Lossa äldre vevlager?

Dan C

Aktiv medlem
Lossa äldre vevlager?
Någon som vet hur man kan lossa ett vevlager enligt bilden utan några specialverktyg?

Vevlager.JPG

Lossa äldre vevlager?
Även jag går i sådana tankar. Det liknar ett Faubervevparti (boe?). Säk på Fauber crankwerk så kan du få svar, på tyska. Så här står det om lagerjustering beträffande Faubervevar i Nya Cykelboken av Roland Sundkvist:

Lagerspelet justeras medelst vridning av den stora kona som sitter skruvad på axelns (mittdelens) vänstra sida. Detta kan ske sedan kontramuttern, som sitter utanför den plåtkåpa, som används för lagrens skydd, lossats (vilka otroliga meningar; min anmärkning!). Konamuttern har vänstergänga! Ibland kan lagerspelet justeras med plåtkåpan emedan denna har små utbuktningar som går in i lagerkonans urtag (för specialnyckel). Kåpan vrids tills inget glapp känns, men inte så långt in att vevarna går tungt. Kontramuttern skall efter justeringen dras fast ordentligt så att det inte finns risk för att dne lossnar under färd. Man knackar fast den lätt med en hammare och dorn (som sätts i ett av kontramutterns hål eller urtag) i brist på specialverktyg.

Men jag undrar om inte själva lagret är ipressat istället för iskruvat som man gör idag? Ska du ha ut hela lagret eller tänkte du bara fetta in det och justera?

Lossa äldre vevlager?
> Men jag undrar om inte själva lagret är ipressat
> istället för iskruvat som man gör idag? Ska du ha
> ut hela lagret eller tänkte du bara fetta in det
> och justera?

Tackar för infon!

Lagret att ganska glappt, så jag tänkte få bort det och ersätta med ett billigt Shimano BB-UNxx lager.
Alternativt få loss lagret, rengöra så gott det går och justera det om nu inte ett BB-UNxx lager passar
i ramen?

Lossa äldre vevlager?
Nu har jag fått loss lagret!

Det var mycket riktigt som skrevs: Kontramuttern med 2 uttag på vänstra sidan (som syns på bilden ovan) lossas genom att skruva UR den MEDurs. Man fick banka på som bara den med dorn och hammare, tillslut lossnade den :) Men, själva lagerskålarna är fastskruvade/pressade i ramen, så det kommer bli för bökigt att försöka få loss dom oxså och få in ett nytt vevlager. Man får rengöra allt och fetta in/justera så gott det går istället.

Här ser man hur det ser ut med vevaxel och kullager bortplockat:

Vevlager2.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Lossa äldre vevlager?
Lagerskålarna är skruvade i ramen. Höger lossas moturs, vänster medurs. Har aldrig provat om det passar med ett modernt vevlager med engelsk gänga, men det är inte omöjligt. Prova så vi får veta. Om vevlagerhusets bredd är 68 mm och gängorna är samma borde det ju funka.

Skålarna lossas antingen med dorn, specialverktyg eller rörtång med stor hävarm.

Lossa äldre vevlager?
Aha, kanske man skulle ge sig på det hela ändå? Hmmm, vevlagerhuset mäter jag upp till ca. 63,5 mm brett, kan det funka med ett 68mm brett lager då?

Lossa äldre vevlager?
Nix, det funkar inte med moderna vevlager i dessa ramar.... Vevlagerhusets diameter är en hel del större än diamtetern på ett modernt lager, se bild:

Vevlager3.JPG

Lossa äldre vevlager?
Nu har jag satt ihop lagret och efter smörjning/infettning och justering rullar det riktigt fint!
Men en lösning på helt nytt lager kan vara intressant ändå, detta lager sitter ju på 1000 tals
bla. Crescenthojar från 80/90 talet. De (BMX?)adaptrar som jag sett ligger väl lite utanför budget
på såna här projekt. ca. 500:- för bara en adapter, om de nu passar.

