[lvg] Däck för 2015?

julgus

Aktiv medlem
[lvg] Däck för 2015?
Vad tänker ni köra på 2015? Nyheter värda att beakta? Bredd? Tryck? Tubeless?

Jag har kört med Conti GP4000sII 23 mm (blir 25mm efter ett tag) & Schwalbe One 23mm tubeless. Mycket nöjd med båda, men bra kan bli ännu bättre!

[lvg] Däck för 2015?
Kört GP4000S ett par år och varit nöjd med det.
Nu blir det Schwalbe One 23mm på kanttrådshjulen och One 24mm tub på Zipp 303.

[lvg] Däck för 2015?
För långa turer - Conti GP4000S II 25 eller 28 mm
För roliga turer - Vittoria Open Corsa CX 23 mm + Open Pavé CG 25 mm
för pendling - Schwalbe Kojak 35 mm (?)

[lvg] Däck för 2015?
Conti 4000S på träningshjulen, Veloflex Corsa för tävling.
På tubhjulen sitter Vittoria Corsa Evo CX.
Funderar på att använda Vittoria Open Pave säsongen som kommer då dom nu kan fås helsvarta.

[lvg] Däck för 2015?
Vad tycker du om Vittoria Corsa Evo CX? Jag har dessa på mina tubhjul... men är inte helt övertygad...
a.svensson skrev:
-------------------------------------------------------
> Conti 4000S på träningshjulen, Veloflex Corsa
> för tävling.
> På tubhjulen sitter Vittoria Corsa Evo CX.
> Funderar på att använda Vittoria Open Pave
> säsongen som kommer då dom nu kan fås
> helsvarta.

[lvg] Däck för 2015?
Vad som helst utom Conti höll jag på säga.. upplever dem som hårda. Tuberna är dessutom grymt tighta och kräver som regel att man förspänner dom, men även då är de betydligt svårare att hantera än t ex mjuka, härliga veloflextuber.

På kanttrådshjulen fortsätter jag nog med Michelin Pro 4. PÅ tubhjulen sitter just nu på ena paret Veloflex Criterium och på det andra Schwalbe Ultremo HT. Gillar båda, med fördel Veloflex.

[lvg] Däck för 2015?
FMB Competition CX Soie 22mm så länge de håller, sen blir det Vittoria Corsa SC 25mm.

julgus: Fina att limma med. (Zipp tangente)

[lvg] Däck för 2015?
julgus skrev:
> Vad tycker du om Vittoria Corsa Evo CX? Jag har
> dessa på mina tubhjul... men är inte helt
> övertygad...
> a.svensson skrev:

Har visserligen inte testat andra tuber men dels känns dom bra samt att även Vittorias motsvarande kanttråds däck tillhör favoriterna så min gissning är att dom har fler däck bakom sig än framför om man jämför med konkurrenterna.

[lvg] Däck för 2015?
Pro4. 23mm. Igen. 25mm gick ej så bra:

20141118_165412.jpg

:o

[lvg] Däck för 2015?
Den bilden du visade mig, med skillnaden på 23 och 25 mm när de låg mot varandra var intressant. att det var så mycket bredare. Vägde du dom?

[lvg] Däck för 2015?
2 mm större diameter motsvarar drygt 6 mm större omkrets. Nu är inte hela omkretsen i däcket, så för att få lika stor ökning med ca en fjärdedel "låst" (fälgen), antar jag att det kan behövas nån millimeter till för att kompensera. Så ca sju millimeter skillnad i bredd känns rimligt.

[lvg] Däck för 2015?
Mange. skrev:
> The one tubeless i 25 eller 28 på pendlaren.
> Vittoria corsa evo sc 25mm på finhjulen

Tubeless på pendlaren, är det så roligt egentligen (punktering)?

Hade själv tankar på tubeless, men det föll bort pga krav på kompressor för att få på plats. Eller har jag missat något (funkar kolsyrepump/patron?)?

[lvg] Däck för 2015?
Det är ju just det som är finessen, fyll dem med tätningvätska o punktering är ett minne blott. Du behöver ingen kompressor, tvålvatten o vanlig pump. Det var inga problem att få dit Schwalbe One tubeless på mina hjul.

LilleNo skrev:
> Mange. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > The one tubeless i 25 eller 28 på pendlaren.
> > Vittoria corsa evo sc 25mm på finhjulen
>
>
> Tubeless på pendlaren, är det så roligt
> egentligen (punktering)?
>
> Hade själv tankar på tubeless, men det föll
> bort pga krav på kompressor för att få på
> plats. Eller har jag missat något (funkar
> kolsyrepump/patron?)?

[lvg] Däck för 2015?
Vem säger att jag inte har tillgång till kompressor?
Men jag har varit sugen på att testa TL på lvg ett tag och mina pendlar hjul är tlr. Asap när sopbilen kört mina pendlingsvägar så ska det stansas.

[lvg] Däck för 2015?
Skogling skrev:
> Dom blev mest högre... ;)

Jag vetefan hur Michelin mäter sina däck.
Deras 25 mm är väldigt komfortabla och rullar ju så fint. Men det blir problem att få plats med dom på en del cyklar beroende på fälg och broms.
På mina bredaste fälgar funkar det inte alls och där är till och med 25 mm Conti för stora.
Schwalbe och Bontrager funkar däremot.

Så till nästa säsong får det kanske bli Schwalbe One eftersom jag har typ allt annat som finns.

[lvg] Däck för 2015?
Mange. skrev:
> Vem säger att jag inte har tillgång till
> kompressor?
> Men jag har varit sugen på att testa TL på lvg
> ett tag och mina pendlar hjul är tlr. Asap när
> sopbilen kört mina pendlingsvägar så ska det
> stansas.

Du har ju INGENTING. Noob. ;)

[lvg] Däck för 2015?
Bortsett från om det är krångligt eller ej, hur står sig tubeless mot tuber eller kanttråd egentligen?

Vad jag sett så är det inget fördel vad gäller vikt, speciellt med tätningsvätska och crr datan jag sett är inte så jättebra...men det kanske beror på att däckföretagen inte tagit fram så varst många modeller?

[lvg] Däck för 2015?
velocipede skrev:
> Bortsett från om det är krångligt eller ej, hur
> står sig tubeless mot tuber eller kanttråd
> egentligen?
>
> Vad jag sett så är det inget fördel vad gäller
> vikt, speciellt med tätningsvätska och crr datan
> jag sett är inte så jättebra...men det kanske
> beror på att däckföretagen inte tagit fram så
> varst många modeller?

Vikten är inte lika viktig som rullmotståndet,
men jag TROR också som du:
Tubelss kommer att bli bättre framöver, när det finns fler och bättre modeller att välja på.
Möjligen är Schwalbe One Tubeless redan i dag ett undantag,
men jag har inte sett ngt test av dem, enbart recensioner.

/Håkan

[lvg] Däck för 2015?
Schwalbe Ironman tubeless verkar rigtig bra i Bikeblathers Crr-test. Tyvärr finns dom bara i 22 mm (även om Bikeblather mäter dom till närmare 23 mm). Mina Stans Alpha 340 har 17 mm innerbredd och är alltså ganska breda. Någon som känner på sig att tubelesskombon med bred fälg + smalt däck är jättekorkad och skickar mig i backen i nästa hårnålkurva?

[lvg] Däck för 2015?
Har tidigare kört på conti 4000 25mm men testar nu Veloflex 25mm för första gången. Veloflex är mer som Conti 23mm. Betydligt mindre än comti 25 alltså. Dessutom tycker jag dom har sämre grepp, vilket märks mest när jag bromsar. Rullmotstånd märker jag ingen skillnad. 1-0 till comti än så länge. Men jag är sugen på att testa Schwalbe nästa säsong.

Gäller kanttråd....

[lvg] Däck för 2015?
Har nu beställt 3 st Zipp Tangente Speed clincher 25mm. Snabbaste däcket 2015? Lägst rullmotstånd parat med aerodynamiska egenskaper ger kalasrull. Trevligt.

Mina tubhjul får skämmas ett år till med Vittoria Corsa, det blev inte den hit jag hoppades på. Ska köra med lite högre tryck i sommar så får vi se.

[lvg] Däck för 2015?
Eftersom tråden dök upp igen så kan jag meddela att Schwalbe stegvis gått från latex till butylslangar i sina tubdäck under 2014 och 2015.

Jag blev förundrad då de två 24mm tuber jag köpte under våren 2014 läckte luft precis som ett däck med latexslang bör, efter en punka och trasig ventil på ett av däcken så köpte jag ett nytt. Det här däcket höll däremot luften i all evighet.
Nu i vintras köpte jag två stycken 28mm Schwalbe One-tuber; det ena läckte luft som latex och det andra håller luften.

Irriterande att ha två uppsättningar tuber där däcken beter sig olika.

Hur som helst så hävdar Schwalbe att de gjort detta då butylslangarna visat sig tåligare för snakebites, något som knappast är ett stort problem med tubdäck...
Snarare är det nog så att de kan ta ut högre marginaler med butyl då de mig veterligen inte tillverkar latexslang själv längre.

Finns ett par trådar om detta på Slowtwitch och Weight Weenies.

[lvg] Däck för 2015?
sitter också i köpartagen inför säsongen
hade väl tänkt att köpa conti IIs 28 mm, men nu verkar ju one poppis????
samma pris, någon som har provat bägge?

behöver också ett par däck för regn/pendlar racern och 4season däcken ska var bra och de finns i 28 mm, men de är ju dyra.
finns det andra alternativ som ni rekommenderar?

[lvg] Däck för 2015?
Enligt det gamla Tour-testet så ökar rullmotståndet med ökande däcksbredd för Schwalbe One (23,8/25,0/26,0 W för 23/25/28 mm) medan GP4000s går åt andra hållet (22,1/20,7/18,8 W för 23/25/28 mm). Men så är det ju också Conti-reklamen det som avslutar urklippet...

[lvg] Däck för 2015?
Det blir Grand Bois Hetre till att börja med, men sedan vet jag inte om jag ska sikta mot Compass Babyshoe Pass eller de där nya däcken från Soma.

/s-o

Edit: katt på tangentbordet

Senast ändrad:
[lvg] Däck för 2015?
Conti sprinter 22mm på högprofilen, Michelin pro2 23mm på finkanttråden, conti GP2000 23mm på träningskanttråden och så nått conti 25mm på fulhjulen

[lvg] Däck för 2015?
Compass och i synnerhet Grand BoIS blir man ju verkligen sugen på
Då jag cyklar på stål och titan skulle det verkligen vara snyggt med GB, men de är ju dubbel så dyra än contis gpIIs. Svårt val.

Var kan man köpa Grand BoIS och compass i Europa och vad kostar de få?

[lvg] Däck för 2015?
paha skrev:
> Har tidigare kört på conti 4000 25mm men testar
> nu Veloflex 25mm för första gången. Veloflex
> är mer som Conti 23mm. Betydligt mindre än comti
> 25 alltså. Dessutom tycker jag dom har sämre
> grepp, vilket märks mest när jag bromsar.
> Rullmotstånd märker jag ingen skillnad. 1-0 till
> comti än så länge. Men jag är sugen på att
> testa Schwalbe nästa säsong.
>
> Gäller kanttråd....

Jag som tänkte prova Veloflex då det inte verkar gå att få tag i GP4000 25mm innan jag behöver dem.
Zipp har beskrivningen "Tyre is optimised for dry road conditions" så de är kanske sådär på regn :)

Någon som vet var det att få tag i Onza Preda nånstans?

[lvg] Däck för 2015?
bojsänke skrev:
> Köp GP4000s II med reflexrand till pendlaren och
> One till racern. Efter ett tag kommer du veta! :)

Har One till racern, och de har varit totalt problemfria under förra året - nöjd!
Så GP4000s II reflex till pendlarcrossen alltså. Skall kolla priser.

Tillbaka
Topp