LVG Bästa vägval Malmö till Göteborg

Schlocum

Aktiv medlem
Har en liten tanke om att cykla till Gbg fr södra Skåne nästa helg. Finns det någon som har en GPSfil eller tips på bra vägval som undviker för mycket trafik?
Tack på förhand
/Jocke

Ginstleden tar lite små omvägar här och var men håller sig till småvägar och undviker stora trafikerade stråk så långt det är möjligt. Riktigt var den börjar söderöver vet jag dock inte.

Om du följer kusten upp via Lomma, Bjärred och så till att börja med, sen Löddeköpinge, sen väg 110, följt av väg 107 via Ängelholm, sen Margaretetorp, över åsen till Östra Karup, sen via Laholm upp till Halmstad (som är svårt att köra runt utan mycket omväg), och därefter helt enkelt gamla E6:an ända till Kållered och då är du nästan framme. Bitvis är det säkert trafikerat, men om du väljer tid på dagen väl så kan du slippa det värsta. Oftast finns det mindre vägar ganska parallellt som du kan ta, men då blir det längre...

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du följer kusten upp via Lomma, Bjärred och
> så till att börja med, sen Löddeköpinge, sen
> väg 110, följt av väg 107 via Ängelholm, sen
> Margaretetorp, över åsen till Östra Karup, sen
> via Laholm upp till Halmstad (som är svårt att
> köra runt utan mycket omväg), och därefter helt
> enkelt gamla E6:an ända till Kållered och då
> är du nästan framme. Bitvis är det säkert
> trafikerat, men om du väljer tid på dagen väl
> så kan du slippa det värsta. Oftast finns det
> mindre vägar ganska parallellt som du kan ta, men
> då blir det längre...

Mellan Halmstad och Falkenberg är Kustvägen trevligare än gamla E6an (som iofs har rejäl vägren men folk kör fort) men då får du å andra sidan cykla rakt igenom Falkenberg centrum istället. Norr om Falkenberg är gamla E6an betydligt mindre och trevligare att cykla på.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du följer kusten upp via Lomma, Bjärred och
> så till att börja med, sen Löddeköpinge, sen
> väg 110, följt av väg 107 via Ängelholm, sen
> Margaretetorp, över åsen till Östra Karup, sen
> via Laholm upp till Halmstad (som är svårt att
> köra runt utan mycket omväg), och därefter helt
> enkelt gamla E6:an ända till Kållered och då
> är du nästan framme. Bitvis är det säkert
> trafikerat, men om du väljer tid på dagen väl
> så kan du slippa det värsta. Oftast finns det
> mindre vägar ganska parallellt som du kan ta, men
> då blir det längre...

+1 på den sträckningen även om jag skulle undvikit lv 110 och från Saxtorpsrondellen cyklat via Häljarp, Landskrona och sen tagit Vallåkravägen mot Hyllinge och 107:an. Typ så här http://goo.gl/maps/AMy7O

Alternativt att man i Lödde svänger ut mot Barsebäck och kör närmare kusten för att ansluta i Häljarp (isf den rätt dåligt underhållna Grand Prix-vägen genom Hofterup/Ålstorp). Eller att man från Landskrona tar mot Glumslöv, cyklar genom (utkanten av) Helsingborg och sen Hasslarp/Strövelstorp innan lv 107 mot Ängelholm.

Om man vill hålla längre österut i Skåne så går det bra att cykla på lv 106, sen över Söderåsen från Klågerup mot Kvidinge (lite klurigt att undvika 2+1-vägen här om man inte kör genom grustäktsområdet), Tranarspdalen till Munka-Ljungby och sen kommer du ut vid Hjärnarp.

Hur ser det ut på den här sträckan nu 4 år senare?
Finns det nya vägar att beakta eller är ovanstående förslag fortfarande gällande?

Beror lite på när man cyklar också. Men 110an från Saxtorp via Mörarp och vidare mot Strövelstorp/Ängelholm tycker jag numer funkar OK.

NLC sa:
Beror lite på när man cyklar också. Men 110an från Saxtorp via Mörarp och vidare mot Strövelstorp/Ängelholm tycker jag numer funkar OK.

Planen är att starta i Malmö lördag morgon, vilket förhoppningsvis innebär lite trafik större delen av vägen.

Turambar sa:
Finns det nya vägar att beakta eller är ovanstående förslag fortfarande gällande?

Det räcker du hittar en bra väg upp till Helsingborg för att sedan följa kattegattleden hela vägen upp till Göteborg. Kanske onödigt lång, men förmodligen den bästa och säkraste vägen.

Annars kan du ju använda Milslukarens 600k baklänges från Malmö upp till Kungsbacka, den är nog fin tror jag. Jag har cyklat den sträckan två gånger, men varit lite trött för att minnas hurvida den är bra ;)

https://ridewithgps.com/routes/4884667

Cyklade Helsingborg-Göteborg härom veckan... kustvägen mellan Halmstad och Falkenberg är riktigt trevlig. I övrigt är det väl lite skit samma om man inte vill ha alltför mycket omväg.

Jeppe_E sa:
Turambar sa:

Det räcker du hittar en bra väg upp till Helsingborg för att sedan följa kattegattleden hela vägen upp till Göteborg. Kanske onödigt lång, men förmodligen den bästa och säkraste vägen.

Annars kan du ju använda Milslukarens 600k baklänges från Malmö upp till Kungsbacka, den är nog fin tror jag. Jag har cyklat den sträckan två gånger, men varit lite trött för att minnas hurvida den är bra ;)

https://ridewithgps.com/routes/4884667

Göteborg till Lund bör väl detta vara bästa rutten med?
Tänker man viker av efter Lödde och tar Stävie in. Start Kallebäck men det är väl cykelvägar söderut som gäller helt enkelt?

Vägen ser helt ok ut och det mesta är väl en fråga om tycke och smak. Jag cyklar en del till Halmstad och brukar cykla ungefär så där när jag vill komma fram rimligt fort. Här är några synpunkter:

Från Halmstad skulle jag ta det de kallar "Cykelspåret" ner till man kommer genom skogen till Mellbystrand (blir någon km grus), sen under motorvägen och fortsätta Melby, Skottorp, Karup.

Den där ringleden runt Ängelholm är väl ok (det finns plats), men bilarna kör fort och kommer man vid en tidpunkt med mycket trafik så är det nästan skönare att köra rakt igenom.

Från Ängelholm brukar jag ta 107:an till Bjuv och sen vidare via Mörarp, Hässlunda, Tjutebro, 110:an till Saxtorp, sen Lödde osv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp