Lufttrycksmätare

• Trådstartare Trådstartare Robert Lundquist
  • Start datum Start datum
R

Robert Lundquist

Guest
Lufttrycksmätare
Hej!

Har idag en bra cykelpump men som tyvärr saknar lufttrycksmätare. Är det någon som vet någon bra separat lufttrycksmätare som passar till racerventil?

/Robert

Lufttrycksmätare
Aha. Jag har bara köpt Schwalbes traktorslangar. Jag är så rädd att få punktering med såna xx-light-kådis-slangar. =)

Lufttrycksmätare
En sån här har jag alltid med mig i ryggsäcken. (Zefal Twin Graph Tire Pressure Gauge)
Inhandlad hos CykelCity för 100:-. Vet ej om de har den kvar.
Kan också köpas tex här:
http://www.amazon.com/Zefal-Twin-Gr...e=UTF8&s=sporting-goods&qid=1178823176&sr=1-6

4163PBYSEPL._SS500_.jpg

Lufttrycksmätare
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Den verkade smutt, men lite svårt å pricka in
> 1,8 bar med den lilla mätaren som börjar med
> "nåt" under 2...

"Urtavlans" diameter är 4cm, och skalan börjar på 1,5 bar. Den är lättläst och duger bra i skogen om man skulle få en punka.

Lufttrycksmätare
Väcker denna från de dödas rike.

Har köpt mig en SKS lufttrycksmätare men lyckas aldrig få ett mått utan att släppa ut 2-3psi. Är det bara så det är eller har jag inte fått till den rätta "knycken"?

Lufttrycksmätare
Typ denna
eller dess föregångare?

Har inte haft några problem med att få den att mäta "direkt", varesig på MTB eller LVG med och utan slang. Kanske sitter problemet är att tubelessgucka har satt sig i ventilen?

Lufttrycksmätare
eftersom den har koppling för två olika ventiltyper blir det ju en dödvolym som är större än om mätcellen suttit så långt ut i kopplingen som möjligt. Den dödvolymen måste trycksättas vid mätning, så en liten förlust är ju helt ofrånkomlig.
Men inte borde det vara ett probleme på en mtb där däckens luftvolym är såsen pass stor. (På en racer vet jag inte och orkar inte räkna på det, så det säger jag inget om).
Jag har en Topeak-mätare och kan höra ett litet pys både när jag trycker dit den och tar loss den. Men det har aldrig bekymrat mig. Mätaren är ju inte kalibrerad ändå och bättra noggrannhet behöver jag inte.
Eller menar du att det är svårt att få den att täta så att det pyser bredvid?

Lufttrycksmätare
Jag har en sån Sks airchecker 2. Har inga problem alls med att det läcker nåt när jag mäter (MTB, presta). Enda gången det händer är om man inte skruvar ut käglan längst ut på ventilen ordentligt.

Lufttrycksmätare
eftersom den har koppling för två olika ventiltyper blir det ju en dödvolym som är större än om mätcellen suttit så långt ut i kopplingen som möjligt. Den dödvolymen måste trycksättas vid mätning, så en liten förlust är ju helt ofrånkomlig.
Men inte borde det vara ett probleme på en mtb där däckens luftvolym är såsen pass stor. (På en racer vet jag inte och orkar inte räkna på det, så det säger jag inget om).
Jag har en Topeak-mätare och kan höra ett litet pys både när jag trycker dit den och tar loss den. Men det har aldrig bekymrat mig. Mätaren är ju inte kalibrerad ändå och bättra noggrannhet behöver jag inte.
Eller menar du att det är svårt att få den att täta så att det pyser bredvid?

Så om du mäter två, tre eller fyra ggr i rad, hur många PSI diff får du?

Lufttrycksmätare
Jag har en Topeak. Funkar super. Investerade i en sån efter att jag märkte att min gamla Park Tool pump visade ordentligt fel... skyller cirka 5 punkor på den där PT-pumpen ?

Lufttrycksmätare
Så om du mäter två, tre eller fyra ggr i rad, hur många PSI diff får du?
Kunde inte låta bli att gå ut och testa.
Pumpade MTBn till 1.2 bar bak, så som jag brukar ha det.
(bara en decimal på Topeaken vid mätning i bar, ingen vid PSI)
Slog om till PSI och mätte:
18
18
18
17
17
17
17
17
16
16
så ja, det lilla pyset är en förlust. Efter 10 mätningar är jag alltså nere på 1.1 bar.
Så noga har jag aldrig mätt innan och så är jag ändå lite yrkesskadad. Jobbar med helt annan, men avancerad mätutrustning och brukar säga att det är svårt att låta bli att mäta när man kan och att kan man mäta så ska man.
Men på MTBn brukar jag pumpa 1.2 bak och 1.1 fram (29x2. 3, racerventil ) och sticka ut i skogen... och på pendlaren (38 eller 40 x 622) strax över 4 mätt på mätaren på golvpumpen (20+ år gammal Topeak JoeBlow).

(ska man vara petig är det barg och PSIg vi mäter. g=gauge (mätare på utrikiska om jag inte missminner mig), dvs inte absoluttryck utan tryck över atmosfärstryck. Visar mätaren 0 är däcket inte vid absolutvacuum, utan vid atmosfärsteyck och vi säger "tomt" (eller möjligen "pafft" här i trakten har jag lärt mig på senare tid)).

Lufttrycksmätare
komplettering:
På Topeaken finns ett läge för kontinuerlig mätning och en trycklättningsknapp.
Då kan man pumpa lite över måltryck, sätta på mätaren och försiktigt släppa till önskat tryck och där rycka bort mätaren. Då borde förändringen vara minimal och pyset mest övertryck i mätaren som jämviktas med omgivningen.

Lufttrycksmätare
De här ni rekommenderat nu, Topeaken och Schwalbes, hur funkar de vid låga lufttryck?
Jag letar efter en som kan funka med fatbike, dvs det intressanta är mätområdet 0-0,5 bar.

Lufttrycksmätare
De här ni rekommenderat nu, Topeaken och Schwalbes, hur funkar de vid låga lufttryck?
Jag letar efter en som kan funka med fatbike, dvs det intressanta är mätområdet 0-0,5 bar.
Schwalbes mäter med två decimaler om man visar i BAR (det jag är van vid, vet inte hur den funkar med PSI) men kan tyvärr inte mäta under 0,2 BAR

Lufttrycksmätare
Schwalbes mäter med två decimaler om man visar i BAR (det jag är van vid, vet inte hur den funkar med PSI) men kan tyvärr inte mäta under 0,2 BAR

Har man en tryckmätare som ger 2 decimaler med bar men "bara" en decimal på PSI så får man ändå bättre upplösning med PSI eftersom en bar = 14.50377 PSI vilket betyder det att 0.1 PSI skillnad är 0.0069 bar (< 0.01). Sen gäller det förstås att mätaren har precision i det område man är intresserad av.

Lufttrycksmätare
Har man en tryckmätare som ger 2 decimaler med bar men "bara" en decimal på PSI så får man ändå bättre upplösning med PSI eftersom en bar = 14.50377 PSI vilket betyder det att 0.1 PSI skillnad är 0.0069 bar (< 0.01). Sen gäller det förstås att mätaren har precision i det område man är intresserad av.
Var ner och testade nu och 0.31 BAR gav 4.5 PSI så du verkar ju ha rätt :-)

Tillbaka
Topp