lufttryck stötdämpare?

vepaya

Ny medlem
lufttryck stötdämpare?
Tjena. har en rock shox pilot xc luftdämpare. Det står att jag som väger 90 kilo ska ha 15 psi. Vad betyder detta? Hur många kilo luft ska jag pressa i? tack på förhand / Jonas.

lufttryck stötdämpare?
Ett tips är att inte lita fullt ut på det som står i manualen... Använd en bra gaffelpump, spänn löst en stripe runt ena gaffelbenet och kolla SAGen istället, dvs hur mycket gaffeln sjunker ihop när du sitter i normal åkposition. Den bör ligga omkring 1/3 av slaglängden för bra funktion.

Edit: 14 psi ≈ 1 bar

Senast redigerad av en moderator:
lufttryck stötdämpare?
En tredjedel är rätt mycket det. En till två centimeter (har 10 i slaglängd) kör jag med. Ger bättre styrkänsla och kontakt med underlaget, men sämre komfort.

Det är dock bara en grundinställning. Sedan måste du testa vad som funkar för dig. Sport eller komfort.
Och så måste du justera dämpningen också förståss. För löst ger en svajig cykel med risk för obehagliga returer när du kör över gupp. För löst så hinner inte fjädern återta sitt normalläge om du kör över en serie med ojämnheter. Mindre problem med en luftfjäder eftersom fjäderkraften ökar exponentiellt vid kompression och man med för hårt satt dämp så hittar gaffeln ändå ett nytt jämviktsläge, lite mer komprimerad bara. En fjädergaffel kan ju i alla fall i teorin pressas i botten av små men upprepade sammanpressningar om dämpfaktorn är för hög.

Skippa stripen och lägg på lite fett istället.

lufttryck stötdämpare?
Jag tror inte det är en höjdareidé med fett på innerbenen om det inte är meningen att de skall smörjas, det är som att hälsa ett fint problem med konstant skitsamlande på dem välkommet.

lufttryck stötdämpare?
Ok, tack grabbar, men om man inte har nån sån pump å istället tänkte ta å pumpa upp den på bensinmacken, hur många bar blir det då tror ni? Hur jämför man bar med psi?

lufttryck stötdämpare?
vepaya skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, tack grabbar, men om man inte har nån sån
> pump å istället tänkte ta å pumpa upp den på
> bensinmacken, hur många bar blir det då tror ni?

Då spelar det ingen roll vilket tryck du väljer, det kommer ändå gå åt skogen...

lufttryck stötdämpare?
Jag tog förnuftet till fånga och gick och köpte mig en "gaffelpump", gör du likaså. Sen går du hem och provar olika tryck, gungar lite på hojen och ser till att få rätt sag.

lufttryck stötdämpare?
nenja skrev:
> Jag tror inte det är en höjdareidé med fett på
> innerbenen om det inte är meningen att de skall
> smörjas, det är som att hälsa ett fint problem
> med konstant skitsamlande på dem välkommet.

Det är en riktig höjdare, faktiskt. Någon form av smörjning måste de ju ha. Visst det ser skitigt ut, men faktum är att närmast gaffelbenet ligger ett skyddande lager fett. Smuts får du ändå på gaffelbenen men med fett på så är det mindre risk att smuts torkar fast på benen och letar sig in i gaffeln. Skiten åker ju så att säga hiss upp med fettet, varpå det är lätt att torka av med en trasa.

lufttryck stötdämpare?
Neo skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Suck!
>
> Instämmer.

Varför då?

lufttryck stötdämpare?
För att samma fråga är uppe var och varannan vecka. och det slutar alltid med ett konsterande att man måste köpa en gaffelpump. det är en fråga som alltid har samma svar och därmed lätt borde gå att hitta med en sökning. alla "vad ska jag köpa för cykel för 5-6000kr" trådar som är uppe hela tiden har iallafall inget givet svar, men det här med att pumpa gaffeln på macken har utretts ett antal gånger nu. Jag har förstående för att nån som är ny på området ställer frågan men tillåt mig att sucka lite iallafall ;)

lufttryck stötdämpare?
Jo jag förstår det. Ville bara vara säker. Hoppas folk slutar skriva på den här tråden nu för jag blir överöst med mail om nya inlägg hela tiden :D

lufttryck stötdämpare?
Neo skrev:
> För att samma fråga är uppe var och varannan
> vecka. och det slutar alltid med ett konsterande
> att man måste köpa en gaffelpump. det är en
> fråga som alltid har samma svar och därmed lätt
> borde gå att hitta med en sökning. alla "vad ska
> jag köpa för cykel för 5-6000kr" trådar som
> är uppe hela tiden har iallafall inget givet
> svar, men det här med att pumpa gaffeln på
> macken har utretts ett antal gånger nu. Jag har
> förstående för att nån som är ny på området
> ställer frågan men tillåt mig att sucka lite
> iallafall ;)

Ok lite får du sucka. Så, stopp! Inge mer nu, nu räcker det!
Men nu är ju sökfunktionen ur funktion, och när den är i funktion är den en dålig sökfunktion. Den funktionerar inte som funktionen är avsedd att funktionera.

lufttryck stötdämpare?
bruse skrev:
> Neo skrev:
> -----
> > Ville skrev:
> >
>
> > -----
> > > Suck!
> >
> > Instämmer.
>
> Varför då?

Vet inte om det var menat till mig oxå. Men i alla dämpartrådar är det alltid folk som "VET" utan att ha någon koll.

För övrigt är inte mackpumpen ett bra alternativ som redan nämnts. Men du lär knappast ha sönder din gaffel med den. Bara svårt att få upp trycket.

lufttryck stötdämpare?
s skrev:
> En till två centimeter (har 10 i slaglängd) kör jag med. G
> Sport eller komfort.

Ja. För det blir sportigare ju hårdare ställd gaffeln är...

Inte.

lufttryck stötdämpare?
cerro skrev:
> Allann: Håller med, kör min gaffel ganska mjuk
> och använder lock-outen flitigt istället. Kanon.
> (:

Precis. I skogen lönar det sig att ha den mjuk och på plattmark vill man ha den hård. Om gaffeln både saknar lockout och platformsdämpning får man väl göra en avvägning av vad man kör mest, men att kalla det sportigare att ställa den hård (jmf bilracing) känns fel.

lufttryck stötdämpare?
Jag kör med en Manitou R7 100 Super.

Nu har jag tryckt i 130 PSI och väger själv 97 kg.

Har inte en susning om jag har för högt eller för lågt?
Men det känns rätt komfortabelt alla fall.

lufttryck stötdämpare?
Hur mycket SAG man "skall" ha är högst personligt. En grundregel är att bråttom nedför = mjuk gaffel och bråttom på platten = lite hårdare gaffel. Men sen spelar det ju roll hur platt/stökigt det är. Mina 30-35% sag funkar skitbra på vandringlederna här i Götet men en tävlings-snubbe skulle nog inte uppskatta 35% sag i en jättestressig klättring...
Det finns inga regler huggna i sten. Det finns dock tumregler man kan ta till för att få ett utgångsläge att starta vid för att på egen hand testa sig fram till favoritinställningen.
Men en gaffelpump är ALDRIG fel!

lufttryck stötdämpare?
Allann skrev:

> Ja. För det blir sportigare ju hårdare ställd
> gaffeln är...
>
> Inte.

Det tillför ju inte så j..la mycket om man bara talar om för någon att han har fel...

Tack, Plumse för ett mer nyanserat och användbart inlägg.

Nu har jag testat att ha längre slaglängd och kan bara konstatera att det endast leder till sjösjuka och näradödenupplevelser p.g.a sämre kontroll. Fuskade lite och kollade i manualen till min dämpare och där stod mycket riktigt att med 100 mm slaglängd så rekomenderar Fox XC:15 mm Freeride/Plush: 25. Voila!

Alltså, som redan sagts, testa själv (eller läs manualen, RTFM)!

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp