL-Cupen 2006 utökad !!
Hej igen.

Verkar inte som att länken till reglerna fungerar. Den kan i alla fall hittas på Svenska Cykelförbundets hemsida.

Roland Abelsson

LL-Cupen 2006 utökad !!
Deli och Roland Abelsson:

Ett tips som ni säkert tänkt på, men ändå är värt att påpeka angående skyltning är. Att ni sätter upp så många skyltar och band som möjligt i skogen (alltså mer än nödvändigt) ca en vecka/några dagar innan tävling. Och att ni sedan på tävlingsdagen (ca 2-1timme före start) skickar ut två personer på MC fullpackade med pilar och en korrekt karta. För att rätta till eventuella fel markeringar.

Så har vi jobbat på Långa Lugnet i flera år, och vi lärde oss också detta året att ju fler pilar och band vi satte upp desto fler satt kvar åt rätt hål osv.
Det var som att det var för jobbigt för sabbotörerna att ändra/ta ned dem.

Detta är ett jättebra tips som alla arrangörer borde ta åt sig, då vi fick väldigt bra kritik angående vår markering av bana

LL-Cupen 2006 utökad !!
Dan_dryer skrev:
> Jag var en av dem som kraschade.
> Det var på grund av dålig skyltning. Å folk
> framför hoppade av cyklarna (medans jag cyklade
> förbi dem). När sedan någon tjomme skulle hoppa på
> sin cykel, så missade han sadeln utav någon
> konstig anledning. Så han landade på hjulet å
> störtade i backen. Mitt framför mig, vilket gjorde
> att jag körde på honom och for över styret. För
> att sedan klämma knäet mellan styre och ram, detta
> resulterade i ett blått knä som inte gick att
> cykla med =(

Fattar inte riktigt hur den vurpan var beroende av dålig markering?

> Men banan var grym och man kan inte rå för
> klantskallar, för de finns överallt =)

Det där är en intressant fråga...
Hur säker skall arrangören göra banan?
Hur lättnavigerad skall arrangören göra banan?

Arrangörer får alltid kritik för att banan var för dåligt skyltad. Ibland undrar jag om det inte är så att cyklister vill ha ett band på vardera sidan av tävlingsbanan från start till mål?

BTW, diskuterade vi inte arrangörens intentioner på banans säkerhet för ett tag sedan?
Frågeställningen då vad väl vem som var ansvarig, cyklisten eller arrangören?

LL-Cupen 2006 utökad !!
det hör ändå till att cyklsiterna kör banan innan start och då är det ju inga konstigheter på tävlingsdagen.. (LL undantag)

[edit]
stavfel.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Mattias L:

<i>> Det var på grund av dålig skyltning. Å folk
> framför hoppade av cyklarna (medans jag cyklade
> förbi dem).</i>

Det var inte markerat tydlig att man skulle svänga vänster över från en grusväg till en annan. så vissa körde för långt, men insåg mitt misstag och tog cykel över axel och sprang över.
Jag cyklade eftersom att jag e vaksam å såg skylten... Sen vet alla resten

=)

LL-Cupen 2006 utökad !!
Borde väl räcka med band på en sida då går det ju bara åt 80 km :)
Eller kankse måla ett sträck i marken fast då får ni inte cykla på sträcket så det försvinner :)

Tillbaka
Topp