Lossa äldre vevlager?
Eftersom tråden ligger under läsvärt men saknar bilder så tycker jag att den är värd ett lyft.
Smörjde upp vevlagret idag som var lite trött och halvägs igenom operationen kom jag att tänka på Happy och tog fram kameran:

Steg 1. Lossa pedalen
1.JPG ht=480

2. Beskåda
2.JPG ht=480

3. Sätt dit ditt verktyg och börja vrida (felgängat)
3.JPG ht=480

4. Ta ut brickan som går i ett spår (notera detta vid återmonteringen) och den andra delen. Ej gängat.
4.JPG ht=480

5. Nu har du hamnat här.
5.JPG ht=480

6. Ta fram ditt verktyg igen och upprepa steg 3. ( Denna bricka justerar lagerspänningen vid återmonteringen, dra då ej åt den för hårt.)
6.JPG ht=480

7. När du skruvat ut brickan kan du plocka ut kullagret.
7.JPG ht=480

8. Rengör sedan lager och skålar.
8.JPG ht=480

11.JPG ht=480

9. Fra med fettet och börja gegga.
13.JPG ht=480

10.JPG ht=480

Eftersom jag inte orkade lossa från andra sidan för att få ut veven så valde jag denna metod på drivsidan.
9.JPG ht=480

10. Fett nice.
12.JPG ht=480

11. Följ instruktionerna baklänges...

Det fiffiga Biltema verktyget:
Archive_Product_images_20_Large_20-840_l.jpg ht=289

art nr: 20-840 http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=432&iItemId=81959 19,90:-

Lossa äldre vevlager?
rampjesus skrev:
-------------------------------------------------------
> Är denna manöver svår att utföra om man aldrig
> gjort den förut?

Tekniskt: Nej. (Få delar och simpel konstruktion.)
Mentalt: Kan vara mycket krävande. (Gammalt rostigt skrot som vägrar lossna)

Lossa äldre vevlager?
När du har lossat och tagit ur lagret på vänstersidan, pedalen hade du ju oxå tagit bort är det inte bara att lirka ut hela vevpartiet med drev och lagerbana då? så slipper man trixa med tops;)

Har jag för mig.

Lossa äldre vevlager?
Stelben skrev:
> När du har lossat och tagit ur lagret på
> vänstersidan, pedalen hade du ju oxå tagit bort
> är det inte bara att lirka ut hela vevpartiet med
> drev och lagerbana då? så slipper man trixa med
> tops;)
>
> Har jag för mig.

Delen som fettas in på bild 11 måste också skruvas ur, sedan är det bara att lirka ut veven.

Lossa äldre vevlager?
Har en likadan hojj som på bilderna här ovan...

Hur får man isär vevarmarna? Gänga? Slå? Bryta? Eller hur gör jag?

Ett lackningsprojekt på gång så det skulle vara fint att få bort dem under tiden.

Lossa äldre vevlager?
Det kan vara svårt om inte lagerskålarna (som syns i bild 11) är väck, i alla fall på min gamla crescent.
En fråga med anledning av detta: Gängas de ur moturs på både drivsida och vänstersida? Eller är de motsatt gängade?

Lossa äldre vevlager?
oxr skrev:
> Lagerskålarna är skruvade i ramen. Höger lossas
> moturs, vänster medurs.

Lossa äldre vevlager?
Det fattas ett steg i guiden. Det är även det steg som ni omedvetet pratar om.

Man kan inte få ut vevarmen om man inte plockar bort ringen, som är den inre skålen, som jag pekar på med en pil. Jag ska lacka om min cykel i dagarna och följde guiden men fick inte ut vevarmen.

Gick till cykelhandlarn, han sa att det krävdes ett specialverktyg av den dyrare sorten för att få loss denna del som brukar krångla mest. Han kunde lossa den för ca 200 kr, enormt dyrt, eller byta ut allt för 500. Körde på det senare förslaget men ska kolla upp vilket verktyg som krävs, det måste ju finnas på biltema eller något. Hej så länge.

Bilagor

• 5 copy.jpg
    5 copy.jpg
    53.1 KB · Besök: 2,211
Lossa äldre vevlager?
Paragon skrev:
> En sådan !? Biltema: 27-009 39,90 kr

För liten och haken tror jag är för stor också. Brukar vara 40-50cm lång och med en rund hake.

Lossa äldre vevlager?
Dan C skrev:
> Nu har jag satt ihop lagret och efter
> smörjning/infettning och justering rullar det
> riktigt fint!
> Men en lösning på helt nytt lager kan vara
> intressant ändå, detta lager sitter ju på 1000
> tals
> bla. Crescenthojar från 80/90 talet. De
> (BMX?)adaptrar som jag sett ligger väl lite
> utanför budget
> på såna här projekt. ca. 500:- för bara en
> adapter, om de nu passar.

billiga:
15 euro http://cnc-bike.de/product_info.php?products_id=2122&osCsid=de68ee350aefe1310073c4c1373e142f
22 euro http://www.bike-mailorder.de/shop/M...UMF-Adapter-from-US-BB-to-EURO-BB::11630.html
28 euro http://www.bike-mailorder.de/shop/M...man-Racing-Reduzierung-BB-auf-BSA::10328.html

Jag funderar själva på att beställa en till min tandem. Dock har jag inte koll på diametern på adaptern. Tandemen har en skitjobbig excenter framtill med fyrkantsaxel vilken jag vill byta ut. Själva excenterfunktonen behövs inte då man kan sätta en spännare på synkkedjan. Ett tag körde vi med fyrkantsaxeln kortad och skarvad(!) för att det skulle passa på ett lite racigare vevparti.

Lycka till med adaptern!
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Lossa äldre vevlager?
Någon som provat att byta ut detta förhatliga veparti mot något annat. Vilken adapter användes och vilket vevparti användes ?
(Kör en av dessa 1000-tals crescentcyklar)

Lossa äldre vevlager?
Varför vill man byta ut detta vevlager? Vilka fördelar har man att när man sätter på en adapter och köper det dyraste vevlagret? Mitt fauber snurrar på bra och kommer nog aldrig att gå sönder om vi inte hamnar i ett kärnvapenkrig...

Lossa äldre vevlager?
Som framgår av haknyckel-tråden kämpar jag med att få loss lagerskålarna från denna gamla goding:

emblem.jpg ht=725

stiftx3.jpg ht=544

Bilden med pilarna visar att lagerskålen har 3 st hål som går att greppa med en haknyckel som jag tyvärr inte har. Det är hammare och dorn som gäller. Jobbar med vänster lagerskål. Enligt http://cykelhobby.com/matt.html har vänsterskålen högergänga. Så det är väl moturs den ska vridas för att lossna? Tyvärr sitter skålen som berget. Den rubbas inte. Finns det några specialknep för att få loss tjuriga lagerskålar?

Lossa äldre vevlager?
John Blaze skrev:
> Som framgår av haknyckel-tråden kämpar jag med
> att få loss lagerskålarna från denna gamla
> goding:
>
>
>
>
>
> Bilden med pilarna visar att lagerskålen har 3 st
> hål som går att greppa med en haknyckel som jag
> tyvärr inte har. Det är hammare och dorn som
> gäller. Jobbar med vänster lagerskål. Enligt
> http://cykelhobby.com/matt.html har
> vänsterskålen högergänga. Så det är väl
> moturs den ska vridas för att lossna? Tyvärr
> sitter skålen som berget. Den rubbas inte. Finns
> det några specialknep för att få loss tjuriga
> lagerskålar?

Prova med att knacka lite lätt överallt på lagerskålen, knackar kanske loss den. Annars kan du värma på ramen så att den expanderar och försöka skruva. Kräver tålamod, jag fick inte loss mina pga att jag inte hade rätt verktyg men cykelmekanikern sa att han hade kämpat i en timma. Tur att vi avtalde ett fastpris.

Lossa äldre vevlager?
Nu är lagerskålarna loss. Jag sprayade med 5-56 varje dag i en vecka och hoppades att lite skulle tränga in. Dessutom, och detta var nog viktigast av allt, rotade jag fram ett riktigt dorn att använda istället för det "fusk-dorn" (en trubbig syl) jag använde tidigare. När jag efter ihärdigt 5-56 sprayande testade med det nya dornet lossade skålarna direkt, jag behövde inte ens slå särskilt hårt.

Angående vilket håll man ska slå skålarna fick jag följande tips: Tänk dig att cykeln står upprätt. För att lossa skålarna ska dessa skruvas så att ovansidan rör sig bakåt. Det vill säga: Vänster lagerskål skruvas medurs. Höger lagerskål skruvas moturs.

Lossa äldre vevlager?
John Blaze skrev:
>
> Angående vilket håll man ska slå skålarna fick
> jag följande tips: Tänk dig att cykeln står
> upprätt. För att lossa skålarna ska dessa
> skruvas så att ovansidan rör sig bakåt. Det
> vill säga: Vänster lagerskål skruvas medurs.
> Höger lagerskål skruvas moturs.

Tvärtom menar du väl? Höger sidas vevlager brukar vara vänstergängat.

Lossa äldre vevlager?
MagnusA skrev:

> Tvärtom menar du väl? Höger sidas vevlager
> brukar vara vänstergängat.

Nej, tydligen har höger lagerskål normal gänga när det handlar om gamla svenska cyklar med vevparti av Fauber-typ. Det där med att lagerskålen ska röra sig bakåt, det tipset fick jag av en bekant. Han hade läst det i nån gammal cykelbok. Uppenbarligen stämde det. :) Tabellen som finns hos Sheldon Brown http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom verkar inte stämma för gamla svenska cyklar (eller så är det jag som inte förstår tabellen)

Lossa äldre vevlager?
John Blaze skrev:
> MagnusA skrev:
>
> > Tvärtom menar du väl? Höger sidas vevlager
> > brukar vara vänstergängat.
>
> Nej, tydligen har höger lagerskål normal gänga
> när det handlar om gamla svenska cyklar med
> vevparti av Fauber-typ. Det där med att
> lagerskålen ska röra sig bakåt, det tipset fick
> jag av en bekant. Han hade läst det i nån gammal
> cykelbok. Uppenbarligen stämde det. :) Tabellen
> som finns hos Sheldon Brown
> http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom
> verkar inte stämma för gamla svenska cyklar
> (eller så är det jag som inte förstår
> tabellen)

Intressant, jag hittade den här sidan, http://www.cykelhobby.com/vevparti.htm, som säger att "Crescent och Monark använde fransk gänga på sina racer och sportmodeller ända till sent 80-tal." vilket då stämmer med skäggets tabell om fransk standard. Det gäller uppenbarligen att hålla tungan i rätt mun.

Det fina med standarder är att det finns så många att välja bland ;-)

Lossa äldre vevlager?
Hade det varit fransk standard hade båda lagerskålarna haft högergänga. Men nu har högersidan högergänga och vänstersidan vänstergänga. Svensk standard helt enkelt :)

Lossa äldre vevlager?
Skumt, jag hade en stålräser förut som kom från crescents fabrik, den hade högergäng på vänster sida och vänstergäng på höger sida...

Lossa äldre vevlager?
RN skrev:
> Skumt, jag hade en stålräser förut som kom
> från crescents fabrik, den hade högergäng på
> vänster sida och vänstergäng på höger sida...

Hade den helsmidda vevar? Det är ett sådant här vevparti jag har demonterat: http://www.cykelhistoriska.se/vevparti2.html. Enligt den sidan drar man fast lagerskålarna i trampriktningen. Och det stämmer med mitt vevparti.

Lossa äldre vevlager?
Okej. Nya problem. Framklingan behöver bytas och jag måste därför lossa drivsidans lagerkona.

vev2.JPG ht=544

Jag tänker mig att man fixerar vevarna i ett skruvstäd och sedan slår med hammare och dorn. Eftersom jag inte har något skruvstäd gick jag till en cykelreperatör. Han började snacka om hur svååårt det var att lossa konan och att man behöver "specialverktyg". Jag blev lite irriterad eftersom det kändes som att han överdrev svårigheterna för att jag inte skulle få för mig att göra jobbet själv.

Nåväl... Hur gör man för att lossa konan? Hammare, dorn och skruvstäd? Dammskyddet gör att det är svårt att få tangentiell riktning på slaget. Man får slå ganska mycket rakt in. Men det är så man gör eller?

Tack på förhand!

Tillbaka
Topp